Oświata na ziemiach polskich pod panowaniem pruskim na przełomie XVIII i XIX w.doc

(34 KB) Pobierz
Oświata na ziemiach polskich pod panowaniem pruskim na przełomie XVIII i XIX w

Oświata na ziemiach polskich pod panowaniem pruskim na przełomie XVIII i XIX w.

 

§         Śląsk przyłączono w 1763r. do Prus na podstawie traktatu pokojowego Fryderyka II z Austrią

§         Zamieszkiwany w większości przez ludność polską

§         Niewiele osób posługiwało się językiem niemieckim

§         Polskość chłopów i niższych warstw podtrzymywał kler w obawie na wpływy kościoła luterańskiego

§         Prowadzono szkoły parafialne w języku polskim jeszcze w drugiej połowie XVIII w. przy kościołach obydwu wyznań

§         Szkoła miała charakter dwujęzyczny co miało ułatwić germanizację

§         Od wszystkich kandydatów na nauczycieli wymagana dobrej znajomości języka niemieckiego oraz gry na organach

§         Stosowano represje wobec nauczycieli bez znajomości jęz. niemieckiego

§         Kler miał rok czasu na naukę, inaczej zwalniano ze stanowiska

§         Właściciele folwarków nie mogli zatrudnić osób bez znajomości niemieckiego

§         Zakaz udzielania ślubu jeśli kandydaci nie znają niemieckiego

 

Niepowodzenie germanizacji na Śląsku i jej przyczyny

 

§         Germanizacja przynosiła częściowe skutki jedynie w liceach ogólnokształcących i w seminariach

§         Dzieci bogatszego mieszczaństwa ulegały dość łatwo germanizacji

§         Dzieci chłopskie nie ze względu na ucisk i wyzysk

§         Zaczęto sprowadzać niemieckich kolonistów na tereny śląska i założono 150 czysto niemieckich wsi

§         ¼ dzieci wypełniała obowiązek szkolny(zimą dzieci nie chodziły bo nie miały obuwia, latem pomagały rodzicom)

 

Losy szkolnictwa polskiego na ziemiach zaboru pruskiego

 

§         Tereny polskie podzielono na 3 części

§         Powołano Południowopruską Komisję Edukacji na podobieństwo KEN-u, szkolnictwo polskie  mogło się swobodnie rozwijać do czasu śmierci Fryderyka Wilhelma II

§         Szkoła powinna wychowywać lojalnych i posłusznych chłopów i mieszczan, zlikwidowano KEN- Fryderyk Wilhelm III

§         Zmniejszenie liczby szkół średnich, jednolity program dla całego kraju, nauka jęz. niemieckiego

 

Działalność ministra Vossa

 

§         Opracował projekt organizacji szkolnictwa

§         Szkolnictwo ludowe, pozyskanie dla celów politycznych mas ludowych

§         Szkoły elementarne z nauką niemieckiego, wychowanie przepojone pruskim duchem ideowym

§         Szkoły miejskie-wydziałowe, miały kierunek przemysłowy, łączono je ze szkołami garnizonowymi

§         Uwolnienie szkół spod wpływów kościelnych i całkowitemu podporządkowaniu państwu

§         Szkoły symultanne- kształciły katolików i protestantów

§         Zmniejszenie liczby gimnazjów z 20 do 6

§         Zaoszczędzone fundusze przeznaczono na wyposażenie liceów i podniesienie poborów nauczycielskich

§         Program szkół średnich miał obrać kierunek humanistyczny

§         Pozorne nadanie Polakom cech liberalizmu i umiarkowania

§         Jerzy Samuel Bandtkie profesor Uniwersytetu Krakowskiego-nalegał aby utrzymać w szkołach jęz. polski i zaznajamiać z kulturą polską

§         Car Aleksander I mianował Adama Czartoryskiego kuratorem okręgu wileńskiego, a Uniwersytetowi Wileńskiemu przyznał szeroką autonomię

§         W 1800r. założono Warszawskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk(Stanisław Staszic, Jan Ursyn Niemcewicz)

§         Karol Fischer- kierował sprawami oświaty, przygotował projekt Liceum Warszawskiego, dyrektor Samuel Linde, szkoła symultanna

§         Trzy poziomy: 1)kurs przygotowawczy 2)szkoła literacka 3)kursy poboczne(szkoła handlowa, seminarium nauczycielskie)

§         Kandydaci musieli umieć czytać w jęz. niemieckim i polskim

§         Nauka 9 języków: angielski, niemiecki, polski, francuski, hebrajski, łacina, grecki, włoski, rosyjski

§         Języki obce główna podstawą nauczania humanistycznego

§         „nauka umiejętności”- geografia, historia, matematyka, wiadomości przyrodnicze, technologia, fizyka, chemia, estetyka, filozofia, nauka moralna i religia

§         Lekcje muzyki, tańców, jazdy konnej

§         Program szkoły wyraźnie przeładowany, przekraczał ramy 6 klas szkoły średniej

§         Duży napływ uczniów

§         Eforat- dozory szkole które zapewniały współprace ze społeczeństwem, rodzicom wpływ na wychowanie szkolne

§         Miał być władzą nadzorczą dla Liceum, wizytować lekcje, kierować egzaminem dojrzałości

§         Miał zastępować poniekąd Komisję Edukacji, Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych

§         Opracowywanie podręczników, chęć połączenia się z Towarzystwem Przyjaciół Nauk

§         Stanisław i Aleksander Potoccy „Gramatyka polska”; Onufry Kopczyński, Samuel Linde, Prażmowski(katolik), Diehl(protestant)- członkowie eforatu

§         Stanisław Potocki- przewodniczący

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin