Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej z dziećmi w grupie I
Kwiecień 2011
Zadania:
1. Rozwijanie właściwego stosunku do świata przyrody - wyrabianie nawyku dbania o najbliższe środowisko poprzez: nie niszczenie roślin; wyrzucanie śmieci do kosza; nie deptanie trawników, klombów z kwiatami.
2. Zapoznanie z charakterystycznymi zmianami zachodzącymi w przyrodzie wiosną.
3. Kształtowanie postaw prozdrowotnych poprzez rozwijanie sprawności ruchowej.
4. Rozwijanie umiejętności przestrzegania zasad bezpieczeństwa dotyczących zabaw na świeżym powietrzu.
Tematyka: Dbamy o Ziemię. ( 11.04 - 18.04.2011)
L.p.
Obszary
edukacyjne
Cele ogólne
Sposoby realizacji
Cele operacyjne
Ewaluacja
1.
I – 2
II - 4
III – 1, 3
VI – 2
V- 3, 4
XII - 2
- Rozwijanie sprawności ruchowej.
- Zwrócenie uwagi na potrzebę dbania o rośliny, które są źródłem tlenu.
- Uwrażliwienie na potrzeby przyrody.
- Zestaw zabaw ruchowych, z wykorzystaniem metody
W. Sherborne: poznanie i wyczucie własnego ciała; zdobycie pewności siebie i orientacji w przestrzeni; nawiązanie kontaktu z partnerem.
- „Z czego składa się drzewo?”- rozmowa z dziećmi na temat drzew, dbania o nie; z wykorzystaniem ilustracji. Rozpoznawanie i nazywanie poszczególnych elementów drzewa, wyciętych z papieru; układanie i przypinanie ich na tablicy; dzieci określają, które części drzewa rosną pod ziemią, a które nad nią.
- Słuchanie wiersza R. Pisarskiego „Zielone serce” z wykorzystaniem ilustracji – rozmowa z dziećmi o treści wiersza; wypowiedzi dzieci na temat wyglądu drzewa, zachowania małego urwisa, odczucia okaleczonego drzewa.
- „Kto postępuje dobrze, a kto źle?”- oglądanie obrazków przedstawiających prawidłowe i nieprawidłowe zachowania dzieci wobec przyrody, rozmowa na temat ich zachowań.
- Aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych.
- Współdziała z partnerem.
- Wie, z jakich elementów składa się drzewo.
- Rozpoznaje i nazywa elementy drzewa.
- Uważnie słucha wiersza i wypowiada się na jego temat.
- Wie, dlaczego należy dbać o rośliny i drzewa.
2.
I – 1, 3
IV - 2
V – 3, 4
XII– 2
- Kształtowanie sprawności ruchowej.
- Zapoznanie ze znaczeniem powietrza w życiu człowieka.
- Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego.
- Ilustracja ruchowa wiersza E. Gruszczyk-Kolczyńskiej „Drzewo”- dzieci naśladują ruchy pokazywane przez nauczyciela.
- „Szukamy powietrza”- zabawy badawcze: nadmuchiwanie balonów i ich obserwacja; obserwacja drzew poruszających się na wietrze; dmuchanie przez słomki do kubeczków z wodą; dmuchanie na piórka. Uświadomienie dzieciom, że powietrza nie można zobaczyć, ani powąchać; natomiast ruch powietrza można poczuć wtedy, gdy wieje wiatr.
- Słuchanie opowiadania nauczyciela na podstawie historyjki obrazkowej „O kominie który przestał dymić”- układanie historyjki zgodnie z następstwem czasowym, omówienie jej treści przez chętne dzieci.
- Zabawa dydaktyczna „Co zanieczyszcza powietrze?” praca z ilustracjami; dzieci oglądają zawieszone obrazki, każde z nich otrzymuje - uśmiechniętą i smutną buźkę. Zadaniem dzieci jest ocena, które z ilustracji przedstawiają zanieczyszczanie powietrza, a które nie mają na to wpływu, poprzez podniesienie w górę odpowiedniej karteczki; uzasadniają swój wybór.
- Ilustruje wiersz odpowiednimi ruchami.
- Aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych.
- Wie, gdzie znajduje się powietrze i jakie jest jego znaczenie dla człowieka.
- Uważnie słucha opowiadania i wypowiada się na jego temat.
- Rozumie związki przyczynowo-skutkowe.
- Układa historyjkę obrazkową.
- Rozpoznaje i nazywa ilustracje.
- Umie dokonać właściwej oceny na podstawie ilustracji.
3.
III – 3
V – 1, 4
VII - 1
XIV - 5
- Rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych.
- Obserwowanie wiosennej przyrody.
- Zestaw zabaw ruchowych z użyciem przyboru – piłki, przypomnienie zasad bezpiecznej zabawy; zabawa orientacyjno-porządkowa „Spłoszone ptaki”; zabawa z elementami czworakowania „Kotki bawią się piłkami”; ćwiczenia tułowia „Krążąca piłka”; zabawa z elementem rzutu „Piłka w kole”.
- Przypomnienie zasad podczas spaceru oraz właściwego zachowania się w miejscach publicznych. Udział dzieci w zajęcia bibliotecznych – „Savoir vivre – zasady właściwego zachowania się przedszkolaka”, słuchanie literatury o wybranej tematyce, rozwiązywanie zagadek oraz zabawy ruchowe.
- Spacer do pobliskiego parku, obserwacja zmian zachodzących w wiosennym krajobrazie oraz dokarmiane ptaków.
- Uczestniczy w zabawach ruchowych z przyborem – piłką.
- Reaguje na umówiony sygnał.
- Rzuca piłkę do koła.
- Aktywnie uczestniczy w zajęciach bibliotecznych.
- Zna zasady bezpieczeństwa podczas spaceru.
- Dostrzega zmiany w wiosennym krajobrazie.
4.
IV – 2
IX - 2
- Rozwijanie poczucia rytmu.
- Rozwijanie właściwego stosunku do środowiska przyrodniczego.
- Uświadomienie konieczności segregowania odpadów i ich ponownego przetwarzania.
- Rozwijanie sprawności manualnych.
- Zabawy ruchowe przy piosence „Wiosenne słońce”- reagują na umówiony sygnał, dobierają się w pary lub w zespoły, tańczą w kółeczkach; ilustrują ruchem piosenkę.
- Zabawa dydaktyczna „Szukamy rady na złe odpady”- dzieci poszukują w sali ukrytych różnych opakowań: papierowych, szklanych, plastikowych i aluminiowych; zastanawiają się, po czym są poszczególne opakowania, segregują je zgodnie z materiałem, z jakiego zostały wykonane.
- Prezentacja dzieciom na ilustracjach specjalnych pojemników, których się używa do segregowania odpadów, wyjaśniając, jakie odpady można do nich wkładać.
- Zabawa ruchowa „Segregujemy śmieci”- dzieci poruszają się swobodnie przy muzyce, na umówiony sygnał segregują śmieci znajdujące się na dywanie do odpowiednich pojemników.
- Zabawy plastyczne „Gazetowe miasteczko”- tworzenie gazetowego miasta przez dzieci, poprzez wyklejanie kawałkami papieru sylwet domów, ulic, samochodów; tworzenie z pomocą nauczyciela przestrzennej mapy miasteczka. Prezentacja pracy w kąciku dla rodziców.
- Tworzy parę i koło.
- Ilustruje ruchem poznaną piosenkę.
- Aktywnie uczestniczy w zajęciach.
- Wypowiada się na określony temat.
- Potrafi posegregować odpady ze względu na materiał, z jakiego zostały wykonane.
- Wykonuje pracę plastyczną.
- Wykleja sylwetę wybranego domu kawałkami gazety.
5.
- Uświadomienie konieczności dbania o środowisko naturalne.
- Przestrzeganie przed bezmyślnym niszczeniem roślin.
- Poznanie wybranych roślin chronionych.
- Teatrzyk kukiełkowy na podstawie utworu M. Kownackiej „Czy Agata kocha się w kwiatach?”- rozmowa z dziećmi dotycząca treści teatrzyku, zwrócenie uwagi na postacie w nim występujące. Wypowiedzi dzieci na temat postępowania Agaty, jego ocena, wyjaśnienie – czy naprawdę kocha kwiaty i dlaczego nie powinno się ich niszczyć.
- „Chronimy kwiaty”- prezentacja przez nauczyciela ilustracji wiosennych (tulipany, żonkile, krokusy, przebiśniegi, pierwiosnki, fiołki, konwalie), dzieci podają ich nazwy i wspólnie z nauczycielem rozpoznają, które z nich są pod ochroną i dlaczego, segregują je.
- Zabawa ruchowa „Wąchamy kwiaty”- dzieci swobodnie poruszają się po sali, omijając papierowe tulipany, na przerwę w muzyce przykucają przy wybranym kwiatku i naśladują jego wąchanie.
- Uważnie ogląda teatrzyk kukiełkowy.
- Wypowiada się na temat postępowania dziewczynki.
- Wie, dlaczego nie należy niszczyć roślin.
- Rozpoznaje i nazywa co najmniej dwa chronione kwiaty.
- Segreguje wiosenne kwiaty.
- Reaguje na umówiony sygnał, naśladując wąchanie kwiatów.
...
Aga7675