Ćwiczenia doskonalące funkcje percepcyjno - motoryczne.doc

(43818 KB) Pobierz
Projekt profilaktyczny

5

 

                     

 

ĆWICZENIA

DOSKONALĄCE FUNKCJE

PERCEPCYJNO – MOTORYCZNE

STYMULACJA I KOMPENSACJA

 

 

 

 

Opracowała: Elżbieta Kubacka

 

 

Spis treści

 

1.    Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej………………………………3

2.    Ćwiczenia orientacji przestrzennej…………………………………  45

3.    Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej………………………………61

4.    Ćwiczenie sprawności manualnej……………………………………80

5.    Integracja percepcyjno - motoryczna………………………………  96

6.    Scenariusze zajęć…………………………………………………….100

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej

 

Deficyty w zakresie percepcji wzrokowej są jedną z najczęstszych przyczyn trudności       w opanowaniu procesu czytania i pisania. Wg Haliny Spionek niezbędnym warunkiem prawidłowego przebiegu procesu wzrokowego spostrzegania jest autonomicznie dobrze zbudowany i funkcjonalnie sprawny analizator wzrokowy.

Praca analizatora wzrokowego jest ściśle powiązana z pracą innych analizatorów: kinestetyczno – ruchowego, dotykowego, słuchowego. Żaden z nich nie pracuje

w izolacji. Stwarza to możliwość izolowanego usprawniania funkcji gorzej rozwiniętych,           ale również częściowej kompensacji funkcji zaburzonych przez funkcje lepiej rozwinięte.

Ćwiczenia rozwoju percepcji wzrokowej mogą być stosowane zarówno w pracy indywidualnej z dzieckiem, jak również w pracy grupowej.

W każdym przypadku osoba stosująca te ćwiczenia powinna uwzględnić kilka podstawowych zasad:

1. Zajęcia z zastosowaniem ćwiczeń powinny odbywać się regularnie, znacznie lepsze efekty przynosi wykonywanie ćwiczeń przez kilkanaście minut codziennie, niż jedno dwugodzinne posiedzenie w tygodniu;

2.Czas poświęcany na codzienne ćwiczenia jak również tempo ich wykonywania powinny być dostosowane do indywidualnych możliwości dziecka;

3. Jeżeli dziecko pomimo podejmowania kolejnych prób nie jest w stanie sprostać zadaniu, należy zaprezentować mu prawidłowe rozwiązanie i poprosić o jego powtórzenie; w takiej sytuacji należy zastanowić się nad przyczyną trudności.

Pomocne może się okazać notowanie postępów dziecka.

Proponowane przeze mnie ćwiczenia to tylko przykłady, które mogą okazać się pomocne w układaniu własnego planu stymulacji funkcji percepcyjno – motorycznych.

1.1             ĆWICZENIA NA FIGURACH GEOMETRYCZNYCH

·         obwodzenie ręką, palcem kształtów figur;

·         poszukiwanie figur w otoczeniu;

·         kreślenie figur w powietrzu;

·         obrysowywanie, wrysowywanie, kopiowanie;

·         wypełnianie konturów figur;

·         łączenie kropek, kresek, punktów;

·         komponowanie szlaczków;

·         nakładanie figur malejących;

·         składanie figur z części na modelu;

·         uzupełnianie brakującej części;

·         proste kompozycje;

·         sprawdziany wzrokowo – skojarzeniowe (domino geometryczne);

·         ukryte figury;

·         elementy figur i znaki literopodobne;

·         dostrzeganie drobnych elementów, różnicowanie podobnych znaków graficznych;

1.2             ĆWICZENIA NA MATERIALE OBRAZKOWYM

·         układanie obrazka z części wg wzoru, wg cięcia, z pamięci;

·         uzupełnianie brakującej części;

·         uzupełnianie braków w obrazku;

·         poszukiwanie różnic i identyczności;

·         przedmioty zazębiające się;

·         śledzenie linii (labirynt)

 

1.3             ĆWICZENIA PAMIĘCI WZROKOWEJ W  ZABAWACH

·         zabawy w przestrzeni;

·         na płaszczyźnie;

·         na rysunku.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.1 ĆWICZENIA

NA FIGURACH GEOMETRYCZNYCH


7

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                   1.1.1. Obrysowywanie kształtu figur ręką, palcem    

 



 

 


9

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             

             



             

 

 

 

 

 


12

 

 



Źródło: Maria Novakowa „ Matematyka przedszkolaka”

                                        1.1.2        Szukanie figur w otoczeniu

 

 

Żródło: Maria Novakowa „ Matematyka przedszkolaka”

 



Nazwij poszczególne figury i za pomocą przerywanej linii zaznacz ich obwód. Z rubryki obok wybierz przedmiot o podobnym kształcie i pokoloruj go. W trzecie rubryce narysuj przedmiot, który przypomina ci daną figurę

 

 

1.1.4            Obrysowywanie, wrysowywanie, kopiowanie;



Źródło: Maria Novakowa „ Matematyka przedszkolaka”

Polecenie: dorysuj brakująca figurę

 

 

 

 


23

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.1.5       Wypełnianie konturów figur

 

             

                                         

 



 

 

 

 

 

 

 

             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.1.6            Łączenie kropek, kresek, punktów

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin