Sprawdzian po gimnazjum - cele, struktura, typy zadań.doc

(118 KB) Pobierz
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SYSTEMIE OCENIANIA

 

 



EGZAMIN GIMNAZJALNY W SYSTEMIE OCENIANIA

 

Egzamin, który będziesz zdawać w trzeciej klasie gimnazjum, został wprowadzony Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzami­nów                          i sprawdzianów w szkołach publicznych.

Dokument ten zmienia dotychczasowy system oceniania. Wprowadza on egzaminy zewnętrzne, tzn. takie, które będzie organizowała instytucja specjalnie do tego powołana -okręgowa komisja egzaminacyjna (OKE).

Egzaminy będą organizowane po każdym etapie kształcenia:

         uczniowie kończący szkołę podstawową napiszą sprawdzian,

         uczniowie klasy trzeciej gimnazjum będą zdawać egzamin gimnazjalny,

         absolwenci szkół średnich przystąpią do egzaminu maturalnego.



Porównanie najważniejszych zasad oceniania

wewnątrzszkolnego i zew­nętrznego przedstawia następująca tabela:

 

Lp.

Pytania

Ocenianie wewnątrzszkolne

Ocenianie zewnętrzne

1.

Kto ocenia?

Nauczyciel, uczeń także sprawdza, czego się nauczył.

Egzaminator okręgowej komisji egzaminacyjnej.

2.

Co jest oceniane?

Oceniane są wszystkie wiado­mości i umiejętności opanowa­ne w trakcie nauki.

Oceniane są umiejętności                i wiadomości opisane                  w standardach wymagań egzaminacyjnych możliwe do sprawdzania na egzami­nie pisemnym.

3.

Kiedy się ocenia?

W ciągu całego roku szkolnego.

Podczas egzaminu kończą­cego gimnazjum.

4.

Kto określa wymagania?

Nauczyciel na podstawie pro­gramu nauczania.

Minister w Standardach wymagań egzaminacyjnych.

5.

W jaki sposób przedsta­wiane są wyniki ocenia­nia?

Zgodnie z przyjętym w szkole systemem oceniania (może być oceną szkolną, punktową, opisową, inną).

W skali punktowej z odnie­sieniem do standardów wymagań egzaminacyj­nych.

 

 



CELE EGZAMINU

 

1.      Głównym celem egzaminu jest sprawdzenie, w jakim stopniu uczeń potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy, posługując się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami.

2.      Dzięki egzaminowi uczeń otrzyma obiektywną, porównywalną w skali kraju informację o swoich osiągnięciach szkolnych. To powinno mu pomóc w wyborze szkoły pogimnazjalnej.

3.      Egzamin jest międzyprzedmiotowy i dlatego mobilizuje w czasie nauki do uwzględniania powiązań między różnymi dziedzinami wiedzy.



CO TRZEBA WIEDZIEĆ O EGZAMINIE GIMNAZJALNYM?



1. CZY KAŻDY UCZEŃ KLASY TRZECIEJ GIMNAZJUM MUSI PISAĆ EGZAMIN?

 

Tak. Uczestniczenie w egzaminie jest warunkiem ukończenia szkoły. Jeżeli ktoś nie przy­stąpi do egzaminu, będzie musiał powtórzyć ostatnią klasę.

 

 

 

 

 



2. KIEDY I GDZIE ODBĘDZIE SIĘ EGZAMIN?

 

W drugiej połowie kwietnia 2007 r., o ile MEN nie zarządzi inaczej.

Będzie organizowany w dwóch kolejnych dniach w gimnazjum (pierwszego dnia - część humanistyczna, drugiego - matematyczno-przyrodnicza). Jeżeli z ważnych przyczyn losowych uczeń nie przystąpi do egzaminu w maju, będzie go zdawać w innym, wyznaczonym przez dyrektora OKE terminie, jednak nie później niż do 31 sierpnia danego roku szkolnego.



3.    KTO USTA LA ZESTAWY ZADAŃ EGZAMINACYJNYCH?

 

Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE) w Warszawie na podstawie propozycji przeka­zanych przez okręgowe komisje egzaminacyjne.

 



4. KTO ZORGANIZUJE EGZAMIN?

 

Właściwa dla danego województwa okręgowa komisja egzaminacyjna. Dla województwa śląskiego - Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie.



5.    JAKI BĘDZIE PRZEBIEG EGZAMINU?

 

Egzamin będzie składał się z dwóch części - każda po 120 minut. Nad przebiegiem egzaminu czuwać będą członkowie zespołu egzaminacyjnego, w tym jego przewodniczący.

   Przed wejściem do sali uczeń losuje numer miejsca. Stoliki zostaną ustawione w odległości umożliwiającej mu samodzielną pracę.

Otrzyma arkusz składający się z zadań różnego typu (zostały one opisane w dalszej części).

Do wpisywania odpowiedzi otrzyma specjalnie przygotowaną kartę, na której zakoduje swoje dane. Po zakodowaniu pracy zostanie poinformowany o godzinie rozpoczęcia i zakończenia egzaminu.

Zadania musi uczeń rozwiązywać samodzielnie. W wypadku stwierdzenia niesamodziel­nego rozwiązywania zadań przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego ma prawo unieważ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin