T.txt

(17 KB) Pobierz
.
tabernakulum [�ac. tabernaculum = na-
miot]. W Ko�ciele katolickim - ozdobna
szafka wbudowana w g��wny o�tarz ko-
�cio�a, s�u��ca do przechowywania chleba
eucharystycznego (hostie).
' Tabor [hebr., kamienio�om; aram., w,zg�-
rze, g�ra], g�ra w po�udniowej Galilei,
u kt�rej st�p znajduje si� miasto o tej sa-
mej nazwie (Joz 19,22; 1 Krn 6,62). Tra-
dycja chrze�cija�ska od III w. umiejscawia
na niej scen� ~ Przemienienia Pa�skiego,
chocia� ewangeli�ci m�wi� og�lnie o g�-
rze, nie podaj�c jej nazwy (�k 9,28).
' Talmud [hebr., nauka, nauczanie], zbi�r
norm prawnych i przepis�w religijnych
judaizmu, b�d�cy obszern� kompilacj�
�ydowskiej Tory ustnej, z rabinicznymi
wyja�nieniami, opracowaniami i komen-
tarzami; stanowi uzupe�nienie Starego Te-
stamentu (Pi�cioksi�gu. Opracowany w
dw�ch niezale�nych redakcjach: tzw. Tal-
mud Jerozolimski, zredagowany w latach
350-400 n.e., zawiera nauczanie dokto-
r�w - rabin�w z Palestyny, oraz Talmud
Babilo�ski, kt�rego redakcj� zako�czono
, pod koniec VI w., obejmuje nauki rabin�w
szk� w,schodnich. W drukowanych wyda-
niach Talmudu, wsz�dzie i zawsze iden-
tycznych, uk�ad na ka�dej stronicy pozwa-
la rozr�ni� dwie zasadnicze cz�ci tekstu:
fragmenty Miszny - kodeksu praw religij-
nych zredagowanych ok. 200 r. i podsta-
wy judaizmu rabinicznego, oraz Gemar�-
zbi�r rozwa�a� i dyskusji rabin�w z kolej-
nych epok na temat stosowania tych praw.
Lit. Contes du Talmud (1980, Opowie�ci M�dr-
c�w Talmudu), przedmowa C. Vigego i
J.C. Latt�sa, t�umaczenie fragment�w Talmudu
podkre�laj�ce ich charakter religijny i narracyj-
ny. Ch. Potok The Promise (1969, Obietnica).
taniec. U Izraelit�w taniec by� wa�n�
form� ekspresji religijnej. wykonywali oni
ta�ce obrz�dowe w �wi�tyni (Ps 87,7;
149,3; 150,4); podczas triumfalnego po-
wrotu Arki Przymierza do Jerozolimy, Da-
wid i jego dw�r towarzyszyli jej ta�cz�c.
Ta�ce by�y nie-
odzownym elementem �wi�ta winobrania
(Sdz 21,19) i �wi�towania zwyci�stwa
(W 15,20; Sdz 11,34). Towarzyszy�y uro-
czysto�ciom i ucztom: dla uczczenia po-
wrotu syna marnotrawnego ojciec zarz�-
dzi� ta�ce i kaza� zabi� tuczne ciel�
(�h 15,25). Kiedy Herod Wielki �wi�to-
wa� swoje urodziny, ta�czy�a przed nim
Salome (Mk 6,22).
Ikon. G. Moreau Ta�cz�ca Salome, rysunek
(1876, Pary�).
taniec �mierci. W XIV w. we Francji,
zapewne pod wp�ywem epidem�� d�umy
i kaza� mnich�w, �ebrz�cych, idea procesji
wszystkich stan�w, od papie�a i cesarza
a� do ch�opa, prowadzonych do grobu
przez personifikacj� �mierci, sta�a si� te-
matem alegorycznych, dydaktycznych mo-
ralitet�w oraz malowide�.
Ikon. La Chaise-Dieu, freski (XV w.). H. Hol-
bein m�. Taniec �mierci, cykl rysunk�w do drze-
woryt�w (1723-24, lyon). Nieznany pol.
malarz Taniec �mierci (XVII w., ko�ci� Bernar-
dyn�w w Krakowie).
teofania [z gr. the�s = b�g + phaino = ob-
jawiam si�]. U Grek�w oznacza�o ukaza-
nie si� b�stwa. Sam termin nie wyst�puje
w Bibl��, kt�ra jednak zawiera liczne opisy
objawie� si� Boga. W ST i NT dominuje
bezwzgl�dne przekonanie, �e "Nikt Boga
nigdy nie ogl�da�" (w 33,20; ~ 1,18).
Kilka wyj�tk�w ( Lf j 24,10-11; 33,11 ) s�u-
�y uwypukleniu tej zasady. W ST obec-
no�� Boga jest potwierdzona, lecz Jego
transcendencja wyklucza ka�dy bezpo-
�redni przejaw tej obecno�ci. Tak wi�c
B�g "pozwala si� zobaczy�" Abrahamowi
pod postaci� trzech m��w, kt�rzy go od-
wiedzili i do kt�rych Abraham zwraca� si�,
jakby to by� kto� jeden (Rdz 18,1-3).
Moj�esz widzia� krzew gorej�cy, kiedy B�g
go powo�a� (Wj 3,2-4). Wielkiej teofan��
na Synaju towarzysz� znaki natury fizycz-
nej, b�yskawice, trz�sienie ziemi, ob�ok,
ogie� (Wj 19,16). Redaktor Ksi�g Kr�lew-
skich podkre�la, �e Boga nie ma w �adnym
z tych zjawisk zewn�trznych: dla Eliasza
znakiem Jego obecno�ci jest tylko "szmer
�agodnego powiewu", i Eliasz s�ysz�c go
zas�ania sobie twarz (I krl 19,12). NT
opowiada o niewielu objawieniach Boga.
Chrzest Jezusa: "Ten jest m�j Syn umi-
�owany, w kt�rym mam upodobanie" m�-
wi g�os z niebios (Mt 3,17). W ~ Prze-
mienieniu Pa�skim tak�e objawia si�,
i to przez podobne s�owa, blisko�� Bo-
ga (Mt 17,5). W dniu Pi��dziesi�tnicy
uczniowie zostaj� nape�nieni Duchem
�wi�tym, czego znakiem jest j�zyk ognia
nad ka�dym z nich (Dz 2,1-6). Przez d�u-
gi czas teofani� nazywano �wi�to ~ epi-
fan�� (2), pierwsze objawienie si� Jezusa
�wiatu (Mt 2,10).
Teofil [gr., przyjaciel BogaJ, imi� pewne-
go mieszka�ca Antioch��, kt�remu �ukasz
zadedykowa� swoj� Ewangeli� i Dzieje Apo-
stolskie; imi� to mo�e te� oznacza� ka�de-
go czytelnika, przyjaciela Boga.
testament [�ac. testamentum, odpowied-
nik gr. s�owa diatheke, w kt�rym Septu-
aginta oddaje hebr. brit = przymierze].
W starochrze�cija�skiej literaturze poj�cie
"testamentum" przyj�o si� na okre�lenie
obydwu "przymierzy", dlatego te� pisma
Starego i Nowego Przymierza nazywa si�
Starym i Nowym Testamentem. W sensie
prawnym testament oznacza akt ostatniej
woli rozdysponowania i podzia�u d�br w
obliczu w�asnej �mierci. Przeno�nie - syn-
tetyczne przedstawienie przes�ania jakie-
go� wielkiego cz�owieka, artysty, itp. Te
znaczenia nie s� ca�kowicie pozbawione
wyd�wi�ku biblijnego; idea �wiadka
i �wiadectwa [�ac. testis] by�a prawdopo-
dobnie my�l� przewodni� w doborze �ac.
odpowiednika, ksi�gi biblijne s� �wiadec-
twem dzia�ania Boga w histor��. Zob.: Lud
Bo�y; przymierze (przymierze z Bogiem).
tetragram [gr. tetragrammaton = wyraz
czteroliterowy], okre�lenie starotestamen-
towego imienia Boga - YHWH, b�d�cego
Boskim imieniem w�asnym, kt�rego �ydzi
z szacunku nie wymawiaj�. Przy g�o�nej
lekturze Pism i modlitwie, s�owo to jest zast�powane przez Adonaj (m�j Pan,
B�g) albo ha-szem (imi�). Przez szacunek
dla wiary �yd�w, w niekt�rych przek�a-
dach unika si� u�ywania imienia Jahwe,
zast�puj�c je wyrazem "Pan". Zob.: Ado-
naj; Jahwe.
tetrarcha [gr.], tytu�, wprowadzony
przez Filipa Macedo�skiego w IV w.
p.n.e., oznacza� zarz�dc� tetrarch��, czyli
zazwyczaj jednej czwartej cz�ci okre�lo-
nego terytorium. W rzeczywisto�ci by� to
podrz�dny ksi���, czasami kurtuazyjnie
nazywany kr�lem. Tak np. ~ Herod An-
typas by� tetrarch� Galilei (Mt 14,1;
Mk 6,14).
Tomasz [aram., bli�niak; gr. Didymos],
jeden z dwunastu aposto��w. Nie b�d�c
obecny, kiedy Zmartwychwsta�y Jezus
ukaza� si� uczniom, Tomasz przejawia�
postaw� sceptyczn�, m�wi�, �e nie uwie-
rzy w Zmartwychwsta�ego, dop�ki nie zo-
baczy �ladu gwo�dzi na d�oniach Jezusa
i nie w�o�y palca w ran� Jego boku. Po
o�miu dniach Jezus ponownie objawi� si�
uczniom i Tomasz m�g� przekona� si� na-
ocznie o Jego ranach (~ 20,?4-29). To-
maszowi przypisuje si� jedn� z apokryficz-
nych ewangel��. Wed�ug tradycji chrze�ci-
ja�skiej g�osi� on ewangeli� w�r�d Part�w
lub dzia�a� w Indiach.
Ikon. Tomasz jest cz�sto przedstawiany na ob-
razach i rze�bach, jak dotyka palcem ran Chrys-
tusa, aby si� przekona�, �e Chrystus naprawd�
zmartwyhwsta�: makietka z ko�ci s�oniowej
(X w-., Berlin); mozaiki w Dafni (XI w.)
i w Monreale (XII w.). tympanon w ko�ciele
Saint-Thomas w Strasburgu (XIV ~c.); A. dely
errocchio, grupa rze�biona w br�zie (1483,
Florencja); G. van Honthorst (XVII w., Ma-
dryt); Caravaggic (1602, Poczdam); G. de La
Tour (1626, Pary�).
Tora ~ Pi�cioksi�g.
tradycja [�ac. traditio = przekazywanie].
Wszystkie spo�ecze�stwa ludzkie zapew-
niaj� sobie swoj� ci�g�o�� przekazuj�c z po-
kolenia na pokolenie idee, warto�ci, zwy-
czaje i instytucje. Ka�da generacja, daleka
od tego, by przyjmowa� je w spos�b bier-
ny, selekcjonuje je i przekszta�ca, zacho-
wuj�c jednak to�samo�� tre�ci przekazu.
Lud Bibl�� przekazywa� sobie w ci�gu wie-
k�w opowie�ci, zwyczaje, prawa itd.,
z kt�rych wiele zosta�o spisanych: Pismo
�wi�te jest wi�c uprzywilejowanym wyra-
zem tradycji, zawieraj�cej tak�e tradycj�
ustn� (dla �yd�w - Talmud). Jezus otrzy-
ma� od swego ludu Pisma, przekazywane
z pokolenia na pokolenie. Wed�ug Ewan-
gelii �w. Mateusza (~M 5,17) Jezus powie-
dzia�: "Nie s�d�cie, �e przyszed�em znie��
Prawo albo Prorok�w. Nie przyszed�em
znie��, ale wype�ni�". Natomiast odrzuci�
to, co nazwa� "tradycj� ludzk�", mog�-
c� "uchyli� przykazanie Bo�e" (Mk 7,8).
Jezus naucza i dzia�a "jak ten, kt�ry
ma w�adz�, a nie jak uczeni w Pi�mie"
(mk 1,22). Przez swoje s�owa i czyny da�
pocz�tek nowej tradycji, g�oszonej nast�p-
nie przez jego uczni�w ~. Nawet gdy~ kanon
NT zosta� zamkni�ty, jego przekazana ust-
nie tradycja pozosta�a �ywa w sercach
chrze�cijan.
tr�ba, szofar [hebr.], r�g barana albo
wo�u u�ywany w czasach staro�ytnych jako
tr�ba przez �yd�w w czasie bitwy i uro-
czystych �wi�t. G�os tr�by ostrzega� o bli-
sko�ci niebezpiecze�stwa: zapowiada� kar�
dla Izraela (Iz 18,3; Ozj 8,1) i nadej�cie
Dnia S�du (Wj 2,1-15; Ap 8,6 do 9,21).
W Apokalipsie �w. Jana cztery pierwsze
tr�by zwiastuj� grad i ogie� pomieszane
z krwi�, sp�oni�cie trzeciej cz�ci ziemi
i stworze� morskich, spadni�cie z nieba
wielkiej gwiazdy p�on�cej jak pochodnie,
ognistej kuli, za�mienie s�o�ca, ksi�yca
i gwiazd; pi�ta zapowiada inwazj� czterech
chmar szara�czy; sz�sta najazd konnicy
Part�w; si�dma - gniew Boga. D�wi�kiem
tr�b zwo�ywano tak�e zgromadzenia reli-
gijne (Lb 10,2), w, przysz�o�ci b�dzie to
znak do wielkiego zgromadzenia wybra-
nych w dniu ostatecznym (Iz 27,13;
1 Tes 4,16-17; I Kor 15,52). Zob. Jerycho.
Lit. I.B. Singer Szatan w Goraju (1933, wyd.
pol. 1991 ); w po�. XVII w. W ma�ym pol. mia-
steczku Goraj (niedaleko Lublina), w, kt�rym
rodziny �ydowskie zosta�y zdziesi�tkowane,
niekt�rzy twierdz�, jakoby s�yszeli d�wi�ki wiel-
kiego baraniego rogu zwiastuj�cego koniec cza-
s�w. Rzeczywi�cie, wtajemniczeni w arkana
~ kaba�y przewidywali przyj�cie Mesjasza na
1665 rok.
tr�d, termin u�ywany w Bibl�� na okre-
�lenie r�nych chor�b sk�ry, w ~�r�d kt�-
rych kap�an rozr�nia� przypadki tr�du
w�a�ciwego, uznaj�c tym samym cho-
rego za osob� nieczyst� (Kp� 13,1-44).
Tr�dowaci byli ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin