PLAN PRACY ZAJĘĆ WYRÓWNAWCZYCH
DLA KLAS II-III
NAUCZANIA ZINTEGROWANEGO
na rok szkolny 2008/2009
KLASA II
Edukacja polonistyczna
Semestr I
· Ćwiczenia zmierzające do osiągnięcia poprawności i płynności czytania.
· Wdrażanie do głośnego i cichego czytania ze zrozumieniem.
· Doskonalenie wypowiedzi ustnych: opowiadanie o własnych przeżyciach, opowiadanie ilustracji, ustalanie przebiegu wydarzeń, opisywanie i opowiadanie.
· Układanie zdań, opowiadań z rozsypanek wyrazowych i zdaniowych.
· Ćwiczenia w kształtnym pisaniu i właściwym łączeniu liter.
· Ćwiczenia w płynnym i czytelnym pisaniu.
· Rozpoznawanie głosek, sylab i wyrazów.
· Praktyczne stosowanie znajomości alfabetu.
· Rozpoznawanie zdań oznajmujących, pytających i rozkazujących.
· Rozpoznawanie części mowy: rzeczownika i czasownika.
· Rozpoznawanie rodzajów i liczb części mowy.
· Utrwalanie pisowni wyrazów z „rz”, „ó”, „h”, „ż”.
· Pisownia wyrazów z utratą dźwięczności i ze zmiękczeniami.
· Pisownia wyrazów wielką literą.
· Pisanie z pamięci i ze słuchu.
Semestr II
· Ćwiczenia związane z osiągnięciem poprawności i płynności czytania.
· Doskonalenie wypowiedzi ustnych: opowiadanie o własnych przeżyciach, historyjek obrazkowych, opowiadań, lektur, ustalanie przebiegu wydarzeń, opisywanie.
· Układanie opowiadań, planu wydarzeń, opisów oraz kilkuzdaniowych wypowiedzi na podany temat.
· Rozpoznawanie głosek, sylab i wyrazów. Praktyczne stosowanie znajomości alfabetu.
· Rozpoznawanie rzeczownika, przymiotnika i czasownika.
· Rozpoznawanie czasu czasownika.
· Pisownia wyrazów z z „rz”, „ó”, „h”, „ż”, „u”, „ch”, utratą dźwięczności, ze zmiękczeniami, wielką literą.
· Pisanie z pamięci i ze słuchu z objaśnieniami i bez objaśnień.
· Pisownia czasowników z zakończeniem –uje oraz rzeczowników z zakończeniem –ów,
-ówka, -unek.
Edukacja matematyczna
· Wyodrębnianie zbiorów i części wspólnej zbiorów.
· Powtórzenie zakresu liczbowego do 10, 20, 100.
· Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 i 100 bez i z przekroczeniem progu dziesiątkowego.
· Mnożenie i dzielenie liczb jednocyfrowych do 30.
· Dzielenie jako mieszczenie i podział.
· Stosowanie drzewek, tabel, grafów do działań matematycznych
· Rozwiązywanie zadań z treścią różnymi sposobami.
· Rozpoznawanie linii prostych, prostopadłych i równoległych.
· Rozpoznawanie linii prostych, łamanych i krzywych.
· Wiadomości praktyczne: mierzenie odcinków, obliczenia zegarowe.
· Rozszerzenie zakresu liczbowego do 100.
· Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100 bez przekroczenia progu dziesiątkowego i z przekroczeniem progu dziesiątkowego w różnych aspektach, rozszerzenie zakresu liczbowego do 1000.
· Mnożenie i dzielenie liczb do 50 i do 100 z wykorzystaniem rozdzielności mnożenie względem dodawania.
· Rozwiązywanie równań na mnożenie, dzielenie, dodawanie i odejmowanie.
· Rozwiązywanie zadań tekstowych różnymi sposobami.
· Rozpoznawanie i rysowanie oraz mierzenie odcinków równoległych i prostopadłych.
· Wiadomości praktyczne: liczenie pieniędzy, obliczenia zegarowe, jednostki wagi i miary.
KLASA III
· Głośne i ciche czytanie ze zrozumieniem,
· Swobodne i ukierunkowane rozmowy na podany temat.
· Ustne i pisemne układanie planu wydarzeń, opisu, opowiadania, sprawozdania.
· Ćwiczenia w kształtnym pisaniu, wyrabianie czujności ortograficznej.
· Rozpoznawanie rzeczownika, przymiotnika i czasownika. Stopniowanie przymiotnika.
· Określanie liczby, rodzaju i czasu czasownika.
· Pisownia liczebników.
· Pisownia wyrazów z „u”, „ó”, „ż”, „rz”, „h” – wymiennym i niewymiennym.
· Pisownia zakończeń rzeczowników i czasowników.
· Praktyczne stosowanie alfabetu.
· Wzbogacenie, aktywizowanie i uściślanie słownictwa.
· Rozpoznawanie zdań, rozwijanie zdań: zdania pojedyncze i złożone.
· Rozpoznawanie części mowy: czasownik, rzeczownik, przymiotnik, przysłówek, liczebnik.
· Praktyczne stosowanie przyimków i spójników.
· Określanie liczby, rodzaju, osoby i czasu czasownika: czas przyszły i przeszły dokonany i niedokonany.
· Pisownia wyrazów z „u”, „ó”, „ż”, „rz”, „h”, „ch”.
· Pisownia nazw własnych wielką literą.
· Pisownia rzeczowników w liczbie pojedynczej i mnogiej.
· Wzbogacanie, aktywizowanie i uściślanie słownictwa.
· Dodawanie i odejmowane w zakresie 100 różnymi sposobami.
· Rozszerzenie zakresu liczbowego do 200 i do 1000.
· Porównywanie różnicowe.
· Rozwiązywanie zadań na dodawanie i odejmowanie.
· Praktyczne stosowanie własności dodawania.
· Dodawanie i odejmowanie wyrażeń dwumianowanych.
· Rozwiązywanie prostych zadań tekstowych.
· Próby rozwiązania złożonych zadań tekstowych w jednym zapisie.
· Odróżnianie prostych, odcinków, krzywych, łamanych.
· Mierzenie odcinków.
· Mnożenie i dzielenie w zakresie 100.
· Praktyczne stosowanie przemienności i rozdzielności mnożenia względem dodawania i odejmowania.
· Pamięciowe mnożenie i dzielenie liczb w zakresie 1000.
· Wiadomości praktyczne: obliczenia pieniężne, zegarowe, kalendarzowe.
· Mnożenie i dzieleni w zakresie 100 – podzielność i wielokrotność liczb, dzielenie z resztą.
· Rozwiązywanie równań na mnożenie i dzielenie do 100.
· Rozszerzenie zakresu liczbowego do 1000, rozkład liczby na setki, dziesiątki, jedności.
· Algorytm pisemnego dodawania i odejmowania.
· Rozszerzenie zakresu liczbowego do 10 000 i do 1 000 000.
· Algorytm pisemnego mnożenia i dzielenia.
· Ułamki o mianownikach 2, 3, 4, 5, 8, 10.
· Rozwiązywanie równań na dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie w zakresie 1000.
· Rozwiązywanie i układanie zadań tekstowych w zakresie poznanych działań.
· Geometria: obliczanie obwodu figur geometrycznych.
· Zadania praktyczne dotyczące ważenia, mierzenia, pojemności, obliczeń zegarowych i kalendarzowych.
Opracowała: mgr Joanna Kułaga
sudokrem