EGZAMIN GIMNAZJALNY W SYSTEMIE OCENIANIA
Egzamin, który będziesz zdawać w trzeciej klasie gimnazjum, został wprowadzony Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.
Dokument ten zmienia dotychczasowy system oceniania. Wprowadza on egzaminy zewnętrzne, tzn. takie, które będzie organizowała instytucja specjalnie do tego powołana -okręgowa komisja egzaminacyjna (OKE).
Egzaminy będą organizowane po każdym etapie kształcenia:
• uczniowie kończący szkołę podstawową napiszą sprawdzian,
• uczniowie klasy trzeciej gimnazjum będą zdawać egzamin gimnazjalny,
• absolwenci szkół średnich przystąpią do egzaminu maturalnego.
Porównanie najważniejszych zasad oceniania
wewnątrzszkolnego i zewnętrznego przedstawia następująca tabela:
Lp.
Pytania
Ocenianie wewnątrzszkolne
Ocenianie zewnętrzne
1.
Kto ocenia?
Nauczyciel, uczeń także sprawdza, czego się nauczył.
Egzaminator okręgowej komisji egzaminacyjnej.
2.
Co jest oceniane?
Oceniane są wszystkie wiadomości i umiejętności opanowane w trakcie nauki.
Oceniane są umiejętności i wiadomości opisane w standardach wymagań egzaminacyjnych możliwe do sprawdzania na egzaminie pisemnym.
3.
Kiedy się ocenia?
W ciągu całego roku szkolnego.
Podczas egzaminu kończącego gimnazjum.
4.
Kto określa wymagania?
Nauczyciel na podstawie programu nauczania.
Minister w Standardach wymagań egzaminacyjnych.
5.
W jaki sposób przedstawiane są wyniki oceniania?
Zgodnie z przyjętym w szkole systemem oceniania (może być oceną szkolną, punktową, opisową, inną).
W skali punktowej z odniesieniem do standardów wymagań egzaminacyjnych.
CELE EGZAMINU
1. Głównym celem egzaminu jest sprawdzenie, w jakim stopniu uczeń potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy, posługując się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami.
2. Dzięki egzaminowi uczeń otrzyma obiektywną, porównywalną w skali kraju informację o swoich osiągnięciach szkolnych. To powinno mu pomóc w wyborze szkoły pogimnazjalnej.
3. Egzamin jest międzyprzedmiotowy i dlatego mobilizuje w czasie nauki do uwzględniania powiązań między różnymi dziedzinami wiedzy.
CO TRZEBA WIEDZIEĆ O EGZAMINIE GIMNAZJALNYM?
1. CZY KAŻDY UCZEŃ KLASY TRZECIEJ GIMNAZJUM MUSI PISAĆ EGZAMIN?
Tak. Uczestniczenie w egzaminie jest warunkiem ukończenia szkoły. Jeżeli ktoś nie przystąpi do egzaminu, będzie musiał powtórzyć ostatnią klasę.
2. KIEDY I GDZIE ODBĘDZIE SIĘ EGZAMIN?
W drugiej połowie kwietnia 2007 r., o ile MEN nie zarządzi inaczej.
Będzie organizowany w dwóch kolejnych dniach w gimnazjum (pierwszego dnia - część humanistyczna, drugiego - matematyczno-przyrodnicza). Jeżeli z ważnych przyczyn losowych uczeń nie przystąpi do egzaminu w maju, będzie go zdawać w innym, wyznaczonym przez dyrektora OKE terminie, jednak nie później niż do 31 sierpnia danego roku szkolnego.
3. KTO USTA LA ZESTAWY ZADAŃ EGZAMINACYJNYCH?
Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE) w Warszawie na podstawie propozycji przekazanych przez okręgowe komisje egzaminacyjne.
4. KTO ZORGANIZUJE EGZAMIN?
Właściwa dla danego województwa okręgowa komisja egzaminacyjna. Dla województwa śląskiego - Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie.
5. JAKI BĘDZIE PRZEBIEG EGZAMINU?
Egzamin będzie składał się z dwóch części - każda po 120 minut. Nad przebiegiem egzaminu czuwać będą członkowie zespołu egzaminacyjnego, w tym jego przewodniczący.
Przed wejściem do sali uczeń losuje numer miejsca. Stoliki zostaną ustawione w odległości umożliwiającej mu samodzielną pracę.
Otrzyma arkusz składający się z zadań różnego typu (zostały one opisane w dalszej części).
Do wpisywania odpowiedzi otrzyma specjalnie przygotowaną kartę, na której zakoduje swoje dane. Po zakodowaniu pracy zostanie poinformowany o godzinie rozpoczęcia i zakończenia egzaminu.
Zadania musi uczeń rozwiązywać samodzielnie. W wypadku stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zadań przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego ma prawo unieważ...
cfaniara