Przepisy klasyfikacji i budowy statków morskich.doc

(123 KB) Pobierz
PRZEPISY KLASYFIKACJI l BUDOWY STATKÓW MORSKICH

PRZEPISY   KLASYFIKACJI l BUDOWY STATKÓW MORSKICH.

Przepisy klasyfikacji i budowy statków morskich składają się z następujących części:

I.                     Zasady klasyfikacji

II.         Kadłub

III.        Wyposażenie kadłubowe

IV.       Stateczność i niezatapialność

V.                     Ochrona przeciwpożarowa

VI.       Urządzenia maszynowe i urządzenia chłodnicze
VII.      Silniki, mechanizmy, kotły i zbiorniki ciśnieniowe
VIII.     Urządzenia elektryczne i automatyzacja

IX.       Materiały i spawanie

Oraz z publikacji „P" wymienionych w tych częściach przepisów:

Nr 36/P - Przeglądy kadłuba zbiornikowców olejowych

Nr 39/P - Przeglądy kadłuba masowców

Nr 46/P - Przeglądy kadłuba chemikaliowców             
Nr 14/P - Zasady uznawania programów i obliczeń komputerowych.

Zakres nadzoru

1. Klasyfikacja statku obejmuje kadłub wraz z jego wyposażeniem, urządzenia maszynowe i elektryczne oraz urządzenia chłodnicze - łącznie z instalacjami.

2. Zakresem nadzoru objęte są również stateczność, niezatapialność i ochrona przeciwpożarowa.

3. Jeżeli symbol klasy zawiera znaki dodatkowe, to odpowiadające im elementy kadłuba, urządzeń maszynowych i elektrycznych oraz wyposażenia poddawane są przeglądom klasyfikacyjnym.

4. Podczas okresowych przeglądów klasyfikacyjnych wyposażenie statku nie objęte klasyfikacją podlega nadzorowi technicznemu klasyfikatora pod wzglądem zapewnienia bezpieczeństwa w zakresie objętym wymaganiami państwa flagi.

Klasyfikacja statku

1.   Na wniosek armatora klasyfikator może:

nadać klasą statkowi nowo budowanemu lub istniejącemu

odnowić klasą,

unieważnić lub przywrócić klasę, statkowi istniejącemu.

2.   Klasyfikator może zawiesić klasę statku lub ją unieważnić z następujących powodów:        -    uszkodzenie statku: wejście na mieliznę, uszkodzenie kadłuba, awarii urządzeń, instalacji, wyposażenia. W każdym przypadku armator powinien powiadomić klasyfikatora, określić zakres uszkodzeń, termin naprawy. Klasa statku zastaje zawieszona do czasu przeprowadzenia przeglądu awaryjnego. Na podstawie wyników przeglądu, klasyfikator może podjąć decyzje o anulowaniu automatycznego zawieszenia klasy statku.

przekroczenie warunków eksploatacyjnych określonych w Świadectwie klasy przekroczenie terminów przeglądu dla odnowienia klasy,

-    przekroczenie terminu przeprowadzenia przeglądu rocznego,

-     przekroczenie terminu przeprowadzenia przeglądu pośredniego,

-    przekroczenie terminu przeglądu elementów nadzoru stałego,

-    przekroczenie terminu wykonania zaleceń,

przeprowadzenie planowanego remontu w trakcie rejsu bez powiadomienia klasyfikatora,

zaległości armatora w opłatach za czynności nadzorcze.

 

 

 

Klasa statku

l     Nadanie klasy następuje w formie wydania Świadectwa klasy i wpisania statku do rejestru klasyfikatora.

W pierwszej fazie po pozytywnym zakończeniu przeglądu zasadniczego w zakresie nadzoru nad budową ( zakres ustalany na podstawie zatwierdzonej dokumentacji technicznej, warunków budowy, planów ogólnych planów zbiorników), placówka klasyfikatora wydaje Tymczasowe świadectwo klasy, umożliwiające statkowi żeglugę do czasu otrzymania Świadectwa klasy.

2.   Statek posiadający ważną klasą innej instytucji klasyfikacyjnej należącej do IACS, może    otrzymać    klasą    innego    klasyfikatora    po    przeprowadzeniu    przeglądu zasadniczego w zakresie ustalonym przez klasyfikatora nadającego klasą.

3.   Dokumentacja . statku:

a)   Dokumentacja ogólna- plan ogólny, plan pomieszczeń, krzywe hydrostatyczne, podręcznik ładowania, informacje o stateczności.

b)   Dokumentacja kadłubowa- zład poprzeczny i podłużny, wymiary konstrukcyjne dna, dziobu i rufy. pokłady, rozwinięcie poszycia, grodzie poprzeczne, zestaw sterowy, pokrywy łukowe.

c)   Dokumentacja maszynowa: plan siłowni, plan ochrony ppoż., wal pośredni, oporowy, śrubowy, śruba napadowa, silniki główne i pomocnicze, kotły, pogrzewacze. system zęzowy i balastowy, instalacje elektryczne, bilans energetyczny, plan urządzenia sterowego.

d)   Obliczenia drgań skrętnych.

e)   Dodatkowa dokumentacja wymagana dla statków ze wzmocnieniami lodowymi.

f)   Dodatkowa dokumentacja dla zbiornikowców - plany pompowni, rurociągów.

g)   Dodatkowa dokumentacja wymagana dla siłowni bez wachtowej: opis i schemat blokowy obsługi systemu sterowania, schematy sterowania urządzeń napadu głównego i pomocniczych, pomiar zęz, kotłów, wykrywania pożaru, systemu alarmowego.

h)   Dodatkowa dokumentacja: opis techniczny, linie teoretyczne, rysunki konstrukcyjne nadbudówek i grodzi wzdłużnych.

UTRZYMANIE KLASY -TERMINY PRZEGLĄDÓW

1.   Warunki utrzymania klasy.

-          utrzymanie w należytym sianie statku -jego kadłuba, urządzeń, wyposażenia,

-          eksploatacja statku w warunkach określonych w Świadectwie klasy,

-          przeprowadzanie należnych przeglądów okresowych.

-          wykonanie zaleceń w określonych terminach.

-          przeprowadzanie wymaganych przeglądów doraźnych.

-          terminowe regulowanie opłat za czynności nadzorcze.

2.   Przeglądy okresowe przewidziane w cyklu klasyfikacyjnym.

-          przegląd roczny,

-          przegląd pośredni.

Celem tych przeglądów jest potwierdzenie . że statek zachował warunki utrzymania klasy.

-          przegląd dla odnowienia klasy.

Przegląd dla odnowienia klasy ma na celu stwierdzenie, że kadłub i jego wyposażenie, urządzenia maszynowe i instalacje statkowe odpowiadają wymaganiom klasyfikacyjnym i że statek nadaje się do eksploatacji zgodnej z przeznaczeniem przez, kolejny okres pięcioletni.

3.   Przeglądy doraźne przeprowadzane w przypadku:

-          zgłoszenia statku lub poszczególnych mechanizmów do przeglądu wynikającego z

nadzoru stałego,

-          przegląd poawaryjny : kadłub, mechanizmy, urządzenia,

-          przegląd elementów statku naprawionych w czasie podróży,

-          audit - przeprowadzany w celu określenia stopnia zgodności realizowanych przez

klasyfikatora procesów z wymaganiami systemu jakości np. ISO, ISM.

4.   Przegląd roczny i pośredni lub dla odnowienia klasy mogą być uznane za kompletne wówczas, gdy dokonano odpowiedniego przeglądu kadłuba i urządzeń maszynowych w określonym dla danego przeglądu zakresie. Zakres przeglądu może być rozszerzony w zależności od wieku statku, jego stanu technicznego oraz rodzaju wyposażenia i konstrukcji.

W uzasadnionych przypadkach inspektor klasyfikatora może odstąpić od przeglądu poszczególnych urządzeń w stanie rozmontowanym lub przegląd ten ograniczyć, jeżeli oględziny zewnętrzne, pomiary i próby działania wykażą dobry stan techniczny danego urządzenia.

5.   Na podstawie analizy protokołów z prac konserwacyjnych i remontowych silnika głównego i silników pomocniczych zakres ich przeglądu może również zostać ograniczony. Nic dotyczy to silnika głównego statków w żegludze nieograniczonej.

6.   W wypadku prowadzenia ważnych prac remontowych ( pomiary grubości, naprawy kadłuba, przeglądy podwodne kadłuba przez nurków, remonty silników i ważnych urządzeń maszynowych i pokładowych, remonty kotłów i zbiorników ciśnieniowych, remonty i przeglądy instalacji przeciwpożarowych, prace te powinny być wykonywane przez firmy uznane przez klasyfikatora. Na wniosek armatora klasyfikator może udzielić jednorazowego uznania firmie po sprawdzeniu jej zdolności do, prawidłowego wykonania zleconych prac remontowych.

7.   Terminy przeglądów okresowych.

-          Przegląd roczny : przeprowadzany nic wcześniej niż 3 miesiące prze/ i nic później niż

3 miesiące po upływie każdego okresu rocznego.

-          Przegląd pośredni: przeprowadzany podczas drugiego lub trzeciego przeglądu rocznego - dodatkowe czynności mogą być wykonywane sukcesywnie w okresie od rozpoczęcia drugiego do zakończenia trzeciego przeglądu rocznego.

-          Przegląd dla odnowienia klasy - w okresie nie przekraczającym 5 lat. Na wniosek armatora klasyfikator może w wyjątkowych okolicznościach udzielić zgody na przesunięcie terminu remontu klasowego o dalsze 3 miesiące po upływie okresu 5 lat.

8. W wypadku gdy remont klasowy zostanie zakończony w okresie do 3 miesięcy przez datą lub trzy miesiące po dacie upływu ważności Świadectwa klasy, ważność nowego Świadectwa klasy wyznacza się na okres 5 lat poczynając od daty upływu ważności Świadectwa poprzedniego.

9. W wypadku zakończenia przeglądu klasowego przed upływem 3 miesięcy przed data upływu ważności Świadectwa klasy , nowy okres ważności liczy się od daty zakończenia przeglądu.

10. Przegląd podwodnej części kadłuba.

-          dla statków pasażerskich - co roku w okresie przeglądu okresowego.

-          dla pozostałych - dwukrotnie w ciągu cyklu klasyfikacyjnego w okresie przeglądu pośredniego i klasyfikacyjnego. Okres pomiędzy kolejnymi przeglądami nie powinien przekroczyć 3 lat.

11. Przeglądy części podwodnej kadłuba mogą być dokonywane przez nurków:

-          statki pasażerskie w trakcie przeglądu rocznego, statki bez napędu - w trakcie remontu pośredniego,

-          statki towarowe - w wypadku spełniania wymagań IWS ( i n water survey) w trakcie przeglądu pośredniego,

-          statki towarowe - bez    symbolu IWS , mogą być przeglądane przez nurków po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku przedstawionego przez armatora,

-          doraźny przegląd po wejściu statku na mieliznę.

12. Zakresy przeglądów rocznych i pośrednich.

12.1. Przegląd roczny kadłuba l jego wyposażenia.

-          oględziny zewnętrzne : sprawdzenie dokumentów, oględziny zewnętrzne części kadłuba i pokładów, grodzi kolizyjnej, grodzi wodoszczelnych, furt ładunkowych, nadbudów, zrębnic łukowych, włazów, drzwi wodoszczelnych, zamknięć kanałów wentylacyjnych, przejść komunikacyjnych, wyposażenia awaryjnego i wyposażenia do holowania, haków holowniczych, pokryw łukowych, lin i łańcuchów, bębnów linowych, systemu hydraulicznego, oględziny rejonów podejrzanych, pomiary grubości,

-          próby działania: furt ładunkowych, urządzenia sterowego, urządzenia kotwicznego i cumowniczego, zwalniania holu, zabezpieczenia pokryw łukowych w pozycji otwartej, próby działania systemu hydraulicznego , itp.

-          Sprawdzenie: podręcznika i kalkulatora ładunkowego, ważności informacji o stateczności i niezatapialności.

-          Dodatkowo na statkach pasażerskich: konstrukcji pokładu lądowiska, wyposażenia ppoż., pomieszczenia i procedur obsługi helikoptera,

12.2. Przegląd pośredni kadłuba i jego wyposażenia;

Zakres jak dla przeglądu rocznego oraz dodatkowo:

§         • Oględziny zewnętrzne ładowni, dna wewnętrznego, poszycia, grodzi.

§         • Oględziny pomieszczeń siłowni i szybów wraz z zamknięciami.

§         • Oględziny zewnętrzne mocowań armatury dennej i burtowej,

§         • Oględziny zbiorników balastowych ( w zależności od wieku statku ).

13. Przegląd roczny urządzeń maszynowych.

§         • Sprawdzenie dokumentów klasyfikacyjnych oraz zapisów w dokumentach statkowych.

13.1. Urządzenia, mechanizmy i instalacje siłowni.

a) Silnik główny:

•   oględziny zewnętrzne      urządzeń zabezpieczających skrzynię korbową, osłon rur paliwowych.

•   próby działania zabezpieczeń,

•   próby urządzeń manewrowych i rozruchowych, powrót do pracy po awaryjnym stopie.

•   pomiar sprężynowania wału korbowego. .

b) Turbina główna.

próba działania zaworów manewrowych,

-     sprawdzenie działania wskaźników luzu poosiowego i temperatury łożysk.

c) Główny napęd elektryczny

-          próby działania prądnic i silników napędu głównego, sprzęgieł, rozdzielnic, pulpitów kontrolnych i sterowniczych,

-    sprawdzenie sygnalizacji przekroczeń wysokich temperatur, silniki napadowe prądnic wraz z zabezpieczeniami,

-          pompy z niezależnym napadem elektrycznym, instalacja zęzowa, balastowa,

-          sygnalizacja wysokiego poziomu zęz w siłowni, ładowni,

-          instalacja sprężonego powietrza ze sprężarkami i zaworami bezpieczeństwa,

-     oględziny zbiorników sprężonego powietrza, urządzenia do zamykania zaworów tu

zbiornikach paliwa i oleju - próby działania,

-          instalacja wentylacji siłowni, pomieszczeń ładowni,

-          instalacje ochrony środowiska - oględziny, próby,

-          próba działania urządzenia przesterowania śruby nastawnej,

d) Ochrona przeciwpożarowa.

-          instalacja wodnohydrantowa, (tryskaczowa, na mgłę wodną- próba drożności)

-próby działania łącznie z próbą awaryjnej pompy ppoż.

•   instalacja na dwutlenek węgla, balonowa i inne instalacje gaszenia

objętościowego: oględziny zewnętrzne stacji głównych i lokalnych, oględziny zewnętrzne

zbiorników, sprawdzenie terminu ważności próby hydraulicznej

( wymagana co 10 lat dla butli w wieku do 20 lat i co 5 lat dla butli starszych)

•    Próba hydrauliczna przeprowadzana dla co najmniej 10 % liczby zbiorników w stacji, max ubytek tary butli - 2 %,

•    oględziny wewnętrzne zbiorników niskociśnieniowych instalacji CO2 i halonu - dla wieku powyżej 5 lat.

•    próba hydrauliczna kolektorów podczas pośredniego lub klasowego remontu.

•    Sprawdzenie drożności rurociągów rozprowadzających czynnik gaśniczy,

•    Sprawdzenie coroczne stanu napełnienia zbiorników, dopuszczalny ubytek - 10 % wymaganej ilości CO2 i 5 % wymaganej ilości halonu.

•    Próby działania zaworów rozdzielczych oraz sygnalizacji ostrzegawczej z automatycznym wyłączaniem wentylatorów pomieszczeń bronionych.

•    Sprawdzenie ciśnienia w bullach balonowych i w bullach innych gaśniczych czynników gazowych.

•    Instalacja na gaz obojętny - oględziny zewnętrzne, próba działania, próba hydrauliczna i pomiar grubości ścianek rurociągów - co 5 lat.

•    Instalacja pianowa - sprawdzenie ilości czynnika - max ubytek 10 % wymaganej ilości, sprawdzenie terminu laboratoryjnego badania środka pianotwórczego - pierwsze po 3 latach, następne co 12 miesięcy, oględziny zewnętrzne i próba działania instalacji przy użyciu wody zaburtowej ( bez użycia środka pianotwórczego).

•    Instalacja proszkowa - sprawdzenie jakości proszku, oględziny i próba drożności rurociągów.

•    Próba działania instalacji sygnalizacji pożarowej - automatycznej, ręcznej, sygnalizacja zamykania drzwi przeciwpożarowych.

•    Próby działania zdalnego wyłączania pomp paliwowych i olejowych, wirówek paliwa i oleju oraz kotłów i spalarki.

•    Próba działania drzwi i innych zamknięć otworów konstrukcyjnych, sprawdzenie stanu przegród przeciwpożarowych.

•    Sprawdzenie czy siłownia i jej urządzenia są wolno od zanieczyszczeń ropopochodnych lub innych mogących być źródłem pożaru,

e) Urządzenia elektryczne i układy automatyki.

•    Próby podstawowych źródeł energii elektrycznej - próba obciążenia, próba pracy równoległej łącznie z próbą zabezpieczeń kierunkowych.

Zabezpieczenie prądnic przed przeciążeniami i zwarciami- sprawdzenie nastaw.

٠        Awaryjne   źródła   energii   elektrycznej   -   próba   uruchamiania    i    działania    zespołu prądotwórczego   łącznie   z   próbą   rezerwowego   uruchamiania,   próba   akumulatorów awaryjnych.

٠        Urządzenia rozdzielcze - rozdzielnica główna i awaryjna, rozdzielnica latarń sygnałowo-

pozycyjnych, rozdzielnica ładowania akumulatorów wraz z wentylacją akumulatorowi,

pulpity  sterowania   i   kontroli,   przyłącze   zasilania   zewnętrznego   -   próby,   oględziny

zewnętrzne.

٠        Urządzenia do przetwarzania energii elektrycznej, napędy urządzeń ważnych - sprężarek,

pomp,  wciągarek  kotwicznych,  cumowniczych,   urządzenia   sterowego,   wentylatorów,

drzwi wodoszczelnych - próby działania.

٠        Instalacje oświetleniowe pomieszczeń i miejsc ważnych dla bezpieczeństwa i ruchu statku

- oświetlenie podstawowe i awaryjne - oględziny i próby.

٠        Próby działania łączności wewnętrznej i sygnalizacji - telegraf maszynowy, sygnalizacja

alarmu ogólnego, łączność wewnętrzna służbowa.

٠        Pomiar rezystancji izolacji sieci i urządzeń elektrycznych.

٠        Oględziny zewnętrzne urządzeń o napięciu powyżej 1000 V, urządzeń w pomieszczeniach

zagrożonych wybuchem.

٠        Próby działania układu zdalnego sterowania napędem głównym.

٠        Próby działania układu bezpieczeństwa napędu głównego.

٠        Próby działania układu automatycznego sterowania zespołów prądotwórczych.

٠        Próby działania układu bezpieczeństwa zespołów prądotwórczych.

٠        Próby  działania   układów  automatyki   pomp,   sprężarek   powietrza   wraz  z układami

bezpieczeństwa.

٠        Próby działania układów zdalnego i automatycznego sterowania instalacją zęzową, próba

sygnalizacji wysokiego poziomu zęz.

٠        Próby    działania    układu    alarmowego    siłowni,    łącznie    z    próbą    sygnalizacji w pomieszczeniach mechaników.

٠        Oględziny zewnętrzne torów kablowych.

f) Wymagania dodatkowe dla zbiornikowców olejowych, gazowców i chemikaliowców:

٠        Pompy ładunkowe- oględziny zewnętrzne.

٠        Zdalne  sterowanie   instalacji   ładunkowej   i   wskaźników  poziomu   ładunku  -  próby

działania.

٠        Stan wskaźników ciśnienia w instalacji ładunkowej oraz wskaźników poziomu ładunku-

sprawdzenie.

٠        Urządzenia elektryczne i lory kablowe w przestrzeniach zagrożonych wybuchem - na

pokładach otwartych i w pompowni, pomiar rezystancji izolacji - oględziny zewnętrzne.

٠        Środki do przywrócenia sterowności statku w wypadku awarii - sprawdzenie.

٠        Zawory   nadciśnieniowo   -   podciśnieniowe   zbiorników   ładunkowych   -   oględziny

zewnętrzne.

٠        Instalacje   ładunku   ciekłego   oraz   mycia,   odgazowania,   parowania,   balastowania   i

resztkowania zbiorników ładunkowych - oględziny zewnętrzne.

٠        Instalacja wentylacji pompowni i pomieszczenia urządzeń instalacji gazów obojętnych -

oględziny, próba działania.

٠        Urządzenia do holowania awaryjnego - oględziny zewnętrzne.

٠        W razie konieczności wykonanie pomiarów grubości ścianek rurociągów lub próby

hydrauliczne.

14. Przegląd pośredni urządzeń maszynowych.

Obejmuje czynności z zakresu przeglądu rocznego.

15. Przegląd kadłuba dla odnowienia klasy-statek do 5 lat.

Zakres jak dla przeglądu rocznego i pośredniego oraz dodatkowo czynności wymienione

poniżej:

•    Oględziny szczegółowe ładowni i pomieszczeń siłowni oraz pompowni, dna wewnętrznego, poszycia ,grodzi, pokładów, międzypokładów, wiązań, rurociągów, studzienek zęzowych oraz przejść przez grodzie wodoszczelne, oględziny szczegółowe pokryw łukowych, oględziny szczegółowe zbiorników balastowych ( skrajnik dziobowy, rufowy, komory kotwiczne, zbiorniki balastowe, koferdamy i tunele, ocena powłok ochronnych w zbiornikach balastowych.

•    Oględziny szczegółowe zęz w ładowniach i pomieszczeniach siłowni, fundamentów silników głównych i pomocniczych, mechanizmów pomocniczych i kotłów, zamknięć łukowych, masztów, olinowania, kotw...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin