Kompendium - tansport multimodalny.pdf

(353 KB) Pobierz
ISTOTA, DEFINICJA I PODZIAŁ TRANSPORTU INTERMODALNEGO
(MULTIMODALNEGO)
Międzynarodowy transport intermodalny oznacza przewóz towarów przy użyciu co
najmniej dwóch różnych gałęzi (środków) transportu na podstawie umowy o przewóz,
z miejsca położonego w jednym kraju, gdzie towar przejął w piecze operator transportu
intermodalnego, do oznaczonego miejsca przeznaczenia położonego w innym kraju ”.
W tej definicji mamy trzy następujące elementy:
1. konieczność użycia co najmniej dwóch gałęzi (rodzajów) transportu,
2. konieczność wystąpienia tylko jednej umowy o przewóz,
3. konieczność wystąpienia jednego wykonawcy odpowiedzialnego za realizację
zadania transportowego.
Ważną konsekwencją zaangażowania operatora do realizacji całego procesu
transportowego , jest pojawienie się jednego dokumentu transportowego na całą trasę
dostawy oraz łącznej stawki przewozowej obejmującej trasę.
Transport intermodalny pozwolił na nasilenie wewnętrznej integracji procesów
transportowych przebiegających w następujących płaszczyznach:
- techniczno-technologicznej (przystosowanie różnych środków transportu oaz urządzeń
przeładunkowych do obsługi tej samej zunifikowanej jednostki ładunkowej),
- organizacyjnej (jeden operator odpowiada za cały proces transportowy),
- dokumentacyjnej (jeden dokument transportowy na całą trasę dostawy),
- cenowej (podobne lub takie same zasady kwotowania cen za przewóz jednostki ładunkowej
różnymi środkami transportu, aż do przedkładania klientowi jednej stawki obejmującej cały
proces dostawy),
- prawnej (jeden kontrakt obejmujący cały proces transportowy wraz z jednolitym systemem
regulacji i odpowiedzialności).
Istotą transportu intermodalnego jest zasada, że największą efektywność można
osiągnąć wówczas, gdy ładunek, na bazie jednego kontraktu i przy pomocy jednego
operatora, jest przemieszczany w relacji „dom-dom”.
Zalety transportu intermodalnego:
- może się przyczynić do obniżki globalnego kosztu procesu transportowego,
- pozwala zwiększyć liczbę możliwych wariantów przewozowych,
- może się przyczynić do podniesienia jakości usług,
- dostawa jest szybka i terminowa,
- zwiększona częstotliwość okazji załadowczych,
- zmniejszenie ryzyka uszkodzenia towaru,
- lepsza dostępność do usług transportowych czy też możliwość jednorazowego
przewiezienia większej partii ładunku.
Klasyfikacja transportu intermodalnego
1) ze względu na zasięg – na przewozy krajowe, międzynarodowe, kontynentalne,
międzykontynentalne;
2) ze względu na rodzaj użytych jednostek ładunkowych – na przewozy kontenerów,
naczep, nadwozi wymiennych, samochodów ciężarowych, pojemników
specjalistycznych;
3) ze względu na charakter użytych środków transportowych na przewozy szynowo-
drogowe, szynowo-drogowo-morskie, szynowo-drogowo-lotnicze, szynowo-drogowo-
rzeczne;
4) ze względu na sposób i charakter organizacji na przewozy operatorskie i
konwencjonalne.
Rys. 1. Podział transportu intermodalnego
Charakterystyka przewozów intermodalnych
1. Przewozy kontenerowe
Dla załadowcy kontener pozwala na:
- obniżkę kosztów transportu,
- oszczędność na opakowaniu,
- mniejsze ryzyko uszkodzenia lub utraty ładunku,
- niższe stawki ubezpieczeniowe,
- terminowość i skrócenie czasu dostawy
a dla przewoźnika :
- skrócenie czasu postoju środka transportowego w punkcie załadowczym,
- terminowe jego obsłużenie,
- mniejsze koszty związane z odpowiedzialnością za uszkodzony ładunek,
- zaangażowanie mniejszej liczby, ale bardziej wydajnych środków transportowych.
Zastosowanie kontenerów pozwala na :
- integrację procesów transportowych,
935804363.003.png
- usprawnienie wymiany międzynarodowej,
- powstawanie zwartych systemów transportowych,
- postęp w technice transportowej itd.
2. Przewozy szynowo-drogowe
Drugą technologią transportu multimodalnego są przewozy szyno-drogowe (ang.
piggback ). Istota tych przewozów polega na tym, że na głównym odcinku przewozowym
środek transportu drogowego, wraz z umieszczonym w nim ładunkiem, jest
przemieszczany transportem kolejowym, natomiast dowóz i odwóz ładunku do i ze stacji
końcowych zapewnia środek transportu samochodowego.
Rys. 2. Schemat realizacji przewozów szynowo-drogowych.
3. Przewozy lądowo-promowe
trzecim popularnym rodzajem przewozów intermodalnych z wykorzystaniem środków
transportu lądowego (naczep, ciągników z naczepami, ciężarówek, wagonów kolejowych)
i kontenerów – promami morskimi. Główną zaletą tego rodzaju przewozu jest skrócenie
do niezbędnego minimum czasu potrzebnego na załadunek i wyładunek .
INTERMODALNE JEDNOSTKI TRANSPORTOWE
1. Kontenery
Rozwój przewozów intermodalnych zapewniło, między innymi, znormalizowanie
parametrów technicznych kontenerów w skali światowej, przez Międzynarodową
Organizację Standaryzacyjną (ISO). „ Kontener jest to urządzenie transportowe:
a) o charakterze trwałym i wobec tego o odpowiedniej wytrzymałości zapewniającej
wielokrotne jego użytkowanie,
b) specjalnie zaprojektowane dla ułatwienia transportu towarów jednym lub wieloma
środkami transportu bez przeładowywania towarów,
c) wyposażone w urządzenia, które zapewniają łatwość manipulacji, szczególnie
podczas przemieszczania z jednego środka transportowego na drugi,
d) skonstruowane w sposób pozwalający na łatwe napełnianie i opróżnianie,
e) mające pojemność nie mniejsza niż 1 m 3 .
935804363.004.png
 
Parametry kontenerów serii 1 ISO są określone normą ISO 668, a także polską
normą PN-70/K-46010. W dziedzinie standaryzacji kontenerów, mających wpływ na
realizacje przewozów intermodalnych, okazała się normalizacja ich wymiarów
i maksymalnej masy brutto.
Ogólna klasyfikacja kontenerów ISO
Oprócz kontenerów znormalizowanych przez ISO, dopuszczonych do przewozu statkami,
także kontenery użytkowane wyłącznie w międzynarodowych przewozach lądowych na
terenie Europy. Popularnym stał się „kontener lądowy” zwany eurokontenerem o
wymiarach: długość – 6058 mm (20 stóp), szerokość – 2500 mm, wysokość – 2600 mm,
pojemność – 34,5 m 3 , masa brutto – 24 t, tara (kontenera stalowego) – 2, t.
Eurokontenery o szerokości 2,5 m; TEU ( T wenty E quivalent U nit – jednostka odpowiadająca
parametrowi kontenera 20-stopowego)
JEDNOSTKI SZYNOWO-DROGOWE
Rozróżnia się trzy następujące techniki realizacji tych przewozów:
1)
przewóz wagonami samochodów ciężarowych jednoczłonowych, samochodów
ciężarowych z przyczepami oraz ciągników z przyczepami - technika Rola
(Rollende Landstrasse) ;
2)
przewóz wagonami samych naczep siodłowych,
3)
przewóz wagonami nadwozi wymiennych.
935804363.005.png 935804363.001.png
 
Jednostki szynowo-drogowe
Dla dwu pierwszych technik, dopuszczalne parametry pojazdów drogowych określają w
poszczególnych państwach kodeksy drogowe.
TABOR DO PRZEWOZU JEDNOSTEK SZYNOWO-DROGOWYCH
Do przewozów intermodalnych wykorzystuje się:
- wagony kontenerowe,
- wagony kieszeniowe ,
- wagony niskopodwoziowe .
W Europie samochody ciężarowe i tzw. pociągi drogowe , z uwagi na dopuszczalną
skrajnię, muszą być przewożone na specjalnych wagonach niskopodwoziowych.
W systemie Rola kierowcy podróżują tym samym pociągiem w wagonach sypialnych (są to
tzw. przewozy konwojowane ). Wagony do takich przewozów mają długość 19 m, przy
masie brutto 42 t.
935804363.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin