agresja.pdf

(112 KB) Pobierz
Temat: Agresja – zjawisko powszechne.
Cel ogólny:
Uczeń rozumie pojęcie agresji.
Cele szczegółowe:
Uczeń potrafi podać przykłady zachowań agresywnych;
Uczeń potrafi wymienić przyczyny powstawania agresji.
Uczeń zna konsekwencje zachowań agresywnych.
Metody pracy: praktyczna.
Formy pracy:
Praca w grupach;
Praca indywidualna;
Pomoce dydaktyczne
szary papier;
flamastry;
arkusz z zadaniem do wykonania.
Tok lekcji:
1. Uczniowie opowiadają o zachowaniach agresywnych, jakie zaobserwowali
wśród kolegów, w programach telewizyjnych, grach komputerowych…(jeżeli
na poprzedniej lekcji uczniowie narysowali zamiast złości zachowania
agresywne, to przykłady te można wykorzystać).
Wspólnie dokonujemy podziału na agresję fizyczną i psychologiczną oraz
podajemy przykłady takich zachowań (zapis na tablicy)
Każdy człowiek ma terytorium osobiste- fizyczne i psychologiczne. Naruszenie
jednego z nich jest agresją.
Rodzaje agresji
fizyczna
psychiczna
bicie
•wyzwiska
•szarpanie
•obelgi
•narzucanie własnych
poglądów
930268405.001.png
2. Każdy z uczniów otrzymuje arkusz z pytaniami, na które stara się
odpowiedzieć.
1. Czy agresja jest zachowaniem świadomym? (tak)
2. Ile osób bierze udział w agresji? (przynajmniej dwie)
3. Czy agresja jest działaniem celowym? (tak)
4. Czy agresja może szkodzić? (tak, jest to zachowanie niebezpieczne )
5. Czy agresja podlega ocenie moralnej? (tak)
6. Czy agresja podlega ocenie prawnej? (tak)
7. Czy agresja może skończyć się sama? (tak)
8. Czy agresja w sposób pozytywny rozładowuje złość? (nie, agresja to
negatywne rozładowanie złości)
Po wykonaniu zadania nauczyciel sprawdza odpowiedzi uczniów.
3. Agresja kontrolowana – uczniowie przedstawiają swoje propozycje.
Agresja kontrolowana:
równe siły
obopólna zgoda
zabezpieczenia, które minimalizują ryzyko wyrządzenia krzywdy.
4. Uczniowie zostają podzieleni na grupy 4-5 osobowe. Na arkuszach wypisują
przyczyny agresji.
Po wykonaniu zadania każda grupa przedstawia swoje spostrzeżenia. Wspólnie
z nauczycielem uczniowie dokonują podziału na przyczyny biologiczne,
psychologiczne i społeczne.
Przyczyny agresji:
biologiczne:
pewna skłonność do zachowań agresywnych jest związana z instynktem;
psychologiczne:
wynik frustracji;
uniemożliwienie zaspokojenia swoich potrzeb;
społeczne:
zachowań agresywnych uczymy się od innych ludzi;
zachowań agresywnych uczymy się oglądając filmy przedstawiające
agresję,
zachowań agresywnych uczymy się poprzez gry komputerowe, w których
występuje agresja;
jeżeli zachowania agresywne przynoszą korzyść.
6. Wniosek:
Agresja jest zachowaniem świadomym. Pojawia się wtedy, gdy w sposób
negatywny rozładowujemy złość. Zachowania agresywne są niebezpieczne i
dlatego podlegają ocenie moralnej i prawnej.
powrót
Zgłoś jeśli naruszono regulamin