Logistyka w przedsiębiorstwie - Agnieszka Ciak i Magdalena Kaczor.docx

(41 KB) Pobierz

Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

Logistyka 
w przedsiębiorstwie

Autorzy:

Agnieszka Ciak

Magdalena Kaczor

Dębica, 9.04.2011

 

Spis treści

1.              Wstęp              3

2.              Pojęcie i istota logistyki              3

3.              Zarządzanie logistyczne              4

4.              Infrastruktura logistyczna              5

5.              Koszty logistyczne              5

6.              Transport, dystrybucja, spedycja              8

7.              Nowoczesne systemy logistyczne              8

8.              Logistyka, spedycja, transport - różnice .              10

Bibliografia              11


 

 

1.     Wstęp

Do gospodarki pojęcie logistyka zostało wprowadzone w latach 50 XX wieku. Nie znaczy to jednak, że procesy i zjawiska typowe dla logistyki nie występowały już wcześniej 
w gospodarce i w poszczególnych jej ogniwach. W polskiej literaturze ekonomicznej termin ten został upowszechniony dopiero na przełomie lat 80 i 90. Wiele elementów logistyki było jednak poruszanych o wiele wcześniej. W zarządzaniu przedsiębiorstwem logistyka w krajach wysoko rozwiniętych odgrywa znaczącą rolę. Jest jednym z najszybciej rozwijających się obszarów zarządzania. Ważne jest dla przyszłości firmy, aby wybrać właściwą drogę rozwoju systemu logistycznego przedsiębiorstwa oraz wprowadzać na czas odpowiednie do wymogów rynku i możliwości firmy zmiany w procesach logistycznych. Rozwój logistyki we współczesnych warunkach gospodarki rynkowej następuje nie tylko w pojedynczych przedsiębiorstwach. Obejmuje również procesy przepływów w skali krajowej i globalnej. Sprawą kluczową dla logistyki jest kombinacja kosztów i cech jakościowych, które określają poziom obsługi rynku. Koszty systemu logistycznego wraz z poziomem obsługi rynku gwarantowanym przez ten system wskazują podobne zależności z innymi podstawowymi elementami firmy. Zależności te łączą system logistyczny z produkcją, zaopatrzeniem, zbytem, marketingiem itd. Istnienie tych powiązań oznacza, że zarządzanie logistyczne nie może ograniczać się do spraw dotyczących wewnętrznego funkcjonowania firmy i obsługi jej wejść i wyjść. Istotna jest też rola logistyki na szczeblu całego przedsiębiorstwa i korporacji

2.     Pojęcie i istota logistyki

 

Logistyka jest terminem opisującym proces planowania, realizowania i kontrolowania sprawnego i ekonomicznie efektywnego przepływu surowców,materiałów, wyrobów gotowych oraz odpowiedniej informacji z punktu pochodzenia do punktu konsumpcji w celu zaspokojenia wymagań klienta. Działania logistyczne mogą obejmować, (ale nie muszą się do nich ograniczać) obsługę klienta, prognozowanie popytu, przepływ informacji, kontrolę zapasów, czynności manipulacyjne, realizowanie zamówień, czynności reparacyjne 
i zaopatrywanie w części, lokalizację zakładów produkcyjnych i składów, procesy zaopatrzeniowe, pakowanie, obsługę zwrotów, gospodarowanie odpadami, transport 
i składowanie.[1]

Typy logistyki:

§         Logistyka zaopatrzeniowa- obejmuje transfer surowców, materiałów i podzespołów wpływających do danego podmiotu gospodarczego wraz z ich przepływem przez ogniwa zasilające

§         Logistyka produkcji- transfer stopniowo przetwarzanych materiałów przez wydziały
i taśmy produkcji oraz magazyny międzyoperacyjne, aż do ostatniej operacji, w której staje się wyrobem gotowym

§         Logistyka dystrybucji- przepływ produktów gotowych przedsiębiorstwa przez ogniwa kanału dystrybucyjnego do ostatecznego nabywcy

§         Logistyka procesu zagospodarowania odpadów- obejmuje ich wewnętrzny
i zewnętrzny transfer do miejsc utylizacji lub powtórnego użytku[2]

3.     Zarządzanie logistyczne

Zarządzanie logistyczne to proces realizowany przez cztery podstawowe funkcje, 
tj. planowanie, koordynowanie, motywowanie i kontrolę. W warunkach postępującej globalizacji rynku obserwowany jest bardzo ważny wzrost zainteresowania przedsiębiorstw zasadami zarządzania logistycznego, ukierunkowanego na lepsze, elastyczne dostosowanie oferty firmy do wymagań dynamicznego rynku.[3]

Efektem zarządzanie logistycznego jest przede wszystkim sprawne zaspokajanie potrzeb klientów. Sprawność procesów logistycznych ma, więc wpływ na konkurencyjność przedsiębiorstwa.

Odpowiednio umiejscowiona logistyka otwiera nowe możliwości nie tylko rozwiązywania problemów, ale również podnoszenia sprawności operacyjnej i strategicznej przedsiębiorstwa.

Wyróżnia się siedem celi zarządzania logistycznego:

·         Dostarczanie odpowiednich produktów i usług;

·         W odpowiednie miejsce;

·  ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin