r06-04.doc

(1007 KB) Pobierz
Po prostu









6









Zarządzanie
zasobami zewnętrznymi

 

 



 

Części składowe języka HTML

189


















Zarządzanie zasobami zewnętrznymi

Zarządzanie zasobami zewnętrznymi

Flash udostępnia potężne narzędzia do zarządzania komunikacją z innymi aplikacjami oraz zewnętrznymi danymi, skryptami i plikami, zwiększającymi funkcjonalność programu. Używając Flasha do łączenia się z siecią, możesz tworzyć strony łączące animacje i interaktywność Flasha z innymi mediami dostępnymi dla przeglądarki, a w efekcie projektować dynamiczne interfejsy i przyciski we Flashu, dające dostęp do dokumentów PDF, scen QuickTime VR, a nawet apletów języka Java. Używaj Flasha do łączenia się z witrynami FTP, wysyłania poczty, komunikowania z językiem JavaScript lub wymiany informacji z serwerami korzystającymi z metod CGI Get i Post. Flash wspiera także standard XML, pozwalający tworzyć indywidualny kod na potrzeby rozwiązań dla elektronicznego biznesu. Niniejszy rozdział wprowadzi cię w zagadnienia komunikacji Flasha z formatami HTML, JavaScript, CGI i XML. Flasha można też używać do komunikacji z innymi filmami Flasha w sieci, ładując jeden lub więcej filmów tylko wtedy, gdy są potrzebne. Dzięki temu możliwe staje się tworzenie łatwych w edycji i niewielkich w rozmiarach modularnych projektów. Na przykład, twój główny film Flasha mógłby służyć za rodzaj interfejsu, wczytującego kolejne filmy w momencie, kiedy użytkownik je wybierze. Ponadto Flash integruje się z narzędziem Macromedia Generator, udostępniającym w sieci wizualną zawartość projektu w czasie rzeczywistym. Jeśli wbudujesz do dokumentów Flasha szablony Generatora możliwe stanie się uaktualnianie danych „w locie” z poziomu bazy danych klienta.

W tym rozdziale dowiesz się też, czym są samodzielne odtwarzacze Flasha, zwane projektorami (projectors), i jak specjalne instrukcje pozwalają określić ich wygląd, funkcje oraz charakter współpracy z innymi programami. Jako że projektory nie potrzebują przeglądarki, by móc funkcjonować, są one idealnym sposobem dystrybucji dokumentów Flasha za pomocą nośników CD-ROM lub innych mediów.

Na koniec zobaczysz, w jaki sposób Flash komunikuje się z drukarką. Program umożliwia odbiorcy wydrukowanie tekstu i grafiki całej sceny lub jej części, w tym elementów niewidocznych na scenie.

Z taką różnorodnością opcji drukowania, wyrafinowanymi sposobami komunikacji z siecią i serwerami, a także możliwością dokonywania natychmiastowych aktualizacji, Flash staje się kluczowym elementem w budowaniu dynamicznych, komercyjnych aplikacji.


Komunikacja

Komunikacja
za pośrednictwem przeglądarki internetowej

Flash łączy się z przeglądarką internetową za pośrednictwem podstawowej akcji getURL dostępnej z palety akcji (rys. 6.1). Akcja ta jest bardzo zbliżona do znacznika <A HREF> w HTML-u, gdzie adres URL witryny podaje się w formie – http://www.nazwadomeny. com/katalog. Adresów URL bezwzględnych (kompletnych adresów określonego pliku) używa się do łączenia z dowolną witryną sieciową, natomiast adresów URL względnych (ścieżek dostępu do pliku pozostającego w relacji z bieżącym katalogiem) używa się do łączenia z plikami lokalnymi, znajdującymi się na dysku lub nośniku CD-ROM. Ponadto akcja getURL umożliwia dostęp do różnych ujęć tworzonych wewnątrz okna przeglądarki, a także całkiem nowych okien przeglądarki. Możesz tworzyć filmy Flasha funkcjonujące w obrębie tych ujęć oraz okien i mieć kontrolę od tym, co jest wczytywane do każdego z nich.

Łączenie się z siecią

Wykorzystaj akcję getURL do nawiązania połączenia z siecią, posługując się standardowym schematem http://, za którym podaje się resztę adresu sieciowego. Używaj schematów odpowiednich dla rodzaju protokołu, np. ftp:// dla transmisji plików, czy mailto: w przypadku poczty.

Jeśli odtworzysz swój film Flasha za pomocą polecenia Control/Test Movie lub używając odtwarzacza Flasha, akcja getURL spowoduje automatyczne uruchomienie domyślnej przeglądarki internetowej i wczytanie podanej witryny w nowym oknie.

 

Rys. 6.1. Akcja getURL na palecie akcji

 

Rys. 6.2. Akcja getURL posiada parametry: adres URL (URL), nazwę okna (Window) oraz metody wstawiania zmiennych do skryptów CGI (Variables)

 

Rys. 6.3. Wprowadź adres URL w bloku edycji parametrów akcji getURL

 


Komunikacja

Rys. 6.5. Adres sieciowy wpisany w polu URL zakładki Character palety Character zmienia statyczny tekst w łącze do podanej strony

Rys. 6.4. Jeżeli pole Window pozostawisz puste, film Flasha (u góry) połączy się z witryną firmy Macromedia, korzystając z tego samego okna (u dołu)

 

W celu nawiązania połączenia
z witryną sieciową
za pomocą akcji getURL:

1.   Utwórz symbol przycisku i przeciągnij jego klon z biblioteki na scenę.

2.   Zaznacz klon przycisku, otwórz paletę akcji i wybierz Basic Actions/Get URL (Esc + gu). Przed akcją getURL zostanie automatycznie wstawiony manipulator zdarzenia on (release) (rys. 6.2).

3.   W polu URL, w bloku edycji parametrów palety akcji, wpisz pełny adres witryny sieciowej (rys. 6.3). Pole Expression pozostaw niezaznaczone.

4.   Wyeksportuj swój film i odtwórz za pomocą odtwarzacza Flasha lub przeglądarki. Po kliknięciu utworzonego przycisku, witryna sieciowa zostanie wczytana do okna twojego filmu Flasha (rys. 6.4). Kliknij przycisk Back (z powrotem) w przeglądarce, a powrócisz do filmu.

Wskazówki

n     Z siecią możesz połączyć się także za pomocą statycznego bloku tekstowego. W tym celu, za pomocą narzędzia tekstowego (Text Tool) utwórz statyczny tekst, a następnie – w polu URL zakładki Character na palecie Character – wprowadź adres witryny (rys. 6.5). Po kliknięciu tekstu, w oknie przeglądarki zajmowanym przez film Flasha zostanie wczytana podana strona internetowa.

n     Oprócz klonów przycisków, akcja getURL może zostać przypisana także do ujęcia kluczowego. W takim przypadku akcja getURL wyzwoli połączenie z witryną w momencie odtworzenia tego określonego ujęcia. Metoda ta jest użyteczna przy automatycznym ładowaniu łączy do innych witryn – np. po efektownej animacji wstępnej, ewentualnie jako sposób naśladowania automatycznie ładowanych bannerów. Co prawda nie pozwalasz odbiorcy kontrolować tego, co się dzieje, ale przynajmniej zapraszasz go na przechadzkę.


Komunikacja

W celu rozpoczęcia transferu pliku
za pośrednictwem protokołu FTP:

1.   Tak jak w poprzednim ćwiczeniu, utwórz symbol przycisku i przeciągnij jego klon z biblioteki na scenę.

2.   Zaznacz klon przycisku, otwórz paletę akcji i wybierz Basic Actions/Get URL.

Przed akcję getURL zostanie automatycznie wstawiony manipulator zdarzenia on (release).

3.   W polu URL bloku edycji parametrów wpisz ftp://, dalej nazwę użytkownika, dwukropek, symbol „@” i na końcu pełny adres FTP lokacji pożądanego pliku (rys. 6.6). Pole Expression zostaw niezaznaczone.

4.   Wyeksportuj twój film Flasha i uruchom go w oknie przeglądarki lub odtwarzacza Flasha. Kliknięcie utworzonego przycisku spowoduje wczytanie witryny FTP do okna zajmowanego przez film Flasha, dając ci dostęp do zasobów serwera (rys. 6.7).

 

Rys. 6.6. Adres FTP wpisywany do pola URL akcji getURL może zawierać nazwę użytkownika i hasło lub po prostu adres FTP w przypadku anonimowego dostępu

 

Rys. 6.7. Typowy katalog FTP w oknie przeglądarki

 


Komunikacja

Rys. 6.8. Wprowadź adres odbiorcy wiadomości po instrukcji mailto: w polu URL. Dodatkowe adresy oddzielaj za pomocą przecinków

 

Rys. 6.9. Projekt nowej wiadomości e-mail pojawia się w nowym oknie nad filmem Flasha

 

Rys. 6.10. Ten adres e-mail jest także przyciskiem uruchamiającym przeglądarkę za pośrednictwem akcji mailto:

 

Rys. 6.11. Niektórzy używają oddzielnych programów do obsługi poczty i przeglądania witryn sieciowych. W takich przypadkach ich przeglądarki nie są skonfigurowane tak, żeby wysyłać wiadomości za pomocą łączy Flasha

W celu utworzenia
domyślnego adresu e-mail:

1.   Ponownie utwórz symbol przycisku i przeciągnij jego klon z biblioteki na scenę.

2.   Zaznacz klon przycisku, otwórz paletę akcji i wybierz Basic Actions/Get URL.

3.   W polu URL bloku edycji parametrów wpisz mailto: i adres e-mail osoby, która powinna otrzymać wiadomość (rys. 6.8). Pole Expression pozostaw niezaznaczone.

4.   Wyeksportuj film i odtwórz go w oknie przeglądarki lub odtwarzacza Flasha. Po kliknięciu utworzonego przycisku pojawi się projekt nowej wiadomości z domyślnie wypełnionym polem adresu odbiorcy (rys. 6.9). Użytkownikowi pozostaje wpisać treść wiadomości i jej wysłanie. Utworzony w ten sposób, za pomocą akcji getURL, domyślny adres e-mail możesz wykorzystać jako sposób na kontakt odbiorców z twoją witryną i uzyskanie dodatkowych informacji.

Wskazówka

n     Dobrym pomysłem jest wprowadzanie przeliterowanego adresu e-mail odbiorcy w akcji getURL mailto: (rys. 6.10). Jeśli przeglądarka użytkownika nie jest skonfigurowana tak, by móc wysyłać wiadomości, zamiast projektu nowej wiadomości pojawi się komunikat o błędzie (rys. 6.11). Dzięki podaniu adresu w pełnym brzmieniu użytkownik będzie mógł go użyć w dowolnej aplikacji do przesyłania poczty.

 


Komunikacja

Łączenie z plikami lokalnymi

Do określania plików lokalnych, a nie plików w sieci, używaj raczej względnych ścieżek dostępu niż pełnych adresów URL. Dzięki temu można umieszczać filmy Flasha na dyskietkach lub płytach CD-ROM bez konieczności łączenia z Internetem. Przykładowo, zamiast używać pełnego adresu URL, http://www. myServer.com/images/photo.jpg, wystarczy podać po prostu images/ photo.jpg, a Flash – szukając pliku o nazwie photo.jpg – przeszuka tylko folder images.

W celu połączenia z plikiem lokalnym:

1.   Tak jak w poprzednim ćwiczeniu, utwórz symbol przycisku i przeciągnij jego klon z biblioteki na scenę.

2.   Zaznacz klon przycisku, otwórz paletę akcji i wybierz Basic Actions/Get URL. Przed akcję getURL zostanie automatycznie wstawiony manipulator zdarzenia on (release).

3.   W polu URL bloku edycji parametrów wprowadź względną ścieżkę dostępu do pożądanego pliku. Używaj ukośnika (/) do oddzielania katalogów i dwóch kropek (..) do przesuwania się do góry o jeden poziom w strukturze katalogów (rys. 6.12). Pole Expression pozostaw niezaznaczone.

4.   Wyeksportuj film, a następnie umieść go wraz z plikiem łączącym w katalogu zgodnym z hierarchią na dysku (rys. 6.13). Odtwórz film w przeglądarce lub odtwarzaczu Flasha. Po kliknięciu utworzonego przycisku Flash wyszuka plik, korzystając z podanej ścieżki dostępu, a następnie otworzy go w tym samym oknie przeglądarki (rys. 6.14).

 

Rys. 6.12. Ten względny adres URL powoduje przejście do katalogu o jeden poziom wyżej i odszukanie folderu o nazwie images, zawierającego plik photo.jpg

 

Rys. 6.13. Twój film Flasha (SWF) wraz z towarzyszącym plikiem HTML znajdują się w katalogu na tym samym poziomie w strukturze, co katalog zawierający plik photo.jpg

 


Komunikacja

Rys. 6.14. Film Flasha (u góry) otwiera plik lokalny w tym samym oknie przeglądarki (u dołu)

 

Wskazówki

n     W polu URL akcji getURL można wpisać ścieżkę dostępu do dowolnego pliku. Wczytywać można pliki HTML, JPEG, GIF, QuickTime, PDF, jak również filmy Flasha. Trzeba pamiętać jedynie o tym, czy przeglądarka odbiorcy jest wyposażona w odpowiednie pluginy, umożliwiające otwieranie wyżej wymienionych formatów plików.

n     W przeglądarce Microsoft Internet Explorer 4 lub wcześniejszej w wersji dla Mac OS – łącze getURL jest względne wobec filmu Flasha (SWF), ale nie wobec towarzyszącego pliku HTML. Zwykle eksportuje się film Flasha (SWF) wraz z plikiem HTML do tego samego folderu, lecz jeśli rozdzielisz te dwa pliki, pamiętaj, że tylko Internet Explorer 5 dla Mac OS poprawnie odczyta łącze getURL (rys. 6.15).

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin