5
ĆWICZENIA
DOSKONALĄCE FUNKCJE
PERCEPCYJNO – MOTORYCZNE
STYMULACJA I KOMPENSACJA
Opracowała: Elżbieta Kubacka
Spis treści
1. Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej………………………………3
2. Ćwiczenia orientacji przestrzennej………………………………… 45
3. Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej………………………………61
4. Ćwiczenie sprawności manualnej……………………………………80
5. Integracja percepcyjno - motoryczna……………………………… 96
6. Scenariusze zajęć…………………………………………………….100
1.Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej
Deficyty w zakresie percepcji wzrokowej są jedną z najczęstszych przyczyn trudności w opanowaniu procesu czytania i pisania. Wg Haliny Spionek niezbędnym warunkiem prawidłowego przebiegu procesu wzrokowego spostrzegania jest autonomicznie dobrze zbudowany i funkcjonalnie sprawny analizator wzrokowy.
Praca analizatora wzrokowego jest ściśle powiązana z pracą innych analizatorów: kinestetyczno – ruchowego, dotykowego, słuchowego. Żaden z nich nie pracuje
w izolacji. Stwarza to możliwość izolowanego usprawniania funkcji gorzej rozwiniętych, ale również częściowej kompensacji funkcji zaburzonych przez funkcje lepiej rozwinięte.
Ćwiczenia rozwoju percepcji wzrokowej mogą być stosowane zarówno w pracy indywidualnej z dzieckiem, jak również w pracy grupowej.
W każdym przypadku osoba stosująca te ćwiczenia powinna uwzględnić kilka podstawowych zasad:
1. Zajęcia z zastosowaniem ćwiczeń powinny odbywać się regularnie, znacznie lepsze efekty przynosi wykonywanie ćwiczeń przez kilkanaście minut codziennie, niż jedno dwugodzinne posiedzenie w tygodniu;
2.Czas poświęcany na codzienne ćwiczenia jak również tempo ich wykonywania powinny być dostosowane do indywidualnych możliwości dziecka;
3. Jeżeli dziecko pomimo podejmowania kolejnych prób nie jest w stanie sprostać zadaniu, należy zaprezentować mu prawidłowe rozwiązanie i poprosić o jego powtórzenie; w takiej sytuacji należy zastanowić się nad przyczyną trudności.
Pomocne może się okazać notowanie postępów dziecka.
Proponowane przeze mnie ćwiczenia to tylko przykłady, które mogą okazać się pomocne w układaniu własnego planu stymulacji funkcji percepcyjno – motorycznych.
1.1 ĆWICZENIA NA FIGURACH GEOMETRYCZNYCH
· obwodzenie ręką, palcem kształtów figur;
· poszukiwanie figur w otoczeniu;
· kreślenie figur w powietrzu;
· obrysowywanie, wrysowywanie, kopiowanie;
· wypełnianie konturów figur;
· łączenie kropek, kresek, punktów;
· komponowanie szlaczków;
· nakładanie figur malejących;
· składanie figur z części na modelu;
· uzupełnianie brakującej części;
· proste kompozycje;
· sprawdziany wzrokowo – skojarzeniowe (domino geometryczne);
· ukryte figury;
· elementy figur i znaki literopodobne;
· dostrzeganie drobnych elementów, różnicowanie podobnych znaków graficznych;
1.2 ĆWICZENIA NA MATERIALE OBRAZKOWYM
· układanie obrazka z części wg wzoru, wg cięcia, z pamięci;
· uzupełnianie braków w obrazku;
· poszukiwanie różnic i identyczności;
· przedmioty zazębiające się;
· śledzenie linii (labirynt)
1.3 ĆWICZENIA PAMIĘCI WZROKOWEJ W ZABAWACH
· zabawy w przestrzeni;
· na płaszczyźnie;
· na rysunku.
1.1 ĆWICZENIA
NA FIGURACH GEOMETRYCZNYCH
7
1.1.1. Obrysowywanie kształtu figur ręką, palcem
9
12
Źródło: Maria Novakowa „ Matematyka przedszkolaka”
1.1.2 Szukanie figur w otoczeniu
Żródło: Maria Novakowa „ Matematyka przedszkolaka”
Nazwij poszczególne figury i za pomocą przerywanej linii zaznacz ich obwód. Z rubryki obok wybierz przedmiot o podobnym kształcie i pokoloruj go. W trzecie rubryce narysuj przedmiot, który przypomina ci daną figurę
1.1.4 Obrysowywanie, wrysowywanie, kopiowanie;
Polecenie: dorysuj brakująca figurę
23
1.1.5 Wypełnianie konturów figur
1.1.6 Łączenie kropek, kresek, punktów
...
arleta81