Starożytność : a/ filozofie: stoicyzm, epikureizm, platonizm, b/ archetyp: Hiob, Abraham, Prometeusz, Narcyz, Syzyf, Niobe, Narcyz, c/ topos ( motyw): homo viator, arkadia,
d/ tematy : historia rodu Labdakidów, historia wojny trojańskiej („Król Edyp”, „Iliada” ) e/ liryka: Horacy non omnis moria, exegi monumentum, epikureizm, stoicyzm.
jedność estetyki, zasada decorum, zasada trzech jedności, bohater tragiczny, porównanie homeryckie, patos, epitet stały
wina tragiczna, zbłądzenie tragiczne
Średniowiecze – V- XV wieku
· Teocentryzm
· Główne hasło : Memento Mori
· Literatura w języku łacińskim
· Toposy: Danse macabre, Ubi sunt ?
· Symbole średniowiecza: miecz, krzyż
· Wzorce osobowe: a/asceta ( św. Aleksy, św. Franciszek )
b/ rycerz ( idealny Roland „Pieśń o Rolandzie– ars moriendi;
błędny „Opowieści o rycerzach okrągłego stołu” –
Parsifal, Galahad – św. Graal), atrybuty rycerza – miecz
c/ władca – ( Kronika Galla Anonima – Bolesław Chrobry)
· Utwory liryczne: a/ Bogurodzica – Maryja boska istota, motyw desis, zasada
hierarchii i pośrednictwa, pośredniczka grzeszników,
b/ „Lament świętokrzyski” – Maryja ziemska kobieta,
cierpiąca po stracie jedynego syna, apokryf, plankt.
c/ „Rozmowa mistrza Polikarpa ze śmiercią” – wizerunek
śmierci – kościotrup, kosa, ma budzić przerażenie.
· Koncepcja człowieka : a/ ciało
b/ dusza – wędruje po śmierci (piekło, czyściec, raj )
Renesans- XVI w. ( odrodzenie)- złoty okres w dziejach kultury polskiej czasy panowania ostatnich Jagiellonów.
· Humanizm
· Reformacja
· Główne hasła : Jestem człowiekiem , więc nic co ludzkie nie jest mi obce
Do źródeł ( powrót do starożytności )
Człowiek miarą wszechrzeczy ( człowiek mały świat
powiązany ściśle z naturą )
· Literatura w językach narodowych
· Styl klasyczny w literaturze:
1. Porządek – ład w dziele literackim.
2. Harmonia – łączność wszystkich elementów świata Bóg, człowiek, natura.
3. Uniwersalizm – ponadczasowość prawd głoszonych w dziełach.
4. Jasność i prostota – konstrukcja tekstu i obraz świata jasny , nieskomplikowany.
· Koncepcja człowieka: a/sfera materialna –ciało sfera duchowa – dusza
wzajemnie się dopełniają
b/ człowiek harmonijnie współistnieje z naturą drugim
człowiekiem i Bogiem
· Toposy: a/ Deus artifex
b/ Fortuny,
c/ utopii
d/ świata teatru
e/ człowiek Boże igrzysko
· Twórczość : J.Kochanowski : pieśni, fraszki, treny.
· Elementy charakterystyczne dla twórczości poety:
1. Humanizm – podmiot liryczny utożsamiany z poetą wszechstronne wykształcenie, twórczość w języku narodowym, twórca polskiego języka poetyckiego, bogactwo środków poetyckich, cechy stylu klasycznego.
2. Horacjanizm – nawiązania do rzymskiego poety, świadomość wielkości własnej twórczości – non omnis moria, exegi monumentum.
3. Nawiązania do starożytności – motywy mitologiczne, filozofie starożytne – epikureizm, stoicyzm,
4. Patriotyzm – zainteresowanie sprawami państwa.
5. Cnota, uczciwość – najważniejsze wartości.
6. Motywy renesansowe.
Załamanie tych wartości w „Trenach”.
Barok- XVII w. słabość polityczna i gospodarcza państwa, liczne wojny, spadek poziomu wykształcenia.
· Kontrreformacja
· Cechy stylu barokowego :
1. Niepokój i ruch – dynamika , brak spokoju.
2. Nieład – wrażenie chaosu w tekście literackim.
3. Skomplikowanie i niejasności – trudna forma tekstu , liczne środki poetyckie.
4. Zmysłowość – poezja ma działać na zmysły, olśniewać bogactwem form.
5. Indywidualizm – odrzucenie klasycznego uniwersalizmu na rzecz subiektywnych odczuć.
· Prądy literackie :
1. marinizm- bogactwo środków poetyckich ( kompozycja łańcuchowa, figura sumacji)
2. konceptyzm – pomysł na kompozycję dzieła, ujęcie tematu , ma szokować.
· Symbole:
1. róża – ideał, piękno, doskonałość.
2. klepsydra – upływ czasu, przemijalność.
3. czaszka – nieuchronność śmierci.
· Toposy:
1. marności – vanitas,
2. życia – snu,
3. miłości i śmierci
· Bóg i człowiek:
1. Bóg ponadczasowy, potężny, wpływa na życie człowieka.
2. Człowiek słaby, kruchy jest niczym w porównaniu z wielkością Boga.
3. Całe życie człowiek toczy walkę, ulega pokusom i znów się „podnosi” naprawia błędy.
· Twórczość literacka:
Nurt dworski
Nurt sarmacki
· Daniel Naborowski
· Jan Andrzej Morsztyn
· Wacław Potocki
· Jan Chryzostom Pasek
· Elementy barokowe
· Elementy sarmatyzmu - sarmacki mesjanizm
· Sarmackie ceremonie,
· Sarmacka ksenofobia.
Oświecenie XVIII w.– konieczność przeprowadzenia licznych reform, panowanie ostatniego króla polskiego Stanisława Augusta Poniatowskiego – mecenat króla ( teatr, czasopiśmiennictwo, obiady czwartkowe, Szkoła Rycerska), liczne reformy – Sejm czteroletni – Konstytucja 3 maja.
· Racjonalizm - wiedza oparta na rozumie.
· Empiryzm.- wiedza oparta na doświadczeniu, umysł ludzki czysta karta.
· Klasycyzm – jasność, porządek, prostota ( uzależnienie od reguł ).
· Prądy filozoficzne:
1. Ateizm.
2. Deizm.
3. Libertynizm.
· Główne hasło: Myślę, więc jestem.
· Twórczość : Ignacy Krasicki : satyry, bajki ( narracyjne i epigramatyczne, bohaterowie - zwierzeta )
· Cechy twórczości:
1. Dydaktyzm,
2. Miłość do ojczyzny.
3. Pamflet – ośmieszenie zjawisk lub postaci.
4. Walka z cudzoziemszczyzną.
5. Świadomość konieczności reform i słabości państwa polskiego.
6. Moralizatorstwo.
· Sentymentalizm –
1. koniec oświecenia, okres przejściowy pomiędzy oświeceniem a romantyzmem.( pochwała czułości i prostoty, zachwyt nad pięknem przyrody, powrót do ludowości – krajobrazy wiejskie, bohaterowie prości ludzie : pasterze.
2. Twórczość : Franciszek Karpiński „Laura i Filon”
Romantyzm- 1822 – 1863 r. ( początek - wydanie „Ballad i romansów” A.Mickiewicza ; koniec - upadek powstania styczniowego ).
· Polska pod zaborami
· Historyzm – fascynacja średniowieczem – głównie kulturą rycerską, wielka mistyfikacja „Pieśni Osjana”.
· Irracjonalizm – poznawanie świata poprzez uczucie, instynkt, intuicję,
· Ludowość – wyjątkowa wartość kultury ludowej – ballady, legendy, podania,
· Orientalizm – fascynacja kulturą, religią, architekturą,językiem, obyczajami Bliskiego Wschodu
vonavi