Scenariusze_Pinokio(1).doc

(187 KB) Pobierz
Scenariusz 1

Temat

Materiał nauczania

Umiejętności podstawowe
Uczeń:

Umiejętności ponadpodstawowe
Uczeń:

Carlo Collodi „Pinokio”

„Był sobie raz…” - baśń to czy nie baśń?
(2 godziny)
1. W świecie literackich bohaterów
 

 

Carlo Collodi „Pinokio”
Zeszyt lektur:
ćw. 1, 2, s. 23

- zna nazwisko autora utworu    K
- wymienia głównego bohatera oraz postacie drugoplanowe      K

- prezentuje najważniejsze informacje o życiu pisarza        R                 
-  przedstawia krótko bohaterów utworu      R

2. Gdzie i kiedy? - czyli o czasie i  miejscu wydarzeń

ćw. 3, 4, s. 24

- posługuje się ze zrozumieniem pojęciami: czas i miejsce zdarzeń       P
- wymienia miejsca wydarzeń P                

-  określa czas i miejsce wydarzeń, cytując odpowiednie fragmenty tekstu              R , D                   

ćw. 5, s. 24
 

- wyjaśnia, kto to jest narrator K
- określa typ narratora  P

- wskazuje w tekście fragmenty, w których ujawnia się narrator      R
- wyjaśnia, na czy polega różnica między narratorem uczestnikiem wydarzeń a narratorem obserwatorem               D

3. O wydarzeniach prawdopodobnych
i nieprawdopodobnych


 

 

 

ćw. 10, s. 25
ćw. 11, s. 26

- wymienia najważniejsze wydarzenia opisane w utworze      K
- wskazuje w utworze wydarzenia prawdopodobne i nieprawdopodobne       P
- podaje, o czym informują zapiski umieszczone pod kolejnymi numerami rozdziałów                    P
- nadaje tytuły wybranym rozdziałom utworu                         P

- posługuje się ze zrozumieniem terminami: wydarzenia prawdopodobne
i nieprawdopodobne    R
- buduje wypowiedź poprawną pod względem językowym    R
- wyjaśnia, w jakim celu autor zamieścił zapiski pod kolejnymi numerami rozdziałów                   D
- redaguje wypowiedź, stosuje równoważniki zdań                              R

4. Jestem taki szczęśliwy! - Pinokio

ECM
                                                       WZS

ćw. 6, s. 24
 

 

- wypowiada się na temat tytułu utworu      P

- uzasadnia swoje zdanie, cytując odpowiednie fragmenty tekstu          R

ćw. 18, s. 32

 

- formułuje pouczenia wynikające z baśni       P
 

- przekazuje własnymi słowami morał płynący z baśni                            R

ćw. 7, s. 24
ćw. 8, 9, s. 25
 

- zauważa, że utwór jest baśnią                          K
- odnajduje w lekturze motywy baśniowe       P

- omawia cechy gatunkowe baśni, odwołując się do omawianego utworu        R, D
 

Jaki był Dżeppetto?
(1 godzina)
1. Portret Dżeppetta
 

Zeszyt lektur:
ćw. 12, s. 26
 

 

 

 

- wymienia elementy wyglądu postaci (włosy, twarz, cera, oczy, nos, usta, sylwetka, wzrost)                P
- odszukuje w utworze fragment dotyczący wyglądu Dżeppetta      P

- wykonuje portret postaci  K

- wzbogaca opis wyglądu postaci, odwołując się do własnej wyobraźni       R
- stosuje ciekawe rozwiązania graficzne  R

 

2. W pracowni rzeźbiarza
 

 

 

- wymienia nazwy materiałów rzeźbiarskich  K
- gromadzi słownictwo związane z pracą rzeźbiarza P

- wymienia nazwiska sławnych rzeźbiarzy     D, W
- stosuje w wypowiedzi poznane słownictwo     R

3. Dobroduszny staruszek
 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                      WZR

 

- odszukuje w utworze fragmenty na temat zachowania i myśli postaci P    
- nadaje tytuł swojej pracy  K
- układa opis postaci
z elementami charakterystyki P
- stosuje w opisie przymiotniki nazywające cechy charakteru                P          

- wnioskuje na podstawie zachowania postaci o jej cechach charakteru       R
- ocenia zachowanie bohatera     R
- proponuje oryginalny tytuł dla swojej pracy   R
- redaguje wypowiedź poprawną pod względem językowym (stosuje wyrazy bliskoznaczne)                R, D
 

W teatrze lalek
(2 godziny)
1.Pacynki, kukiełki, jawajki …

 

 

- posługuje się terminami: teatr lalkowy, marionetka   P                   
- przygotowuje projekt rysunkowy wybranego rodzaju lalki                 K
- wymienia nazwy materiałów potrzebnych do wykonania lalki       P

- wymienia nazwy różnych typów lalek     R
- opisuje konstrukcję lalek
i technikę ich poruszania 
D, W
- wykonuje dowolną lalkę  D, W

2. Marionetki bohaterami komiksu
 

 

 

 

 

 

 

 

                                    ECM

Zeszyt lektur:
ćw. 13, s. 28

- podaje, co to jest komiks  P
- odszukuje w tekście odpowiedni fragment  K
- redaguje plan wydarzeń                     P
- wykonuje ilustracje        K
- podaje, jaki rodzaj informacji umieszcza się w „dymkach”              P
- układa dialogi między bohaterami na podstawie wskazanego fragmentu utworu                         P
- przygotowuje komiks na dany temat              P

- wyjaśnia, czym komiks różni się od innych utworów                 R, D
- stosuje jednolitą formę zapisu planu wydarzeń                    R
- buduje wypowiedzi poprawne pod względem stylistycznym, ortograficznym
i interpunkcyjnym           R, D
- wykonuje bogaty plastycznie projekt i stosuje różnorodne słownictwo   R, D
 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin