FOBIA SZKOLNA TO CZY WAGARY.doc

(28 KB) Pobierz
FOBIA SZKOLNA TO CZY WAGARY

 

FOBIA SZKOLNA TO CZY WAGARY?

 

 

 

UCZEŃ WAGARUJĄCY

·         stara się ukryć nieobecności przed rodzicami

·         nie odczuwa ogromnego lęku przed pójściem do szkoły

·         często oszukuje

·         raczej nie uskarża się na dolegliwości fizyczne

·         po lekcjach chętnie przebywa poza domem

·         jest pod dużym wpływem rówieśników

·         gdy ucieka z zajęć, dopuszcza się czynów chuligańskich (np. kradzieży, bójek)

UCZEN CIERPIĄCY NA FOBIĘ SZKOLNĄ

·         różnymi sposobami uzyskuje zgodę rodziców na opuszczanie zajęć, również manipulacją

·         zwykle lubi szkołę, jest skrupulatny i dokładny, ale boi się chodzić do szkoły z powodu odczuwania ogromnego lęku, wręcz paniki

·         martwi się sprawami dotyczącymi nauki i rodziców

·         cierpi na dolegliwości zdrowotne w obliczu konieczności uczestniczenia w zajęciach szkolnych

·         niechętnie wychodzi z domu, ciągle chce być z rodzicami

GŁOWNE OBJAWY SOMATYCZNE

·         bóle i skurcze brzucha

·         bóle głowy

·         dolegliwości żołądkowe, takie jak nudności, wymioty, biegunki, zawroty głowy

·         przyspieszone bicie serca

·         stany podgorączkowe

 

 

 

 

Co robić ?

Na początek należy próbować odróżnić fobię szkolną od zwykłych wagarów.
Samego wagarowania oczywiście również nie należy lekceważyć, ponieważ przeważnie świadczy o tym, że dziecko ma jakieś kłopoty. W obu przypadkach dobrze jest zasięgnąć porady specjalisty, a w przypadku podejrzenia o fobię szkolną należy zrobić to szybko, najlepiej u lekarza psychiatry, ponieważ jeśli dziecko prześladowane lękami nie uzyska profesjonalnej pomocy, trzeba się liczyć z poważnymi następstwami, które mogą oznaczać zaburzenie normalnego toku edukacji i społecznego rozwoju dziecka, a nawet - w skrajnych przypadkach - inwalidyzację (skierowanie do szkoły specjalnej) i utrwalenie się cech, które uniemożliwią powrót do społeczeństwa.

Jak to się leczy ?

Problem fobii szkolnej zawiera się w trójkącie: rodzina - szkoła - dziecko. Z czego najważniejszym ogniwem jest rodzina i to ona powinna odgrywać główną rolę w procesie leczenia. Często najskuteczniejszym sposobem jest terapia całej rodziny. Na poziomie behawioralnym najistotniejsze jest jednak jak najszybsze przerwanie absencji dziecka w szkole, co można uzyskać poprzez nawiązanie kontaktu z wychowawcą i stworzenie (przejściowo!) bezstresowych warunków powrotu dziecka do szkoły.

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin