N.txt

(22 KB) Pobierz
nabi�ci [franc. Les Nabis, od hebr. nazui
= prorok], grupa m�odych artyst�w dzia�a-
j�cych w 1888-1903 w Pary�u, jej organi-
zatorem by� P. S�rusier. Chcieli oni g�osi�
"now� ewangeli� malarstwa". "Nabi�ci
wychodzili z za�o�enia, �e dla ka�dej ludz-
kiej emocji, ka�dej my�li ludzkiej istnie-
je ekwiwalent plastyczny, dekoracyjny, od-
powiadaj�ce im pi�kno" - pisa� krytyk
Aurier. Do grupy tej nale�eli: M. Denis
(Walka Jakuba z Anio�em, 1892; Raj
1912), P. Ranson, P. Bonnard, G. La-
combe, K.X. Roussel i E. Vuillard. Poza
tematyk� religijn� malowali oni sceny
z �ycia osobistego, rodzinnego.
Nabot, mieszkaniec doliny Jizreel; od-
m�wi� sprzedania swojej winnicy kr�lo-
wi Izraela Achabowi. Kr�lowa  Ize-
bel kaza�a go ukamienowa� na podsta-
wie fa�szywego oskar�enia jako blu�nierc�,
a Achab m�g� w ten spos�b zagarn�� je-
go winnic�. Prorok Eliasz przepowiedzia�
Achabowi zag�ad� jego domu (rodu), jako
kar� za t� niesprawiedliwo�� (I Krl 21).
Nabuchodonozor II, kr�l babilo�ski
(605-562 p.n.e.); doprowadzi� pa�stwo
nowobabilo�skie do szczytu pot�gi.
W 605 p.n.e. pokona� w bitwie pod Kar-
kemisz wojska faraona imieniem Ne-
cho II, nast�pnie podbi� Syri� i Palestyn�.
W 601 p.n.e. chc�c st�umi� bunt kr�la Ju-
dy Jojakima (2 Kr124) spustoszy� ziemi�
Judy i oblega� Jerozolim�, kt�ra musia�a
si� podda�. Nowy kr�l, Jojakin, syn Jojaki-
ma, zosta� uprowadzony do niewoli babi-
lo�skiej, a wraz z nim wszyscy znaczniej-
si mieszka�cy. Wuj Jojakina, Sedecjasz,
kt�ry zosta� po nim osadzony na tronie,
zbuntowa� si� przeciw Nabuchodonozo-
rowi II i ten w 588 p.n.e. rozpocz�� po-
nownie obl�enie Jerozolimy. W 587 p.n.e
Jerozolima zosta�a zdobyta i spl�drowa-
na, a ludno�� uprowadzona do niewoli
(2 Krl 25). W 582 p.n.e. mia�o miejsce
trzecie uprowadzenie. W 574 p.n.e. Na-
buchodonozor II zdoby� Tyr i podj�� wy-
praw� przeciw Egiptowi (Ez 26,7). Jest to
typ kr�la pot�nego, o cechach tyrana.
Nabuchodonozor II by� wielkim budowni-
czym, rozbudowa� Babilon, otoczy� go po-
tr�jnymi murami, wzni�s� pa�ace, �wi�ty-
nie, s�awn� bram� Isztar, czyni�c ze stoli-
cy najwi�ksze miasto �wczesnego �wiata.
Lit. R. Garnier Les Lizes (1583, �yd�wki),
tragedia; babilo�ski despota ka�e mordowa�
ksi���t i dzieci Hebrajczyk�w. Rozkazuje wy�u-
pi� oczy kr�lowi Judy, Sedecjaszowi.
Muz. G. Verdi Nabuchodonozor (1842), opera.
nadzieja. Bezgraniczne zaufanie do Bo-
ga, kt�ry dotrzymuje obietnic danych lu-
dowi podczas zawierania kolejnych przy-
mierzy. Ta nadzieja Izraela koncentrowa�a
si� stopniowo na przyj�ciu Mesjasza, kt�ry
ostatecznie wyzwoli lud i rozpocznie er�
powszechnego pokoju. W epoce Macha-
beusz�w pojawi�a si�, zrodzona z wiary
m�czennik�w, nadzieja indywidualnego
zmartwychwstania po �mierci, po kt�rej
nast�pi szcz�liwe �ycie, znacznie r�ni�ce
si� od �ycia w szeolu. W oczach chrze�ci-
jan przyj�cie Jezusa, Mesjasza i jedynego
Syna Bo�ego, Zmartwychwsta�ego spo-
�r�d umar�ych, Zbawiciela �wiata, wype�-
ni�o, a nawet przeros�o oczekiwania Izra-
ela. Przedmiotem ich nadziei sta�o si�
uczestnictwo w Jego Zmartwychwstaniu
i ostateczne nastanie Kr�lestwa Bo�ego.
Nadzieja przedstawiana jest cz�sto pod
postaci� kobiety, obok dw�ch jej towarzy-
szek: Wiary i Mi�o�ci. Tworz� one trzy
cnoty zw. Boskimi lub teologicznymi, do-
tycz� bowiem samego Boga.
Lit. Nadzieja religijna - nadzieja �yd�w zada-
j�cych pytania Bogu, buntuj�cych si� przeciw
Niemu, �a�uj�cych i na nowo maj�cych nadzie-
j� na przestrzeni ca�ej swej historii. Tak wi�c
w Dziejach Tewi mleczarza Szolema Alejchema
(1901, wyd. pol. 1960) ubogi mleczarz Tewi
m�wi sam do siebie: "Najwa�niejsza ze wszyst-
kiego jest nadzieja, �yd musi mie� nadzie-
j�, jeszcze raz mie� nadziej�, i wci�� mie� na-
dziej�".
Nadzieja chrze�cijan, kt�r� wys�awia m.in.
Ch. P�guy w Le Porche du mystere de la
deuxi�me vertu (1911, Portyk misterium dru-
giej cnoty) budzi podziw samego Boga, "Ta
ma�a nadzieja, kt�ra ma wygl�d takiego sobie
nic. Ta ma�a moja c�rka, nadzieja. Nie�mier-
telna" [t�um. B. Ostrom�cki].
Nadzieja deistyczna V. Hugo w Les Contempla-
tions (1856, Rozmy�lania), "To, co m�wi�
Usta Cienia" przybiera wymiar kosmiczny:
"Miejcie nadziej�, miejcie nadziej�, miejcie na-
dziej�, nieszcz�nicy! B�g to wielki mi�o�nik;
a globy, otwieraj�c swe pos�pne �renice na nie-
sko�czono�� wiecznej jutrzenki. Powoli si� ob-
racaj�".
Beznadziejno�� - W Mystere de la Passion
(XV w., Misterium M�ki Pa�skiej) A. Gr�bana
Beznadziejno�� jest postaci� alegoryczn�, przy-
by�� z "g��bin piek�a", gdy� beznadziejno��
otacza ludzi murem nie do przebycia i nie
dopuszcza do nich wyzwole�czego dzia�ania
skruchy.
Najwy�szy, tytu� Boga, cz�sto wyst�pu-
j�cy w psalmach. Elion, b�stwo kananej-
skie zosta�o uto�samione z Bogiem Abra-
hama. W Ksi�dze Rodzaju  Melchizedek,
kap�an Boga Eliona (Najwy�szego), b�ogo-
s�awii Abrahama przez "Boga Najwy�sze-
go, Stw�rc� nieba i ziemi"(Rdz 14,19).
Okre�lenia "Najwy�szy" i "Wieczny" wy-
ra�aj� transcendencj� i moc Boga. Zob.:
Adonaj; El; Eloah.
na�o�enie r�k, symboliczny gest, kt�ry
w swym podstawowym znaczeniu biblij-
nym oznacza� b�ogos�awie�stwo (Hbr 6,2).
Na�o�enie r�k stwarza�o szczeg�ln� rela-
cj� mi�dzy tym, kto b�ogos�awie�stwa
udziela�, a tym, kt�ry je przyjmowa�. Mo-
g�o by� gestem zwyczajnego b�ogos�awie�-
stwa, przez kt�re np. Jakub adoptowa�
i b�ogos�awi� syn�w J�zefa, a tak�e sposo-
bem uzdrawiania chorych lub przekazywa-
nia Ducha �wi�tego ochrzczonym. Przez
na�o�enie r�k mo�na by�o obj�� co� w po-
siadanie. Poprzez ten gest byli konsekro-
wani, czyli otrzymali �wi�cenia ci, kt�rzy
byli przeznaczeni do funkcji szczeg�lnych,
a wi�c lewici - s�udzy Bo�y (Lb 8,10), Jo-
zue - w�dz spo�eczno�ci Izraela (Lb 27,18),
Barnaba i Pawe� - wys�ani z misj�
(Dz 13,3). Ko�ci� katolicki przej�� ten
gest przy udzielaniu �wi�ce� diakonom i
kap�anom. Zob. sakrament.
namaszczenie - namaszczony, czyn-
no�� polegaj�ca na naznaczeniu (polaniu)
oliw� przedmiotu (np. naczynia kultu) lub
g�owy osoby przeznaczonej do pe�nienia
szczeg�lnej funkcji (np. kap�ana czy kr�-
la). Tak wi�c  Samuel nama�ci�  Da-
wida przeznaczonego na to, aby by� kr�-
lem (1 Sm 16), nadaj�c mu przez to cha-
rakter sakralny. Namaszczenie krzy�mem
- mieszanin� oliwy i substancji aromatycz-
nych (Wj 30,22-25), by�o zastrze�one dla
kap�an�w i przedmiot�w kultu, zw�asz-
Cza O�tarzy ofiarnych (W' 29,36). Posta�
kr�la - pomaza�ca albo Mesjasza stopnio-
wo nabra�a w relig�� Izraela pierwszorz�d-
nego znaczenia. Czynno�� namaszczania
jest zachowana w niekt�rych sakramen-
tach chrze�cijan: chrzest, bierzmowanie
i namaszczenie chorych, czyli sakrament
chorych. Zob.: Chrystus; Mesjasz; sakra-
ment.
Ikon. Namaszczenie Dawida, synagoga w Dura
Europos (III w.).
nard, wonny olejek, kt�rym Maria na-
ma�ci�a Jezusowi g�ow� podczas posi�ku
w domu Szymona Tr�dowatego w Beta-
n��. Chodzi zapewne o wyci�g z ro�li-
ny nard pochodz�cej z Ind�� (Mt 2 ,66
Mk 14,3).
narodziny [�ac. nativitas = narodzenie],
upami�tnienie narodzin Jezusa, opowie-
dzianych przez �ukasza (�k 2,1-7) i usta-
lonych na okres przesilenia zimowego
( Bo�e Narodzenie). "Narodzinami"
nazywa si� tak�e ka�dy obraz przedstawia-
j�cy narodzenie Jezusa.
Lit. �wi�ty Jan od Krzy�a Poezje (XVI w.,
wyd. pol. Dzie�a, t. 4 1943), "Narodziny": ra-
do�� cz�owieka i �zy Boga.
, Ikon. Narodziny: G. Pisano, ambona w kate-
drze San Andrea (1301, Pistoia); Mistrz
z Fl�malle (ok. 1432, Dijon); Mistrz z Moulins
(1475, Autun). Correggio �wi�ta noc (1522,
Drezno). A. Altdorfer �wi�ta noc (1520, Ber-
lin). G. de La Tour Narodzenie (1640, Ren-
nes). P. Gauguin Narodziny Chrystusa (1896,
Monachium). � J. Szczepkowski Kapliczka Bo-
�ego Narodzenia, rze�biony o�tarz (1925, Mu-
zeum Narodowe, Warszawa). Zob. te�: M�dr-
cy ze Wschodu; pasterz.
Natan [hebr. natanjahu = Jahwe da�],
prorok z czas�w kr�la  Dawida. Natan
by� doradc� Dawida od czasu obj�cia
przez niego rz�d�w w Jerozolimie. W rzw.
przepowiedni Natana kr�l otrzyma� przez
proroka rozkaz od Boga, aby sam nie ko�-
czy� budowy �wi�tyni, zadanie to jest bo-
wiem zastrze�one dla jego syna Salomona.
Dynastia Dawida ma zapewnion� trwa�o��
; (2 Sm 7,1-17).
Natan surowo zgani� kr�la za jego cudzo-
��stwo z Batszeb� i za spowodowanie nie-
winnej �mierci jej m�a Uriasza oraz prze-
! powiedzia� mu �mier� dziecka, kt�re mia�a
urodzi� Batszeba (2 Sm 12,13). U�wiado-
mi� Dawidowi, �e B�g upodoba� sobie
Salomona i mimo rywalizacji zdo�a� za-
pewni� mu sukcesj� tronu po Dawidzie
(1 Krl 1,11-40).
Natanael [hebr. netanel = B�g da�],
ucze� Jezusa pochodz�cy z Kany Galilej-
skiej. Wymieniony jest dwukrotnie w
Ewangel�� wed�ug �w. Jana ( 1,45; 21,2).
W obu wypadkach daje on wyraz swojego
entuzjastycznego, m�odzie�czego przywi�-
zania do Jezusa.
Lit. Z pewno�ci� nie przypadkowo A. Gide
w Pokarmach ziemskich (1897, wyd. pol. 1981)
nada� imi� Natanael swemu m�odemu ucznio-
wi, kt�remu chce wpoi� "gorliwo�� i zapa�".
Nawiedzenie, wizyta, kt�r� Maryja z�o-
�y�a swej krewnej El�biecie (�k 1,40-42),
kiedy dowiedzia�a si�, �e spodziewa si�
ona dziecka.
Ikon. Tympanon w La-Charit�-sur-Loire
(XII w.). Scena zbiorowa, rze�ba w katedrze
w Reims (XIII w.). Tapiserie w Notre-Dame
de Beaune (XV w.). R. Ghirlandaio, fresk
w Santa Maria Novella (Florencja) i obraz w
Pary�u (1491). C. Giaquinto (1762, Mont-
real). O. Zadkine Nawiedzenie, rze�ba w br�zie
(1963, Pary�).
Nazaret [hebr. nacrat lub naceret; necer =
latoro�l], miejscowo�� w G�rnej Galilei,
w kt�rej wychowa� si� Jezus. Galile�, sze-
roko otwart� na wp�ywy poga�skie, w�a-
dze jerozolimskie traktowa�y z pogard�.
Tote� okre�lenie "Jezus Nazarejczyk" (Mt
26,71) albo "Galilejczyk" (Mt 26,69) ma
odcie� pogardliwy. Jego uczniowie nazy-
wani byli "nazarejczykami" w �wiecie se-
mickim (Dz 24,5), podczas gdy w �wiecie
gr.-rzym. dominowa�o okre�lenie "chrze-
�cijanie" (od imienia Chrystus).
Lit. � R....
Zgłoś jeśli naruszono regulamin