ABC Biznesu_Jak zalozyc maly zaklad gastronomiczny.pdf

(682 KB) Pobierz
400937392 UNPDF
400937392.004.png
400937392.005.png
Spis treści
2
3
Pomysł na firmę / 3
1. Klienci małej firmy gastronomicznej / 4
2. Cele i zasoby osobiste / 4
3. Produkt/usługa / 4
3.1. Analiza potencjału firmy i otoczenia / 5
3.2. Potrzeby klientów – jakie są i czy produkt je zaspokoi / 5
3.3. Kształtowanie ceny produktu/usługi / 5
3.4. Dostawcy / 6
3.5. Dystrybucja / 6
4. Rynek / 6
4.1. Konkurencja / 6
4.2. Źródła informacji o rynku / 6
4.3. Rynek docelowy, klienci/odbiorcy usług / 7
4.4. Sprzedaż i marketing / 7
Pomysł na firmę
Zasadniczym zadaniem gastro-
nomii jest zaspakajanie żywieniowych
potrzeb człowieka. Gastronomia jest jedną z form
systemu zaopatrzenia ludności.
Lokale gastronomiczne od lat cieszą się popularnością, która
wciąż rośnie wraz ze wzrostem tempa wraz z tempem życia społeczeństwa.
Osoby pracujące często nie mają czasu, żeby codziennie przygotowywać posiłki
domowe i chętnie korzystają z usług obiektów je oferujących. Jeżeli lokal będzie miał
odpowiednią ofertę i przystępne ceny, to z pewnością utrzyma się na rynku, a w przy-
szłości przedsiębiorca może nawet rozwinąć działalność, poprzez utworzenie następnych
placówek gastronomicznych.
Jednak, by utrzymać się na rynku, misją firmy powinno być zaspokajanie potrzeb i ocze-
kiwań klientów poprzez przygotowywanie smacznych posiłków oraz przyjazną i sprawną
obsługę w miłym i czystym otoczeniu.
5. Formalności związane z założeniem firmy /8
5.1. Wybór formy prawnej działalności gospodarczej / 8
5.2. Rejestracja firmy / 8
5.3. Wybór formy opodatkowania / 13
6. Inne obowiązki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej / 15
6.1. Kodeks pracy, przepisy sanitarne, ochrona przeciwpożarowa / 15
6.2. Specyfika uruchomienia działalności gastronomicznej / 16
6.3. Zezwolenia i opłaty / 22
6.4. Obowiązujące wybrane akty prawne związane z małą gastronomią / 22
7. Koszty prowadzenia małej firmy gastronomicznej / 23
7.1. Budżet początkowy / 23
7.2. Budżet operacyjny / 24
8. Źródła finansowania działalności gospodarczej / 25
8.1. Kredyty / 25
8.2. Pożyczki / 26
8.3. Venture capital / 27
8.4. Aniołowie biznesu / 27
8.5. Leasing / 28
8.6. Franchising / 28
8.7. Dotacje / 29
9. Biznes plan przedsięwzięcia / 30
400937392.006.png
Jak założyć małą firmę gastronomiczną
Jak założyć małą firmę gastronomiczną
1. Klienci małej firmy gastronomicznej
Klientami małej firmy gastronomicznej mogą być zarówno osoby prywatne, jak i in-
stytucje. Większość z nich pochodzić będzie z terenu siedziby firmy, głównie z naszej
gminy i powiatu, ale zdarzać się też będą klienci przyjezdni. Ci ostatni jednak tylko
okazjonalnie, na przykład osoby przyjeżdżające w celach służbowych, turyści indy-
widualni i grupy zorganizowane przejeżdżające przez naszą miejscowość. Można
szacować, że klienci firmy będą stanowić ok. 10% mieszkańców powiatu.
Nasza firma gastronomiczna świadczyć może usługi żywieniowe poprzez przy-
gotowywanie i sprzedaż: obiadów domowych, pizzy, kebabów, zapiekanek,
lasagni, naleśników, pierogów, frytek, sałatek, napojów bezalkoholowych i al-
koholowych itp.
3.1. Analiza potencjału firmy i otoczenia
Zakładając małą firmę gastronomiczną należy przeanalizować sytuację i warunki,
w jakich będzie działać, jakie są plusy i minusy jej prowadzenia (mocne i słabe
strony naszego przedsięwzięcia), co można uznać za cechy sprzyjające (szansa
rozwoju), a co stanowi barierę rozwoju (zagrożenia).
Atuty naszej firmy i szansa, jaką stwarza otoczenie, sprzyjające osiągnięciu suk-
cesu to:
— atrakcyjna oferta kulinarna, smaczne menu,
— atrakcyjna lokalizacja,
— atrakcyjny wygląd lokalu,
— współpraca z instytucjami branży turystycznej,
— elastyczność dostosowania się do wymogów klientów,
— zmiana stylu życia społeczeństwa – chęć spędzania czasu wolnego w loka-
lach, spotykania się tam ze znajomymi,
— możliwość pozyskiwania stałych klientów,
— wzrost gospodarczy, bogacenie się społeczeństwa,
— możliwość korzystania z funduszy pomocowych na lata 2007-2013,
— życzliwość i serdeczność miejscowych ludzi.
Słabe strony naszego przedsięwzięcia i zagrożenia ze strony otoczenia to:
— brak wypracowanej renomy lokalu,
— brak stałych klientów,
— kryzys gospodarczy, ubożenie społeczeństwa,
— możliwość pojawienia się nowych konkurentów,
— zagrożenia związane z rozwojem nowych potrzeb klientów,
— zmienność przepisów prawnych dotyczących małych i średnich przedsię-
biorstw,
— kryzys gospodarczy, ubożenie społeczeństwa.
2. Cele i zasoby osobiste
Osoby planujące uruchomienie działalności gastronomicznej powinny posiadać
wykształcenie w tym zakresie, jeżeli planują prowadzenie działalności jednooso-
bowo. Jeżeli jednak nie będą przygotowywać posiłków osobiście, muszą zatrudnić
wykwalifikowanych kucharzy z aktualnymi badaniami lekarskimi dopuszczającymi
do pracy na danym stanowisku.
Doświadczenie kucharzy i ich kunszt kulinarny będą miały wpływ na zadowolenie
i opinie klientów, więc warto zatrudnić mistrzów w swoim fachu.
4
3. Produkt/usługa
Zasadniczym zadaniem firmy jest zaspakajanie potrzeb żywieniowych społe-
czeństwa, poprzez prowadzenie działalności gastronomicznej. W zależności od
zakresu oferowanych usług wyróżnić można następujące typy zakładów gastro-
nomicznych:
— zakłady typu zamkniętego
— zakłady typu otwartego, uzupełniającego
— punkty gastronomiczne.
Zakłady typu zamkniętego mają na celu zaspokajanie potrzeb w zakresie żywienia
stałych konsumentów. Zaliczamy do nich stołówki w szpitalach, szkołach, zakła-
dach pracy, ośrodkach wypoczynkowych, bufety pracownicze w biurowcach.
Zakłady typu otwartego świadczą usługi kulinarne, rozrywkowe i są ogólnie do-
stępne dla każdego konsumenta np. restauracje, kawiarnie, gospody.
Punkty gastronomiczne są to zakłady prowadzące ograniczoną działalność ga-
stronomiczną. Realizują sprzedaż posiłków, napojów. Mieszczą się w obiektach
lub w pomieszczeniach innego przeznaczenia i są zaopatrywane przez zewnętrzne
zakłady wytwarzające wyroby kulinarne, ciastkarskie itd.
Wybór rodzaju planowanej gastronomii będzie wynikać z:
— zapotrzebowania środowiskowego,
— warunków techniczno – budowlanych,
— posiadanych środków inwestycyjnych,
— wiedzy, pomysłowości przedsiębiorcy.
5
3.2. Potrzeby klientów – jakie są i czy produkt/usługa je zaspokoi
Potrzebą klientów jest, aby jedzenie było smaczne, niedrogie, sprawnie i ładnie
podane, a atmosfera w lokalu była miła i obsługa uśmiechnięta. Obiekty świad-
czące usługi małej gastronomii świetnie zaspokajają te potrzeby.
3.3. Kształtowanie ceny produktu/usługi
W warunkach wolnej konkurencji ceny mogą być kształtowane dowolnie, jednak
aby nasza działalność była opłacalna i zakończyła się sukcesem, trzeba wziąć
pod uwagę także możliwości finansowe naszych potencjalnych klientów. Marża
powinna być tak dobrana, aby zapewniła firmie zysk, ale i możliwość korzystania
400937392.007.png 400937392.001.png
Jak założyć małą firmę gastronomiczną
Jak założyć małą firmę gastronomiczną
z jej usług przez jak największą grupę klientów. Trzeba pamiętać, że osiągane do-
chody muszą przede wszystkim pokrywać stałe i zmienne koszty naszej działalności
(wynagrodzenie, czynsz, środków czystości, magazynowania, transportu itp.). Przy
kalkulacji cen sprzedaży w gastronomii stosuje się zazwyczaj marżę w wysokości
od 100 do 300% wartości zakupu surowca do produkcji gastronomicznej. Przy-
kład: jeżeli surowiec do produkcji kosztuje 5 zł to wytworzona z niego potrawa
powinna kosztować 15 zł w przypadku, gdy marżę kalkulujemy na poziomie 300%.
Na etapie wprowadzania firmy na rynek stosuje się z reguły ceny promocyjne. Po
ok. 1-2 miesiącach posiadając rozeznanie, jakie potrawy najlepiej się sprzedają,
można wykonać ponowną kalkulację kosztów. Dania cieszące się popularnością
wśród klientów, mogą pozostać w dotychczasowych cenach, te które sprzedają
się słabiej powinniśmy zastąpić nową, bardziej atrakcyjną ofertą.
tacja, jakiego typu usług gastronomicznych brakuje w danej miejscowości, jaka
kuchnia cieszy się największym powodzeniem, jakie są ceny i cechy konkurencji.
Wszystkich tych rzeczy przyszły przedsiębiorca może dowiedzieć się sam, będąc
klientem lokali gastronomicznych w swojej miejscowości oraz słuchając opinii
znajomych o miejscowym rynku gastronomicznym.
4.3. Rynek docelowy, klienci/odbiorcy usług
Firma małej gastronomii będzie służyła zarówno osobom prywatnym, jak i pra-
cownikom instytucji z okolicy, a także turystom przejeżdżającym przez naszą
miejscowość.
Liczba klientów jest uzależniona od wielkości danego lokalu, godzin jego pracy
oraz ilości pracowników. Średnio można szacować, że mały lokal gastronomiczny
jest w stanie przyjąć kilkudziesięciu klientów dziennie.
3.4. Dostawcy
Surowce i produkty do przyrządzania potraw muszą być nabywane od atesto-
wanych dostawców, mogących udokumentować fakt, ze dostarczane przez nich
produkty spełniają wszystkie wymagane polskim i unijnym prawem normy. Nie
ma konieczności zawierania umów z dostawcami, gdyż wszystkie produkty są
stale dostępne.
4.4. Sprzedaż i marketing
Warunkiem sprzedaży każdego produktu/usługi jest dotarcie do odbiorcy z in-
formacją o produkcie/usłudze i zachęcenie go do zakupu, a więc skuteczna pro-
mocja.
Celem działań promocyjnych dla naszej firmy powinno być:
— dostarczenie informacji o naszej ofercie i o tym co ją wyróżnia,
— kreowanie lojalności klientów i zachęcania ich do regularnego korzystania
z usług firmy.
Wizytówką kreującą wizerunek firmy jest własna strona internetowa. Strona
powinna być czytelna i łatwa w obsłudze. Do zalet tej formy przekazu należy
przede wszystkim dostępność z każdego miejsca, przez całą dobę. To także
obustronny kontakt pomiędzy klientem a firmą (pocztą elektroniczną, w formie
zadawania pytań on-line, czy możliwości rezerwacji, składania zamówień).
Statystycznie to najtańszy sposób reklamy, stosowany na świecie. Na stro-
nie internetowej możemy również zamieścić zdjęcia, dodatkowe informacje,
ilustrujące obszernie zalety naszej oferty, uwiarygodniając ją, a które trudno
zmieścić na przykład na ulotkach. Warto, aby na stronie było umieszczone
menu lokalu wraz z cenami, informacje o możliwościach organizowania
imprez zamkniętych, okolicznościowych, firmowych, promocjach itp. Dobre
wrażenie robi zamieszczenie na stronie zdjęć lokalu lub zdjęć z imprez, które
lokal organizował.
Najpowszechniejszą formą promocji, jaką zwykle stosują firmy, jest reklama.
Celem reklamy jest zbliżenie odbiorcy do produktu/usługi, wywieranie na niego
wpływu oraz zachęcenie do zakupu. Najtańszą i najbardziej rozpowszechnioną
formą drukowanej reklamy jest ulotka, zawierająca prezentację oferty. Stosun-
kowo tanim, wygodnym i efektywnym środkiem przekazu wizualnego jest plakat.
Dobra ulotka i plakat informujące o produkcie/usłudze, powinny być czytelne,
komunikatywne i estetyczne. Dla upowszechnienia informacji o naszej firmie,
powinniśmy opracować własną ulotkę i plakat, prezentujące ofertę, pamiętając, że
podstawą dobrej reklamy jest fakt, że ma ona zwracać uwagę odbiorców. Można
wpłynąć na ich atrakcyjność między innymi przez zamieszczenie intrygującego
nagłówka lub stwierdzenia, ciekawego zdjęcia, grafiki. Plakat lub ulotka bardzo
ważną rolę odgrywają szczególnie w początkowej fazie wchodzenia naszej firmy
3.5. Dystrybucja
Dystrybucja produktów i usług firmy gastronomicznej będzie odbywała się
w sposób bezpośredni, w lokalu lub poprzez dostarczenie produktów klientom
we wskazane miejsce. Dostarczając dania do klientów należy pamiętać o zgodnym
z wymogami Sanepidu przewozie i pakowaniu żywności.
6
4. Rynek
Obszarem działania firmy gastronomicznej jest miejscowość, w której znajduje
się jej siedziba, ewentualnie powiat, w którym leży.
7
4.1. Konkurencja
Prowadzony przez nas lokal będzie funkcjonował w warunkach konkurencji – obec-
nie istniejące lokale gastronomiczne mają wypracowaną własną markę i stałych
klientów. Nasza polityka konkurencji powinna opierać się na promocjach, ciągłym
doskonaleniu jakości usług oraz rozszerzaniu oferty kulinarnej.
Oferta żywieniowa powinna być oryginalna na tle konkurencji. Może to być rodzaj
kuchni jeszcze nieobecnej na lokalnym rynku lub unikalny sposób przygotowy-
wania potraw. Przewagą w stosunku do konkurencji może też być wystrój lub
sposób serwowania potraw. Należy pamiętać o rotacji menu, również ze względu
na sezonowość.
4.2. Źródła informacji o rynku
Prowadzenie tego rodzaju działalności nie wymaga uprzedniego przebadania
rynku przy pomocy wyspecjalizowanych firm. Niezbędna wydaje się jednak orien-
400937392.002.png 400937392.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin