wychowaniewtrzezwosci.pdf

(225 KB) Pobierz
Microsoft Word - D20021231Lj
©Kancelaria Sejmu
s. 1/32
USTAWA
z dnia 26 października 1982 r.
o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
Opracowano na pod-
stawie: t.j. Dz.U. z
2002 r. Nr 147, poz.
1231, Nr 167, poz.
1372, z 2003 r. Nr 80,
poz. 719, Nr 122, poz.
1143, z 2004 r. Nr 29,
poz. 257, Nr 99, poz.
1001, Nr 152, poz.
1597, Nr 273, poz.
2703, z 2005 r. Nr 23,
poz. 186, Nr 132, poz.
1110, Nr 155, poz.
1298, Nr 179, poz.
1485, z 2006 r. Nr
170, poz. 1217, Nr
171, 1225, Nr 220,
poz. 1600.
Uznając życie obywateli w trzeźwości za niezbędny warunek moralnego i
materialnego dobra Narodu, stanowi się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
1. Organy administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego są obowią-
zane do podejmowania działań zmierzających do ograniczania spożycia napojów
alkoholowych oraz zmiany struktury ich spożywania, inicjowania i wspierania
przedsięwzięć mających na celu zmianę obyczajów w zakresie sposobu spoży-
wania tych napojów, działania na rzecz trzeźwości w miejscu pracy, przeciw-
działania powstawaniu i usuwania następstw nadużywania alkoholu, a także
wspierania działalności w tym zakresie organizacji społecznych i zakładów pra-
cy.
2. Organy, o których mowa w ust. 1, popierają także tworzenie i rozwój organizacji
społecznych, których celem jest krzewienie trzeźwości i abstynencji, oddziały-
wanie na osoby nadużywające alkoholu oraz udzielanie pomocy ich rodzinom,
jak również zapewniają warunki sprzyjające działaniom tych organizacji.
3. Organy, o których mowa w ust. 1, współdziałają również z Kościołem Katolic-
kim i innymi kościołami oraz związkami wyznaniowymi w zakresie wychowa-
nia w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi.
Art. 2.
1. Zadania w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi wykonuje się przez odpo-
wiednie kształtowanie polityki społecznej, w szczególności:
1) tworzenie warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokajanie
motywuje powstrzymywanie się od spożywania alkoholu,
2) działalność wychowawczą i informacyjną,
3) ustalanie odpowiedniego poziomu i właściwej struktury produkcji napojów
alkoholowych przeznaczanych do spożycia w kraju,
4) ograniczanie dostępności alkoholu,
2006-12-20
©Kancelaria Sejmu
s. 2/32
5) leczenie, rehabilitację i reintegrację osób uzależnionych od alkoholu,
6) zapobieganie negatywnym następstwom nadużywania alkoholu i ich usuwa-
nie,
7) przeciwdziałanie przemocy w rodzinie.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1, uwzględnia się w założeniach polityki spo-
łeczno-gospodarczej w postaci Narodowego Programu Profilaktyki i Rozwiązy-
wania Problemów Alkoholowych, zatwierdzanego przez Radę Ministrów.
Art. 2 1 .
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) najbliższa okolica punktu sprzedaży napojów alkoholowych - obszar mierzo-
ny od granicy obiektu, zamknięty trwałą przeszkodą o charakterze faktycz-
nym, taką jak krawędź jezdni, zabudowa, która ze względu na swój charakter
uniemożliwia dostęp oraz kontakt wzrokowy i głosowy, mur bez przejść oraz
ciek wodny bez bliskich przepraw,
2) promocja napojów alkoholowych - publiczną degustację napojów alkoholo-
wych, rozdawanie rekwizytów związanych z napojami alkoholowymi, orga-
nizowanie premiowanej sprzedaży napojów alkoholowych, a także inne for-
my publicznego zachęcania do nabywania napojów alkoholowych,
3) reklama napojów alkoholowych - publiczne rozpowszechnianie znaków to-
warowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związa-
nych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących
napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napo-
jów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów
alkoholowych; za reklamę nie uważa się informacji używanych do celów
handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem
hurtowym i handlem napojami alkoholowymi,
4) sponsorowanie - bezpośrednie lub pośrednie finansowanie lub współfinanso-
wanie działalności osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organiza-
cyjnych nieposiadających osobowości prawnej, dla upowszechniania, utrwa-
lania lub podniesienia renomy nazwy, producenta lub dystrybutora, znaku
towarowego lub innego oznaczenia indywidualizującego przedsiębiorcę, jego
działalność, towar lub usługę, w zamian za informowanie o sponsorowaniu,
5) informowanie o sponsorowaniu - prezentowanie informacji zawierającej na-
zwę sponsora lub jego znak towarowy w związku ze sponsorowaniem,
6) wydzielone stoisko - oddzielone od pozostałej powierzchni punktu sprzedaży,
ciąg handlowy lub lada, zamknięte własną kasą fiskalną, rejestrującą prowa-
dzoną sprzedaż,
7) obrót hurtowy napojami alkoholowymi - zakup napojów alkoholowych w ce-
lu dalszej ich odsprzedaży przedsiębiorcom posiadającym właściwe zezwo-
lenia,
8) wartość sprzedaży - kwota należna sprzedawcy za sprzedane napoje alkoho-
lowe, z uwzględnieniem podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzo-
wego,
2006-12-20
©Kancelaria Sejmu
s. 3/32
9) sklep branżowy ze sprzedażą napojów alkoholowych - placówka, w której
roczna wartość sprzedaży napojów alkoholowych stanowi nie mniej niż 70%
wartości sprzedaży ogółu towarów w tym punkcie,
10) reintegracja - oznacza reintegrację zawodową i społeczną w rozumieniu
przepisów o zatrudnieniu socjalnym.
Art. 3.
1. Profilaktyka i rozwiązywanie problemów alkoholowych jest celem działania
Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, zwanej dalej
„Agencją”.
2. Agencja podlega ministrowi właściwemu do spraw zdrowia.
3. Do zadań Agencji należy w szczególności:
1) przygotowywanie projektu Narodowego Programu Profilaktyki i Rozwiązy-
wania Problemów Alkoholowych oraz projektu podziału środków na jego re-
alizację,
2) opiniowanie i przygotowywanie projektów aktów prawnych oraz planów
działań w zakresie polityki dotyczącej alkoholu i problemów alkoholowych,
3) prowadzenie działalności informacyjno-edukacyjnej, opracowywanie eksper-
tyz oraz opracowywanie i wdrażanie nowych metod profilaktyki i rozwiązy-
wania problemów alkoholowych,
4) udzielanie merytorycznej pomocy samorządom, instytucjom, stowarzysze-
niom i osobom fizycznym, realizującym zadania związane z profilaktyką i
rozwiązywaniem problemów alkoholowych, oraz zlecanie i finansowanie re-
alizacji tych zadań,
5) współpraca z organami samorządu województw i pełnomocnikami, o których
mowa w art. 4 ust. 3,
6) koordynacja i inicjowanie działań zwiększających skuteczność i dostępność
lecznictwa odwykowego,
7) zlecanie i finansowanie zadań związanych z rozwiązywaniem problemów al-
koholowych,
8) współpraca z organizacjami i instytucjami międzynarodowymi prowadzącymi
działalność w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych,
9) podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych
w art. 13 1 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskar-
życiela publicznego.
4. Agencja jest państwową jednostką budżetową.
5. Agencją kieruje dyrektor powoływany przez ministra właściwego do spraw
zdrowia, spośród osób należących do państwowego zasobu kadrowego. Minister
właściwy do spraw zdrowia odwołuje dyrektora Agencji.
6. Organizację Agencji określa statut, nadany przez ministra właściwego do spraw
zdrowia.
Art. 3a.
1. Nabór kandydatów do zatrudnienia na wolne stanowiska pracy w Agencji jest
otwarty i konkurencyjny.
2006-12-20
©Kancelaria Sejmu
s. 4/32
2. Ogłoszenie o naborze zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej, o któ-
rym mowa w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicz-
nej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198, z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2004 r. Nr 240 ,
poz. 2407 oraz z 2005 r. Nr 64, poz. 565), oraz w miejscu powszechnie dostęp-
nym w jednostce organizacyjnej, w której jest prowadzony nabór.
Art. 3b.
Informacje o kandydatach, którzy zgłosili się do naboru, stanowią informację pu-
bliczną w zakresie objętym wymaganiami określonymi w ogłoszeniu o naborze.
Art. 3c.
Termin do składania dokumentów, określony w ogłoszeniu o naborze, nie może być
krótszy niż 14 dni od dnia opublikowania tego ogłoszenia w Biuletynie Informacji
Publicznej.
Art. 3d.
1. Po upływie terminu do składania dokumentów określonego w ogłoszeniu o nabo-
rze niezwłocznie upowszechnia się listę kandydatów, którzy spełniają wymaga-
nia formalne określone w ogłoszeniu o naborze, przez umieszczenie jej w miej-
scu powszechnie dostępnym w jednostce organizacyjnej, w której jest prowadzo-
ny nabór, a także przez opublikowanie jej w Biuletynie Informacji Publicznej.
2. Lista, o której mowa w ust. 1, zawiera imię i nazwisko kandydata oraz jego miej-
sce zamieszkania w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.
Art. 3e.
1. Sporządza się protokół przeprowadzonego naboru kandydatów do zatrudnienia
na wolne stanowiska pracy w Agencji.
2. Protokół zawiera w szczególności:
1) określenie stanowiska pracy, na które był prowadzony nabór, liczbę kandyda-
tów oraz imiona, nazwiska i adresy nie więcej niż 5 najlepszych kandydatów
uszeregowanych według poziomu spełniania przez nich wymagań określo-
nych w ogłoszeniu o naborze;
2) informację o zastosowanych metodach i technikach naboru;
3) uzasadnienie dokonanego wyboru.
Art. 3f.
1. Informację o wyniku naboru upowszechnia się w terminie 14 dni od dnia zatrud-
nienia wybranego kandydata albo zakończenia naboru, w przypadku, gdy w jego
wyniku nie doszło do zatrudnienia żadnego kandydata.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera:
1) nazwę i adres urzędu;
2) określenie stanowiska pracy;
2006-12-20
©Kancelaria Sejmu
s. 5/32
3) imię i nazwisko wybranego kandydata oraz miejsce jego zamieszkania w ro-
zumieniu przepisów Kodeksu cywilnego;
4) uzasadnienie dokonanego wyboru kandydata albo uzasadnienie niezatrudnie-
nia żadnego kandydata.
3. Informację o wyniku naboru upowszechnia się w Biuletynie Informacji Publicz-
nej i w miejscu powszechnie dostępnym w jednostce organizacyjnej, w której był
prowadzony nabór.
Art. 3g.
Jeżeli stosunek pracy osoby wyłonionej w drodze naboru ustał w ciągu 3 miesięcy od
dnia nawiązania stosunku pracy, można zatrudnić na tym samym stanowisku kolejną
osobę spośród najlepszych kandydatów wymienionych w protokole tego naboru.
Przepisy art. 3f stosuje się odpowiednio.
Art. 4.
1. Samorząd województwa realizuje zadania, o których mowa w art. 1 i 2, w posta-
ci wojewódzkiego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoho-
lowych stanowiącego część strategii wojewódzkiej w zakresie polityki społecz-
nej.
2. Zarząd województwa odpowiada za koordynację przygotowania i realizację pro-
gramu, o którym mowa w ust. 1, udziela pomocy merytorycznej instytucjom
i osobom fizycznym realizującym zadania objęte tym programem oraz współ-
działa z innymi organami administracji publicznej w zakresie rozwiązywania
problemów alkoholowych.
3. Program, o którym mowa w ust. 1, jest realizowany przez regionalny ośrodek po-
lityki społecznej, o którym mowa w przepisach o pomocy społecznej, lub inną
jednostkę wskazaną w programie. W celu realizacji programu zarząd wojewódz-
twa może powołać pełnomocnika.
4. Środki finansowe na prowadzenie działań, o których mowa w ust. 2, ujmuje się
w budżecie województwa.
Art. 4 1 .
1. Prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów
alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu należy
do zadań własnych gmin. W szczególności zadania te obejmują:
1) zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób
uzależnionych od alkoholu,
2) udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy
psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w
rodzinie,
3) prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w za-
kresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkoma-
nii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyj-
nych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestni-
2006-12-20
Zgłoś jeśli naruszono regulamin