drzewko.choinkowe.doc

(45 KB) Pobierz
Opracowała: Marzanna

                                                                                                          Opracowała: Marzanna Mazurek

                                         

 

                       Opracowanie książki M.Mazurek - ,,Drzewko choinkowe”.

 

Cel ogólny:  poznawanie zwyczajów, tradycji i  symboli Świat Bożego Narodzenia .

 

Temat tygodnia: ,,Boże Narodzenie

 

Litera tygodnia: O, o

 

Tematy do rozmów z dziećmi:

Co to są Święta Bożego Narodzenia? Jaki są symbole Świąt Bożego Narodzenia?

W jakie ozdoby ubieramy choinkę? Co to są Jasełka? Jakie postacie witają Pana Jezusa?

Jakie potrawy spożywamy w Wigilię?

 

                                 OBSZARY  EDUKACYJNE

 

 

I  Poznanie  i  rozumienie  siebie  i  świata

 

Edukacja przyrodnicza:

1. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą i wiązanie tych zmian z aktualną

    porą roku.

      Cel operacyjny: - dziecko rozumie iż brak roślinności, opady śniegu, zmiana pogody

                                    i temperatury (oziębienie) to cechy charakterystyczne dla zimy.

2. Rozpoznawanie i nazywanie drzew iglastych (sosna, jodła, świerk) znajdujących się

    w najbliższym otoczeniu przedszkola, w tym chronionych, np.: modrzew.

       Cel operacyjny: - dziecko zna nazwy drzew iglastych.

 

Działalność matematyczna:

1. Tworzenie z mozaiki geometrycznej dowolnych wzorów, np.: projektowanie wzoru

    bombek choinkowych.

        Cel operacyjny: - dziecko potrafi projektować z figur geometrycznych.

2. Wyłączanie ze zbioru przedmiotów tego co do niego nie pasuje.

   Cel operacyjny: - dziecko wie, gdy przedmiot nie pasuje do danego zbioru.

 

Edukacja w zakresie mowy i myślenia:          

1. Odbieranie i rozumienie treści wyrażanych przez niewerbalne środki wyrazu: ruch ciała,

    mimikę, np.: ruch ręki – wyrażający pożegnanie, przywołanie, pogrożenie; kiwnięcie głową

    – wyrażające aprobatę; uśmiech – wyrażający radość lub przyzwolenie; płacz lub złość –

    wyrażające smutek, niezadowolenie.

           Cel operacyjny: - dziecko rozpoznaje znaki niewerbalne, przyjęte podczas zajęć

                                         i zabaw.

2. Rozwijanie zasobu słownika biernego i czynnego podczas wypowiedzi w kręgu

    dyskusyjnym.

            Cel operacyjny: - dziecko zna pojęcia związane ze Świętami Bożego Narodzenia:

                                          Jasełka, Wigilia, choinka, pasterze, Maryja, Józef, szopka, stroiki,

                                           dzielnie się opłatkiem…

Aktywność językowa:

1.Rozmowy w kręgu dyskusyjnym.

            Cel operacyjny: - dziecko potrafi czekać na swoją kolej podczas wypowiedzi.

2.Wykazywanie zainteresowań książką ,,Drzewko choinkowe”.

             Cel operacyjny: - dziecko potrafi czytać nową książkę.

 

Edukacja w zakresie przygotowania do pisania i czytania:

1. Oglądanie obrazków i wypowiedzi na temat ich treści.

            Cel operacyjny: - dziecko opowiada o obrazkach.

2. Posługiwanie się umiarkowanym głosem i rozumienie, że przebywanie w hałasie jest

    szkodliwe dla zdrowia.

             Cel operacyjny: - dziecko mówi cicho podczas zabaw swobodnych,

 

Program czytania:  (z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności)

1. Czytanie z całą grupą, w parach, indywidualnie, przez dziewczynki i przez chłopców,

    od tyłu, każdej strony przez inne dziecko... samodzielnie lub ze wsparciem nauczycielki

    książki ,,Drzewko choinkowe”.

               Cel operacyjny: - dziecko potrafi przeczytać książkę ,,Drzewko choinkowe

                                             w różny sposób.

2. Urodziny litery „O, o”

              Cel operacyjny: dziecko wie, jak wygląda litera „O, o”, potrafi ją czytać.

 

Program pisania: (z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności)

1. Pisanie po  śladzie lub ze wzorem swojego imienia.

              Cel operacyjny: dziecko pisze po śladzie lub ze wzorem swoje imię.

2. Pisanie litery O, o na sztaludze (po śladzie) – 4 latki.

              Cel operacyjny: dziecko (4- letnie) pisze na sztaludze literę „O, o”.

                                            

Edukacja zdrowotna:

1. Przestrzeganie zakazu włączania i manipulowania urządzeniami podłączonymi do prądu

    oraz zabawy zapałkami: światełka na choinkę, zapalanie zimnych ogni, zapalanie świeczek.

                Cel operacyjny: - dziecko rozumie niebezpieczeństwo zabaw prądem i zapałkami.

2. Stosowanie zasady „w zdrowym ciele zdrowy duch”

                 Cel operacyjny: -dziecko potrafi rozgrzewać się w razie przemarznięcia

                                              (rozcieranie zmarzniętych miejsc)

 

 

II  Nabywanie  umiejętności poprzez działanie

 

Aktywność muzyczna:

1. Nauka piosenek ,,Choinko pachnąca”, ,,Piosenka o choince”.

                Cel operacyjny: - dziecko zna słowa piosenki, potrafi zaśpiewać I zwrotkę.

2. Słuchanie kolęd, próby śpiewania.

                Cel operacyjny: - dziecko wie, co to są kolędy, potrafi je śpiewać.

 

 

Aktywność plastyczna i wrażliwość estetyczna:

1. Zauważanie zmian o charakterze estetycznym w najbliższym otoczeniu, stroiki, gwiazdy

   w oknach domów, ubrane drzewka choinkowe na podwórkach przydomowych.

               Cel operacyjny: - dziecko widzi zmiany o charakterze estetycznym w otoczeniu.

2. Wykonywanie prac plastycznych związanych ze Świętami Bożego Narodzenia.

                Cel operacyjny: - dziecko potrafi ozdobić choinkę wyciętą z papieru.

3. Przygotowanie Jasełek dla rodziców.

               Cel operacyjny: dziecko rozumie celowość Jasełek.

 

Aktywność ruchowa:

1.Zestaw ćwiczeń i zabaw ruchowych – załącznik.

2.Zabawy ruchowe: ,,Pajacyki na choince”, ,,Ubieramy choinkę”,

   ,,Tańczące bombki”, ,,Idziemy wysokim śniegiem”.

 

 

III  Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej,

        Wspólnocie.

 

Edukacja społeczno-moralna:

1.Delikatne i taktowne zachowanie wobec dzieci niepełnosprawnych.

                  Cel operacyjny: - dziecko wie, jak należy zachowywać się wobec dzieci

                                                niepełnosprawnych.

2. Włączanie się w wykonywanie prac porządkowych związanych ze Świętami Bożego

    Narodzenia.

                  Cel operacyjny: - dziecko potrafi włączyć się do porządków świątecznych.

 

 

IV  Budowanie  systemu  wartości

1. Aktywny udział w tworzeniu piękna – przygotowanie Jasełek i dekoracji sali.

                  Cel operacyjny: - dziecko poznaje piękno jako wartość.

 

 

Zabawy:

1.Zabawy konstrukcyjne: - wznoszenie budowli z klocków drewnianych.

                  Cel operacyjny: - dziecko potrafi rozwijać wyobraźnię twórczą.

2.Zabawy tematyczne.

                  Cel operacyjny: - dziecko potrafi bawić się zgodnie z innymi dziećmi

3.Zabawa w dowolnie wybranym przez siebie kąciku.

                   Cel operacyjny: - dziecko odkłada zabawki na swoje miejsce.

4.Zabawa dydaktyczna:

        "Którą ozdobę choinkową schowałam?” – dziecko zapamiętuje nazwy schowanych

                                                 ozdób choinkowych

5. Zabawa rozwijająca inteligencję emocjonalną:

     „Złoty medal miłości" - nagroda za myślenie o innych. Odznaczenie medalem osoby,

                                           która okazała komuś bardzo dużo serca.  

6. Zabawa stymulująca rozwój językowy

    Opowiadanie treści obrazka, historyjki obrazkowej .

    Dziecko przygląda się obrazkowi, który następnie zakrywamy Prowadzący zadaje pytania

   do obrazka, np.

     Co leży na stole?

     Jakie zwierzątko ukryło się pod stołem?

     Jakiego koloru babcia ma fartuszek?

     Co robi dziewczynka?

     Dziecko samodzielnie  buduje zdania do obrazka.       

7.Zabawa integrująca: - ,,Witaj Olu...”, „Wszyscy są …”

 

 

 

 

Załączniki:

-          zestaw zabaw i ćwiczeń ruchowych

-          tekst piosenek

 

 

Literatura:

1.M.Mazurek - ,,Drzewko choinkowe”.

2.K. Wlaźnik- ,,Wychowanie fizyczne w przedszkolu”.

3.U. Smoczyńska-Nachtmann -,,Kalendarz muzyczny w przedszkolu”.

4. ,,ABC...Program wychowania przedszkolnego XXI w.”

 

 

 

Tygodniowe opracowanie jest zgodne z podstawą Programową Wych. Przedszk. dla  przedszkoli

i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych (Dz.U.nr 2 z 17 stycznia 2002r., poz18)

                

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin