Plan pracy wychowawczej dla klasy I.doc

(73 KB) Pobierz
Plan wychowawczy dla klasy I b

Plan wychowawczy dla klasy I b

rok szkolny 2009/2010

 

Szkoła PODSTAWOWA NR 46 IM. MARII dĄBROWSKIEJ W POZNANIU

Plan wychowawczy dla klasy I b

rok szkolny 2009/2010

 

 

 

 

 

OPRACOWANIE: mgr Ewa Napierała

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wartości

Ogólne zadania

wychowawcze

Efekty (postawy, zachowania)

Sposób realizacji

 

Społeczne (społeczność szkolna i lokalna)

Poznajemy się wzajemnie

 

 

 

 

 

Uczeń pamięta nazwę szkoły i adres, imię i nazwisko dyrektora oraz swojego wychowawcy, zna układ pomieszczeń
w szkole, zna imiona kolegów
i koleżanek, odpowiednio ich używa, nawiązuje kontakty z dziećmi z innych klas.

Edukacja społeczno-przyrodniczna, edukacja, polonistyczna
z elementami kultury, edukacja artystyczno-techniczna, edukacja motoryczno-zdrowotna, pogadanki, gry dramowe, gry
i zabawy muzyczno-ruchowe, odpowiednia lektura, wycieczki, spacery, obserwacje, spotkania z policjantem, Dzień Chłopca, Dzień Kobiet, bal karnawałowy, wspólne zabawy między zajęciami, pełnienie określonych ról w klasie, gazetki okolicznościowe.

Pomagamy sobie

Uczeń jest opiekuńczy w stosunku do kolegów, jest szczery i otwarty na problemy innych, potrafi nieść pomoc
i służyć radą słabszemu koledze, potrafi zaopiekować się chorym kolegą, jest wrażliwy na krzywdę innych, wyraża gotowość niesienia pomocy słabszym fizycznie kolegom.

Jesteśmy wzorem dla innych

Uczeń zna i respektuje normy zachowania w szkole przestrzega regulaminu klasy, potrafi uważnie słuchać tego, co ma do przekazania nauczyciel, jest pracowity
i obowiązkowy, stosuje zwroty grzecznościowe, przyjmuje prawidłową postawę przy rozmowie z pracownikami szkoły, umie kulturalnie zachować się
w miejscu publicznym, aktywnie uczestniczy w życiu klasy.

Przyjaźnimy się

Uczeń potrafi współdziałać w grupie, zgodnie współuczestniczyć w zabawie, jest koleżeński i miły, potrafi zauważyć pozytywne cechy u kolegi, umie pozyskać przyjaciół, potrafi cenić przyjaźń, potrafi być dobrym kolegą, potrafi zaproponować ciekawą zabawę.

Opanowujemy negatywne emocje

Uczeń umie określić i wyrazić swoje uczucia wobec innych, potrafi odróżnić dobry żart od złego, umie żartować nie ośmieszając innych, potrafi rozwiązać konflikt bez użycia przemocy, godnie znosi porażki, opanowuje swój gniew
i złość.

Wzajemne stosunki między dziewczynkami a chłopcami

Uczeń rozumie i stosuje zasadę „pierwszeństwa dziewcząt”, jest „rycerski” wobec koleżanek.

Pełnimy różne funkcje

Uczeń zna swoje obowiązki, jest wzorowym dyżurnym, pełni nadane role klasowe (przewodniczący, zastępca przewodniczącego), chętnie uczestniczy w pracach na rzecz klasy, potrafi zaakceptować przydzielone mu obowiązki.

Zdobywamy sympatię innych

Uczeń jest zawsze miły, uczynny
i koleżeński w kontaktach z dorosłymi
i rówieśnikami, często się uśmiech, zaprasza nieśmiałych kolegów do wspólnej zabawy.

Czy możemy zaufać każdemu człowiekowi?

Uczeń jest ostrożny w kontaktach
z osobami nieznajomymi, wie jak się zachować, wie kiedy mówić „nie”.

 

Patriotyczne (umiłowanie Ojczyzny)

Znamy symbole narodowe

Uczeń zna symbole narodowe (godło, flaga narodowa, hymn), umie się o nich wypowiadać, okazuje należyty szacunek.

Przygotowywanie uroczystości klasowych
i szkolnych (uroczyste rozpoczęcie
i zakończenie roku szkolnego, ślubowanie
i pasowanie na ucznia), udział
w uroczystych akademiach, wykonanie flagi państwowej, śpiewanie hymnu narodowego i hymnu szkoły, zachowanie odpowiedniej postawy podczas śpiewania hymnu, wycieczki, spacery po najbliższej okolicy, obserwacje, „Andrzejki”, „Mikołajki”, klasowa Wigilia, powitanie wiosny, edukacja polonistyczna, edukacja społeczno-przyrodnicza, edukacja artystyczno-techniczna.

Jesteśmy Polakami

Uczeń wie, że jest Polakiem i jest z tego dumny, zna barwy Ojczyste, umie zaśpiewać hymn narodowy, umie zachować powagę w czasie uroczystości, wie jak się zachować podczas śpiewania hymnu narodowego, rozumie potrzebę
i pragnie pokoju na całym świecie.

Znamy swój

kraj

Uczeń rozumie sens słów: moja miejscowość, mój kraj, moje miejsce na Ziemi, zna ciekawe wydarzenia z historii największych miast polski, rozumie, że wiele miast ma swoja bogatą historię, którą warto badać i poznać, zna elementy kultury regionalnej (herb poznania, opowiadania związane ze swoją miejscowością i okolicą, zna wybrane zabytki Poznania).

Znamy tradycję i obrzędy ludowe

Uczeń zna tradycje świąteczne
i związane z nimi obrzędy, bierze udział
w organizowaniu ich w swoim środowisku (szkoła, dom rodzinny).

 

Pro społeczne (rodzinne)

Znamy swoje miejsce w rodzinie

Uczeń zna pojęcie rodzina, zna swoje miejsce w rodzinie, zna członków rodziny najbliższej i dalszej, zna imiona członków rodziny, rozumie pojęcie najstarsza osoba w rodzinie, zna stosunki pokrewieństwa w rodzinie, wypowiada się na temat rodzeństwa i wykazuje do niego pozytywny stosunek, potrafi przyjąć nowego członka rodziny, umie zaopiekować się w sposób odpowiedzialny młodszym rodzeństwem.

Edukacja polonistyczna
z elementami kultury, edukacja społeczno – przyrodnicza oraz artystyczno – techniczna, pogadanki, lektura, obserwacje, obchodzenie uroczystości rodzinnych, Dzień Dziecka, wykonywanie upominków i laurek
z okazji Dnia Matki
i Dnia Ojca, Dnia Babcia i Dnia Dziadka.

Mieszkanie jest naszym miejscem pracy i wypoczynku

Uczeń wykazuje pozytywny stosunek do tradycji rodzinnych, rozumie potrzebę pomagania w domu, potrafi właściwie zachować się w czasie odwiedzin, umie kulturalnie przyjmować gości, włącza się w organizowanie uroczystości rodzinnych.

Dorastamy
w miłości

Uczeń rozumie potrzebę okazywania miłości najbliższym, potrafi wyrażać uczucia wobec członków rodziny, rozumie, co znaczy miłość matki do dziecka, potrafi pomagać mamie, pamięta o ważnych uroczystościach rodzinnych, umie złożyć życzenia, potrafi wyrazić wdzięczność dla rodziców za okazaną mu troskę.

 

Moralne

Potrafimy dojrzale się zachować

Uczeń potrafi radzić sobie w sytuacjach wymagających podstawowych umiejętności praktycznych, zna swoje dane identyfikacyjne, bierze aktywny udział w pracach na rzecz klasy, szkoły, środowiska.

Edukacja polonistyczna
z elementami kultury, edukacja społeczno-przyrodnicza, pogadanki, obserwacje, wycieczki, konkursy, gry dramowe, spotkania
z rówieśnikami
z innych klas, dokonanie samooceny.

Mamy silną wolę

Uczeń potrafi być uczciwy w stosunku do drugiej osoby, nie zabiera cudzych rzeczy, nie używa siły w stosunku do innych osób szczególnie słabszych, potrafi mówić prawdę, umie prosić
o pomoc, potrafi wzruszyć się
i współczuć, rozumie znaczenie nagrody
i kary, odróżnia dobre czyny od złych, potrafi docenić dobroć, pracowitość, wyrozumiałość, umie przeprosić za popełniony nietakt, potrafi być sprawiedliwy w osądach innych.

 

Zdrowotne

Dbamy o higienę – osobistą

 

Uczeń rozumie potrzebę mycia się, zna przybory do mycia i ich przeznaczenie, stosuje zasady higieny, rozumie sens zorganizowania w klasie kącika czystości, prawidłowo myje zęby, umie używać chusteczki do nosa, którą zawsze ma przy sobie, dba o swój wygląd zewnętrzny.

Edukacja społeczno-przyrodnicza, edukacja polonistycza, artystyczno-techniczna i ruchowa, spotkania
z pielęgniarką szkolną, wizyty
u p. stomatolog, pogadanki, konkursy, zabawy na świeżym powietrzu, urządzenie w klasie kącika czystości, dbanie
o porządek w klasie podczas wspólnego śniadania oraz
w stołówce szkolnej podczas obiadu.

 

Dbamy o swoje zdrowie

 

Uczeń wie, na czym polega praca lekarza i pielęgniarki, przestrzega rad lekarza, umie właściwie zachować się
w gabinecie lekarskim, poprawnie zachowuje się podczas wizyty u chorego kolegi, rozumie potrzebę i dba o czystość sali lekcyjnej, nie hałasuje i unika hałasu jako czynnika szkodliwego dla zdrowia, ma nawyk wietrzenia pomieszczeń.

 

Zdrowo się odżywiamy
i odpoczywamy

Uczeń zna walory odżywcze warzyw, owoców i mleka, potrafi czynnie odpoczywać, racjonalnie korzysta
z komputera i telewizji.

Dbamy o swoje bezpieczeństwo

Uczeń potrafi bezpiecznie poruszać się po budynku szkolnym, bezpiecznie korzysta z drogi w różnych porach dnia
i roku, bezpiecznie zachowuje się podczas zajęć ruchowych.

 

Pro ekologiczne

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin