PROGRAM ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO- WYRÓWNAWCZYCH KLASA I.doc 2.doc

(50 KB) Pobierz
PROGRAM ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO-WYRÓWNAWCZYCH KLASA I

PROGRAM ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO-WYRÓWNAWCZYCH KLASA I – I okres

 

ZAŁOŻENIA ZAJĘĆ

 

Głównym założeniem zajęć dydaktyczno – wyrównawczych z edukacji polonistycznej i edukacji matematycznej jest wyrównywanie braków, powtarzanie i utrwalanie wiadomości.

     Zajęcia te mają za zadanie wdrażać uczniów do posługiwania się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w życiu codziennym.

CELEM ZAJĘĆ JEST:

Usuwanie lub pomniejszanie przyczyn i skutków niepowodzeń szkolnych

Stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psychomotorycznych

Wyrównywanie braków  w wiadomościach i umiejętnościach szkolnych;

Rozbudzenie motywacji do pracy nad wyrównywaniem braków

 

ZADANIA   NAUCZYCIELA

 

·         Kształtowanie umiejętności myślenia i poprawnego wypowiadania się.

·         Doskonalenie kompetencji w zakresie mówienia, słuchania, czytania, pisania i odbioru tekstów literackich oraz w zakresie wykonywania działań matematycznych.

·         Rozbudzanie postaw kreatywnych ucznia w procesie zdobywania wiedzy.

 

TEMATYKA   ZAJĘĆ

 

EDUKACJA  POLONISTYCZNA

 

·         analiza i synteza słuchowo- wzrokowa wyrazów,

·         budowanie schematu i modelu wyrazów, podział wyrazów na sylaby.

·         czytanie wyrazów, zdań i krótkich tekstów.

·         wypowiadanie się na temat ilustracji, formułowanie odpowiedzi na postawione pytania.

·         ustne opowiadanie pojedynczych obrazków oraz historyjki obrazkowej

·         kreślenie znaków literopodobnych,

·         nauka pisania liter, łączenie ich w wyrazy.

 

 

EDUKACJA MATEMATYCZNA

 

·         określanie wzajemnego położenia przedmiotów na płaszczyźnie i w przestrzeni.

·         klasyfikowanie przedmiotów według cech jakościowych.

·         rozpoznawanie kształtów figur w otoczeniu, rysowanie podstawowych figur geometrycznych.

·         zapisywanie cyfr 0 – 10, porównywanie liczb z użyciem znaków <,>,=.

·         dodawanie i odejmowanie w zakresie 10

·         rozkładanie liczb na składniki.

·         rozwiązywanie prostych zadań tekstowych.

·         nazywanie dni tygodnia

 

 

 

 

 

KOŁO PLASTYCZNO – TECHNICZNE  KLASA I – I okres

 

Cele ogólne

• Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań twórczych.

• Rozwijanie swojej pomysłowości i oryginalności podczas wykonywania prac.

• Udział w konkursach,

WRZESIEŃ

1.      „Wakacyjne  wspomnienia"- odwoływanie się do przeżyć i doświadczeń dzieci;

2.      Sporządzenie makiety skrzyżowania: malowanie jezdni, skrzyżowania, trawników (pobocza), wycinanie i doklejanie pojazdów

3.      „Lala” –ulubione zabawki dziewczynek: ozdabianie szablonu z papieru, wycinanie i sklejanie, zachowanie bezpieczeństwa podczas pracy.

4.      „Kogut” – kolorowanka: rysowanie po śladzie, malowanie kredkami świecowymi

PAŹDZIERNIK:

1.      Zabawy konstrukcyjne materiałem przyrodniczym: Korale jarzębinowe- wykonanie jarzębinowych korali - porównywanie długości sznurków korali, 

2.      Wykonywanie laurek dla nauczycieli - swobodna ekspresja twórcza - wybór dowolnej techniki (dostarczanie dzieciom różnorodnych narzędzi i materiałów)

3.      „Owoce” - Wycinanka lub wydzieranka z papieru kolorowego: wypełnianie wyciętych sylwet owoców wydzieranką z papieru kolorowego lub bibuły, sporządzenie wystawki prac w formie dużego kosza z owocami

4.      ,,Jesienne liście":- stosowanie bogatej gamy kolorów - zachęcanie do eksperymentowania kolorem, łączenie barw - ekspresja plastyczna - dekorowanie sali wykonanymi listkami.

a)      ,,Drukowane listki"- Malowanie farbą plakatową powierzchni zasuszonych liści i odbijanie ich

b)Wycinanie liści z bristolu i malowanie ich  farbami

LISTOPAD:

1.      ,,Wiązanki"- Wykonanie wiązanek na groby z gałązek sosny i kwiatków wykonanych z krepiny, dekorowanie zasuszonymi trawami i liśćmi - ostrożne posługiwanie się narzędziami i drucikiem.

2.      „Żaglówki na falach” – wycinanka z kończeniem rysunku według własnego pomysłu

3.      Kukiełki do teatrzyku: wycinanie i łączenie z patykiem

4. „Gwiazdki” - papieroplastyka, praca przestrzenna

a)      śmieszna gwiazdka sklejana z elementów

b)     chmura ze śnieżynkami- do wyciętej chmury na nitkach zawieszone kulki z waty lub gwiazdki

GRUDZIEŃ

1.      Stemplowanie na papierze- wykonanie papieru do pakowania prezentów, pokaz różnych sposobów pakowania upominków

2.      „Ozdoby świąteczne”

a)      łańcuchy: połączone koraliki, słomki , żyłki, ,,motylki” bibułowe lub z folii, pasmanteria itp.

b)     „Aniołki”- połączone 2 składane papierowe harmonijki z doklejonymi twarzami z aureolą.

3.      „Choinka”-

a)       odbijanie choinki z dłoni i ozdabianie wyciętymi elementami dekoracyjnymi, brokatem itp.

STYCZEŃ

1.      ,,Noc sylwestrowa”- rysowanie kredkami świecowymi kolorowych fajerwerków , zamalowywanie tła – nocnego nieba czarną akwarelą.

2.      ,,Cztery pory roku - zima”-  praca w grupach na dużych arkuszach papieru,  zastosowanie techniki collage, łączenia rysunku i akwareli z naklejaniem wyciętych z gazet elementów odpowiadających treści pracy,  zwrócenie uwagi na cechy charakteryzującezimę

3.    W ptasim karmniku: zwrócenie uwagi na kolorowe upierzenie ptaków, dekorowanie ptaszkami gałązek  ,,ośnieżonych” watą lub ,,oszronionych” pokruszonym styropianem.

4.    Upominki na ,,Dzień Babci i Dziadka”

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin