SŁUCH AWERBALNY I WERBALNY.docx

(18 KB) Pobierz

ĆWICZEŃ SŁUCHU AWERBALNEGO:

 

1.       napełniamy pojemniki różnymi materiałami i potrząsając zapoznajemy dziecko z różnymi odgłosami

2.     rwiemy papier, przelewamy wodę, drapiemy po jakimś przedmiocie, wypuszczamy powietrze z balonika

3.     uderzamy pałeczką o plastik , szkło ,drewno

4.     wykrywanie dźwięku (jest – nie ma)

5.     lokalizacja źródła dźwięku np. z komórki, z budzikiem (wskazywanie kierunku)

6.     poruszanie się w stronę źródła dźwięku (z zasłoniętymi oczami)

7.     identyfikacja dźwięków z przedmiotem np. bębenek

8.       czas trwania dźwięku (długo – krótko) np. flet, trąbka, akordeon, gwizdek – bo ma być ciągły dźwięk – potrzebne do rozpoznawania długich i krótkich  wyrazów

9.       częstotliwość (wysoko – nisko)- potrzebny przy rozpoznawaniu kto mówi, płeć, jakie jest zabarwienie wypowiedzi czy to twierdzenie czy pytanie;

10.    akcent – rozróżnianie dźwięków nadawanych głośniej lub ciszej np. uderzanie kluczem o ławkę 2 razy cicho, 1 głośno, 1 cicho

11.   identyfikacja dźwięku z instrumentem

12.    rozpoznawanie głosów zwierząt, korzysta się z kaset i doświadczeń dzieci. są 2 rodzaje: naturalne głosy zwierząt i ich identyfikacja oraz imitacje głosów zwierząt

13.  różnicowanie głosów ludzkich np. mowa, śpiew, szept, krzyk, płacz, kich    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ĆWICZENIA SŁUCHU WERBALNEGO

 

1.       zabawa w kończenie słów – podajemy pierwszą sylabę, np. ze- i eksponujemy obrazek „zegar”, dziecko dopowiada brakującą część wyrazu;

2.     synteza podanych głosek w wyrazie z równoczesnym wyszukiwaniem obrazka o odpowiedniej nazwie, np. k-r-a-n (utrudnienie to synteza bez pomocy obrazka);

3.     zabawa – „jedzie pociąg załadowany na literę …”, podajemy głoskę, na która powinny się zaczynać wyrazy. dziecko musi podać wyraz na daną głoskę;

4.     wyróżnianie głosek w wyrazach – najpierw samogłosek na początku, na końcu, w środku wyrazu, potem w tej samej kolejności spółgłosek; tworzenie nowego wyrazu z pierwszych głosek przedmiotów przedstawionych na obrazkach,

5.     odróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej, np. wymawiamy szereg wyrazów zaczynających się na [sz] lub [s], dziecko klaszcze, gdy usłyszy błąd, np. „safa” zamiast „szafa”.

6.     układanie rymów do podanych wyrazów np. lasek – pasek, kroki – loki itp.

7.     wymawianie wyrazów z np. sylabą „ta” na końcu wyrazu np. tata, lata, mata itp.

8.     wyklaskiwanie słów sylabami,

9.     liczenie ilości sylab w wyrazach,

10.  wypowiadanie sylab zakończonych samogłoską,

11.   układanie usłyszanych słów z rozsypanek sylabowych,

12.  układanie usłyszanych zdań z rozsypanek wyrazowych,

13.  wyodrębnianie zdań w mowie, słów w zdaniach, zgłosek w słowach:

14.  powtarzanie cyfr według podanej kolejności

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin