logistyka zaopatrzenia.doc

(140 KB) Pobierz
Logistyka zaopatrzenia

     Logistyka zaopatrzenia

 

w łańcuchu dostaw

 

 

 

Opracowanie: Damian Pogorzelski

 

 

1. Logistyka zaopatrzenia zagadnienia

 

1.Logistyka zaopatrzenia w łańcuchu dostaw;

2. Zarządzanie materiałami;

2.1. zaopatrzenie;

2.2. zarządzanie procesem zakupu;

2.3. ocena dostawcy/sprzedawcy i współpraca z nim;

2.4. Kryteria wyboru dostawcy;

2.5. Szczególny przypadek ceny zakupu;

2.6. Źródła ceny;

2.7. Inne czynności związane z zarządzaniem materiałami;

- Magazynowanie,

- Planowanie i sterowanie produkcją,

- Transport zaopatrzeniowy,

- Odbiór materiałów,

- Kontrola jakości,

Gromadzenie i usuwanie odpadów,

3. Szczególne znaczenie zapasów;

3.1. Koncepcja just-in-time (JIT);

Definicja i elementy systemów JIT,

Koncepcja JIT a tradycyjne koncepcje zarządzania zapasami,

3.2. Planowanie potrzeb materiałowych (MRP);

- Definicja i funkcjonowanie systemów MRP;

- Systemy MRP II

3.3. Planowanie zasobów dystrybucji (DRP).

 

2. Logistyka zaopatrzenia w łańcuchu dostaw

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Logistyka zaopatrzenia w łańcuchu dostaw

 

n       KOPALNIA

n       HUTA

n       FIRMA PRODUKUJĄCA PUSZKI

n       PRODUCENT ŻWNOŚCI

n       SKLEP DETALICZNY

n       ZŁOŻONOŚĆ SYSTEMÓW

 

Różnice w złożoności systemów logistycznych w poszczególnych firmach – uczestnikach łańcucha dostaw.

 

4. Podstawowe Definicje

 

Zakupy zaopatrzeniowe można zdefiniować jako:

Funkcję odpowiedzialną za pozyskiwanie wyposażenia, materiałów, komponentów (półfabrykatów), części i usług poprzez nabywanie, dzierżawienie lub w inny legalny sposób, w celu ich zużycia do produkcji lub odsprzedaży.

 

Nabywców instytucjonalnych można określić jako:  „nabywców dóbr i usług, którzy kupują je ze względu na potrzeby produkcji rolnej, lub prze-mysłowej albo w celu wykorzystania ich w dzia-łaniu lub prowadzeniu zakładu produkcyjnego, biznesu, instytucji ze względu na wykonywany zawód lub świadczone usługi”.

 

„horyzontalny plan procesu, w którego takcie jest dodawana wartość do produktu począwszy od momentu, gdy jest on surowcem, a skończywszy, gdy jest produktem finalnym (włączając w to serwis posprzedażny)”.

 

5. Zakres zarządzania Logistycznego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Zarządzanie materiałami

 

n       Integracja systemu zaopatrzenia i dystrybucji jest niezmiernie ważna dla sprawnego i efektywnego zarządzania logistycznego łańcuchem dostaw – zarządzania łańcuchem logistycznym.

n       Definicja zarządzania materiałami (jedna  z możliwych): „planowanie i kontrola przepływu materiałów, które są częścią logistycznego systemu zaopatrzenia”.

Zarządzanie materiałami zwykle obejmuje następujące czynności: zaopatrzenie, magazynowanie, planowanie produkcji, transport zaopatrzeniowy, odbiór materiałów, kontrolę jakości materiałów, zarządzanie i sterowanie zapasami oraz gromadzenie i usuwanie odpadów.

 

Można wyróżnić następujące etapy procesu zarządzania zakupem, umożliwiające jego maksymalną efektywność:

1.       Określenie typu zakupu (nowość, ponowienie);

2.       Określenie niezbędnego poziomu nakładów (czasu i informacji);

3.       Realizacja procesu zakupu (może być prosta ale i złożona);

4.       Ocena efektywności procesu zakupu (etap kontrolny);

 

7 Zarządzanie materiałami - ocena dostawcy/sprzedawcy i współpraca z nimi

 

n       Wiele firm odnoszących sukcesy dostrzegło kluczową rolę, jaka odgrywa zaopatrzenie w zarządzaniu łańcuchem dostaw, a także fakt, iż współpraca z dostawcami/sprzedawcami stanowi istotną część skutecznych strategii zaopatrzenia. Odnosi się to zwłaszcza do firm, które zmniejszają liczbę swoich dostawców, często z jednoczesnym wdrożeniem programów kompleksowego zarządzania jakością (TQM) lub systemów just-in-time (JIT) w produkcji i zapasach.

n       Strategia zatrudniania mniejszej liczby sprzedawców często oznacza zawarcie  sojuszu lub nawiązania  partnerstwa z wybranymi dostawcami/sprzedawcami, co wynika z potrzeby zapewnienia przez cały czas odpowiedniej podaży wysokiej jakości materiałów po optymalnym łącznym koszcie zakupu.

n       Związki z dostawcą przyczyniają się do budowania przewagi konkurencyjnej firmy już na etapie zaopatrzenia, niezależnie od tego, czy przewaga ta opiera się na niskich kosztach, zróżnicowaniu czy na orientacji firmy na obsługę wybranej niszy rynkowej. Dlatego też program zarządzania zaopatrzeniem powinien „pracować” na taką przewagę konkurencyjną, jaką firma próbuje zdobyć na swoim rynku.

 

8 Zarządzanie materiałami - inne czynności związane z zarządzaniem materiałami

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin