Zestaw I.doc

(47 KB) Pobierz
HISTORIA WYCHOWANIA

HISTORIA WYCHOWANIA (4//5)

Pytania wstępne

1.       Uzasadnij potrzebę nauczania przedmiotu „Historia wychowania” na studiach pedagogicznych

2.       Uzasadnij tezę, że wychowanie jest zjawiskiem społecznym

3.       Wymień cechy wychowania pierwotnego oraz określ istotę i wychowawcze cele inicjacji

Starożytna Grecja

1. Wymień etapy w systemie wychowawczym Sparty i Aten?

2. Jakie cechy charakteru starali się zaszczepić młodzieży Spartanie?

3. Na czym polegało dążenie Greków do osiągnięcia w wychowaniu młodzieży ideału kalokagatii?

4. Jakie treści składały się na program wychowania muzycznego?

5. Kim byli i czego uczyli sofiści i Sokrates?

6. Jakie metody nauczania stosował Sokrates?

7. Co było treścią poglądów pedagogicznych Platona i Arystotelesa?

8. Na czym polegała oryginalność szkoły Isokratesa?

Starożytny Rzym

1. Jakie wartości zawierał rzymski ideał wychowawczy w czasach republiki i jakie w czasach cesarstwa?

2. Jak wyglądała nauka i czego uczono w rzymskiej szkole elementarnej i szkole średniej?

3. Jak argumentował Kwintylian wyższość szkoły publicznej nad edukacją domową?

4. Jaki był stosunek cesarzy rzymskich do szkół i do kształcenia młodzieży?

5. Jaki był stosunek pierwotnego chrześcijaństwa do edukacji w szkolnictwie rzymskim?

Średniowiecze

1. Dlaczego Karol Wielki zainteresował się szkolnictwem?

2. Kto na dworze Karola Wielkiego zorganizował szkołę pałacową i jaki był jej cel?

3. Kim byli i jaką rolę w średniowieczu odegrali druidzi irlandzcy i benedyktyni?

4. Główne rodzaje i zakres nauki w średniowiecznych szkołach kościelnych.

5. Kiedy i jak powstały średniowieczne uniwersytety oraz na czym polegała ich autonomia?

6. Jaka była różnica w celach i organizacji uniwersytetu krakowskiego za K. Wielkiego i za Wł. Jagiełły?

Renesans

1. Na czym polegała oryginalność szkoły założonej przez Vittorino da Feltre w Mantui?

2. Dlaczego Erazma z Rotterdamu uważamy za czołowego reformatora wychowania doby Odrodzenia?

3. Na jakich zasadach oparł swój system pedagogiczny Jan Ludwik Vives?

4. Co w kształceniu i wychowaniu młodzieży chciał zmienić Andrzej Frycz Modrzewski?

5. Co szczególnie w swoich uwagach o wychowaniu akcentował Sebastian Petrycy z Pilzna?

6. Na czym polegała "Saska" reforma szkolna Filipa Melanchtona?

7. Struktura i organizacja klasycznego gimnazjum Jana Sturma?

8. Jakie różnowiercze szkoły działały w Polsce w dobie Odrodzenia?

9. Określ program kształcenia i ideał wychowania szkół jezuickich?

Racjonalizm i realizm w wychowaniu

1. Na czym polegała oryginalność pedagogiki Wolfganga Ratkego?

2. O czym pisał J. A. Komeński wWielkiej Dydaktyce" i jaki był związek Komeńskiego z Polską?

3. Jaki był zakres programu wychowawczego „szkoły macierzyńskiej" i program kształcenia w szkole elementarnej  
        J. A. Komeńskiego?

4. Koncepcja wychowania gentlemana w „Myślach o wychowaniu" J. Locke`a

5. Na czym polegała oryginalność poglądów pedagogicznych J. J. Rousseau?

Wychowanie i szkolnictwo w Polsce w XVII i XVIII w.

1. Jaki ideał wychowawczy wyznaczył Stanisław Konarski Collegium Nobilium i szkołom pijarskim?

2. Kto był twórcą, a kto komendantem Szkoły Rycerskiej w Warszawie i jakie wyznaczono jej cele?

3. Jaka była geneza powstania Komisji Edukacji Narodowej?

4. Na czym polegała istota reformy szkolnej KEN i główne osiągnięcia reformatorskie KEN?

Myśl pedagogiczna XVIII-XIX stulecia

1. Jaki był główny cel kształcenia i wychowania szkoły elementarnej J. H. Pestalozziego?

3. Określ istotę stopni formalnych J. F. Herbarta i wymień główne idee moralne jego etyki.

3. Jakie były poglądy Adolfa Diesterwega na system i sposób kształcenia nauczycieli?

4. Jaka była geneza pozytywistycznej pedagogiki H. Spencera?

5. Na czym polegała monachijska reforma szkoły ludowej G. Kerschensteinera? Jakie były idee przewodnie „szkoły pracy" Kerschensteinera i z jakich przesłanek ideowych wyrastała jego idea wychowania państwowego i pedagogika kultury?

6. Na czym polegał pragmatyzm i behavioryzm amerykański na przełomie XIX i XX stulecia?

7. Rola pracy, doświadczenia i działania oraz istota uczenia się i nauczania w pedagogice J. Deweya?

Szkoła i wychowanie na ziemiach polskich pod zaborami

A. Zabór austriacki

1 . Kiedy powstała i czym zajmowała się Rada Szkolna Krajowa?

2. Kim byli Józef Dietl i Michał Bobrzyński?

3. Wymień główne centra szkolnictwa wyższego w Galicji

4. Kiedy wprowadzono obowiązek szkolny w Galicji?

B. Zabór pruski

1. Kiedy powstała i jakie były główne kierunki działań Izby Edukacyjnej?

2. Jakie cele i zadania miało szkolnictwo średnie w Księstwie Warszawskim?

3. Jak wyglądała organizacja Liceum Warszawskiego (czym był eforat)?

4. Jaką politykę oświatową realizowały Prusy w Wielkopolsce po 1840 r.?

5. Czym zasłużyli się dla polskiej pedagogiki B. Trentowski, A. Cieszkowski i E. Estkowski?

6. Na czym polegał tzw. „kulturkampf"?

7. Kiedy i dlaczego wybuchł strajk szkolny we Wrześni?

B. Zabór rosyjski

1. Jaką rolę odegrali na Wileńskim Uniwersytecie profesorowie Jan i Jędrzej Śniadeccy?

2. Określ kierunki działalności oświatowej Stanisława Staszica?

3. Jakie represje zastosował car Mikołaj I wobec szkolnictwa w Królestwie Polskim po powstaniu listopadowym?

4. Na czym polegała reforma szkolna Aleksandra Wielopolskiego?

5. Jak przebiegała rusyfikacja szkolnictwa w Królestwie Polskim po 1864 r.?

6. Na czym polegała działalność oświatowa K. Prószyńskiego?

7. Jakie były główne cele strajku szkolnego w Królestwie Polskim w 1905 r.?

8. Jakie cele realizowała Polska Macierz Szkolna?

Polska myśl pedagogiczna w Królestwie Polskim na przełomie XIX i XX wieku

1.       Jaki ideał wychowawczy starali się upowszechnić H. Wernic, P. Chmielowski i A. Świętochowski?

2.       Określ poglądy i zainteresowania pedagogiczne J. Wł. Dawida i St. Karpowicza.

3.       Jaką rolę w upowszechnianiu oświaty odegrał K. Prószyński?

4.       Idee przewodnie pedagogiki L. Krzywickiego.

5.       Ukaż źródła i założenia ideowe pedagogiki narodowej Z. Balickiego i L. Zarzeckiego

Szkolnictwo i wychowanie w Polsce niepodległej

1. W jakim celu zwołano Sejm Nauczycielski w Warszawie?

2. Na czym polegała reforma szkolna Janusza Jędrzejewicza?

3. Przedstaw organizację szkoły powszechnej wg ustawy szkolnej z 1932 r.

4. Kim byli twórcy ideału wychowawczego endecji?

5. Na czym polegało wychowanie obywatelskie i państwowe propagowane przez Sanację?

6. Wymień czołowych polskich pedagogów i działaczy oświatowych z I połowy XX w.

7. Przedstaw stanowisko pedagogiczne Janusza Korczaka.

Nowe wychowanie i jego wpływ na oświatę i szkolnictwo

1.            Określ najbardziej charakterystyczne kierunki, szkoły i idee pedagogiki nowego wychowania i ich znaczenie dla refleksji pedagogicznej.

2.            W jakim stopniu pedagogika nowego wychowania wyparła szkołę tradycyjną z praktyki edukacyjnej?

II wojna światowa i okres powojenny

1.            Szkolnictwo jawne i tajne w Polsce w okresie okupacji.

2.            Na jakie okresy można podzielić tendencje reform i organizacji szkolnictwa w Polsce po 1945 roku?

Rozwój pedagogiki jako dyscypliny naukowej

1.       Etapy rozwojowe pedagogiki

2.       Pedagodzy polscy i ich dorobek

 

Literatura:

1.       H.J. MARROU: Historia wychowania w starożytności. War­szawa 1969;

2.       HISTORIA WYCHOWANIA – pod red. J. Hellwiga, Poznań 1994

3.       HISTORIA wychowania - pod red. Ł. Kurdybachy, 1.1 1965, t. II 1967, Warszawa;

4.       HISTORIA wychowania. Wiek XX - pod red. J. Miąso: 1.1 i II, Warszawa 1980;

5.       J. KRASUSKI: Historia wychowania, Warszawa 1985;

6.       K. BARTNICKA, I. SZYBIAK: Zarys historii wychowania, Warszawa 2001;

7.       S. KOT: Historia wychowania, t. I i II, Lwów 1934;

8.       S. WOŁOSZYN: Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w za­rysie, Warszawa 1964;

9.       ŹRÓDŁA do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. Wyboru dokonał i oprac. S. Wołoszyn, 1.1, II,
III, Warszawa 1965-1966.

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin