HISTORIA ARCHITEKTURY - Barok.doc

(73 KB) Pobierz

HISTORIA ARCHITEKTURY

BAROK

 

CECHY CHARAKTERYSTYCZNE BAROKU

- kształtowanie przestrzeni otwartej, urbanistycznej

- systemy placów z promieniście odchodzącymi alejami

- zestawienia przeciwieństw: przestrzeń-pustka,

- intensywność plastyczna, kontrastowe zestawienie światła i cienia

- architektura dynamiczna, falujące ściany

- budynki rezydencjonalne

- założenia pałacowo-parkowe

- rozwój budownictwa teatralnego

- stropy, sklepienia, kopuły

- dachy mansardowe, kierowanie belkowań

- zestawienie porządków i boniowania

 

E STILO GRANDE E SEVERO WCZESNY BAROK - 1570 – 1630

 

Ewolucja koncepcji przestrzeni:

1. Kontynuacja tendencji manierystycznych, segmentacja przestrzeni

2. Zanika segmentacja, dominuje przenikanie się, jednoprzestrzenność

3. Zlewanie się części w jedną całość, integracja przestrzeni

 

Modyfikacja systemu ścienno-filarowego i jego modyfikacje

 

Typy świątyń katolickich:

- kościół o układzie kompozytowym, centralno-podłużnym

- założenie centralne o różnych formach (figury umiarowe, krzyż grecki

 

Fasady dwukondygnacyjne, raczej bez wież

 

+ PIETRO DA CORTONA

 

San Martina e Luca, Rzym

- założenie na krzyżu greckim lekko zdeformowanym

- fasada nowego typu – PARAWANOWA:

              - 2 kondygnacje tych samych szerokości

              - brak wież

              - boczne fragmenty wyraźnie wysunięte do przodu

              - cofnięta środkowa część

              - narastanie intensywności dekoracji w kierunku osi budynku

 

Santa Maria Della Pace

- modernizacja średniowiecznego kościoła

- układ centralny, przedłużony z wydrążonymi kaplicami

- dobudowa nowej fasady i kruchty

- zespół dwóch naczółków

- gra mas i pustych przestrzeni

 

+ GIAN LORENZO BERNINI

 

Bazylika św. Piotra i Pawła, Rzym

- przebudowa na układ centralny przedłużony

- musiał zmienić charakter fasady, gdyż była za mało sakralna

- ołtarz główny z baldachimem na 4 skręconych kolumnach

 

Kościół Del Assunta, Aricci

- na planie koła – tolos

- filarowy portyk wejściowy

- nawiązanie do panteonu

- kopuła z zaakcentowanymi żebrami konstrukcyjnymi

 

Kościół św. Andrzeja al. Qurinale, Rzym

- plan eliptyczny

- grube mury z wydrążonymi kaplicami

- portyk na połówce elipsy

- rzeźba niezależna od architektury

 

+ FRANCESCO BORROMINI – przedstawiciel manieryzmu, przeciwieństwo Berniniego

 

Cechy architektury:

- gotycki architekt

- inspirowany twórczością Michała Anioła, a także przyrodą, naturą

- odejście od podstawowego układu świątyń

- wertykalizm, układy szkieletowe

 

Kościół San Agnese przy Piazza Navona

- kościół pałacowy

- nowy typ bryły i fasady będącej fasadą dwuwiekową, jednokondygnacyjną, środkowa część cofa się łukiem, wejście trójprzelotowym portalem

- zdwojone półkolumny i pilastry

- wieże 3-kondygnacyjne z hełmami

- kopuła na bębnie z latarnią, wysoka – „wieżokopuła”

- w rzucie połączenie krzyża greckiego i kwadratu

 

San Carlo Alle Quattro Fontane, Rzym

- wbudowany w zespół klasztorny

- układ jednoprzestrzenny ze śladowym zarysem krzyża greckiego

- układ filarów z kolumnami stanowiący szkielet – nowa koncepcja przestrzeni

- fasada 2-kondygnacyjna, tej samej wysokości, silnie wertykalna, pofalowana

- CONTRAPORTE – wysunięcie portyku przed łukowo wygiętą fasadę

- wielkie porządki w każdej kondygnacji, bo każda kondygnacja podzielona na 2 części

- ogromny kartusz herbowy

- skomplikowana i mało widoczna kopuła na planie elipsy

- wnętrze w kolorystyce rokokowej

 

San Ivo Della Sapienza

- w zabudowie uniwersyteckiej – miał spinać 2 skrzydła pomieszczeń uniwersyteckich

- założenie prawie idealnie centralne

- bardzo skomplikowany rzut – nałożone na siebie 2 trójkąty równoboczne, tworzące gwiazde

- drążenie muru w półkoliste kaplice

- fasada jest kontynuacją fasad skrzydeł

- kopuła ukryta za parawanem, zwieńczona latarnią

- chełm w formie spiralnej

- latarnie nawiązują do św. Wenus w Baalbek

 

 

 

PÓŹNY BAROK

 

+ GUARINO GUARINI

- operował zestawieniem komórek przestrzennych

- pulsowanie przestrzeni

 

Kościół San Lorenzo, Turyn

- w zabudowie klasztornej

- małoistotny wygląd zewnętrzny

- wewnątrz wydrążony 8-bok foremny o bokach naprzemiennie wklęsłych i wypukłych

- część ołtarzowa na planie elipsy

- skomplikowana siatka żeber na kopule

- dekoracja nie odgrywa istotnej roli

 

Kościół/ Kaplica San Tisima Sindone, Turyn

- najbardziej charakterystyczna kopuła:eja

- wertykalne proporcje

- synteza kopuły i wieży, bęben 8-boczny nieforemny

- gzyms sinusoidalny – pulsująca linia życia

- czasza w systemie żebrowym

- bardzo skomplikowana latarnia

 

Palazzo Carignano, Turyn

- falująca ściana elewacyjna

- dziedziniec wewnętrzny zamknięty z jednej strony ażurowym pawilonem

- korpus będący salą balową na rzucie eliptycznym

 

 

Kościół św. Klary, Bra

- Bernardo Vitone inspirowany Guarinim we wnętrzach

- przesadna interpretacja zjawisk późnego baroku

- wieżokopuła krępa, przysadzista

- mało dekoracji

- na rzucie przenikanie się komórek

- we wnętrzu przestrzeń faluje

 

+ FILIPPO JUVARA

 

Bazylika i klasztor La Suterga, pod Turynem

- założenie centralne z kopułą i 2-kondygnacyjnym bębnem

- żebrowa czasza

- wieże w fasadzie, ale na trzecim planie

 

Palazzo Stupinigi, Turyn

- pałac myśliwski, na krótkie pobyty

- system 3 dziedzińców uzupełniony założeniem ogrodowym

- budynek na planie krzyża św. Andrzeja

 

INNI ARCHITEKCI

 

Santa Maria Della Salute, Wenecja

- kościół dziękczynny architekta Balthazara Longheny

- plan centralny na 8-boku foremnym

- kopuła na 8-bocznym bębnie

- silnie zaakcentowany wertykalizm

- zastosowanie nawy okrężnej

- układ z jedną osią symetrii

 

Schody Hiszpańskie, Rzym

- Giuseppe De Santos

- element małej urbanistyki

- kilka biegów schodów

- ruchliwa, dynamiczna kompozycja, z dominantą w postaci obelisku

 

Bazylika San Giovanni In Laterano

- Aleksandro Galilei

 

BAROK WE FRANCJI

 

1666 – Akademia Architektury w Paryżu

 

Styl Ludwika XIII – 1610-1643 – wczesny barokowy klasycyzm             

Regencja – kardynał Mazanin – 1643 - 1661

Styl Ludwika XIV – 1661-1715

- arch. sakralna nawiązywała do rzymskich założeń i włoskich wzorców

- wzorowano się przy projektowaniu układów przestrzennych i typów fasad

- widoczny wpływ gotyku

 

+ JUILES HARDOUIN MANSART

 

Plac Ludwika Wielkiego

- jedna arteria przecinająca plac o planie prostokątnym ze ściętymi bokami

- plac otoczony pierzejami reprezentacyjnymi

 

Kościół św. Gerwazego

- adaptacja i modernizacja kościoła gotyckiego

- fasada parawanowa, 3-kondygnacyjna, wertykalna

- połączenie klasyczności i gotyku

 

Tum Inwalidów, Paryż

- rozwinięty barokowy klasycyzm

- złożony z brył prostopadłościennych i wertykalnej kopuły

- zwichnięcie proporcji

- porządek rzymsko-dorycki

- idealnie centralny rzut – kwadrat z wpisanym i zmodyfikowanym krzyżem greckim

- 6 kaplic, 4 narożne

- kopuła 3-powłokowa

- całość kompozycji osiowa, symetryczna

 

INNI ARCHITEKCI

 

Kościół Val De Grace

- Franciszek Mansart

- wpisany w zabudowę klasztorną

- korpus uwięzły w zabudowie

- fasada z kopułą odgrywają istotną rolę

- fasada wzorowana na kościele Il Gesu

- założenie centralno-podłużne, zmodyfikowany krzyż grecki

- przestrzeń segmentowa, brak elementu integracji

 

College de 4 Nations

- Le Veau

- układ centralny na mocno zmodyfikowanym krzyżu greckim

- płytki portyk kolumnowy

- część ołtarzowa idealnie kwadratowa

 

Kościół Sorbony, Paryż

- Le Veau

- włoski typ fasady Il Gesu

- dekoracja architektoniczne jedynie porządkowa

- kopuła

- plan podłużny zcentralizowany

 

ARCHITETURA REZYDENCJONALNA WE FRANCJI

 

Założenia pałacowo-parkowe

Ogrody dzielone na 3 strefy:

1.      partery kwiatowe, zgeometryzowane

2.      boskiety, szpalery krzewów

3.      wyprowadzenie promienistych alei ze swobodną zielenią

 

Maison Lafitte

- Franciszek Mansart

- pałacyk podmiejski obecnie na przedmieściach Paryża

- układ na planie litery C

- wysokie, czterospadowe dachy, każda cześć ma swój niezależny dach

- wielkie okna, tzw. Okna Francuskie, schodzące do samej podłogi

- powściągliwa dekoracja

- symetria i osiowość, z dominantą na osi głównej

- reprezentuje styl Ludwika XIII

- układ amfiladowy pomieszczeń

 

Vaux-le-Vicomte

- Le Veau

- reprezentacyjna willa ministra Foucqueta

- korpus z charakterystycznym, rozwiniętym salonem – salą balową, na planie elipsy

- nieznaczne wysunięcie skrzydeł

- dachy wysokie, 4-spadowe

- baseny wodne w ogrodzie

- wyraźnie zróżnicowanie funkcjonalne pomieszczeń

- gotycyzująca partia dachowa, silnie rozrzeźbiona

 

Versailles

- Le Notre, Le Veau, J H Mansard

- centralnym punktem jest sypialnia królewska

- dziedziniec paradny podzielony na 3 części: marmurowy, królewski i ministrów

- powstał przez rozbudowanie pałacyku myśliwskiego

- horyzontalny układ

- forma przeszklonego szkieletu

- wewnątrz galeria lustrzana, Salon Wojny i Salon Pokoju

- okładziny marmurowe, złocenia, kandelabry

- okna francuskie

- sklepienie kolebkami z freskami

- znika wysoki dach

Grand Trianon – budynek parkowy projektu Mansarda

 

Louvre, Paryż

- Claud Perrault zaprojektował nową fasadę

- 3 ryzality, attyka ryzalitowa, płaski dach

- cokół, cofnięte mezzanino i piano nobile – powstaje galeria podparta podwójną kolumnadą

 

BAROK W KRAJACH RZESZY NIEMIECKIEJ

 

KRAJE KATOLICKIE

 

- akcentowane emocje, sztuki wizualne

- operowanie elipsami w rzucie

- fasady dwuwieżowe, włoskie

- kopuły

- oschła, oszczędna dekoracja

 

+ FISHER VON EHRLACH

 

Kościół św. Karola Boromeuszka, Wiedeń

- łączenie cech Borominiego-elipsy i Berniniego – klasyczna powściągliwość

- operowanie układem elips sprzężonych

- akcentowanie osi przekątniowych

- bardzo skomplikowany układ przestrzenny

- paradny portyk 6-kolumnowy

- w fasadzie kolumny stylizowane na kolumnie Trajana

- operowanie trójkątami równoramiennymi

- dekoracja powściągliwa

 

Kościół św. Trójcy, Salzburg

- interpretacja układu centralnego, wydłużonego

- układ 2 elips

- akcentowanie osi przekątniowych

- fasada dwuwieżowa, kilkuplanowa

- podwójne pilastry i kolumny

- wykrzywione gzymsy z zegarami

- kopuła na elipsie, na wysokim bębnie

 

Pałac Szenbrun, Wiedeń

- miał przyćmić Wersal

 

+ LUKAS VON HILDEBRANDT

 

Kościół św. Wawrzyńca, Gabel

- fasada dwuwiekowa o krępych proporcjach

- detale Borominiego i Guariniego

- rzut – koło i 4 elipsy

- całość wpisana w prostokąt

- we wnętrzu łuki koszowe

 

Górny Belweder, Wiedeń

- złożona bryła

- bogata dekoracja zewnętrzna

- 8-boczne pawilony

- w holu zamiast filarów stoją Atlanci dźwigający strop

 

 

KRAJE PROTESTANCKIE

 

- dominuje układ krzyża łacińskiego

- idea zgromadzenia wiernych – zbory

- brak prezbiterium, jedynie absyda

- założenia centralne bez żadnej symboliki

- brak dekoracji architektonicznej, rzeźbiarskiej i malarskiej

- pałace miejskie o większej prostocie, lakoniczności, często bezporządkowe

 

Kościół NMP, Drezno

- Georg Bahr

- modelowy jeśli chodzi o przestrzeń

- rzut centralny, zwarty, spoisty

- kopuła w sposób płynny przechodzi z korpusu do czaszy

- mało dekoracji, jedynie porządki

- rzut oparty na kwadracie z dostawioną półkolistą absydą

- wnętrze duże, jednoprzestrzenne

- klatki schodowe usytuowane w narożnikach

 

Zwinger

- Mateusz Poppelmann

- rezydencja nawiązująca do wzorców francuskich

- wielka sala balowa na rzucie eliptycznym

- dziedziniec

- rozbudowana dekoracja architektoniczna

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin