Fgazy_Wawryniuk.pdf

(84 KB) Pobierz
ART_004_010_F-gazy jak podatki_WAWRYNIUK.indd
F-GAZY JAK PODATKI,
czyli co każdy przedsiębiorca z branży chłodnictwa
i klimatyzacji wiedzieć powinien
na temat nowej legislacji dotyczącej
fluorowanych gazów cieplarnianych
Marek Wawryniuk
Termo Schiessl Sp. z o.o.
Przewodniczący Zespołu ds. Legislacji KFCh
Ostatnio coraz częściej usłyszeć można poważne gło-
sy autorytetów naukowych, które nie tylko poddają
w wątpliwość wpływ emisji gazów przez człowieka na
powstawanie tzw. efektu cieplarnianego, ale nawet
kwestionują hipotezę o globalnym ocieplaniu się kli-
matu. Poruszający raport na ten temat ukazał się nie-
dawno w tygodniku „Polityka” z 12 kwietnia 2008. Jego
autor, prof. dr hab. Zbigniew Jaworowski, od wielu lat
zajmujący się badaniem problemu skażeń środowiska
oraz zmianami klimatu, pisze wręcz o „histerii klima-
tycznej” i „quasi-religijnej aberracji”. W podsumowa-
niu przywołuje fragment deklaracji NIPCC (Pozarządo-
wego Międzynarodowego Zespołu do spraw Zmiany
Klimatu) przyjętej na konferencji w marcu br.: „…nie
ma żadnych przekonujących dowodów, by przemysło-
we emisje CO 2 mogły kiedyś, obecnie i w przyszłości
spowodować katastrofalną zmianę klimatu”. W tym
miejscu warto przypomnieć, że w całości tzw. gazów
cieplarnianych, oskarżanych o wpływ na globalne
ocieplenie, udział czynników chłodniczych z grupy
HFC szacowany jest na mniej niż 4%.
Tymczasem wspólnota europejska konsekwentnie
dąży do możliwie szybkiej realizacji wszystkich zale-
ceń Protokołu z Kioto, którego podstawą jest hipoteza
o ogrzewaniu klimatu przez człowieka. W efekcie wła-
ściciele i użytkownicy urządzeń i instalacji wykorzy-
stujących syntetyczne czynniki chłodnicze podlegają
obecnie szeregowi obowiązków, nakazów i zakazów.
Pociągnie to za sobą wiele nie lubianej biurokracji,
a często również niemałe koszty, co budzi zrozumiałą
niechęć i pokusę „obejścia” nowych wymogów.
Aby uniknąć zbędnych frustracji i jałowych akade-
mickich dyskusji, proponuję traktować nową legislację
tak jak podatki: wielu kwestionuje ich celowość i wszy-
scy narzekają na ich wysokość, ale wszyscy rozumieją,
że przepisy prawa podatkowego znać trzeba i zdecydo-
wana większość fi rm świadomie ich przestrzega.
Ustawa o substancjach zubożających warstwę ozo-
nową z 20 kwietnia 2004 r., wraz z rozporządzenia-
mi wykonawczymi Ministra Gospodarki i Ministra
Środowiska.
W lipcu 2007 na terenie Unii Europejskiej zaczęły obo-
wiązywać nowe przepisy w sprawie niektórych fl uoro-
wanych gazów cieplarnianych, dotyczące wykorzysty-
wania czynników z grupy HFC w stacjonarnych urzą-
dzeniach i systemach chłodniczych, klimatyzacyjnych
i pompach ciepła. Wiele szczegółowych obowiązków
będzie wchodzić w życie sukcesywnie, wraz z zapada-
niem kolejnych terminów przewidzianych w Rozporzą-
dzeniu i aktach wykonawczych, do których należą:
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady
nr 842/2006 z 17 maja 2006 r. w sprawie niektó-
rych fl uorowanych gazów cieplarnianych;
Rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 1493/2007
z 17 grudnia 2007 r. określające format sprawoz-
dań, które mają być składane przez producentów,
importerów i eksporterów niektórych fl uorowanych
gazów cieplarnianych;
Rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 1494/2007
z 17 grudnia 2007 r. określające formę etykiet oraz
dodatkowe wymogi dotyczące etykietowania pro-
duktów i urządzeń zawierających niektóre fl uoro-
wane gazy cieplarniane;
Rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 1516/2007
z 19 grudnia 2007 r. ustanawiające standardowe
wymogi w zakresie kontroli szczelności w odnie-
sieniu do stacjonarnych urządzeń chłodniczych
i klimatyzacyjnych oraz pomp ciepła zawierających
niektóre fl uorowane gazy cieplarniane;
Rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 303/2008
z 2 kwietnia 2008 r. ustanawiające minimalne wy-
magania i warunki dotyczące wzajemnego uzna-
wania certyfikacji przedsiębiorstw i personelu
w odniesieniu do stacjonarnych urządzeń chłodni-
czych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła zawierają-
cych fl uorowane gazy cieplarniane;
Rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 308/2008
Zestawienie aktów prawnych
z 2 kwietnia 2008 r. określające formę powiada-
miania o programach szkoleń i certyfi kacji państw
członkowskich.
Trzeba jeszcze wspomnieć o osobnych przepisach od-
noszących się wyłącznie do klimatyzacji samochodo-
wej, na które składają się:
Powszechnie znane są obowiązujące od czterech lat
przepisy dotyczące substancji zubożających warstwę
ozonową, czyli czynników z grup CFC i HCFC:
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady
nr 2037/2000 z 29 czerwca 2000 r. w sprawie sub-
stancji zubożających warstwę ozonową;
222502893.001.png
Dyrektywa 2006/40/WE Parlamentu Europejskiego
Bezpośrednią, codzienną kontrolę nad funkcjono-
i Rady z 17 maja 2006 r. dotycząca klimatyzacji sa-
mochodowej z wykorzystaniem czynników HFC;
Rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 307/2008
waniem systemu (np. możliwość podjęcia decyzji
o włączeniu lub wyłączeniu)
Możliwość podjęcia decyzji (w tym fi nansowej)
z 2 kwietnia 2008 r. ustanawiające minimalne wy-
magania w zakresie programów szkoleniowych
oraz warunki wzajemnego uznawania zaświadczeń
o odbytym szkoleniu dla personelu w odniesieniu
do wykorzystywanych w niektórych pojazdach sil-
nikowych systemów klimatyzacyjnych zawierają-
cych niektóre fl uorowane gazy cieplarniane.
Suma powyższych aktów prawnych oznacza, że obec-
nie ścisłej regulacji podlegają wszystkie instalacje
i urządzenia wykorzystujące syntetyczne czynniki
chłodnicze, czyli ogromna większość instalacji chłod-
niczych i praktycznie wszystkie spotykane w naszym
kraju urządzenia i instalacje klimatyzacyjne, poza
układami mobilnymi.
Opublikowanie w dniu 3 kwietnia 2008 w Dzienni-
ku Urzędowym Unii Europejskiej tekstów polskich tłu-
maczeń ostatnich trzech rozporządzeń wykonawczych
umożliwia formalne rozpoczęcie procesu przygotowy-
wania krajowej Ustawy dotyczącej czynników HFC,
tzw. ustawy „F-gazowej”. Konieczna będzie również
nowelizacja ustawy „ozonowej”. Prace te koordynuje
Ministerstwo Środowiska.
o modyfi kacji instalacji, rozumianej jako np. wy-
miana komponentów, dokonanie naprawy, prze-
prowadzenie kontroli szczelności.
Wszystkie trzy powyższe warunki muszą być speł-
nione łącznie!
Oznacza to, że fi rma serwisująca instalację (nawet
w oparciu o pisemną umowę serwisową) nie ponosi
odpowiedzialności za niewywiązywanie się z przewi-
dzianych prawem obowiązków. Oczywiście istnieje
możliwość zawarcia umowy jednoznacznie przenoszą-
cej obowiązki operatora na serwisanta, gwarantującej
jednoczesne spełnienie wszystkich trzech przytoczo-
nych wyżej warunków. Jednocześnie trzeba podkre-
ślić, że większość spoczywających na operatorach wy-
magań może być realizowana wyłącznie przez „perso-
nel posiadający odpowiednie certyfi katy”.
Kontrola wycieków
Podstawowym celem Rozporządzenia jest „ograni-
czenie, zapobieganie, a tym samym redukcja emisji
fl uorowanych gazów cieplarnianych”. Jednym z naj-
ważniejszych narzędzi ograniczania emisji jest okre-
sowa kontrola szczelności urządzeń i instalacji, której
częstotliwość zależy od wagi napełnienia czynnikiem.
Obowiązek ten dotyczy „zastosowań, w których jest
wykorzystywane 3 kg lub więcej” czynnika lub 6 kg
w przypadku „urządzeń z hermetycznie zamkniętymi
systemami”.
Nie wchodząc w szczegóły można powiedzieć, że
wymagania dotyczące kontroli szczelności instala-
cji z HFC są bardzo zbliżone do tych, które znamy
z ustawy „ozonowej”. Istotną nowością jest obowią-
zek instalowania (od lipca 2007!) odpowiednich sys-
temów wykrywania wycieków do urządzeń i instalacji
zawierających powyżej 300 kg HFC. Zainstalowany
i poprawnie działający system pozwala zmniejszyć
o połowę liczbę przeprowadzanych kontroli.
Zainteresowanych szczegółami odsyłam do przy-
wołanego na początku Rozporządzenia Komisji Euro-
pejskiej nr 1516/2007 z 19 grudnia 2007 r. ustana-
wiającego standardowe wymogi w zakresie kontroli
szczelności w odniesieniu do stacjonarnych urządzeń
chłodniczych i klimatyzacyjnych oraz pomp ciepła za-
wierających niektóre fl uorowane gazy cieplarniane.
Dokument ten jest dosyć obszernym zbiorem ogól-
nych wytycznych, którymi należy kierować się podczas
kontroli. Zawiera on również swoisty, uniwersalny al-
gorytm postępowania przy sprawdzaniu szczelności.
Jednoznacznie określa też obowiązek szczegółowego
dokumentowania wykonywanych prac.
Obowiązki i defi nicja operatora
Na operatorach instalacji wykorzystujących czynni-
ki syntetyczne spoczywa od połowy ubiegłego roku
odpowiedzialność za zapobieganie wyciekom czynni-
ka, okresową kontrolę szczelności urządzeń i instala-
cji, której częstotliwość zależy od wagi napełnienia
czynnikiem oraz niezwłoczne dokonywanie napraw
wszelkich wykrytych wycieków, prowadzenie szczegó-
łowej dokumentacji dotyczącej ilości i typu czynników
używanych podczas serwisowania i konserwacji oraz
zapewnienie odzysku czynników.
Jednoznaczna identyfi kacja operatora jako pod-
miotu zobowiązanego do przestrzegania wymogów
Rozporządzenia 842/2006 jest ogromnie ważna, gdyż
to operator podlega ewentualnej karze za niewywią-
zywanie się z powyższych obowiązków.
Artykuł 2. Rozporządzenia określa w punkcie 6, że:
„operator” oznacza osobę fi zyczną lub prawną sprawu-
jącą faktyczną kontrolę nad technicznym działaniem
urządzeń i systemów objętych niniejszym rozporządze-
niem; w określonych szczególnych sytuacjach państwo
Członkowskie może wyznaczyć właściciela jako pod-
miot odpowiedzialny za zobowiązania operatora.
Ta krótka defi nicja wzbudziła tyle wątpliwości
i kontrowersji, że ostatecznie Komisja Europejska
przygotowała obszerną jej interpretację. Podsumujmy
co z niej wynika.
Kluczowym elementem jest „sprawowanie faktycz-
nej kontroli”, które oznacza:
Swobodny dostęp do instalacji lub urządzenia (tzn.
Certyfi kacja personalna
bez obowiązku uzyskiwania niczyjej zgody)
Certyfi kacja przedsiębiorstw i osób zaangażowanych
„w instalację, konserwację i serwisowanie stacjonar-
nych urządzeń i systemów chłodniczych, klimatyza-
cyjnych i pomp ciepła” to najważniejsza, w moim
przekonaniu wręcz rewolucyjna nowość z punktu
widzenia interesów branży chłodniczej i klimatyza-
cyjnej.
Po pierwsze dlatego, że zakres certyfi kowanej
wiedzy i umiejętności będzie znacznie szerszy niż wy-
magany dotychczas do uzyskania świadectwa kwa-
lifi kacji (zainteresowanych szczegółami odsyłam do
Rozporządzenia Komisji Europejskiej nr 303/2008 z 2
kwietnia 2008, ustanawiającego minimalne wymaga-
nia i warunki dotyczące certyfi kacji przedsiębiorstw
i personelu).
Po drugie dlatego, że certyfi kacja personalna
uzupełniona zostanie o system certyfi katów dla fi rm.
Po trzecie, ponieważ określając minimalne wy-
magania w odniesieniu do szkoleń i certyfi kacji,
Rozporządzenie 842/2006 wprowadza bezwzględ-
ny obowiązek wzajemnego uznawania certyfi katów
„zarówno dla przedsiębiorstw, jak i odpowiedniego
personelu” we wszystkich 27 krajach członkowskich.
Innymi słowy system szkoleń i certyfi kacji ma być
spójny we wszystkich krajach Unii , a – z mocy
prawa – uprawnienia nadane w jednym kraju muszą
być honorowane we wszystkich pozostałych pań-
stwach UE.
Legislacja „F-gazowa” jest okazją do uporząd-
kowania wielu spraw związanych ze szkoleniami
i certyfi kacją, zarówno na obszarze całej Unii (na-
wet w krajach „starej piętnastki” nie było dotychczas
żadnych jednolitych wymagań i standardów w tym
zakresie), jak i w naszym kraju, w którym jedynym
wymaganym dziś certyfi katem jest świadectwo kwa-
lifi kacji, odnoszące się do bardzo wąskiego wycin-
ka wiedzy i umiejętności. Państwom członkowskim
pozostawiono możliwość określenia i rozstrzygnięcia
wielu szczegółów certyfi kacji, co może być szansą
na rozwiązanie niektórych przynajmniej problemów
naszej branży w nowej ustawie „F-gazowej”.
kategoria
certy-
fikatu
bez ingerencji
w układ
z dostępem do czynnika
sprawdzanie
szczelności
odzysk
czynników
serwis
i konserwacja
instalowanie
TAK
bez ograniczeń
TAK
bez ograniczeń
TAK
bez ograniczeń
TAK
bez ograniczeń
kat. I
TAK
bez ograniczeń
TAK
do 3/6 kg
TAK
do 3/6 kg
TAK
do 3/6 kg
kat. II
TAK
do 3/6 kg
kat. III
NIE
NIE
NIE
TAK
bez ograniczeń
kat. IV
NIE
NIE
NIE
Uzyskanie certyfi katu będzie wymagało potwierdzenia
posiadanej wiedzy teoretycznej i umiejętności prak-
tycznych w drodze egzaminu złożonego przed odpo-
wiednio umocowaną komisją egzaminacyjną.
Na gruncie przepisów krajowych istnieje możliwość
rozszerzenia zakresu wymaganej wiedzy i umiejętno-
ści. Można również wprowadzić dodatkowy wymóg
wykazania się doświadczeniem zawodowym, chociaż
przepisy unijne nie wymagają doświadczenia do uzy-
skania certyfi katu.
Trzeba jednak pamiętać, że nadmierne kompli-
kowanie i zaostrzenie rygorów polskiego systemu
certyfi kacji może z jednej strony skłaniać rodzimych
serwisantów do uzyskiwania certyfi katów w krajach
ościennych, w których zdobycie analogicznego do-
kumentu będzie wymagać mniej wysiłku, a z drugiej
strony utrudni krajowym specjalistom z branży dostęp
do unijnego rynku pracy.
Certyfi katy tymczasowe a świadectwa kwalifi -
kacji
Możliwość uzyskania certyfi katu „F-gazowego” w Pol-
sce pojawi się dopiero po uchwaleniu i wejściu w ży-
cie rodzimej legislacji w tym zakresie, co nastąpi nie
wcześniej niż na przełomie III i IV kwartału 2008 r.
Komisja Europejska dopuszcza możliwość wydawa-
nia certyfi katów tymczasowych. Mogłyby one zacho-
wać ważność nie dłużej niż do 4 lipca 2011 r. Można
spodziewać się, że polskie władze zdecydują, iż osoby
posiadające „ozonowe” świadectwo kwalifi kacji będą
uznane za posiadaczy certyfi katów tymczasowych
i będą mogły prowadzić działalność również z wyko-
rzystaniem czynników HFC do końca pięcioletniego
okresu ważności świadectwa kwalifi kacji, ale oczywi-
ście nie dłużej niż do 4 lipca 2011 r. Tym samym dla
większości działających dziś w branży specjalistów
wprowadzony zostanie 2-3 letni okres przejściowy na
uzyskanie certyfi katu „F-gazowego”.
Cztery poziomy uprawnień
W ramach certyfi kacji personalnej, Komisja Euro-
pejska wyodrębniła cztery poziomy kwalifi kacji.
Podziału kompetencji dokonano według dwóch
podstawowych kryteriów: możliwości ingerencji
w układ chłodniczy oraz braku takiej możliwości.
Ingerencja wiąże się z dostępem do czynnika, czyli
obejmuje serwis i konserwację, instalowanie oraz
odzysk czynników. Prace niewymagające ingerencji
w układ chłodniczy to w praktyce wyłącznie spraw-
dzanie szczelności. Dodatkowo uwzględniono kryte-
rium wagi napełnienia instalacji: do 3 kg czynnika
(6 kg dla urządzeń hermetycznych) oraz powyżej
tego poziomu.
Podział na cztery wspomniane kategorie certy-
fi katów personalnych według zakresu posiadanych
uprawnień można zobrazować w formie następującej
tabeli:
Certyfi kacja przedsiębiorstw
Artykuł 1 Rozporządzenia 842/2006 stwierdza, że „roz-
porządzenie dotyczy kwestii (...) szkolenia i certyfi kacji
personelu oraz przedsiębiorstw zaangażowanych w dzia-
łania przewidziane w niniejszym rozporządzeniu”.
Obowiązkiem posiadania stosownego certyfi katu
objęte będą wszystkie przedsiębiorstwa zaangażo-
wane w instalowanie, serwis, konserwację, kontrolę
222502893.002.png
szczelności oraz odzysk, odnoszące się do stacjonar-
nych urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp
ciepła zawierających czynniki z grupy HFC. Ponadto,
w świetle art. 5 ust. 4 Rozporządzenia, wyłącznie fi r-
my posiadające certyfi kat będą upoważnione do zaku-
pu syntetycznych czynników chłodniczych.
Certyfi kat będzie mogło uzyskać przedsiębiorstwo,
które:
zatrudnia odpowiednią do potrzeb prowadzonej
konieczność utworzenia centralnego rejestru instala-
cji zawierających powyżej 3 kg syntetycznego czynni-
ka chłodniczego. Nic dziwnego, że takie rozwiązanie
wywołuje wielkie zainteresowanie Inspekcji Ochrony
Środowiska.
Krajowa struktura certyfi kacji
Wychodząc ze słusznego założenia, że w niektórych
krajach członkowskich funkcjonują już rozmaite formy
weryfi kowania kwalifi kacji i nadawania uprawnień, Ko-
misja Europejska dosyć ogólnie określiła wymagania,
jakie spełniać muszą podmioty zaangażowane w cer-
tyfi kację. Szczegóły pozostawiono do uregulowania na
gruncie legislacji krajowej, umożliwiając ewentualne
zaadoptowanie istniejących już zasad certyfi kacji do
wymogów Rozporządzenia 842/2006.
Otwarta pozostaje zatem kwestia tzw. krajowej
struktury certyfi kacji, czyli to jak wyglądać będzie cały
system. Kto będzie zajmował się certyfi kacją? Kto
przygotuje i wdroży szczegółowe standardy szkoleń
i certyfi kacji? Jakie podmioty upoważnione będą do
prowadzenia szkoleń i egzaminów? Kto będzie wyda-
wał certyfi katy? Kto prowadził będzie rejestr certyfi -
katów? Kto sprawować będzie nadzór nad przestrze-
ganiem przyjętych standardów, gwarantując obiek-
tywizm, niezależność i bezstronność całego systemu
certyfi kacji?
Fundamentalnym zagadnieniem jest to, jakie in-
stytucje lub organizacje pełnić mogą powyższe role
w naszym kraju oraz to czy wystarczy oprzeć się na
istniejących już podmiotach, czy też należy stworzyć
ustawowe warunki powstania zupełnie nowego ciała,
stojącego na straży profesjonalizmu, obiektywizmu,
niezależności i równego traktowania wszystkich osób
i przedsiębiorstw ubiegających się o certyfi katy.
działalności liczbę osób posiadających stosownej
kategorii certyfi katy;
posiada i stosuje odpowiednio udokumentowane
procedury, w zakresie:
kontroli szczelności,
o odzysku czynników,
o gromadzenia i raportowania danych,
o dokumentowania prac, itp.;
o
posiada wdrożony system kontroli wykorzystywa-
nia i obrotu syntetycznymi czynnikami chłodniczy-
mi;
dysponuje odpowiednim (minimalnym) wyposaże-
niem technicznym;
złoży wniosek o wydanie certyfi katu do jednostki
certyfi kującej;
uzyska pozytywną decyzję jednostki certyfi kującej
o wydaniu certyfi katu.
Tymczasowe certyfi katy fi rmowe
Zgodnie z art. 7 ust. 2 Rozporządzenia KE nr 303/2008
z 2 kwietnia 2008 r. w sprawie certyfi kacji, polskie
władze mogą zdecydować o niestosowaniu wymo-
gu posiadania certyfi katu fi rmowego do dnia 4 lipca
2009 r. Decyzja taka musi zostać podjęta do połowy
bieżącego roku. Zasadność takiej decyzji wydaje się
oczywista w związku z tym, że obecnie nie istnieje
w Polsce żaden powszechnie uznany system certyfi ka-
cji przedsiębiorstw branży chłodnictwa i klimatyzacji.
* * *
Szanse na to, że stworzone zostanie możliwie do-
bre, proste, spójne oraz łatwe do wdrożenia i nad-
zorowania prawo będą większe, jeżeli wszystkie
zainteresowane tym strony podejmą skoordynowa-
ną współpracę i wystąpią z jednolitymi postulatami
wobec twórców ustaw: Ministerstw i innych urzędów
państwowych oraz Sejmu i Senatu.
W tym celu w dniu 18 marca 2008, z inicjatywy
Krajowego Forum Chłodnictwa, siedem organizacji
branżowych powołało „Krajowe Porozumienie Chłod-
nictwa, Klimatyzacji, Wentylacji i Pomp Ciepła”.
Jasne, jednoznaczne i zgodne stanowisko tak szero-
kiej reprezentacji środowiska powinno być ważnym ar-
gumentem w konsultacjach z przedstawicielami władz
odpowiedzialnymi za ostateczny kształt legislacji.
Certyfi kacja operatorów
Osobnym zagadnieniem jest certyfi kacja operato-
rów, czyli wspomnianych wcześniej „osób fi zycznych
lub prawnych sprawujących faktyczną kontrolę nad
technicznym działaniem urządzeń i systemów”. Jak
wiadomo Rozporządzenie 842/2006 dopuszcza, aby
operatorzy (czyli w praktyce właściciele komercyjnych
i przemysłowych instalacji klimatyzacyjnych i chłodni-
czych) sami realizowali obowiązek okresowych kon-
troli pod względem wycieków, pod warunkiem zatrud-
niania pracownika dysponującego certyfi katem upo-
ważniającym do takich kontroli. W połączeniu z wy-
mogiem certyfi kacji przedsiębiorstw zaangażowanych
w kontrolę szczelności oznaczać to może w praktyce
222502893.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin