ĆWICZEŃ SŁUCHU AWERBALNEGO:
1. napełniamy pojemniki różnymi materiałami i potrząsając zapoznajemy dziecko z różnymi odgłosami
2. rwiemy papier, przelewamy wodę, drapiemy po jakimś przedmiocie, wypuszczamy powietrze z balonika
3. uderzamy pałeczką o plastik , szkło ,drewno
4. wykrywanie dźwięku (jest – nie ma)
5. lokalizacja źródła dźwięku np. z komórki, z budzikiem (wskazywanie kierunku)
6. poruszanie się w stronę źródła dźwięku (z zasłoniętymi oczami)
7. identyfikacja dźwięków z przedmiotem np. bębenek
8. czas trwania dźwięku (długo – krótko) np. flet, trąbka, akordeon, gwizdek – bo ma być ciągły dźwięk – potrzebne do rozpoznawania długich i krótkich wyrazów
9. częstotliwość (wysoko – nisko)- potrzebny przy rozpoznawaniu kto mówi, płeć, jakie jest zabarwienie wypowiedzi czy to twierdzenie czy pytanie;
10. akcent – rozróżnianie dźwięków nadawanych głośniej lub ciszej np. uderzanie kluczem o ławkę 2 razy cicho, 1 głośno, 1 cicho
11. identyfikacja dźwięku z instrumentem
12. rozpoznawanie głosów zwierząt, korzysta się z kaset i doświadczeń dzieci. są 2 rodzaje: naturalne głosy zwierząt i ich identyfikacja oraz imitacje głosów zwierząt
13. różnicowanie głosów ludzkich np. mowa, śpiew, szept, krzyk, płacz, kich
ĆWICZENIA SŁUCHU WERBALNEGO
1. zabawa w kończenie słów – podajemy pierwszą sylabę, np. ze- i eksponujemy obrazek „zegar”, dziecko dopowiada brakującą część wyrazu;
2. synteza podanych głosek w wyrazie z równoczesnym wyszukiwaniem obrazka o odpowiedniej nazwie, np. k-r-a-n (utrudnienie to synteza bez pomocy obrazka);
3. zabawa – „jedzie pociąg załadowany na literę …”, podajemy głoskę, na która powinny się zaczynać wyrazy. dziecko musi podać wyraz na daną głoskę;
4. wyróżnianie głosek w wyrazach – najpierw samogłosek na początku, na końcu, w środku wyrazu, potem w tej samej kolejności spółgłosek; tworzenie nowego wyrazu z pierwszych głosek przedmiotów przedstawionych na obrazkach,
5. odróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej, np. wymawiamy szereg wyrazów zaczynających się na [sz] lub [s], dziecko klaszcze, gdy usłyszy błąd, np. „safa” zamiast „szafa”.
6. układanie rymów do podanych wyrazów np. lasek – pasek, kroki – loki itp.
7. wymawianie wyrazów z np. sylabą „ta” na końcu wyrazu np. tata, lata, mata itp.
8. wyklaskiwanie słów sylabami,
9. liczenie ilości sylab w wyrazach,
10. wypowiadanie sylab zakończonych samogłoską,
11. układanie usłyszanych słów z rozsypanek sylabowych,
12. układanie usłyszanych zdań z rozsypanek wyrazowych,
13. wyodrębnianie zdań w mowie, słów w zdaniach, zgłosek w słowach:
14. powtarzanie cyfr według podanej kolejności
betina641