ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE OPÓŹNIENIA ROZWOJU RUCHOWEGO.doc

(25 KB) Pobierz

Ćwiczenia usprawniające opóźnienia rozwoju ruchowego

 

1. Ćwiczenia usprawniające ( gimnastyka, pływanie, usprawnianie sportu );

Odpowiednie oddziaływania wychowawcze ( zachęcanie do udziału w grach i zabawach ruchowych, niedopuszczanie do niezdrowej rywalizacji, podkreślanie osiągnięć, ukierunkowanie na czynności ruchowe dające największą możliwości sukcesu ).

 

Reedukacja w przypadku niezręczności manualnej obejmuje:

Ćwiczenia ogólne usprawniające ruchy rąk ( z wykorzystaniem różnych technik plastycznych ) o coraz większym stopniu trudności;

Ćwiczenia ukierunkowane na doskonalenie pisania.

Ćwiczenia i zabawy zwalniające napięcie stawowo – mięśniowe, np.:

Płynne ruchy ramion:

- naśladowanie lotu ptaków;

- przechodzenie pomiędzy gałęziami ( odpowiednie rozgarniające ruchy rąk );

- marsz w wysokiej trawie ( podnoszenie wysoko kolan );

- pływanie w rzece ( ruchy rozgarniające i przywodzące );

- drzewa na wietrze ( poruszanie rękami uniesionymi nad głowę ).

2. Zabawy zręcznościowe:

- rzuty do celu;

- popychanie piłek lekarskich;

- rzucanie piłki w parach;

- gra w „serso”;

- ćwiczenie na równoważni;

- zabawy stolikowe, jak: pchełki, bierki, bilard stołowy.

3. Zabawy na orientację w przestrzeni i lateralizację ( podane w poprzednim rozdziale ).

Ćwiczenia manualne obejmują:

- ćwiczenia ruchliwości palców i sprawności czubków palców;

- lepienie z gliny, plasteliny kształtów walcowatych ( rogaliki, kiełbaski, węże );

- gra na instrumentach, wyszywanie, haftowanie, pisanie na maszynie (komputerze), wycinanki, wydzieranki, nawlekanie korali;

- malowanie palcami na dużym formacie;

- ugniatanie kul jedną ręką ( z gazety, bibuły );

- układanie ze wstążek, nici, sznurówek różnych kształtów;

- wykonywanie ornamentów piaskiem, grysikiem, ryżem;

- kalkowanie wzorów: dużych, drobnych, o kształcie geometrycznym, literopodobnym;

- swobodnie projektowanie przez dzieci ozdobnych szlaczków, malowanych grubych pędzlem na dużych powierzchniach;

- wykonywanie labiryntów własnego pomysłu;

- lepienie konturów, np. figur geometrycznych z plasteliny;

- wypełnienie książeczek do kolorowania oraz wzorów wykonywanych stemplami;

- wycinanie różnych wzorów , wcześniej namalowanych( bez wcześniejszego rysowania);

- rysowanie dużych kół na tablicy, najpierw jedną ręką, potem obiema rękami;

- zamalowywanie dużych płaszczyzn farbą lub plasteliną.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin