Historia ogrodów.doc

(218 KB) Pobierz
Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu

Ogrody greckie

Historia

l        Kompleks pałacowy w Knossos- podcienie, otwarte sale kolumnowe dawały możliwość mieszkańcom pałacu podziwiać widok ogrodu i otaczającego krajobrazu

l        miłość Kreteńczyków do świata roślin i ogrodów

l        Kreteńskie ogrody posiadały prócz winorośli i drzew oliwnych, rośliny użytkowe zielne (len, szafran, miętę), kwiaty (irysy, lilie, tulipany, hiacynty)

l        Budowle pałacowe w Mykenach oraz Tirynsie- militarny charakter ograniczał zakładanie ogrodów czy też nawet sadzenie drzew.

Czas i miejsce powstawania ogrodów

l        w 1500 roku p.n.e. - motywy roślinne w postaci fresków

l        rzędy naczyń, do których wodę doprowadzano kanałami. Mogły w nich rosnąć krzewy - granaty, mirty , róże lub rośliny kwitnące jak lilie i kosaćce

l        ogród Laertesa- całość otoczona żywopłotem, wewnątrz rosną drzewa owocowe posadzone w regularnych rzędach, jest i winorośl i warzywa.

l        Ogród Króla Alkinoosa otaczał pałac, składały się na niego trzy części: sad (jabłonie, grusze, figi, drzewa oliwne, granaty), winnica (znajdowała się za sadem) i ogród warzywny

l        w „Iliadzie” i „Odysei” wzmianki o świętych gajach i drzewach. Znajdowały się one przy ołtarzach, dawały cień grobom bohaterów. Platany, dęby, oliwki, cedry,topole. Były otaczane czcią. Kult drzew łączony z kultem źródeł wodnych. Grota nimfy Kalipso- gąszcz topól, wierzb, olch, cyprysów, wejście oplecione winoroślą.

Uwarunkowania przyrodnicze Grecji

l        klimat łagodny, opady  minimalne,urozmaicona górzysta rzeźba,  nieurodzajne gleby. Nie występowały szerokie doliny rzeczne- istotny element nawadniania.

 

Kwiaty

l        kult Adonisa- w jego świąteczne dni, kobiety siały nasiona kwiatów lub traw do mis. Szybko rosnące rośliny dawały zieleń, potem równie szybko więdły, obrazując wczesną śmierć pięknego młodzieńca. W domach ogródki Adonisa.

l        kwiaty= układane w formie wieńców i girland, używane podczas  uroczystości. Wieńce nad drzwiami oznaczały urodziny.  Na obrzeżu Aten gospodarstwa ogrodnicze zaopatrujących miasto w kwiaty,warzywa,owoce. Girlandy z róży, goździku, majeranku, lilii, tymianku, pomarańczy gorzkiej, czyścica,  bylicy i bożego drzewka.

Sztuka grecka

l        na freskach zdobiących pałac minojski w Knossos- lilie, kosaćce(irysy), pankratium morskie, palmy daktylowe, ciborę papirusową , róże

l        przedstawienia wieńców z bluszczu i mirtu, winorośle, barwinek, szafran.

l        Elementem charakterystycznym dla kapiteli korynckich są liście akantu

Świątynie greckie

l        drzewa i krzewy sadzono wokół świętych miejsc-topole czarne cyprysy, platany dawały schronienie i cień sanktuariom. Nadal rosną przy świątyniach i teatrach.

 

Domy mieszkalne

l        Dom grecki był zamknięty od ulicy ścianą z drzwiami wejściowymi i miał niewielki dziedziniec prostokątny w środku, dookoła którego były różne pomieszczenia. Największe, stanowiące reprezentacyjną część, osłaniał od strony dziedzińca portyk kolumnowy, który później przekształcił się w perystyl= dziedziniec usytuowany w przestrzeni wewnętrznej domu otoczony kolumnadą.

l        W domach zamożniejszych ozdabiały posadzkę rzeźby i rośliny doniczkowe. Czasem w większych i bogatszych domach, zwłaszcza w okresie hellenistycznym, dziedzińce zapełniały rośliny ozdobne i ogródki kwiatowe. Był to element ważny dla dalszego rozwoju koncepcji ogrodowej, zespolenia wnętrza domu z ogrodem.

Ogródki przydomowe

l        ogrody prywatne były skromne. Duże ogrody filozofów to  wyjątek.

l        W Grecji było niewiele ziemi nadającej się pod uprawę, więc nie sadzono roślin ozdobnych, W Atenach ziemia było podzielona na równe działki, każdy dom lub grupa domów zajmowały teren całej należącej do nich działki- nie było miejsca na ogrody. Grecy posiadali małe ogródki przydomowe (kepoi) przylegające do siedzib ludzi zamożnych, ale niedostatek wody nie pozwalał na uprawianie roślin, wyjątkiem miejsca publiczne=„zielone” przestrzenie.

 

Ogrody publiczne

l        przewyższały ogrody prywatne  formą i wielkością.

l        ogrody w Aleksandrii zajmowały ok. ¼ część miasta. W śródmieściu założono ogród Musejonu wyposażony w bogatą bibliotekę, ogród botaniczny  oraz zwierzyniec.

l        ogród Panejon ze sztucznym wzgórzem, ze szczytu widać panoramę

l        ogrody w Antiochii - główna ulica z jednej strony otoczona portykiem, a drugiej strony miejsca do wypoczynku w postaci licznych ogrodów publicznych.

l        Dafne= święty gaj laurowo-cyprysowy otaczający świątynię, bogate źródła wody, kąpieliska, portyki, pawilony ogrodowe, winiarnie oraz rabaty kwiatowe. 

 

Święte gaje

l        sanktuaria miejskie- w nich gaje pełne drzew, ołtarz Dwunastu Bogów= otoczony drzewami oliwnymi  i wawrzynami szlachetnymi

l        Panteony dla zasłużonych otaczane gajami z dębów, palatanów, cyprysów i drzew oliwkowych.

l        święte gaje- także funkcję miejsc, gdzie odbywały się igrzyska. Boiska i place otaczane rzędami bądź alejami drzew, ozdabiano je również statuami. W Olimpii  znajdował się święty gaj Altis, stadion, hipodrom oraz inne urządzenia związane z igrzyskami.
 

Gimnazjony

l        Początkowo składały się z boisk, bieżni, najczęściej w cienistych gajach nad rzeką

l        Wraz z upływem czasu gimnazjon, przekształcił się w zespół budowli, połączony z ogrodem w jedną całość. Typowy gimnazjon składał się z palestry, która obejmowała niewielki plac oraz z gimnazjonu właściwego, stanowiącego ogród z placami ćwiczeń,basenami. Wśród platanów, oliwek, wiązów i topoli ustawiono ołtarze.

l        W niektórych gimnazjonach rozwiązania tarasowe.  Tarasy ujęto w mury oporowe i portyki z rampami i schodami.

l        Zadaniem gimnazjonu było kształcenie sprawności fizycznej= użyteczność w formie pozyskiwania owoców nie odgrywała większej roli. Ogrody te nie miały zwierzyńców.

l        filozofowie urządzali własne ogrody jako miejsca nauczania

Grobowce w ogrodach

l        miejsce spoczynku ważnych obywateli otaczano drzewami, najczęściej cyprysami, Ogrody otaczające grobowce na przedmieściach Aleksandrii obsadzano drzewami owocowymi i wawrzynami, sadzono melony, sałatę, figowce, grejpfruty i daktylowce.

 

Fontanny

l        ozdobione śpiewającymi ptakami

l        wykute w skale stopnie, ławki i groty. Hieron stworzył  ogród z rabatami do których wodę doprowadzano systemem niewidocznych rur. Cień dawały bluszcze i winorośl.

Agory

l        zieleń miejska zlokalizowana wzdłuż szerszych ulic oraz większych placach

agora w Atenach=zieleń istotnym elementem rynku

 

 

 

 

 

 

 

OGRODY JAPONII

Wpływ na kształtowanie się sztuki ogrodowej miała urozmaicona rzeźba, częste trzęsienia ziemi, tajfuny, wulkany=potęga przyrody, w krajobrazie dominują góry i wyżyny, zajmujące około 90% , klimat ma wpływ na dobór roślin.

 

(794-1185)- najstarszy ogród

(1185-1333)- pod wpływem  zen ogrody suchego krajobrazu oraz kamienne. Prostota, surowość.

(1333-1573)- ogrody typu krajobrazowego i medytacyjnego, harmonijnie powiązanych z budynkami

(1573-1603)- styl ogrodów herbacianych

(1868-1912)- wzorce zaczerpnięte z kultury europejskiej. Początkowo silne, z czasem osłabły.

 

ELEMENTY CHARAKTERYSTYCZNE- nawiązują do efektów naturalnych,treści symboliczne.

Elementy kamienne

l        kamienie (ishi). Ważna  wielkość, forma, struktura jak i zabarwienie. Znaczenie symboliczne- kamień adoracji, kamień opiekuńczy. Kamienie pagórkowe, wodne, kaskadowe, dolinowe, wyspowe oraz herbaciane.  Kamienne głazy= odzwierciedlenie łańcuchów górskich.

l        Kamienne latarnie pełniły estetyczną i funkcjonalną rolę oświetlając drogę przed wejściami do świątyń. Towarzyszyły  ceremonii herbaty.

l        Kamienne pojemniki na wodę służyły do mycia rąk bądź płukania ust.

Elementy wodne (stawowe)

l        przypominały formy naturalne. Starano się by z jednego miejsca nie można było zobaczyć pełnego kształtu wody.

l        tam gdzie trudno było wprowadzić elementy wodne, przedstawiano ją symbolicznie= czesany piasek, czyli gładką powierzchnię grabionego piasku.

l        Wyspy= uosobienie buddyjskiego raju. Spełniają one rolę centralnego punktu w ogrodzie. Wyspę przedstawia się też symbolicznie w postaci pojedynczego kamienia.

l        Mosty, kładki kamienne oraz mostki zygzakowate

l        Weranda -medytacja i podziwianie ogrodu, ogniwo łączące dom i ogród„zielony pokój”

Tworzywo roślinne

l        skupienie roślin bambusa= przyjaźń i wierność

l        drzewa zimozielone, sosna =symbol siły i długowieczności, jodły i żywotniki, bukszpan, ostrokrzew, ligustr.

l        gatunki, które  przyciągały uwagę pięknem kwiatów, a w porze jesiennej liśćmi- klony

l        „Kraj Kwitnącej Wiśni”= wiśnia symbolem kraju, symbolizuje początek budzącego się życia,piękno i ulotność natury. Różne odmiany.

l        Także: śliwy (oznacza długie życie) oraz brzoskwinie.

l        magnolie, kamelie, glicynie, peonie drzewiaste, hortensje, rododendrony, jaśminy, złotlin, wawrzynek, chryzantemy=drugi symbol Japonii; odwieczny symbol rodziny cesarskiej; astry, goździki, goryczki, lilie, irysy (symbol energii), lotosy=kwiat życia, narcyzy, peonie, storczyki

l        nie stosowano trawników, sprawdzał się mech, na kamieniach porosty

l        drzewa  i krzewy formowano by przypominały rosnące w górskim klimacie

l        roślinność również zaczęła ulegać miniaturyzacji, przy zachowaniu kształtów. Bonsai= miniaturowe drzewko, uprawiane w naczyniu; wzorowane na drzewach rosnących w naturalnym środowisku. Do tworzenia bonsai wykorzystuje się gatunki iglaste i liściaste. Ikebana= tradycyjna sztuka układania kwiatów w naczyniu, często symboliczne.

 

TYPY OGRODÓW JAPOŃSKICH

Ogród pagórkowaty

l        miniatura krajobrazu- usypane wzgórza, strumienie lub stawy z wyspą i kaskadami,  duże ilości kamieni ogrodowych i chodnikowych, lub małe wzgórze. Lub niewielki ogród posiadający pojedyncze wybrane elementy wymienionych wyżej.

l        Shin – zespół pagórków z obszerny staw z wyspa i kaskadą, bogate wyposarzenie w kamienie ogrodowe i chodnikowe, duze ogrody

l        Gyo – pojedyncze wzgóze, maly spaw bez wyspy, mała kaskada, zredukowany program kamieni ogr.

l        So – małe ogrody, strumień, małe wzgóże, nieduzo roślin. Posiada pojedynczy element tego największego

Ogród płaski

l        Nie posiada wzgórz, woda zastąpiona piaskiem. Przestrzeń ogrodową tworzą kamienie, drzewa rozmieszczone z powściągliwością, latarnie kamienne, czasze wodne.

Ogród bardziej do podziwiania niż spacerowania.

Shin – dużo kamieni ogrodowych, mało chodnikowych

Gyo – ścieżki  z kamieni i mniej kamieni ogrodowych

So – njaskromniejszy, w nijmniejszych ogrodach

Ogród kamienny

l        rodzaj suchego ogrodu płaskiego, tylko  z kamieni pojedynczych, bądź układanych w grupy i czesanego żwiru lub piasku gracowanego. Bywało, ze występowały drzewa i krzewy.

Ogród wodny

Ogrody literackie

Ogród herbaciany

l        Często dwie części- zewnętrzną i wewnętrzną. Pierwsza służyła do przyjmowania gości. Z pawilonu do drugiej  części zaznaczonej bramą lub mostem prowadziła kamienna droga. Budowany  na palach, wokół głazy, latarnie. Wszystko starano się wlepić w krajobraz.

 

OGRODY JAPOŃSKIE – PRZYKŁADY

 

Ogrody prywatne (budynki mieszkalne w powiązaniu z ogrodami)

l        drewniane słupowe konstrukcje nie miały ścian nośnych- otwarcie na widokowe  przestrzenie

l        ściana z rozsuwanymi panelami= "amado"=połączenie przestrzeni mieszkalnej z krajobrazem.

l        więź z przyrodą poprzez ogrody prywatne a nie parki miejskie jak  w Europie.

l        ogród= oaza ciszy i samotności, był miejscem skąd obserwowano zmieniające się pory roku, słuchano muzyki wiatru i wody i spotykano się w pawilonie na picie herbaty.

l        Dom  bez ogrodu nie jest pełnym domem.

 

Ogrody cesarskie i przyświątynne (ogrody przy dużych założeniach)

 

1 Ogród przy Złotym Pawilonie

l        ogród pagórkowy

l        Dwa stawy , baśniowe zakątki

l        Złoty Pawilon sprawia wrażenie, jakby wyrastał z jeziora.

l        Duży staw= Zwierciadło oceanu - lotosy, brzegi były nieregularne, trzy wyspy z sosnami

2 Ogród przy Srebrnym Pawilonie

l        ogród pagórkowy ze wzgórzem.

l        W centrum staw z lotosami. Staw ma kształt zbliżony do ósemki. W każdym kręgu "ósemki" znajduje się wyspa obsadzona sosnami, a oba kręgi zostały przedzielone mostkiem. Z tafli stawu wychylają się głazy. Ogród górny, do którego wiodą wąskie ścieżki, pełne tajemniczych zakątków ze spiętrzonymi głazami, strumieniem i wodospadem.

l        formacje z piasku

3 Ogród przy Świątyni Ryoanji

l        najważniejszy kamienny ogród w Japonii,  kwintesencja sztuki zen

l        nie ma ani jednego drzewa, ani jednego krzewu czy źdźbła trawy.  Tylko piasek i kamienie.

l        Cała kompozycja pomyślana jest w taki sposób, że z żadnego miejsca nie można zobaczyć

wszystkich kamieni jednocześnie.

l        ogród ma kształt trapezu= wrażenie rozległości

4 Ogród Shisen-en

l        jezioro otaczały skały i kamienie

5 Ogród przy Świątyni Kodai-ji

l        wspaniałe ułożenia kamieni...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin