marketing.pdf

(2244 KB) Pobierz
SPIS TREŚCI
Informacje o autorach ............................................................................................. 6
Wykaz waŜniejszych skrótów .................................................................................. 7
Od redaktora serii wydawniczej ............................................................................. 8
Wstęp ....................................................................................................................... 10
Rozdział 1. Marketing jako narzędzie realizacji przez gminę funkcji
informacyjnopromocyjnej .............................................................. 14
1.1. Uwagi wprowadzające ................................................................................ 14
1.2. Marketing terytorialny jako efekt poszerzania i pogłębiania wiedzy
marketingowej ............................................................................................ 16
1.2.1. Pojęcie marketingu terytorialnego......................................................... 16
1.2.2. Cele marketingu terytorialnego ............................................................. 20
1.2.3. „Miejsce” w marketingu terytorialnym ................................................. 23
1.2.4. Ogólne warunki i czynniki rozwoju marketingu terytorialnego ............ 25
1.2.5. Marketing terytorialny a inne dziedziny wiedzy marketingowej .......... 27
1.2.6. Wewnętrzna i zewnętrzna sfera marketingu terytorialnego .................. 30
1.2.7. Marketing własny i obcy jednostki terytorialnej ................................... 34
1.2.8. Poziomy marketingu terytorialnego ...................................................... 36
1.3. Marketing terytorialny jako rynkowa koncepcja pozyskiwania
czynników rozwojowych jednostek przestrzennoadministracyjnych ........ 39
1.3.1. Relacje wymienne w marketingu terytorialnym – transfery wartości ... 40
1.3.2. Czynniki rozwojowe miast, gmin i regionów oraz ich źródła ............... 41
1.3.3. System tworzenia i dostarczania wartości w marketingu miast, gmin
i regionów.............................................................................................. 44
1.4. Przesłanki kształtowania strategii marketingowej jednostek
przestrzennoadministracyjnych ................................................................. 48
1.4.1. Etapy zmian rynkowej orientacji jednostek przestrzenno
administracyjnych ................................................................................. 48
1.4.2. Szczegółowa typologia rynków docelowych w marketingu
terytorialnym ......................................................................................... 51
1.4.3. ZałoŜenia kształtowania strategii marketingowej jednostki
przestrzennoadministracyjnej............................................................... 54
3
1.4.4. Terytorialny marketingmix – kompozycja instrumentów
marketingowych jednostki przestrzennoadministracyjnej ................... 59
1.4.5. Organizacja działalności marketingowej w jednostkach
przestrzennoadministracyjnych ............................................................ 65
1.4.6. Diagnozowanie marketingowe orientacji miasta (gminy)
lub regionu – próba uogólnienia i pomiaru ........................................... 69
1.4.7. Próba oceny poziomu i warunków rozwoju marketingu
terytorialnego w Polsce ......................................................................... 77
1.5. Studia przypadku dobrych praktyk w zakresie wykorzystania przez
gminy narzędzi marketingowych w celu realizacji funkcji
informacyjnopromocyjnej ......................................................................... 78
Rozdział 2. Public relations – skuteczny instrument budowy wizerunku
jednostki terytorialnej ..................................................................... 95
2.1. Uwagi wprowadzające ................................................................................ 95
2.2. Istota public relations ................................................................................. 96
2.2.1. Ani reklama, ani dziennikarstwo – tylko PR ......................................... 96
2.2.2. Elementy PR.......................................................................................... 98
2.2.3. Cztery spojrzenia na PR .......................................................................100
2.3. Techniki PR ...............................................................................................101
2.3.1. Działania analityczne............................................................................101
2.3.2. Działania wewnętrzne ..........................................................................103
2.3.3. Działania zewnętrzne............................................................................105
2.3.4. Działania reaktywne .............................................................................107
2.4. Współpraca z dziennikarzami ....................................................................109
2.4.1. Komunikat dla mediów ........................................................................109
2.4.2. Konferencja prasowa ............................................................................114
2.5. Czasopismo samorządowe .........................................................................117
2.5.1. Wady czasopisma samorządowego ......................................................118
2.5.2. Zalety czasopisma samorządowego......................................................119
2.5.3. Czy i jak redagować czasopismo samorządowe? .................................120
2.6. Plan działań PR..........................................................................................121
2.6.1. Diagnoza sytuacji .................................................................................122
2.6.2. Plan działań ..........................................................................................123
2.6.3. Realizacja planu i konsultacje społeczne..............................................124
2.6.4. Ocena skutków .....................................................................................127
2.7. Sytuacje kryzysowe ...................................................................................128
4
2.8. Lobbing......................................................................................................132
2.8.1. Etapy działań lobbingowych ................................................................133
2.9. Studium przypadku dobrych praktyk w zakresie wykorzystania przez
gminy public relations w działalności informacyjnopromocyjnej ...........135
Rozdział 3. Internet jako innowacyjne narzędzie realizacji funkcji
marketingowej przez jednostki samorządu terytorialneg o..........142
3.1. Uwagi wprowadzające ...............................................................................142
3.2. Charakterystyka wybranych narzędzi oraz usług internetowych...............143
3.3. Internet jako narzędzie komunikacji ..........................................................148
3.3.1. Budowa bazy adresatów .......................................................................149
3.3.2. Zasady budowy i wysyłania emaili .....................................................150
3.3.3. Bezpieczeństwo poczty elektronicznej .................................................151
3.4. Internet jako narzędzie komunikacji marketingowej .................................152
3.4.1. Wybór domeny .....................................................................................152
3.4.2. Reklama w sieci....................................................................................154
3.4.3. Internet jako narzędzie analizy rynku...................................................156
3.5. Studia przypadku dobrych praktyk w zakresie wykorzystania przez
gminy narzędzi informatycznych w celu realizacji funkcji
informacyjnopromocyjnej ........................................................................160
Wykaz polecanej literatury ..................................................................................168
5
Informacje o autorach
Wojciech Furman – dr nauk humanistycznych w zakresie nauki o polityce;
adiunkt w WyŜszej Szkole Zarządzania w Rzeszowie; adiunkt w Katedrze Poli
tologii Uniwersytetu Rzeszowskiego; członek Polskiego Towarzystwa Komuni
kacji Społecznej; autor publikacji z dziedziny dziennikarstwa i public relations
(2.1., 2.2., 2.3., 2.4., 2.5., 2.6., 2.7., 2.8.).
Colin Hales – dr nauk ekonomicznych w zakresie zarządzania; kierownik Pra
cowni NaukowoDydaktycznej Informatyki Gospodarczej na Wydziale Ekono
mii Uniwersytetu Rzeszowskiego. Członek Stowarzyszenia Podkarpacki Instytut
eRozwoju; autor publikacji z zakresu marketingu, erozwoju i informatyki; or
ganizator Konferencji „Społeczeństwo informacyjne” (3.1., 3.2., 3.3., 3.4.).
Krzysztof Kaszuba – dr nauk ekonomicznych; adiunkt w WyŜszej Szkole Za
rządzania w Rzeszowie; przewodniczący Zespołu Doradczego Wojewody Pod
karpackiego ds. bieŜącego monitorowania sytuacji społecznogospodarczej wo
jewództwa podkarpackiego; prezes Zarządu Małopolskiego Instytutu Gospo
darczego w Rzeszowie; autor, współautor, redaktor kilkudziesięciu publikacji
i raportów w zakresie przedsiębiorczości, inwestycji zagranicznych i rozwoju
regionalnego oraz biznesplanów dla przedsiębiorstw (Wstęp, 1.5., 2.9., 3.5.).
Andrzej Szromnik – prof. zw. dr hab. nauk ekonomicznych; kierownik Katedry
Handlu i Instytucji Rynkowych na Wydziale Ekonomii Uniwersytetu Ekono
micznego w Krakowie; profesor Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie; au
tor ponad 300 publikacji z zakresu handlu i marketingu; członek rad naukowych
i redakcyjnych czasopism polskich i zagranicznych: „Handel wewnętrzny”,
„Nowe śycie Gospodarcze”, „Podnikove Review”; współpracownik uniwersyte
tów w: Knoxville, Norymberdze, Messynie, Moskwie, Kijowie i Lwowie (1.1.,
1.2., 1.3., 1.4.).
6
Wykaz waŜniejszych skrótów
AMA – ( Amecican Marketing Association ) Amerykańskie Stowarzyszenie Za
rządzania
COP – Centralny Okręg Przemysłowy
CSR – ( Corporate Social Responsibility ) społeczna odpowiedzialność przedsię
biorstwa, etyczne działanie danego podmiotu, jego troska o środowisko natural
ne, odpowiedzialne działania na rynku, respektowanie praw człowieka oraz za
angaŜowanie w sprawy społeczne
IP – Inkubator Przedsiębiorczości
JST – Jednostki Samorządu Terytorialnego
MRR – Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
MSP – Małe i Średnie Przedsiębiorstwa
PARP – Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
PR – ( Public Relations ) zarządzanie organizacją w taki sposób, aby zasługiwała
na zrozumienie i akceptację ze strony otoczenia
ZRL – Zarządzanie Rozwojem Lokalnym
ZZL – Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin