FOBIA SZKOLNA TO CZY WAGARY?
UCZEŃ WAGARUJĄCY
· stara się ukryć nieobecności przed rodzicami
· nie odczuwa ogromnego lęku przed pójściem do szkoły
· często oszukuje
· raczej nie uskarża się na dolegliwości fizyczne
· po lekcjach chętnie przebywa poza domem
· jest pod dużym wpływem rówieśników
· gdy ucieka z zajęć, dopuszcza się czynów chuligańskich (np. kradzieży, bójek)
UCZEN CIERPIĄCY NA FOBIĘ SZKOLNĄ
· różnymi sposobami uzyskuje zgodę rodziców na opuszczanie zajęć, również manipulacją
· zwykle lubi szkołę, jest skrupulatny i dokładny, ale boi się chodzić do szkoły z powodu odczuwania ogromnego lęku, wręcz paniki
· martwi się sprawami dotyczącymi nauki i rodziców
· cierpi na dolegliwości zdrowotne w obliczu konieczności uczestniczenia w zajęciach szkolnych
· niechętnie wychodzi z domu, ciągle chce być z rodzicami
GŁOWNE OBJAWY SOMATYCZNE
· bóle i skurcze brzucha
· bóle głowy
· dolegliwości żołądkowe, takie jak nudności, wymioty, biegunki, zawroty głowy
· przyspieszone bicie serca
· stany podgorączkowe
Co robić ?
Na początek należy próbować odróżnić fobię szkolną od zwykłych wagarów. Samego wagarowania oczywiście również nie należy lekceważyć, ponieważ przeważnie świadczy o tym, że dziecko ma jakieś kłopoty. W obu przypadkach dobrze jest zasięgnąć porady specjalisty, a w przypadku podejrzenia o fobię szkolną należy zrobić to szybko, najlepiej u lekarza psychiatry, ponieważ jeśli dziecko prześladowane lękami nie uzyska profesjonalnej pomocy, trzeba się liczyć z poważnymi następstwami, które mogą oznaczać zaburzenie normalnego toku edukacji i społecznego rozwoju dziecka, a nawet - w skrajnych przypadkach - inwalidyzację (skierowanie do szkoły specjalnej) i utrwalenie się cech, które uniemożliwią powrót do społeczeństwa.
Jak to się leczy ?
Problem fobii szkolnej zawiera się w trójkącie: rodzina - szkoła - dziecko. Z czego najważniejszym ogniwem jest rodzina i to ona powinna odgrywać główną rolę w procesie leczenia. Często najskuteczniejszym sposobem jest terapia całej rodziny. Na poziomie behawioralnym najistotniejsze jest jednak jak najszybsze przerwanie absencji dziecka w szkole, co można uzyskać poprzez nawiązanie kontaktu z wychowawcą i stworzenie (przejściowo!) bezstresowych warunków powrotu dziecka do szkoły.
ZIBI861