MUZYKOTERAPIA
Historia muzykoterapii w skrócie
Już u ludzi pierwotnych wiedziano, że ,muzyka wpływa na nastrój człowieka. Rytuały muzyczno – ruchowe towarzyszyły uroczystościom plemiennym. W Grecji w II w. p.n.e. muzyce przypisywano duże znaczenie w wychowaniu młodzieży. Zwracano uwagę na muzykę spokojną i dostojną, przeciwstawiając ją muzyce hałaśliwej. W średniowieczu zauważono, że muzyka działa na psychikę człowieka. Od XIX w. zaczęto stosować muzykę w psychiatrii.
Muzyka uzupełnia różne formy prawidłowo prowadzonego leczenia podstawowego. Nadal wykorzystywane są psychotropowe efekty działania muzyki: uspokajająca, nasenne, aktywizujące… .
Od początku lat siedemdziesiątych zauważono potrzebę specjalizacji w muzykoterapii, gdyż każda grupa chorych wymaga innych działań muzycznych. Kierunek wyznacza przebieg choroby, rodzaj leczenia, sprawność psychofizyczna. Ostatnie lata potwierdziły zwiększoną skuteczność działań muzycznych w połączeniu z innymi dziedzinami sztuki: plastyka, literatura itp. Grupą wiekową, dla której terapia muzyką jest szczególnie przydatna są dzieci i młodzież. Muzyka ma zastosowanie w okresie przedzabiegowym w salach operacyjnych, podczas zabiegów w znieczuleniu miejscowym i innych. Obniża ona poziom lęku i uspokaja. Szczególne zastosowanie znalazła w leczeniu różnego typu nerwic i opóźnionego rozwoju dzieci i młodzieży.
W profilaktyce muzyka odgrywa ważną rolę w wychowaniu przedszkolnym. W sposób zabawowy za pomocą muzyki można uczyć dzieci zachowań prozdrowotnych.
Muzyko terapia może być prowadzona indywidualnie lub grupowo.
Zadania muzykoterapii grupowej
1. bezpośrednie
o nawiązanie kontaktu wzrokowego, werbalnego i emocjonalnego z uczestnikami grupy,
o określenie możliwości ruchowych i poznawczych,
o ocena poziomu i regulacja wzmożonego lub obniżonego napięcia psychofizycznego,
o integracja rytmiczno – ruchowa,
o nauka perkusyjnego muzykowania (naturalnego, z instrumentami perkusyjnymi Carla Orfa),
o nauka różnych form odpoczynku (uspokojenie, relaks),
o uwrażliwienie muzyczne, plastyczne, poetyckie, wyzwalanie zdolności twórczych,
o poznanie niekonwencjonalnej zabawy.
2. pośrednie
o odwrócenie uwagi odo choroby i obniżenie poziomu lęku,
o korekta informacji chorego o sobie (poznanie własnego ciała i jego możliwości ruchowych)
o poprawa relacji interpersonalnych w grupie,
o korekta prawidłowych zachowań (postawy ciała, językowych, społecznych),
o nauka zachowań prozdrowotnych (pogłębienie oddechu, wyprostowanie sylwetki, wykorzystanie muzyki relaksacyjnej w nauce, muzyki aktywizującej w zabawie, pracy fizycznej i rekreacji). Organizacja czasu wolnego (hobby artystyczne, zalecenia domowe),
o wzmocnienie motywacji do leczenia i rehabilitacji (muzyczne ułatwianie rehabilitacji),
o wzrost samooceny i pozytywnego nastawienia do siebie i otoczenia.
Mobilna rekreacja muzyczna (MRM) - jedna z technik muzykoterapii
MRM jest to uporządkowany zbiór ćwiczeń ruchowych, rytmicznych, perkusyjnych, oddechowych, wyobraźni plastycznej, poetyckiej i działań relaksacyjnych stymulowanych różnorodną muzyką. Opracowana w okresie 1978-82 podczas zajęć z pacjentami Specjalnej Troski i Poradni Odwykowej, udoskonalona w latach 1985-90 z pacjentami Centrum Zdrowia Dziecka. Ćwiczenia nawiązują do rytmów biologicznych człowieka (wolny swobodny oddech, miarowa akcja serca) i codziennych zachowań (ziewanie, przeciąganie się, klaskanie w dłonie, oklepywanie ud, krok marszowy).
MRM jest jedną z form muzykoterapii aktywnej. Pełni ona też funkcję profilaktyczną w przedszkolach, nauczaniu zintegrowanym, domach kultury.
MRM uruchamia:
ü układ ruchowy (ruch spontaniczny, uporządkowany, perkusyjny, izometryczny, miękki);
ü układ oddechowy (korekta);
ü układ krążenia (aktywizuje lub wycisza);
ü poczucie rytmu, koordynacji rytm. ruch.;
ü umiejętność muzykowania perkusyjnego;
ü umiejętność wykorzystania Niekonwencjonalnych Źródeł Dźwięku;
ü odreagowującą, prymitywną wokalną ekspresję (ćwiczenia logopedyczne);
ü poszanowanie indywidualnego gustu muzycznego;
ü wrażliwość na Dźwięki Natury (ekologia);
ü potrzebę kontaktu z różnorodną muzyką (POP, poważna, ludowa, elektroniczna);
ü wyobraźnię;
ü gotowość do programowego umuzykalnienia;
ü gotowość reagowania na muzykę;
ü potrzebę racjonalnego wypoczynku;
ü potrzebę kontaktu z innymi formami sztuki;
ü potrzebę stosowania technik wschodnich i rekreacyjnych (jogging, aerobic, callenetics, masaż, pressura, itp.)
ü aktywność życiową i pozytywne nastawienie;
ü wiarę w zdolności twórcze;
ü integrację z innymi przejawami aktywności, edukacji lub terapii;
Etapy Mobilnej Rekreacji Muzycznej
1. uruchomienie
2. zrytmizowanie
3. odreagowanie
4. uwrażliwienie
5. relaksacja
6. aktywizacja łagodna
7. aktywizacja dynamiczna
8. rozmowa
Ad.1. Pierwszym ćwiczeniem uruchamiającym i integrującym grupę jest oddech składający się z fazy wdechu przez nos przy zamkniętych ustach i fazy wydechu przy (usta otwarte). Spokojna muzyka ułatwia i pogłębia oddychanie. Możemy dołączy tu małe ruchy dłoni, krążenie barkami, głową.
Ad. 2. Zaczynamy od imitowanego marszu w pozycji siedzącej lub leżącej. Wzbogacamy go fotografiami leśnej drogi, ścieżki wśród łąk. Doskonalimy sprawność dłoni klaszcząc
§ palce – palce
§ place – środek dłoni
§ palce – muszelki – oklepujemy uda, łydki z boku
Ad. 3. Przykładowo naśladujemy przyspieszający a potem zwalniający stukot pociągu; improwizujemy muzykę znanego zespołu lub grę na instrumentach muzycznych.
Ad. 4. W pozycji siedzącej lub leżącej przy muzyce poważnej lub elektronicznej naśladujemy ustami dźwięki natury (świergot ptaków, szum wiatru). Muzykujemy przy pomocy przedmiotów (kartki, pudełka). Wygrywamy emocje („ptasi bal” – radość, „burza piaskowa” –smutek, itp.). Patrząc na obrazki naśladujemy atmosferę lasu, szum morza. Malujemy muzykę .
Ad. 5. Każdy uczestnik przyjmuje wygodną pozycję ciała do odpoczynku, pokazujemy odpowiednie fotografie np. nad morzem.
Ad. 6. Rozciągamy nasze ciało (krążenie ramionami – naśladowanie ruszającego się lasu). Prosimy o zaklaskanie w dłonie. Pytamy o wspomnienia, które pojawiły się podczas relaksu, prosimy o ocenę tej formy relaksu.
Ad. 7. Uczestnicy demonstrują swe zdolności improwizatorskie, muzyczne, taneczne, itp.
Ad. 8. Zachęcamy do wypowiadania swoich uwag.
Zalety MRM dla dziecka
· nauczenie wczesnego odreagowania napięć psychofizycznych;
· zwrócenie uwagi na różnorodne funkcje muzyki;
· integracja muzyczna;
· ułatwienie nauki (muzyka do pracy);
· nauczanie różnych form odpoczynku;
· uzupełnienie umuzykalnienia programowego;
· poszerzenia uwrażliwienia kulturowego (poezja plastyka, teatr…);
· wzrost aktywności życiowej;
· zabawa muzyczna (edukacja poczucia humoru);
· wbudowanie potrzeby ruchu;
· profilaktyka uzależnień;
· organizacja czasu wolnego;
· profilaktyka pracy przy komputerze;
· integracja zabawy i edukacji.
Kolejność ćwiczeń MRM
URUCHOMIENIE
1.
Oddechy fabularne („pływak”, „narciarz”, koszykarz”) – m Relax
2.
Miękki ruch dłoni, krążenie barkami - „gałązki na wietrze” – m R
3.
Imitacja kroku marszowego (stopy lub oklepywanie ud) – m aktyw. łagodnie
ZRYTMIZOWANIE
4.
Muzykowanie naturalne (dłonie – uda, łydki) piano, forte, staccato, legato.
5.
Marsz + klaskanie. Koordynacja. – m AKTYW. DYNAMICZNIE
ODREAGOWANIE
6.
Zaklaszcz w dłonie – diagnoza.
7.
Ekspress” – dłonie, stopy, głoski szumiące (sz, cz, dż) – m A
8.
„Doping” – rytmy stadionu. Gool, Heej - okrzyki. – m A
9.
Tętno – wystukaj, wyklaszcz. Przyspieszanie, zwalnianie.
10.
10. Marsz + klaskanie + samogłoski (wyliczanki, raap, śpiew).Oddech. – m a
11.
Współmuzykowanie (naturalne przedmioty, zaadoptowane, instr.C. Orffa) w takt modnej muzyki (hip-hop, techno, rock, pop, regae). – m A
UWRAŻLIWIENIE
12.
Natura – naśladowanie (ptaki, wiatr, deszcz). – m R
13.
Instr. C. Orffa (domowe, fabryczne) małe instrumenty muzyczne (drumla, okaryna, organki, flet) piano, forte, staccato, legato. – m R, a, A
14.
Wybór instrumentu – kompozycja własna np. pogoda – burza, wiosenna łąka, jesienny park (emocje) … m A, a, R
15.
Malowanie muzyki. Rodzaje muzyki. Muzyka wyrażona ruchem.
RELAKS
16.
Muzyka oceniana relaksacyjnie (romantyczna, elektroniczna –improwizowana, odtwarzana. Cicho. – m R
17.
Wyrównanie napięć – ćwicz. izo. Głębokie oddechy.
18.
Wygodne ułożenie ciała (leżące, siedzące, półsiedzące).
19.
Sugestia: słowna (ciepło, spokój, bezpieczeństwo), wizualna(foto jednoznaczne emocjonalnie – plaża, łąka, polanka w lesie). Słuchanie CISZY.
AKTYWIZACJA
20.
W zależności od akceptacji grupy po 1 lub 10 min. STOPNIOWA PIONIZACJA. – m R
21.
Siad – ręce „gałązki na wietrze”. Rozciąganie. – m a
...
ZIBI861