6-latki, grudzień.doc

(90 KB) Pobierz
Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej na WRZESIEŃ 2006

Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej na GRUDZIEŃ 6-latki

 

Tematy: I. Zmiana pogody i sen przyrody

                II. Rakiety i rakietki – urządzenia techniczne.

              III. Witamy zimę i święta Bożego Narodzenia.

 

Obszar edukacji społeczno-moralnej:

·        Uczę się samodzielnego, kulturalnego rozwiązywania zaistniałych konfliktów zgodnie
z ustalonymi normami postępowania i przestrzegam podstawowej zasady, że nie wolno nikogo krzywdzić.

·        Sprawnie wykonuję czynności samoobsługowe, dbam o czystość zębów.

·        Dostrzegam potrzebę pomagania innym w codziennych sytuacjach.

 

Obszar edukacji zdrowotnej:

·        Rozumiem konieczność posługiwania się umiarkowanym głosem, unikania hałasu, słuchania muzyki o umiarkowanej sile.

·        Rozumiem zakaz spożywania nieznanych owoców i grzybów.

·        Potrafię samodzielnie przebrać się w strój gimnastyczny, przewrócić ubranie na prawą stronę i zapiąć guziki.

·        Rozumiem, jak ważne dla zdrowia jest prawidłowe oddychanie.

Obszar edukacji ruchowej:

·        Aktywowanie dzieci do brania udziału w zabawach i ćwiczeniach ruchowych.

·        Sprawdzanie przez dzieci swoich możliwości w zakresie ruchu.

Zabawy ruchowe

Orientacyjno-porządkowe: szybka reakcja na różnorodne sygnały, sprawne ustawianie się. Dzieci w domkach – dzieci na spacer, Figurki –marmurki, Komu trzeba się ukłonić, piłka parzy, Wiatr i liście.

Z elementami równowagi: wyrabianie poczucia równowagi w staniu, w ruchu, na zwężonych powierzchniach. Marsz z przeszkodami, Marsz z krążkiem na głowie, Zanieś śniadanie, Omiń kałużę.

Z elementami czworakowania: kształtowanie naturalnych krzywizn kręgosłupa, wzmacnianie mięśni rąk i nóg. Kotki bawią się piłeczką, Tunel, Koty i myszy, Wyścig piesków.

Z elementami biegu: wyrabianie swobody i szybkości biegu, wytrzymałości. Samoloty, Drzewa i liście, Berek – stójka, Kucanka.

Z elementami rzutu, celowania i toczenia: wyrabianie celności rzutu, chwytu, zachowanie prawidłowej postawy podczas rzutu. Kto trafi w piłkę, Piłka w tunelu, Toczenie obręczy, Kto trafi do obręczy, Kto dalej rzuci.

Z elementami wspinania się: rozwijanie zwinności, odwagi, prawidłowy chwyt podczas wspinania. Kto potrafi, Powódź, Koty na płoty, Małe niedźwiedzie.

Z elementami skoku i podskoku: doskonalenie różnych faz podskoków, ćwiczenie prawidłowego odbicia obunóż i z jednej nogi. Pajac skacze, Po drabince, Na jednej nodze, Przez płotek.

Ćwiczenia poranne: (wg K. Wlaźnik) zorganizowanie i zdyscyplinowanie grupy, wytwarzanie dobrej atmosfery sprzyjającej aktywnemu działaniu dzieci w ciągu całego dnia. Zestaw 3 i 4.

Ćwiczenia gimnastyczne: (wg K. Wlaźnik) zestaw 3 i 4. Pomoce: obręcze, laski.

Obszar edukacji przyrodniczej:

·         Obserwuję zjawiska zachodzące w przyrodzie wraz ze zmianą pory roku.

·         Poznaję wybrane środowiska przyrodnicze (las, sad, ogród) i ich charakterystyczną jesienną roślinność.

·         Zbieram skarby jesieni do kącika przyrody.

·         Czynnie uczestniczę w poznawaniu tajemnic lasu podczas wycieczek.

Obszar edukacji w zakresie mowy i myślenia:

·        Rozwiązuję zagadki o znanych przedmiotach i zjawiskach.

·        Nabywam umiejętności wypowiadania własnych myśli w kontaktach z innymi.

·        Poznaję utwory o wartościach poznawczych, wychowawczych.

·        Wykazuję cechy przeciwstawne.

·        Ćwiczę artykulatory poprzez naśladowanie odgłosów przyrody.

Obszar edukacji matematycznej:

·         Posługuję się pojęciami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni (na prawo, na lewo, naprzeciw).

·         Tworzę zbiory przedmiotów wg jednej lub więcej cech.

·         Próbuję odtwarzać liczebność zbiorów za pomocą znaków graficznych lub dźwięków.

 

Obszar edukacji kulturalno-estetycznej:

·        Doskonalę umiejętność posługiwania się nożyczkami.

·        Dbam o estetykę sali poprzez samodzielne porządkowanie zabawek i innych akcesoriów; układam je w sposób przemyślany i odkładam w odpowiednie miejsce.

·        Porównuję i nazywam odcienie jednego koloru.

·        Doskonale motorykę dłoni poprzez udział z zajęciach plastycznych i konstrukcyjnych.

Obszar edukacji muzycznej:

·        Słucham wybranych utworów muzyki klasycznej.

·        Doskonalę umiejętność prawidłowego i sprawnego reagowania na muzykę lub rytm.

·        Rozpoznaję dźwięki wybranych instrumentów muzycznych.

·        Biorę udział w zabawach ze śpiewem.

Obszar edukacji technicznej:

·        Biorę udział w zabawach konstrukcyjnych.

·        Obserwuję i próbuję pomagać w naprawianiu zabawek i sprzętów.

·        Wznoszę budowle z klocków wg wzoru.

Obszar edukacji komunikacyjnej:

·        Rozpoznaję i nazywam dźwięki wydawane przez pojazdy: klakson, sygnał karetki.

·        Rozpoznaję i nazywam trzy barwy sygnalizatora świetlanego, rozumiem ich znaczenie i przekazywanie komunikatu dla samochodu.

Współpraca z rodzicami:

·        Wspólna troska o bezpieczeństwo dzieci.

·        Pomoc rodziców w powielaniu kolorowanek.

·        Eksponowanie prac plastyczno-konstrukcyjnych dzieci z komentarzem metodycznym.

·        Zamieszczanie tekstów wierszy i piosenek.

·        Informowanie rodziców o zamierzeniach dydaktyczno-wychowawczych.

·        Indywidualne rozmowy na temat funkcjonowania dziecka w grupie w zależności od potrzeb.

Współpraca ze specjalistami:

·        Kontakty indywidualne z rodzicami logopedy i psychologa – przekazanie zaproszeń na spotkanie z p. psycholog, przekazywanie informacji zwrotnych, informacja na temat rozwoju dziecka i ewentualnych deficytów.

 

 

OBSERWACJA  I  DZIAŁALNOŚĆ  DZIECKA

Ad. I

1.     Inscenizacja rozmów z wykorzystaniem obrazków „Rozmowa z drzewem” – doskonaleni umiejętności posługiwania się mowa powiązaną; poszerzanie wiadomości na temat przyrody oraz doskonalenie umiejętności korzystania z zasobów własnej wiedzy; doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej oraz wdrażanie do sumienności w wykonywaniu powierzonej pracy. Pomoce: obrazki przedstawiające drzewo (dąb), jeża, żabę, ślimaka, niedźwiedzia; ABC  cz. 2 s. 66 i 67 ćw. 1; kredki, tablica.

2.     Zajęcia matematyczne „Zapasy” – zapoznanie z wyglądem cyfry 5; doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi oraz przeliczania zbiorów według liczebności wzrastającej i malejącej; doskonalenie umiejętności pracy w małych zespołach i indywidualnej. Pomoce: sylwety grzybów, kasztany, tasiemki, 5-elementowy zbiór liczbowy, cyfra 5, ABC cz.2 s.12, s.17 ćw. 1, s. 18. ćw. 1, ołówki, kredki, tablica.

3.     Inscenizacja dramowa na zadany temat „Jarzębina” – przełamywanie nieśmiałości; doskonalenie inwencji twórczej i pomysłowości dziecka poprzez zabawę w teatr; nauka wyciągania wniosków i doskonalenie myślenia przyczynowo-skutkowego. Pomoce: chusty i kolorowe papiery do przebrania się, ABC cz.2 s.15, kredki, ołówki.

4.     Zabawy grafomotoryczne „Leśna gospodyni” – doskonalenie motoryki dłoni oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej; doskonalenie spostrzegawczości oraz umiejętności przekazywania swoich spostrzeżeń za pomocą formy plastycznej; utrwalanie wizerunku poznanych cyfr. Pomoce: karta podzielona na 3 pola oznaczone cyframi 1-3 dla każdego dziecka, kartoniki z cyframi, kredki, mazaki, ABC cz.2 s.19.

5.     Pedagogika zabawy „Pajęcze sieci” – wprowadzenie nastroju zaufania, dobrej zabawy; nauka snucia opowiadania rozpoczętego poprzez inną osobę; doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz myślenia przyczynowo-skutkowego i rozróżniania stronności (orientacji w schemacie własnego ciała). Pomoce: obrazek pajęczyny i pająka, tablica, kłębek wełny, ołówki, kredki, ABC cz.2 s.20.

6.     Zajęcia matematyczne „Kto zasypia na zimę” – doskonalenie umiejętności tworzenia zbiorów, przeliczania ich elementów oraz przyporządkowywania odpowiedniej cyfry do liczebności zbioru ; utrwalanie obrazu graficznego cyfry 5; doskonalenie orientacji w schemacie i stronności ciała własnego i dziecka siedzącego naprzeciwko. Pomoce: szarfy, obrazki ze zwierzętami, kartoniki z poznanymi cyframi.

7.     Zajęcia plastyczne „Zaczarowany świat plastelinowych literek i cyferek” – doskonalenie motoryki dłoni i wzmacnianie mięśni palców; tworzenie form przestrzennych i półprzestrzennych za pomocą plasteliny; utrwalanie obrazów graficznych poznanych liter i cyfr.

8.     Quiz  w formie konkursu między zespołami „Co wiem na temat…?” – utrwalenie wiadomości z zakresu przyrody oraz umiejętności posługiwania się analizą i syntezą sylabową i głoskową; utrwalenie znajomości poznanych liter i cyfr oraz ich pisania; doskonalenie umiejętności pracy w zespołach; nauka przyjmowania zarówno zwycięstwa jak i porażki.

Ad. II

1.     Układanie zagadek „telewizor i ekran” – wdrażanie do korzystania z własnych zasobów wiedzy na dany temat; ośmielenie poprzez odgrywanie roli spikera telewizyjnego; doskonalenie analizy i syntezy głoskowej; zapoznanie z literą E, e; doskonalenie umiejętności odczytywania krótkich wyrazów i sylab zawierających literę e. Pomoce: obrazek sytuacyjny, ramka, zagadki, obręcze i kartoniki z literami: i, y, e, ABC cz.2 s.54, 56 ćw.1, kredki.

2.     Zajęcia techniczne „Prąd – przyjaciel i wróg” – obserwowanie działania urządzeń technicznych znajdujących się w przedszkolu; wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w posługiwaniu się urządzeniami elektrycznymi; doskonalenie narządów fonacyjnych poprzez naśladowanie odgłosów wydawanych przez urządzenia; wdrażanie do mówienia pojedynczo – oczekiwanie na swoją kolejność. Pomoce: urządzenia techniczne, zagadki, ABC cz.2 s.52, kredki, płyta CD cz.1.

3.     Zajęcia plastyczne „Jestem wynalazcą” – uruchamianie wyobraźni, rozwijanie inwencji twórczej poprzez zaprojektowanie urządzenia, które ułatwia pracę, pozwala przenieść się w świat bajek, poznać kosmos; doskonalenie umiejętności pracy w małych zespołach. Pomoce: duże arkusze papieru, kolorowe flamastry, klej, nożyczki, kolorowy papier., kredki, latarka.

4.     Zajęcia matematyczne „Więcej, mniej, równo” – zapoznanie ze znakami <, >, = oraz sposobem ich odczytywania i wykorzystania; doskonalenie umiejętności porównywania liczebności wzorów; wdrażanie do posługiwania się poznanymi znakami podczas zapisu matematycznego wykonywanych porównań. Pomoce: obrazki, obręcze, poznane cyfry, znaki <, >, =, tablica, parawan, bębenek, ABC cz.2 s.61, kredki, ołówki.

5.     Zabawy i ćwiczenia gramatyczne „Pada, pada, kapie, kapie…” – coraz dokładniejsze i bardziej wnikliwe poznawanie zjawisk przyrodniczych oraz wzbogacanie słownika w określenia dotyczące tych zjawisk; posługiwanie się prawidłową nazwą i formą tej nazwy. Pomoce: zagadki, parasole, cyfry, ABC cz.2 s.63.

6.     Zabawa – quiz „Rakieta do podróży czy zabawy?” – ćwiczenie wyobraźni; poznawanie wieloznaczności niektórych wyrazów; doskonalenie analizy i syntezy głoskowej i sylabowej; zapoznanie z obrazem graficznym liter R, r; wdrażanie do czytania wyrazów sylabami. Pomoce: zagadki, tablica, rozsypanka literowa, podkładki do układania wyrazów, koperty z obrazkiem raka, tataraku i radia, stoper, ABC cz.3 s. 2, 3 ćw. 2, kredki.

7.     Działanie budowlano-konstrukcyjne „Nasza rakieta” (praca zespołowa) – wdrażanie do wypracowania i posługiwania się planem oraz podziału zadań; rozwijanie wyobrażni i inwencji twórczej; wdrażanie do zgodnej pracy z zespole. Pomoce: kolorowe papiery, pudełka, rolki od papieru toaletowego; nożyczki, klej, mazaki, litery (do nadania nazwy).

8.     Zajęcia matematyczne „W którą stronę poleciała?” -  doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała i osoby stojącej naprzeciwko; doskonalenie umiejętności posługiwania się kierunkami w przestrzeni poprzez naprowadzanie kolegi. Pomoce: mała rakieta lub samolot – zabawka.

 

Ad. III

 

1.     Zagadki, zabawy doskonaląca sprawność narządów mowy „Przychodź zimo – nie zwlekaj” – doskonalenie sprawności mięśni zwierających pierścień gardłowy oraz podniebienia miękkiego; ćwiczenie logicznego myślenia; doskonalenia motoryki dużej i koordynacji ruchowe oraz rozwijanie inwencji twórczej poprzez ilustrowanie ruchem piosenki. Pomoce: koronka, zagadki, płyta CD cz.2, ABC cz.3 s. 16, ołówek, kredki.

2.     Zabawy integracyjne „Choinka w przedszkolu” – wprowadzenie w nastój dobrej zabawy oraz radosnego przeżywanie i czerpania radości z bycia razem i wspólnej zabawy; przełamywanie nieśmiałości i rozwijanie inwencji twórczej dziecka podczas zabaw i tańców.

3.     Rozmowa połączona z działaniem „List do Mikołaja” – doskonalenie umiejętności posługiwania się mową powiązaną oraz korzystania z zasobów własnej wiedzy; wprowadzenie w nastrój radosnego oczekiwania na święta Bożego Narodzenia; zapoznanie z wyznacznikami i kryteriami dotyczącymi pisania listu poprzez wspólne redagowanie listu do św. Mikołaja. Pomoce: duży arkusz papieru, duża koperta, tablica, mazaki, kartki, kredki, dzwonek, ABC cz. 3 s.21.

4.     Collage „Choinka” -  rozwijanie pomysłowości i inwencji twórczej oraz czerpanie radości z działalności plastycznej; wprowadzenie nastroju dobrej zabawy; wdrażanie do zgodnego korzystania z dostarczonych materiałów oraz bezpiecznej pracy. Pomoce: rożnego rodzaju przybory plastyczne, materiały, nożyczki.

5.     Zajęcia plastyczno-techniczne „Skarpetka na prezenty” – doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej i motoryki dłoni poprzez naukę szycia ręcznego; wdrażanie do bezpiecznego posługiwania się igłą i nożyczkami. Pomoce: materiały, igła, nić, guziki.

6.     Zajęcia matematyczne „Ile prezentów” – doskonalenie umiejętności posługiwania się znakami dotyczącymi porównywania wielkości zbiorów (<, >, =); doskonalenie umiejętności poprawnego zapisu wykonywanych działań; utrwalanie znajomości poznanych cyfr.

7.     Zajęcia matematyczne „Urodziny cyfry 0” z elementami pedagogiki zabawy – wprowadzenie cyfry oznaczającej liczbę 0; tworzenie zbiorów 0 – 6 elementowych; uświadomienie znaczenia tej liczby i działań prowadzących do jej powstania.

8.     Zabawa pantomimiczna „Zgadnij, co dostałem od Mikołaja” – doskonalenie umiejętności przekazywania treści w sposób niewerbalny: gestem, ruchem; przełamywanie nieśmiałości i rozwijanie wyobraźni.

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin