inteligentny sterownik oswietlenia w samochodzie.pdf

(298 KB) Pobierz
Inteligentny sterownik oświetlenia wnętrza samochodu. AVT-528
Inteligentny sterownik oświetlenia wnętrza samochodu
P R O J E K T Y
Inteligentny sterownik
oświetlenia wnętrza
samochodu
AVT−528
Wsiadaj¹c do samochodu
noc¹, czÍsto po omacku
szukamy stacyjki, bo po
zamkniÍciu drzwi lampka
oúwietlaj¹ca wnÍtrze kabiny
natychmiast gaúnie. Moøna
oczywiúcie pozostawiÊ otwarte
drzwi, ale w†czasie mrozu,
czy opadÛw deszczu nie jest
to przyjemne. W wiÍkszoúci
nowych samochodÛw s¹
zainstalowane uk³ady steruj¹ce
wewnÍtrznym oúwietleniem
tak, øe lampka gaúnie
stopniowo i z pewnym
opÛünieniem, jednak
uøytkownicy kilkuletnich
samochodÛw s¹ pozbawieni
takich udogodnieÒ.
Rekomendacje : jest to bez
w¹tpienia jeden z bardziej
przydatnych samochodowych
ìgadøetÛwî. Polecamy go
wszystkim posiadaczom
starszych samochodÛw,
a†takøe†tym konstruktorom-
elektronikom, ktÛrzy chc¹
poznaÊ tajniki sterowania
PWM.
Prezentowany w†artykule ste-
rownik lampki powoduje przed³u-
øenie czasu jej úwiecenia po za-
mkniÍciu drzwi, co u³atwia w³o-
øenie kluczyka do stacyjki i†zapiÍ-
cie pasÛw. Po zamkniÍciu drzwi
úwiat³o úwieci siÍ jeszcze przez
30 sekund, jeúli jednak w†tym
czasie zostanie w³¹czony zap³on
(na wyjúciu stacyjki pojawi siÍ
napiÍcie), to úwiat³o zostanie na-
tychmiast wy³¹czone. W³¹czenie
i†wy³¹czenie úwiat³a jest wykony-
wane p³ynnie, poprzez stopniowe
jego zapalanie i†wygaszanie. Po-
nadto†sterownik wyposaøono
w†funkcjÍ ochrony akumulatora
przed roz³adowaniem - w†przy-
padku, gdy drzwi pozostan¹ ot-
warte zbyt d³ugo (na przyk³ad
przez ca³¹ noc) moøe nast¹piÊ
ca³kowite roz³adowanie akumu-
latora. Sterownik zapobiega ta-
kiej sytuacji, wy³¹czaj¹c úwiat³o
po 150 sekundach od otwarcia
drzwi. Aby ponownie w³¹czyÊ
úwiat³o naleøy drzwi zamkn¹Ê
i†ponownie otworzyÊ. Dodatkow¹
funkcj¹ sterownika jest w³¹cza-
nie lampki po wy³¹czeniu
silnika. Lampka jest w³¹czana na
30 sekund w†przypadku wy³¹-
czenia stacyjki, gdy by³y zapa-
lone úwiat³a†postojowe.
Ostatni¹ funkcj¹, niezwi¹zan¹
ze sterowaniem oúwietleniem, jest
symulacja alarmu. Sterownik zo-
sta³ wyposaøony w†diodÍ úwiec¹-
c¹, ktÛra przy wy³¹czonej stacyjce
b³yska z†czÍstotliwoúci¹ 1†Hz, a†po
w³¹czeniu stacyjki jest wy³¹czana.
Budowa
Schemat elektryczny sterowni-
ka lampki samochodowej przed-
stawiono na rys. 1 . Jego g³Ûwnym
elementem jest uk³ad US1. Jest to
mikrokontroler PIC12F629. Sygna³
zegarowy mikrokontrolera moøe
pochodziÊ z†wewnÍtrznego gene-
ratora RC. Jego czÍstotliwoúÊ wy-
nosi oko³o 4†MHz, i†moøe byÊ
kalibrowana w†32 krokach, po-
przez wpis odpowiedniej wartoúci
do rejestru OSSCAL . Mikrokont-
roler zawiera dwa timery oraz
uk³ad Watchdoga , ktÛry umoøli-
wia restart procesora w†przypad-
ku jego zawieszenia. Poniewaø
wejúcie zeruj¹ce mikrokontroler
moøe pracowaÊ takøe jako wejúcie
cyfrowe, w†procesorze zawarty jest
uk³ad zeruj¹cy, ktÛry wyzeruje
mikrokontroler, jeúli napiÍcie za-
silania jest mniejsze niø 2†V. Nie
ma wiÍc koniecznoúci stosowania
zewnÍtrznego uk³adu zeruj¹cego.
W†prezentowanym uk³adzie
mikrokontroler jest taktowany z
wewnÍtrznego generatora, gdyø
nie jest wymagana duøa stabilnoúÊ
czÍstotliwoúci sygna³u zegarowego,
takøe sygna³ zeruj¹cy jest genero-
wany przez wewnÍtrzne modu³y
procesora. Watchdog jest uaktyw-
niany, co sprawia, øe w†przypad-
ku zawieszenia siÍ procesora jego
prawid³owa praca zostanie przy-
wrÛcona po czasie oko³o dwÛch
sekund. Ze wzglÍdu na czÍste
wystÍpowanie zak³ÛceÒ w†samo-
chodzie watchdog jest bardzo
przydatny.
Elektronika Praktyczna 10/2003
27
32649398.037.png 32649398.038.png
Inteligentny sterownik oświetlenia wnętrza samochodu
Rys. 1. Schemat elektryczny inteligentnego sterownika lampki samochodowej
W†celu wykorzystania wszyst-
kich moøliwoúci prezentowanego
sterownika, niezbÍdne jest dopro-
wadzenie sygna³Ûw napiÍciowych:
z†w³¹cznika w†drzwiach, prze³¹cz-
nika úwiate³ pozycyjnych oraz
z†wyjúcia stacyjki. Sygna³ z†w³¹cz-
nika umieszczonego w†drzwiach
jest podawany na wejúcie proce-
sora poprzez diodÍ. Wyjúcie
w³¹cznika w†momencie otwarcia
drzwi zostaje zwarte z†mas¹. Dio-
da zosta³a w³¹czona tak, øe ìprze-
puszczaî tylko sygna³y o†pozio-
mie niskim - czyli po otwarciu
drzwi na wejúciu procesora
wystÍpuje poziom niski. Jeúli zaú
drzwi s¹†zamkniÍte, to wewnÍt-
rzny rezystor podci¹gaj¹cy zawar-
ty w†mikrokontrolerze wymusza
poziom wysoki na tym wejúciu.
Sygna³y z†wyjúcia stacyjki
i†w³¹cznika úwiate³ postojowych
podawane s¹ poprzez dzielniki
rezystancyjne (R1...R4), maksymal-
ne napiÍcie na ich wejúciach
moøe mieÊ wartoúÊ oko³o 15 V.
W†przypadku wy³¹czenia úwiate³
lub stacyjki, rezystory R3 i†R4
wymuszaj¹ poziomy niskie na
wejúciach mikrokontrolera. W
dzielniku nastÍpuje podzia³ na-
piÍcia przez dwa. NapiÍcie w†in-
stalacji samochodowej moøe wy-
nosiÊ nawet 15V, w†takim przy-
padku na wyjúciach dzielnikÛw
bÍdzie wystÍpowa³o napiÍcie
o†wartoúci oko³o 7,5 V. WartoúÊ
ta przekracza†dopuszczaln¹ war-
toúÊ napiÍcia wejúciowego dla
mikrokontrolera, jednak dziÍki we-
wnÍtrznym diodom zabezpieczaj¹-
cym napiÍcia wejúciowe s¹ obni-
øane do wartoúci VCC+0,4 V,
a†takie napiÍcie mieúci siÍ w
zakresie†dopuszczalnych napiÍÊ
wejúciowych.
Do³¹czona dioda úwiec¹ca mo-
øe s³uøyÊ jako symulator alarmu,
poniewaø po wy³¹czeniu zap³onu
b³yska z†czÍstotliwoúci¹ 1†Hz. Po
w³¹czeniu zap³onu dioda jest wy-
³¹czana.
Do zapewnienia odpowiedniej
wartoúci napiÍcia zasilania zasto-
sowano stabilizator monolityczny
typu LM78L05. Jako klucz
w³¹czaj¹cy lampkÍ wewn¹trz ka-
biny zastosowano tranzystor T1.
Jest to tranzystor typu MOSFET
o†maksymalnym pr¹dzie przewo-
dzenia 12 A, co w†zupe³noúci
wystarcza, gdyø lampka ma za-
zwyczaj moc 5†W.
Dzia³anie sterownika
Algorytm dzia³ania mikrokont-
rolera przedstawiono na rys. 2 .
Sprawdzane jest nieustannie czy
stacyjka jest w³¹czona, czy teø
wy³¹czona. Jeúli stacyjka jest wy-
³¹czona, to sprawdzany jest stan
w³¹cznikÛw†drzwiowych. Jeøeli
drzwi zostan¹ otwarte, to zostanie
zapalone úwiat³o.
Czas úwiecenia úwiat³a jest
zaleøny od stanu stacyjki oraz
stanu w³¹cznikÛw drzwiowych.
W†zaleønoúci od ich ustawienia s¹
wykonywane odpowiednie proce-
dury. Poniøej przedstawiono dzia-
³anie sterownika dla trzech
moøliwych przypadkÛw.
1. Stacyjka wy³¹czona, drzwi
otwarte .
W†tej sytuacji zostaje zapalone
úwiat³o i†jednoczeúnie zostanie
uruchomiony licznik odmierzaj¹cy
czas samoczynnego wy³¹czenia
úwiat³a. Licznik ten odlicza czas
rÛwny 120 sekund. Jeúli taka
sytuacja bÍdzie trwa³a 120 se-
kund, to zostanie odliczone jesz-
cze 30 sekund i†úwiat³o zostanie
wy³¹czone, pomimo, øe drzwi bÍ-
d¹ nadal otwarte. Zapobiega to
roz³adowaniu akumulatora w†przy-
padku pozostawienia otwartych
drzwi na d³ugi czas.
Jeúli w†ci¹gu 120 sekund od
otwarcia drzwi zostan¹ zamkniÍte,
to rozpocznie siÍ odliczanie czasu
30 sekund. Dlatego niezaleønie od
czasu otwarcia drzwi (nie d³uøszy
niø 120 sekund), po ich zamkniÍ-
ciu úwiat³o bÍdzie siÍ jeszcze
úwieci³o przez 30 sekund. Po
zamkniÍciu drzwi úwiat³o moøe
zostaÊ wy³¹czone przed up³ywem
30 sekund. Jeúli zostanie w³¹czo-
na stacyjka (silnik), wÛwczas
úwiat³o zostanie wy³¹czone na-
tychmiast.
Jeøeli zostanie w³¹czona stacyj-
ka (niezaleønie czy drzwi s¹ ot-
warte, czy nie), to úwiat³o†zosta-
nie wy³¹czone, a†program prze-
chodzi do przypadku, gdy stacyj-
ka jest w³¹czona (punkt 2).
2. Stacyjka w³¹czona, drzwi
otwarte .
Jest to sytuacja, gdy samochÛd
jest uruchomiony i†zostan¹ otwar-
te drzwi (na przyk³ad wsiada
pasaøer). W†tej sytuacji po otwar-
ciu drzwi úwiat³o†zostanie zapa-
lone, a†po ich zamkniÍciu natych-
28
Elektronika Praktyczna 10/2003
32649398.039.png 32649398.040.png 32649398.001.png 32649398.002.png 32649398.003.png 32649398.004.png 32649398.005.png
Inteligentny sterownik oświetlenia wnętrza samochodu
Rys. 2. Algorytm działania sterownika lampki samochodowej
miast zgaszone. W†takim przypad-
ku nie jest konieczne wyd³uøanie
czasu úwiecenia úwiat³a, ponie-
waø skoro silnik jest uruchomio-
ny, to jest bardzo prawdopodob-
ne, øe bezpoúrednio po zamkniÍ-
ciu drzwi rozpocznie siÍ jazda,
a†w³¹czone úwiat³o bÍdzie oúle-
pia³o kierowcÍ.
W†innej sytuacji, jeúli stacyjka
jest w³¹czona, drzwi zostan¹ ot-
warte, a†nastÍpnie stacyjka zosta-
nie wy³¹czona, to nast¹pi przej-
úcie do przypadku jak w†punkcie
pierwszym.
3. Stacyjka w³¹czona, drzwi
zamkniÍte, w³¹czone úwiat³a po-
stojowe .
Jeúli po zakoÒczonej jeüdzie
zostanie wy³¹czona stacyjka,
a†úwiat³a mijania lub drogowe
by³y†zapalone, to oznacza, øe naj-
prawdopodobniej jest ciemno.
W†takiej sytuacji po wy³¹czeniu
stacyjki úwiat³o zostanie w³¹czo-
ne, bez koniecznoúci otwierania
drzwi. Poniewaø w†niektÛrych sa-
mochodach wraz z†wy³¹czeniem
stacyjki wy³¹czane s¹ teø úwiat³a,
konieczne sta³o siÍ zastosowanie
pamiÍci zapalonych úwiate³. Bez
tej funkcji w†samochodach z†au-
tomatycznym wy³¹czaniem úwia-
te³ lampka nie zosta³aby zapalona,
poniewaø procedura w³¹czaj¹ca
úwiat³o w†momencie wy³¹czenia
stacyjki sprawdza czy s¹ zapalone
úwiat³a. Program zawarty w†pro-
cesorze zapamiÍtuje wiÍc stan
úwiate³ mijania jeszcze przez dwie
sekundy po ich wy³¹czeniu. Dla-
tego jeúli úwiat³a zostan¹ wy³¹czo-
ne, na przyk³ad o†sekundÍ wczeú-
niej niø zostanie wy³¹czona sta-
cyjka, to mikrokontroler i†tak bÍ-
dzie ìwiedzia³î, øe úwiat³a by³y
zapalone i†lampka zostanie zapa-
lona. Lampka bÍdzie úwieci³a siÍ
przez 30 sekund, jeøeli jednak
zostanie w³¹czona stacyjka, to
zostanie natychmiast wy³¹czona.
Jeøeli zostan¹ otwarte drzwi, to
nast¹pi przejúcie do przypadku
z†punktu pierwszego. Jeúli nie
chcemy, aby lampka by³a w³¹cza-
na samoczynnie po wy³¹czeniu
stacyjki, to wejúcie sterownika
oznaczone jako ìåwiat³aî naleøy
pozostawiÊ niepod³¹czone. Re-
zystor R4 bÍdzie wymusza³
poziom niski i†niezaleønie od
tego czy úwiat³a by³y w³¹czone,
czy nie, procesor przyjmie, øe
by³y wy³¹czone i†lampka nie bÍ-
dzie w³¹czana.
Aby zwiÍkszyÊ komfort uøytko-
wania sterownika, zapalanie i†ga-
szenie lampki jest wykonywane
stopniowo - powoli rozjaúniaj¹c
lub przyciemniaj¹c úwiat³o. Po-
zwala to na przyzwyczajenie siÍ
oczu do zmian natÍøenia oúwiet-
lenia. Przyciemnianie i†rozjaúnia-
nie úwiat³a zosta³o wykonane po-
przez zmianÍ wype³nienia sygna-
³u steruj¹cego tranzystorem T1
(modulacja PWM). Podczas pe³ne-
go zapalenia albo ca³kowitego wy-
gaszenia øarÛwki tranzystor jest
w³¹czony lub wy³¹czony. Podczas
w³¹czania lub wy³¹czania tranzys-
tor jest sterowany impulsowo.
ProcedurÍ realizuj¹c¹ funkcjÍ po-
wolnego rozjaúniania úwiat³a
przedstawiono na list. 1 .
Aby powoli rozjaúniÊ úwiat³o
naleøy zwiÍkszaÊ czas w³¹czenia
tranzystora i†zmniejszaÊ czas jego
wy³¹czenia (ca³kowity suma cza-
sÛw w³¹czenie i†wy³¹czenia jest
zawsze taka sama).
Do odliczania czasu w³¹czenia
i†wy³¹czenia tranzystora procedu-
ra wykorzystuje Timer0. S³uøy on
do precyzyjnego odmierzania cza-
su, dlatego po wpisaniu pocz¹t-
kowej wartoúci do TMR0 procesor
oczekuje na jego przepe³nienie.
W†zmiennej i jest pamiÍtana war-
toúÊ czasu wy³¹czenie tranzystora,
a†w†zmiennej j czas jego w³¹cze-
nia. W³¹czanie i†wy³¹czanie tran-
zystora jest wykonywane 255 ra-
zy, z†tym, øe za kaødym razem
czas w³¹czenia jest coraz d³uøszy,
a†czas wy³¹czenia coraz krÛtszy,
co w†efekcie powoduje coraz jaú-
niejsze úwiecenie øarÛwki. Dla
kaødej wartoúci i i† j przebieg jest
powtarzany 30 razy, dziÍki temu
proces rozjaúniania jest wykony-
Elektronika Praktyczna 10/2003
29
32649398.006.png 32649398.007.png 32649398.008.png 32649398.009.png 32649398.010.png 32649398.011.png 32649398.012.png 32649398.013.png 32649398.014.png 32649398.015.png 32649398.016.png 32649398.017.png
 
Inteligentny sterownik oświetlenia wnętrza samochodu
List. 1. Procedura powolnego rozjaśniania światła
buz_on()
{int i,j,k,l;
j=255;i=0;
for(k=0;k<255;k++)
//wykonaj 255 razy
dzie. Na rys. 4a przedstawiono
schemat typowego obwodu
w³¹czaj¹cego oúwietlenie wnÍtrza
kabiny. Jak widaÊ, za w³¹czenie
úwiat³a odpowiadaj¹ w³¹czniki
umieszczone w†drzwiach. Dodat-
kowy prze³¹cznik jest umieszczo-
ny wewn¹trz lampki i†umoøliwia
w³¹czenie úwiat³a przy zamkniÍ-
tych drzwiach. W†niektÛrych sa-
mochodach prze³¹cznik ten jest
pominiÍty.
Moøe siÍ jednak zdarzyÊ, øe
prze³¹cznik ten jest trÛjpozycyjny.
W†takim przypadku moøna w³¹-
czyÊ lampkÍ, prze³¹czyÊ w†tryb
sterowania z†w³¹cznikÛw umiesz-
czonych w†drzwiach lub j¹ wy³¹-
czyÊ. Jeúli w†samochodzie znajdu-
je siÍ w³aúnie taki typ prze³¹czni-
ka, to do poprawnej pracy sterow-
nika musi znajdowaÊ siÍ w†pozy-
cji sterowania za pomoc¹ w³¹cz-
nikÛw umieszczonych w†drzwiach.
Aby wykorzystaÊ wszystkie
moøliwoúci sterownika naleøy wy-
konaÊ drobn¹ modyfikacjÍ insta-
lacji samochodowej. Schemat pod-
³¹czenia sterownika do instalacji
samochodowej jest przedstawiony
na rys. 4b . OprÛcz po³¹czeÒ po-
miÍdzy lampk¹ i†w³¹cznikami
w†drzwiach naleøy wykonaÊ po-
³¹czenia z†w³¹cznikiem úwiate³,
plusem zasilania i†z wyjúciem
stacyjki.
Na schemacie grub¹ lini¹
przedstawiono po³¹czenia, ktÛre
naleøy wykonaÊ w†celu zainstalo-
wania sterownika. Przed przyst¹-
pieniem do szukania w³aúciwych
kabli bardzo przydatny moøe byÊ
schemat instalacji elektrycznej sa-
{
for(l=0;l<30;l++) //wykonaj 30razy
{ restart_wdt(); //zeruj WDT
buz=0; //wyłącz światło
tmr0=i; //przepisz stan i do TMR0
while(!bit_test(intcon,t0if)); //czekaj na przepełnienie TMR0
bit_clear(intcon,t0if); //zeruj flagę przepełnienia TMR0
buz=1; //zapal światło
tmr0=j; //przepisz stan j do TMR0
while(!bit_test(intcon,t0if)); //czekaj na przepełnienie TMR0
bit_clear(intcon,t0if); //zeruj flagę przepełnienia TMR0
}
i++;
//zwiększ wartość i
j--;
//zmniejsz wartość j
}
//jeśli wszystko wykonane
buz=1;
//to włącz światło
}
wany przez czas oko³o dwÛch
sekund. Po tym czasie øarÛwka
úwieci pe³n¹ moc¹ i†procedura
jest zakoÒczona.
Procedura powolnego úciem-
niania úwiat³a dzia³a na podobnej
zasadzie ( list. 2 ), lecz na pocz¹tku
czas w³¹czenia tranzystora jest
najd³uøszy, a†czas wy³¹czenia naj-
krÛtszy, przez co pocz¹tkowo øa-
rÛwka úwieci najmocniej i†jest
powoli úciemniana. Dodatkowo
zwiÍkszona jest liczba powtÛrzeÒ
przebiegu dla poszczegÛlnych war-
toúci w³¹czenia i†wy³¹czenia tran-
zystora, co powoduje wyd³uøenie
czasu wygaszania úwiat³a i†³agod-
niejsze przejúcie ze stanu úwiece-
nia pe³n¹ moc¹ do ca³kowitego
wygaszenia. Dla wartoúci rÛwnej
50, czas ten wynosi oko³o 3†se-
kund.
tach. Poniewaø uk³ad ma praco-
waÊ w†samochodzie, a†wiec w†úro-
dowisku naraøonym na wilgoÊ,
pod mikrokontroler naleøy zasto-
sowaÊ podstawkÍ precyzyjn¹ lub
nawet wlutowaʆgo bezpoúrednio
w†p³ytkÍ. Pozwoli to unikn¹Ê wy-
st¹pienia usterek wywo³anych
przerwami pomiÍdzy wyprowa-
dzeniami mikrokontrolera i†pod-
stawki. Jeúli sterownik ma s³uøyÊ
takøe†jako symulator alarmu, to
do z³¹cza CON3 naleøy przyluto-
waÊ przewÛd zakoÒczony diod¹,
a†po zamontowaniu uk³adu w†sa-
mochodzie diodÍ umieúciÊ w†wi-
docznym miejscu. Jeøeli nie
bÍdzie wykorzystywana funkcja
symulacji alarmu, to diodÍ naleøy
wlutowaÊ w†p³ytkÍ, gdyø bÍdzie
ona pomocna przy uruchamianiu
uk³adu.
Jeúli montaø zosta³ przeprowa-
dzony poprawnie, moøemy przejúÊ
do uruchomienia uk³adu. W†tym
celu do z³¹cza CON2 naleøy pod-
³¹czyÊ napiÍcie o†wartoúci oko³o
12 V†(oznaczone na p³ytce ì+î
i†ì-î). Po w³¹czeniu zasilania dio-
da powinna b³yskaÊ. Jeúli tak jest,
to uk³ad dzia³a poprawnie i†moø-
na go zainstalowaÊ w†samocho-
Montaø i†uruchomienie
Uk³ad sterownika naleøy zmon-
towaÊ na p³ytce jednostronnej
zgodnie ze schematem montaøo-
wym pokazanym na rys. 3 . Z†uwa-
gi na niewielk¹ liczbÍ elementÛw
montaø p³ytki nie jest zbyt trudny.
Rozpoczynamy od montaøu ele-
mentÛw o†najmniejszych gabary-
List. 2. Procedura powolnego ściemniania światła
buz_off()
{int i,j,k,l;
j=255;i=0;
for(k=0;k<255;k++)
//wykonaj 255 razy
{
for(l=0;l<50;l++) //wykonaj 50razy
{ restart_wdt(); //zeruj WDT
buz=1; //włącz światło
tmr0=i; //przepisz stan i do TMR0
while(!bit_test(intcon,t0if)); //czekaj na przepełnienie TMR0
bit_clear(intcon,t0if); //zeruj flagę przepełnienia TMR0
buz=0; //zgaś światło
tmr0=j; //przepisz stan j do TMR0
while(!bit_test(intcon,t0if)); //czekaj na przepełnienie TMR0
bit_clear(intcon,t0if); //zeruj flagę przepełnienia TMR0
}
i++;
//zwiększ wartość i
j--;
//zmniejsz wartość j
}
//jeśli wszystko wykonane
Rys. 3. Schemat montażowy płytki
sterownika
buz=0;
//to wyłącz światło
}
30
Elektronika Praktyczna 10/2003
32649398.018.png 32649398.019.png 32649398.020.png 32649398.021.png 32649398.022.png 32649398.023.png
Inteligentny sterownik oświetlenia wnętrza samochodu
WYKAZ ELEMENTÓW
Rezystory
R1...R4: 12k
Kondensatory
C1, C4: 100
F/25V
C2, C3: 100nF
Półprzewodniki
D1: 1N4007
D2: BAT43
T1: BUZ10
US1: PIC12F629 zaprogramowany
US2: LM78L05
Różne
CON1, CON2: ARK3−5mm
CON3: Goldpin 1x2 męski
Dioda LED 2x5mm dowolna
Podstawka DIP8 − precyzyjna
µ
Rys. 4. Schemat elektryczny obwodu oświetlenia wnętrza kabiny (a),
sposób podłączenia sterownika do instalacji samochodowej (b)
byÊ przewÛd biegn¹cy bezpoúred-
nio do lampki). Po prawid³owym
wykonaniu wszystkich po³¹-
czeÒ†uk³ad sterownika jest gotowy
do pracy.
Krzysztof P³awsiuk, AVT
krzysztof.plawsiuk@ep.com.pl
mochodu, gdyø znacznie przy-
úpieszy to proces wykonania w³aú-
ciwych po³¹czeÒ.
Do pracy sterownika niezbÍdne
jest doprowadzenie nastÍpuj¹cych
sygna³Ûw: masa, ì+î zasilania,
bezpoúrednio z†akumulatora, ì+î
pobrany za w³¹cznikiem úwiate³
pozycyjnych, ì+î pobrany za sta-
cyjk¹. Po³¹czenia te polegaj¹ je-
dynie na odszukaniu odpowied-
nich przewodÛw i†rÛwnoleg³e pod-
³¹czenie ich do sterownika. Naj-
wiÍksz¹ trudnoúÊ sprawi wykona-
nie po³¹czenia z†w³¹cznikÛw
umieszczonych w†drzwiach
i†w³¹cznika lampki, gdyø istniej¹-
ce fabrycznie po³¹czenie naleøy
przerwaÊ i†pod³¹czyÊ do sterow-
nika. Naleøy pamiÍtaÊ, øe ob-
wÛd†musi zostaÊ przerwany
w†miejscu, w†ktÛrym sygna³y
z†wszystkich w³¹cznikÛw drzwio-
wych s¹ juø po³¹czone (musi to
Plik wynikowy do zaprogramo-
wania mikrokontrolera jest do-
stÍpny na naszej stronie interne-
towej download.ep.com.pl w†dzia-
le Dokumentacje.
Wzory p³ytek drukowanych w for-
macie PDF s¹ dostÍpne w Internecie
pod adresem: http://www.ep.com.pl/
?pdf/pazdziernik03.htm oraz na p³ycie
CD-EP10/2003B w katalogu PCB .
Elektronika Praktyczna 10/2003
31
R5: 330
32649398.024.png 32649398.025.png 32649398.026.png 32649398.027.png 32649398.028.png 32649398.029.png 32649398.030.png 32649398.031.png 32649398.032.png 32649398.033.png 32649398.034.png 32649398.035.png 32649398.036.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin