I, J.txt

(73 KB) Pobierz
idol [gr. eidolon; �ac. idolum = obraz, wy-
obra�enie, przedmiot kultu], przedstawie-
nie postaci konkretnej i materialnej lub
wyobra�onej (imaginacyjnej). Ostatecznie
sta� si� terminem oznaczaj�cym obraz lub
rze�b� przedstawiaj�c� b�stwo, b�d�ce
przedmiotem kultu (ofiara, wlewanie na-
poju, kadzid�o) tak, jakby by�y one samym
b�stwem. Teksty biblijne (Ksi�ga Wyj�cia,
Ksi�ga Powt�rzonego Prawa) z obawy przed
niebezpiecze�stwem ba�wochwalstwa wo-
bec wp�yw�w s�siednich lud�w poga�-
skich z odraz� odrzuca�y kult obraz�w
obcych b�stw, ale tak�e wizerunki Bo-
ga, takie jak z�oty cielec (a raczej z�oty
byk), przej�te przez lud Izraela w czasie,
gdy Moj�esz przebywa� na g�rze Synaj
(W 32). Wyst�powanie przeciw idolom to
ulubiony temat prorok�w (Iz 40,19-20;
44,9-20;r 10,1-5).
Z. i p. Czciciele z�otego cielca - wsp�cze�nie
wyra�enie to oznacza ub�stwienie pieni�dza.
Lit. Tertulian w� Dz idollatria (pocz�tek III s�.,
O ba�wochwalstwie) gwa�townie wyst�puje
przeciw nawet najmniejszym kompromisom
wobec obyczaj�w poga�skich. Ninucjusz Felix
Octavian (III w.), dialog mi�dzy poganinem
a chrze�cijaninem; autor wy�miewa poga�skie
idole, kt�re ol�niewaj� tylko dzi�ki talentowi
artyst�w. J. Kalwin w Trait� des reliques (1543,
Traktat o relikwiach) pot�pia ba�wochwalstwo,
kt�re wg niego przenikn�o do kultu katolickie-
go wraz z czci� obraz�w i relikw��. P. Corneille
Polieukt (1643, wyd. pol. 1836), m�ody poga-
nin, Polieukt, dopiero co ochrzczony, biegnie
niszczy� pos�gi bo�k�w, "te b�stwa z kamienia
lub drzewa". P. Claudel w Cinq grandes odes
(1910, Pi�� wielkich �d), w trzeciej odzie "Ma-
gnificat" dzi�kuje Bogu, �e uwolni� go od idoli,
jakimi s� ideologie: Sprawiedliwo��, Post�p,
Prawda, B�stwo, Ludzko��, Prawa Natury,
Sztuka, Pi�kno, aby m�g� wielbi� tylko jedyne-
go Boga. P. Emmanuel Tz (1978, Ty), "Le
Taureau d'or" (Z�oty cielec).
Muz. Ch. Gounod Faust (1859, opera wg
J.W. Goethego), Mefisto, przebrany za mo�ne-
go pana, �piewa w karczmie pie�� o Z�otym
Cielcu.

ikona [gr. eik�n = obraz, wizerunek, wy-
obra�enie], malowane wizerunki Chrystu-
sa, Naj�wi�tszej Dziewicy Maryi, anio��w
i �wi�tych; s� przedmiotem prywatnego,
a tak�e liturgicznego kultu w Ko�cio�ach
wschodnich. Za przedmiot kultu zosta�y
uznane w 787 r. na II Soborze Nicejskim.
Oddawana im cze�� (modlitwa, lampa
wotywna, poca�unek) nie jest skierowana
do przedmiotu, lecz do prototypu, tzn. do
wyobra�onej osoby, z kt�r� wierny komu-
nikuje si� wzrokiem.
Ikonoklazm (obrazoburstwo) - ruch spo-
�eczno-religijny w cesarstwie bizantyjskim
w VIII-IX w., zwalczaj�cy oddawanie czci
wizerunkom �wi�tych. Zniszczono w�w-
czas wiele dzie� sztuki.
Ikon. Ikony malowane s� wg bardzo �cis�ych
zasad, bez oddania jakiegokolwiek podobie�-
stwa. Matka Boska W�odzimierska (XII w., Mo-
skwa). �wi�te Oblicze (XIII w., Moskwa). Naj-
�wi�tsza Dziewica i Chrystus Odkupiciel (XIV w.,
Ochryda w Macedon��). A. Rublow �wi�ta
Tr�jca (ok. 1410, Moskwa). Narodzenie Jezusa
(XVI w., Moskwa). Chrystus - Majwi�kszy ka-
p�an Mi�dzy Naj�wi�tsz� Marj� Pann� a �w. Ja-
nem Chrzcicielem (XVI w., Sofia). �wi�te Nie-
wiasty u Grobu, Szko�a P�nocna (XVII w.).
Ekr. A. Tarkowski Andriej Rublow (1967).
imi� nazwa.
inkarnacja [�ac. incarnatio = wcielenie],
wcielenie b�stwa w cz�owieka. W tradycji
�ydowskiej B�g jest niewidzialny i niedo-
st�pny. Wed�ug wiary chrze�cija�skiej B�g
przyj�� cia�o w osobie Jezusa Chrystusa,
czyli Mesjasza, jedynego Syna Bo�ego,
kt�ry sta� si� cz�owiekiem i w pe�ni wzi��
na siebie ludzki los, w tym nawet i �mier�,
nie przestaj�c by� Bogiem; chrze�cijanie
m�wi� wi�c o Nim, jako o "Bogu, kt�ry
sta� si� cz�owiekiem", albo jako o "S�owie"
wcielonym. �ydzi i muzu�manie odrzucaj�
wiar� w Bosko�� Jezusa Chrystusa.
Lit. �wi�ty Jan od Krzy�a w Poezjach (XVI w.,
wyd. pol. Dzie�a, t. 4 1943), "O Wcieleniu"
przedstawia swoj� w�asn� koncepcj� wcielenia.
Ch. P�guy Victor Marie, Comte Hugo (1910,
Viktor Maria, hrabia Hugo), Eve (1913, Ewa):
"Nadnaturalno�� - ona sama sta�a si� ciele-
sn�"; Jezus jest "owocem matczynego �ona"
i przyjmuje na siebie ca�� ludzk� cielesno��.
P.J. Jouve Noces (1931, Za�lubiny), "Mai
corps" (Prawdziwe cia�o). J.L. Borges L'Oeu-
vres po�tiques (1925-65, Utwory poetyckie)
"Jean I,14" ("Jan I,14").
INRI, umieszczane na krucyfiksach ini-
cja�y s��w �ac.: Iesus Nazarenus Rex Iu-
daeorum (Jezus Nazare�ski Kr�l �ydow-
ski), nawi�zuj�ce do titulus, czyli napisu
umieszczonego nad g�ow� ukrzy�owanego
Jezusa, zawieraj�cego, jak to by�o w zwy-
czaju u Rzymian, motyw skazania Jezusa
(Mt 27,37).
Ekr. R. Wiene INRI (1923), film przypomina-
j�cy niemieckie malarstwo ekspresjonistyczne.
islam [arabskie, poddanie si� (woli Bo-
ga)]. Mahomet (570-632), kupiec z Mek-
ki w Arab�� mia� otrzyma� od archanio�a
Gabriela Bo�e objawienie, kt�re przekazy-
wa� swoim rodakom w formie recytacji
(al-kuran) poczynaj�c od 610. Natrafiaj�c
na niech�� miejscowych kap�an�w, w 622
(hid�ra) uda� si� do oazy Jatrib, 430 km
na p�noc. Zdoby� Mekk� i niszcz�c po-
ga�skie b�stwa przekszta�ci� j� w miejsce
pielgrzymek, aby po�wi�ci� j� jedynemu
Bogu, Allahowi. Objawienia Mahometa,
spisane przez jego uczni�w, zosta�y zebra-
ne w latach 636-644. �wi�t� ksi�g� isla-
mu, kt�rego wsp�lnot� (umma) tworz�
wierni muzu�manie, jest Koran.
Mahomet zna� dobrze �rodowisko �ydow-
skie Jatribu (pierwotna nazwa Medyny).
Twierdzi�, �e jest ostatnim prorokiem po
Adamie, Abrahamie, Moj�eszu i Jezusie,
kt�ry przyszed�, aby przekaza� s�owo Bo�e
Arabom pochodz�cym od Abrahama po-
przez Izmaela, tak jak Moj�esz przekaza�
je Hebrajczykom. Uwa�a� Pi�cioksi�g za
pocz�tek objawienia jedynego Boga; on
sam czu� si� powo�any do usuni�cia b��-
d�w. Wed�ug niego Jezus, zrodzony z
Dziewicy Maryi, jest pos�any przez Boga,
lecz nie jest Jego Synem, nie jest wciele-
niem Boga, nie umar� na krzy�u dla odku-
pienia ludzkich grzech�w, lecz b�dzie
przeprowadza� S�d Ostateczny w Jerozoli-
mie. Zmarli, kt�rzy zmartwychwstan�, b�-
d� s�dzeni wg swoich czyn�w: sprawiedli-
wi zostan� przyj�ci do raju, a �li p�jd� do
piek�a, kt�re jest przybytkiem szatana.
Mahomet przekaza� wiernym pi�� zasad
stanowi�cych fundament islamu: 1) wy-
znanie wiary w Boga i jego ostatniego pro-
roka; przynajmniej raz w �yciu wyznawca
musi powiedzie�: "Allah jest jedynym Bo-
giem, a Mahomet Jego prorokiem"; 2) ry-
tualna modlitwa, kt�r� nale�y odmawia�
pi�� razy dziennie, poprzedzona ablucjami
(obmyciem r�k i n�g); 3) ca�odzienny post
przez okres jednego miesi�ca - ramadanu;
4) ja�mu�na dla ubogich; 5) pielgrzymka
do Mekki (raz w �yciu). Wype�nianie tych
obrz�d�w wyja�nia�a dodatkowo Trady-
cja, czyli Sunna, opieraj�c si� na hadisach,
�wiadectwach towarzyszy proroka, kt�rzy
dali pocz�tek czterem szko�om prawa; is-
lam nie oddziela �ycia religijnego od �ycia
spo�ecznego i politycznego. Zob. �wi�ta
religijne (�wi�ta muzu�ma�skie).
Ismael  Izmael.
Izaak [hebr. icchak, rdze� tego imienia
pochodzi od czasownika �mia� si�], syn
stuletniego Abrahama i dziewi��dzie-
si�cioletniej  Sary. Izaak by� obiecanym
przez Boga synem (Rdz 15,4-5; 18,9-15;
Rz 9,7-10), dziedzicem  przymierza i
gwarantem jego trwa�o�ci (Rdz 17). Aby
wystawi� na pr�b� wiar� Abrahama, B�g
rozkaza� mu ofiarowa� Izaaka na ca�opale-
nie. Abraham pragn�� by� temu rozkazowi
pos�uszny (Rdz 22), lecz w ostatniej chwili
anio� Bo�y powstrzyma� go i zamiast Iza-
aka zosta� w ofierze z�o�ony baranek, za-
pl�tany rogami w zaro�lach. Opowiadanie
to odegra�o donios�� rol� w pot�pieniu
ofiar sk�adanych z dzieci. Poza tym Izaak
jawi si� tutaj jako zapowied� Chrystu-
sa. Izaak mia� �on�  Rebek� i syn�w,
 Ezawa i  Jakuba.
Lit. E. Wiesel Celebrations biblique (197, Cele-
bracja biblijna), "Le Sacrifice d'Isaac: histoire
de surivant" (Ofiarowanie Izaaka: historia
ocalonego. I. Brodski (1970,
wyd. pol. 1981), "Izaak i Abraham", poemat.
Ikon. Ofiara Izaaka zawiera cztery elementy:
drzewo i o�tarz ofiarny, Abrahama wznosz�ce-
go n�, aby zabi� syna, baranka zapl�tanego
w zaro�lach i wreszcie d�o� Boga (albo Jego
anio�a) powstrzymuj�c� r�k� Abrahama: fresk
z synagogi w Dura Europos (III w.); rze�ba:
drzwi z br�zu w ko�ciele San Zeno w Veronie;
L. Ghiberti, p�askorze�ba na drzwiach z br�zu
baptysterium katedry we Florencji (1422).
Caravaggio (1603, Florencja). Rembrandt Ofia-
ra Abrahama (1635, Monachium). G. Flinck
Izaak b�ogos�awi�cy jakuba (1638, Amsterdam).
Izajasz [gr., od hebr. jeszajahu = Jahwe
jest zbawieniem) (ok. 765-701 p.n.e.),
prorok, pe�ni� swe pos�annictwo w latach
740-701 p.n.e., za rz�d�w Azariasza, Jo-
atama, Achaza i Ezechiasza. Doradca kr�-
lewski, aktywnie uczestniczy� w �yciu poli-
tycznym �ydowska legenda podaje, �e
poni�s� �mier� m�cze�sk� za czas�w kr�la
Manassesa. Izajasz by� wybitnym pisarzem
i poet�, o czym �wiadczy ksi�ga nosz�ca
jego imi� (Ksi�ga Izajasza, w kt�rej mog�
mu by� przypisane tylko rozdzia�y 1-23
i 28-35). Niekt�re fragmenty, jak np. opis
jego wizji w �wi�tyni (rozdzia� 6), jego
przepowiednia o narodach (10,13) lub
dotycz�ca przysz�ego pokoju (rozdzia� 11)
zalicza si� do najpi�kniejszych kart ca�ej li-
teratury biblijnej. Tematami bliskimi Iza-
jaszowi s�: majestat Boga i pe�na w Nim
ufno��, kt�rej prorok si� domaga (tak�e
w kwestiach politycznych), pi�tnowanie
niesprawiedliwo�ci oraz nadzieje zwi�za-
ne z przysz�o�ci� mesja�sk�. Druga cz��
Ksi�gi Izajasza (Iz 40-55) to przes�anie
pocieszenia dla wygna�c�w w Babilonie.
Znajduj� si� w niej cztery pie�ni liryczne,
zw. Pie�niami S�ugi Pa�skiego. Cz��
trzecia (Iz 56-66), mniej jednolita, ��czy
elementy r�nego pochodzenia; jako ca-
�o��, datuje si� j� na okres powrotu z wy-
gnania babilo�skiego. Krytycy s� zgodni
co do tego, aby drug� i trzeci� cz�� trak-
towa� jako dzie�o uczni�w i kontynuato-
r�w wielkiego proroka.
Lit. � W. Chrostowski Bohaterowie wiary Stare-
go Testamentu (1992). Zob. te� prorok.
Ikon. Pro...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin