SCENARIUSZ LEKCJI
Temat dnia: Nasi rówieśnicy z innych krajów.
Czas trwania zajęć:2 godziny lekcyjne
Miejsce: SOSW Tarnowskie Góry klasa 1SPDPa
Cel główny:
· zapoznanie uczniów z życiem rówieśników w innych krajach.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
-poszerza swoje wiadomości na temat życia dzieci w innych krajach
-gromadzi słownictwo niezbędne do redagowania zdań związanych z tematem
-uważnie słucha wierszy i opowiadań;
-potrafi wypowiedzieć się na dany temat;
-osłuchuje się z pojęciami: Ameryka Północna, Indianin, Afryka, Murzyn, Azja, Japonka, Grenlandia, Eskimos, Europa, Polak;
-poprawnie wykonuje działania matematyczne w zakresie 10 i 50
Metody:
-podające
-eksponujące
-praktyczne
Formy pracy:
-grupowa
-indywidualna
Środki dydaktyczne:
ilustracje przedstawiające mieszkańców Ameryki Północnej, Afryki, Japonii, Grenlandii, płyta z piosenkami dla uczniów, , papierowe kartki, karty pracy.
Przebieg lekcji:
I. Czynności organizacyjno-porządkowe
II. Wprowadzenie do tematu zajęć.
Opowiadanie o dwóch światach: pierwszym, w którym wszystko jest takie same, każde dziecko jest identyczne, wygląda i zachowuje się tak samo, mówi tym samym językiem. Uczniowie odpowiadają na pytania:
- Czy według was taki świat byłby fajny, czy też nie?
- Czy chcielibyście żyć na takiej planecie?
- A jak byście rozpoznawali swoich rodziców?
Drugi świat jest identyczny jak ten w którym żyjemy, mieszkamy w różnych krajach, mamy różne domy, różnimy się pod względem płci, kolory skóry, włosów, oczu, mówimy w różnych językach.
- Czy taki świat nie jest bardziej interesujący?
III Podróż dookoła świata
AMERYKA PÓŁNOCNA – INDIANIN
Nauczycielka przedstawia dzieciom postać Indianina i jego domu.
To nasz przyjaciel czerwono skóry,
Ryczący Bawół - zwą go niektórzy.
mieszka w wigwamie - to jego dom.
Znacie go z filmów o Indianach,
którzy w skórzanych chodzili ubraniach.
A gdy na łowy szli na bizony
to malowali na twarzach wzory.
Kiedy przy ogniu wspólnie siadali
to fajkę pokoju wypalali.
Z łuku strzelali, konno jeździli
i wtedy bardzo szczęśliwie żyli.
Tekst o życiu Indian.
Indianie byli pierwszymi mieszkańcami Ameryki. Żyli oni w plemionach, na czele których stali wodzowie. Indianie najczęściej mieli czarne długie włosy, śniadą cerę, nosili głównie ubrania uszyte ze skóry, a mężczyźni zakładali pióropusze. Obecnie Indianie żyją w rezerwatach i chociaż ich życie nie przypomina dawnych czasów, to jednak niektóre zwyczaje zachowali do dziś.
STACJA II
Nauczycielka przedstawia dzieciom postać małego Murzynka.
Murzynek Bambo w Afryce mieszka,
Czarną ma skórę ten nasz koleżka.
Uczy się pilnie przez całe ranki
Ze swej murzyńskiej pierwszej czytanki.
A gdy do domu ze szkoły wraca,
Psoci, figluje – to jego praca.
Aż mama krzyczy: „Bambo łobuzie!”,
A Bambo czarną nadyma buzię.
Mama powiada: „Napij się mleka”,
A on na drzewo mamie ucieka.
Mama powiada: „Chodź do kąpieli”,
A on się boi, że się wybieli.
Lecz mama kocha swojego synka,
Bo dobry chłopiec z tego Murzynka.
Szkoda, że Bambo czarny wesoły,
Nie chodzi razem z nami do szkoły.
- Czy wiecie gdzie mieszka Murzynek?
- Co robi Bambo po powrocie ze szkoły?
– Czemu Murzynek ucieka na drzewo? A czemu nie chce się kąpać?
Ciekawostki o Afryce:
Afryka jest zamieszkana przez ludzi o różnym kolorze skóry. Mieszkańcami znacznej większości tego kontynentu jest ludność rasy czarnej, dlatego region ten nazywamy czarną Afryką. W samym sercu afrykańskiej dżungli mieszkają najmniejsi ludzie świata -Pigmeje. Jako osoby dorosłe mają oni około 130 - 150 cm wzrostu.
STACJA III
AZJA – JAPONIA
Nauczycielka przedstawia mieszkańca stacji 3, którym jest mała Japonka
Jestem mała Kiem - an - fu.
Szybko zrywam się ze snu.
i do szkoły biegnę dziś.
Tam się uczę pisać znaki.
Każdy znak to wyraz jakiś.
Znaków trzy tysiące jest,
z góry w dół je piszę też.
Chętnie słucham o swym kraju,
Który słynie z samurajów.
Wiem, że najcenniejszy w świecie
pokój jest i radość dzieci.
Japonia:
Daleko na wschodzie Azji leży Japonia. Nazywamy ją Krajem Kwitnącej Wiśni, gdyż niemal w całym państwie możemy spotkać mnóstwo tych drzew. Japonia zwana jest również Krajem Wschodzącego Słońca. Japończycy słyną na świecie z wielu pięknych tradycji. W czasie świąt i uroczystości zakładają swoje tradycyjne stroje - kimona, które przypominają szlafroki. Spotykając się na wspólnych posiłkach, klęczą wokół niskiego stołu, a jedząc potrawy z ryżu posługują się pałeczkami.
STACJA IV
Prezentacja chłopca przez nauczycielkę.
Hej, saneczki ciągną pieski
Z zimna w oczach stają łezki,
Ciepło od biegania.
Oj, pingwinie na bok zmykaj
Bo Eskimos jedzie
Do niedźwiedzia polarnego
Po solone śledzie.
A ty zorzo świeć wesoło
Gdy Eskimos jedzie
Z foką, która bardzo lubi
Posolone śledzie.
Po wysłuchaniu utworu uczniowie odpowiadają na pytania:
- Czy wiecie o jakich zwierzętach była mowa w wierszu?
- Czy w Polsce też mieszkają takie zwierzęta?
- W jakich miejscach, w naszym kraju możemy spotkać te zwierzęta?
Eskimosi:
Eskimosi żyją w rejonie Bieguna Północnego. Ubierają się w kurtki, spodnie uszyte z foczej skóry, które doskonale chronią przed zimnem i wiatrem. Tam gdzie mieszkają Eskimosi, lody nie topnieją przez większą część roku, dlatego poruszają się oni głównie skuterami śnieżnymi i saniami ciągniętymi przez psy.
IV
Wspólne redagowanie „Listu do świata”-rozsypanka wyrazowa
-układanie z rozsypanki wyrazowej teksty listu
-przepisywanie powstałego tekstu
Czy czarny, czy żółty masz kolor skóry.
Czy mieszkasz w Afryce, czy mieszkasz w Azji.
Pamiętaj-świat cały jest dla odważnych.
Mów zawsze prawdę, bądź przyjacielem.
Żyć wtedy na świecie będzie weselej.
Jesteśmy dziećmi całego świata.
V
Rozwiązanie zadań matematycznych.
VI
Zakończenie zajęć
-przypomnienie i utrwalenie materiału
-ocena swojej pracy na zajęciach
Małgorzata Piontek
Policz wszystkich przyjaciół Eskimoska i wpisz do okienek ich cyfrę.
EMBED PBrush
Obrysuj pętlą tylu Eskimosów, ile wskazuje cyfra obok.
6
9
3
...
alicjach