kreatywne katecheta kształci _1.pdf

(396 KB) Pobierz
Relacja z przebiegu konferencji Kreatywny katecheta kształci twórczego ucznia
Relacja z przebiegu konferencji  Kreatywny katecheta kształci  
tw ó rczego ucznia
4   czerwca   2009r.w   siedzibie   Łódzkiego   Centrum   Doskonalenia   Nauczycieli   i   Kształcenia 
Praktycznego, w dwudziestą rocznicę pierwszych po II wojnie światowej wolnych wyborów 
w Polsce, katecheci Metropolii Łódzkiej zgromadzili się na konferencji  Kreatywny katecheta  
kształci twórczego ucznia. 
Data znamienna, bo dzięki wydarzeniom z 1989 roku, możliwy był powrót nauczania religii 
do   szkół.   Nawiązał   do   tego   faktu   ksiądz   Włodzimierz   Kujawin,   witając   zgromadzonych 
na konferencji. Wspominał, że dzięki dobrej współpracy z dyrekcją szkoły, rok wcześniej niż 
nakazała to ustawa mógł nauczać katechezy w sali szkolnej.
Jako   pierwszy   zabrał   głos   dyrektor   Łódzkiego   Centrum   Doskonalenia   Nauczycieli 
i Kształcenia  Praktycznego  pan   Janusz   Moos.  Swoje   wystąpienie   poświęcił   prawidłowemu 
kształtowaniu procesu nauczania­uczenia się. Katecheta, tak jak każdy nauczyciel, winien być 
facylitatorem,   czyli   osobą  prowadzącą  ucznia   i   wspierającą  go   w   zdobywaniu   wiedzy 
i doskonaleniu umiejętności. Taka postawa umożliwia prawidłowy i nakierowany na przyrost 
twórczych umiejętności, rozwój dzieci i młodzieży.
Następnym   prelegentem   była   pani   Aldona   Danielewicz­Malinowska,   która   zachęcała 
katechetów do pełnienia roli opiekuna samorządu. Opowiedziała o tym, jak w jej gimnazjum 
wygląda   współpraca   z   nauczycielami   religii   w   tym   zakresie.   Podkreśliła,  że   opiekun 
samorządu spełnia liczne funkcje wychowawcze, co współgra  z misją katechety w szkole. 
Pani Irena Wolska, doradca metodyczny do spraw nauki religii, przypomniała podstawowe 
pojęcia   dotyczące   kreatywności   człowieka   i   w   tym   kontekście   wprowadziła   w   tematykę 
twórczych   działań  nauczyciela.   Osiągnięcia   uczniów   zależą  oczywiście   od   ich   cech 
osobowościowych, ale też rola nauczyciela jako osoby pobudzającej i wspierającej wysiłki 
dzieci   i   młodzieży   jest   bardzo   istotna.   Katecheta   powinien   usuwać  rozmaite   bariery 
i przeszkody,   które   hamują  twórczą  aktywności   podopiecznych   oraz  ćwiczyć  sprawności 
poznawcze,   niezbędne   w   kreatywnym   myśleniu   i   działaniu.   Bariery   dotykają  zarówno 
nauczycieli,  jak i uczniów. Mogą być natury percepcyjnej,  emocjonalnej  oraz psychicznej. 
Dotyczą więc wszelkich stref działalności człowieka. Ważną rzeczą jest zdać sobie sprawę 
z własnych ograniczeń i podjąć trening pozwalający na podniesienie jakości pracy.
Prawidłowe kształtowanie osobowości jest dla katechety sprawą kluczową. Temu poświęcił 
swój   wykład   ksiądz   Włodzimierz   Kujawin   (doradca   ŁCDNiKP).   Ważna   jest   wiedza,   jaką 
posiada nauczyciel, umiejętność przekazu wartości, ale też nie mniej istotne jest pozytywne 
podejście   do   uczniów,   zaangażowanie   i   miłość.   Sami   uczniowie   mówią,  że   cenią  sobie 
nauczycieli, którzy potrafią zachować radość życia, pogodę ducha, są pozytywnie nastawieni 
i mają poczucie humoru. Te wszystkie cechy powodują, że nauczyciel staje się autorytetem 
i jest w stanie skutecznie współpracować z grupą i poszczególnymi dziećmi. Jest prawdziwym 
przewodnikiem i przyjacielem swoich podopiecznych. 
Przejawem dojrzałej osobowości są liczne zainteresowania, pielęgnowanie hobby. O swoich 
pasjach   opowiedział   ksiądz   Michał   Pietrasik,   doradca   ŁCDNiKP.   Przedstawił   prezentację 
Tatrzańskie sacrum,  w której znalazły się zdjęcia krzyży, figurek i kapliczek umieszczone na 
szlakach,   szczytach   gór,   w   jaskiniach.   Wszystkie   zdjęcia   ksiądz   Michał   wykonał 
samodzielnie.
Wiadomo, że nie każdy problem jesteśmy w stanie rozwiązać sami. Dlatego katecheta jest 
zobowiązany   do  stałego   kontaktu   ze   Stwórcą  i   Panem,   a  więc   troski   o   swoją  duchowość. 
W kontakcie   z   Bogiem   nabiera   sił   potrzebnych   by   przezwyciężyć  kłopoty   i   swoje 
ograniczenia.  Modlitwa w intencji  wychowanków czyni jego wysiłki bardziej skutecznymi 
i pozwala na przybliżenie uczniów do Boga (temu poświęcił swoje wystąpienie pan Grzegorz 
Zwoliński, doradca ŁCDNiKP). 
Ważną rzeczą przy wprowadzaniu metod twórczego myślenia, jest dobór tej właściwej dla 
potrzeb uczniów. Temu poświęcony był referat pani Danuty Góreckiej – kierownika Pracowni 
Humanistycznej   ŁCDNiKP.   Metody   twórczego   myślenia   mają  jeden   cel,   a   mianowicie 
uruchomić wyobraźnię ucznia. Czytana poezja, oglądane obrazy, słuchana muzyka działają na 
nas i pobudzają do ekspresji i tworzenia. 
O tym, jak dokonywać analizy i interpretacji poezji mówiła pani Jolanta Kaleta­Spychalska 
(doradca   ŁCDNiKP)   na   przykładzie   wiersza   księdza   Jana   Twardowskiego   (…)   I   wciąż 
jesteśmy   w   kratkę.   Pani   J.   Kaleta   pokazała   też,   w   jaki   sposób   połączyć  analizę  wiersza   z 
kontemplacją współczesnego dzieła malarskiego.
Pani   Jolanta   Bielecka   (konsultant   z   ŁCDNiKP)   przedstawiła,   jak   zorganizować  pracę 
młodzieży   mającą  na   celu   zapoznanie   z   całym   dorobkiem   księdza   Twardowskiego   przy 
użyciu   metody   WebQuest.   W   sytuacji,   gdy   młodzi   ludzie   spędzają  mnóstwo   czasu, 
przeglądając   strony   internetowe,   korzystanie   z   metody   wykorzystującej   właśnie   tę  cechę 
młodzieży, na pewno trafia w aktualne potrzeby.
Poezja   jest   tak   szczególnym  źródłem   wyobrażeń,   doznań,   ekspresji   artystycznej,  że   łączy 
ludzi w różnym wieku, każdy bez względu na cechy osobowościowe znajduje w niej coś dla 
siebie.   Stąd   niezwykła   popularność  różnego   rodzaju   konkursów   recytatorskich.   Dyrektor 
Szkoły   Podstawowej   nr   37   w   Łodzi   pani   Agnieszka   Góra   podzieliła   się  swoimi 
doświadczeniami   i   przeżyciami   z   organizowanego   w   Jej   szkole   po   raz   dwunasty 
Międzyszkolnego  Konkursu  Poezji   Religijnej.   Tak  jak   co  roku,  był  on  okazją  pogłębiania 
wiary,   miłości,   odnajdywania   prawdy   i   piękna,   a   także  źródłem   ogromnych   przeżyć 
i wzruszeń dla występujących uczniów oraz pozostałych uczestników.
Twórczą  pracę  katechety   zaprezentowała   pani   Beata   Porochniak,   katechetka   ze   Szkoły 
Podstawowej   w   Wiśniowej   Górze.   Zrelacjonowała   przebieg   przeprowadzonej   przez   siebie 
katechezy. Ten opis możemy znaleźć w przygotowanej specjalnie na konferencję publikacji 
Kreatywny   katecheta   kształci   twórczego   ucznia. .   Zawiera   ona   także   inne   przykłady 
zastosowania wybranych metod aktywizujących w praktyce szkolnej oraz niektóre artykuły 
dotyczące twórczości. 
Pani Ewa Ciemnicka, konsultant ŁCDNiKP przedstawiła, w jaki sposób można wykorzystać 
metodę  pracy   z   przygotowywanym   przez   siebie   lub   uczniów   portfolio   do   pobudzenia 
aktywności uczniów. Podała przykłady tytułów szkolnego portfolio dla klas gimnazjalnych 
i prac,   jakie   mogą  się  w   nim   znaleźć.   To   konkretne   rozwiązanie   spotkało   się  z dużym 
zainteresowaniem słuchaczy. 
Największe   emocje   wzbudziło   jednak   wystąpienie   najmłodszego   uczestnika   konferencji, 
ucznia   XXIX   LO   Rafała   Osenki.   Rafał   opowiedział   o   swoim   niezwykłym   spotkaniu 
z katechetą,   pasjonistą,   ojcem   Arturem   Kiliszkiem.   Ojciec   Artur   pracuje   z   dziećmi 
i młodzieżą w ramach  grupy teatralnej   Passio   przy parafii Matki Bożej Bolesnej w Łodzi. 
Dzięki „zabawie w teatr”, Radek pochodzący z rodziny ateistycznej, poznał i pokochał Pana 
Boga. Dzisiaj śmiało mówi o swoim nawróceniu, o swojej miłości do Kościoła i Chrystusa. 
Jest żywym dowodem na to, że Bóg nie tylko   przemawiał kiedyś przez proroków , ale dziś 
przemawia   także   przez   i   do   człowieka.   Trzeba   tylko   umieć  znaleźć  odpowiednie   formy 
przekazu wiary. To musi być autentyczne i atrakcyjne. Każdy, a szczególnie młody człowiek, 
jest   wyczulony   na   prawdę  i   piękno.   Kiedy   spotyka   się  ze  świadkiem   wiary,   ofiarnym 
i kreatywnym, może się zmienić. Historia Rafała jest tego najlepszym przykładem. 
Na konferencję przybyło 58 katechetów.
Była ona relacjonowana przez Katolicką Redakcję Łódzkiej Telewizji, Telewizję Toya oraz 
Tygodnik Katolicki  Niedziela .
Zgłoś jeśli naruszono regulamin