Kompendium - tansport multimodalny.pdf
(
353 KB
)
Pobierz
ISTOTA, DEFINICJA I PODZIAŁ TRANSPORTU INTERMODALNEGO
(MULTIMODALNEGO)
„
Międzynarodowy transport intermodalny oznacza przewóz towarów przy użyciu co
najmniej dwóch różnych gałęzi (środków) transportu na podstawie umowy o przewóz,
z miejsca położonego w jednym kraju, gdzie towar przejął w piecze operator transportu
intermodalnego, do oznaczonego miejsca przeznaczenia położonego w innym kraju
”.
W tej definicji mamy trzy następujące elementy:
1. konieczność użycia co najmniej
dwóch gałęzi
(rodzajów)
transportu,
2. konieczność wystąpienia tylko
jednej umowy
o przewóz,
3. konieczność wystąpienia
jednego wykonawcy
odpowiedzialnego za realizację
zadania transportowego.
Ważną konsekwencją zaangażowania operatora do realizacji
całego procesu
transportowego
, jest pojawienie się
jednego dokumentu transportowego na całą trasę
dostawy
oraz
łącznej stawki przewozowej obejmującej trasę.
Transport intermodalny pozwolił na
nasilenie wewnętrznej integracji procesów
transportowych
przebiegających w następujących płaszczyznach:
-
techniczno-technologicznej
(przystosowanie różnych środków transportu oaz urządzeń
przeładunkowych do obsługi tej samej zunifikowanej jednostki ładunkowej),
-
organizacyjnej
(jeden operator odpowiada za cały proces transportowy),
-
dokumentacyjnej
(jeden dokument transportowy na całą trasę dostawy),
-
cenowej
(podobne lub takie same zasady kwotowania cen za przewóz jednostki ładunkowej
różnymi środkami transportu, aż do przedkładania klientowi jednej stawki obejmującej cały
proces dostawy),
-
prawnej
(jeden kontrakt obejmujący cały proces transportowy wraz z jednolitym systemem
regulacji i odpowiedzialności).
Istotą transportu intermodalnego jest zasada, że największą efektywność można
osiągnąć wówczas, gdy ładunek, na bazie jednego kontraktu i przy pomocy jednego
operatora, jest przemieszczany w relacji „dom-dom”.
Zalety transportu intermodalnego:
- może się przyczynić do obniżki globalnego kosztu procesu transportowego,
- pozwala zwiększyć liczbę możliwych wariantów przewozowych,
- może się przyczynić do podniesienia jakości usług,
- dostawa jest szybka i terminowa,
- zwiększona częstotliwość okazji załadowczych,
- zmniejszenie ryzyka uszkodzenia towaru,
- lepsza dostępność do usług transportowych czy też możliwość jednorazowego
przewiezienia większej partii ładunku.
Klasyfikacja transportu intermodalnego
1)
ze względu na zasięg
– na przewozy krajowe, międzynarodowe, kontynentalne,
międzykontynentalne;
2)
ze względu na rodzaj użytych jednostek ładunkowych
– na przewozy kontenerów,
naczep, nadwozi wymiennych, samochodów ciężarowych, pojemników
specjalistycznych;
3)
ze względu na charakter użytych środków transportowych
–
na przewozy szynowo-
drogowe, szynowo-drogowo-morskie, szynowo-drogowo-lotnicze, szynowo-drogowo-
rzeczne;
4)
ze względu na sposób i charakter organizacji
–
na przewozy operatorskie i
konwencjonalne.
Rys. 1. Podział transportu intermodalnego
Charakterystyka przewozów intermodalnych
1. Przewozy kontenerowe
Dla załadowcy
kontener
pozwala
na:
- obniżkę kosztów transportu,
- oszczędność na opakowaniu,
- mniejsze ryzyko uszkodzenia lub utraty ładunku,
- niższe stawki ubezpieczeniowe,
- terminowość i skrócenie czasu dostawy
a
dla przewoźnika
:
- skrócenie czasu postoju środka transportowego w punkcie załadowczym,
- terminowe jego obsłużenie,
-
mniejsze koszty związane z odpowiedzialnością za uszkodzony ładunek,
- zaangażowanie mniejszej liczby, ale bardziej wydajnych środków transportowych.
Zastosowanie kontenerów
pozwala
na
:
- integrację procesów transportowych,
- usprawnienie wymiany międzynarodowej,
- powstawanie zwartych systemów transportowych,
- postęp w technice transportowej itd.
2. Przewozy szynowo-drogowe
Drugą technologią transportu multimodalnego są
przewozy szyno-drogowe
(ang.
piggback
).
Istota tych przewozów
polega na tym, że na głównym odcinku przewozowym
środek transportu drogowego, wraz z umieszczonym w nim ładunkiem, jest
przemieszczany transportem kolejowym, natomiast dowóz i odwóz ładunku do i ze stacji
końcowych zapewnia środek transportu samochodowego.
Rys. 2. Schemat realizacji przewozów szynowo-drogowych.
3. Przewozy lądowo-promowe
są
trzecim popularnym rodzajem przewozów intermodalnych
z wykorzystaniem środków
transportu lądowego (naczep, ciągników z naczepami, ciężarówek, wagonów kolejowych)
i kontenerów – promami morskimi.
Główną zaletą tego rodzaju przewozu jest skrócenie
do niezbędnego minimum czasu potrzebnego na załadunek i wyładunek
.
INTERMODALNE JEDNOSTKI TRANSPORTOWE
1. Kontenery
Rozwój przewozów intermodalnych zapewniło, między innymi,
znormalizowanie
parametrów technicznych kontenerów w skali światowej,
przez Międzynarodową
Organizację Standaryzacyjną (ISO). „
Kontener jest to urządzenie transportowe:
a) o charakterze trwałym i wobec tego o odpowiedniej wytrzymałości zapewniającej
wielokrotne jego użytkowanie,
b) specjalnie zaprojektowane dla ułatwienia transportu towarów jednym lub wieloma
środkami transportu bez przeładowywania towarów,
c) wyposażone w urządzenia, które zapewniają łatwość manipulacji, szczególnie
podczas przemieszczania z jednego środka transportowego na drugi,
d) skonstruowane w sposób pozwalający na łatwe napełnianie i opróżnianie,
e)
mające pojemność nie mniejsza niż 1 m
3
.
Parametry kontenerów
serii 1 ISO
są określone
normą ISO 668, a także
polską
normą PN-70/K-46010. W dziedzinie standaryzacji kontenerów, mających wpływ na
realizacje przewozów intermodalnych, okazała się normalizacja ich wymiarów
i maksymalnej masy brutto.
Ogólna klasyfikacja kontenerów ISO
Oprócz kontenerów znormalizowanych przez ISO, dopuszczonych do przewozu statkami,
są
także kontenery użytkowane wyłącznie w międzynarodowych przewozach lądowych na
terenie Europy.
Popularnym stał się „kontener lądowy” zwany
eurokontenerem
o
wymiarach: długość – 6058 mm (20 stóp), szerokość – 2500 mm, wysokość – 2600 mm,
pojemność – 34,5 m
3
, masa brutto – 24 t, tara (kontenera stalowego) – 2, t.
Eurokontenery o szerokości 2,5 m;
TEU
(
T
wenty
E
quivalent
U
nit
– jednostka odpowiadająca
parametrowi kontenera 20-stopowego)
JEDNOSTKI SZYNOWO-DROGOWE
Rozróżnia się
trzy następujące techniki
realizacji tych przewozów:
1)
przewóz wagonami samochodów ciężarowych jednoczłonowych, samochodów
ciężarowych z przyczepami oraz ciągników z przyczepami - technika
Rola
(Rollende Landstrasse)
;
2)
przewóz wagonami samych naczep siodłowych,
3)
przewóz wagonami nadwozi wymiennych.
Jednostki szynowo-drogowe
Dla dwu pierwszych technik, dopuszczalne parametry pojazdów drogowych określają w
poszczególnych państwach kodeksy drogowe.
TABOR DO PRZEWOZU JEDNOSTEK SZYNOWO-DROGOWYCH
Do przewozów intermodalnych wykorzystuje się:
-
wagony kontenerowe,
-
wagony kieszeniowe
,
-
wagony niskopodwoziowe
.
W Europie samochody ciężarowe i tzw. pociągi drogowe
, z uwagi na dopuszczalną
skrajnię,
muszą być przewożone na specjalnych wagonach niskopodwoziowych.
W systemie Rola kierowcy podróżują tym samym pociągiem w wagonach sypialnych (są to
tzw.
przewozy konwojowane
). Wagony do takich przewozów mają długość 19 m, przy
masie brutto 42 t.
Plik z chomika:
karolinawalasek
Inne pliki z tego folderu:
10-transport_intermodalny.pdf
(581 KB)
54-249-1-PB.pdf
(181 KB)
IK-S1-pk- Transport intermodalny.pdf
(54 KB)
intermodalny.pdf
(695 KB)
Kompendium - tansport multimodalny.pdf
(353 KB)
Inne foldery tego chomika:
ewelina
Opakowania transportowe, Stefan Jakowski, Warszawa 2007
Transport - Włodzimierz Rydzikowski, Krystyna Wojewódzka - Król, Warszawa 2005
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin