Podstawy Marketingu.doc

(2161 KB) Pobierz
Podstawy Marketingu

Podstawy Marketingu                                           Lechicka-Kostuch M. Doc. dr

 

 

08.09.2012                           

 

Altkorn- „Podstawy Marketingu”

Kotler – „Marketing od A do Z”

 

 

 

Marketing- nauka, żywa konstrukcja trwająca na organizmie organizacji, sztuka kreatywnego myślenia, związany z innowacją w firmie. Proces, który przebiega w całym życiu naszej firmy, działania prowadzące do przyciągnięcia i zatrzymania klientów. Rozpoznanie i zaspokojenie klientów, główne zasady: zdobycie uznania i dostarczenie wartości (produktów) klientom

Działania marketingowe przebiegają w określonej przestrzeni – przestrzeń marketingowa

 

 

Kotler „ojciec marketingu” , stworzył podwaliny pod naukę o marketingu

 

Podstawowe pojęcia marketingu

 

                                                                      Produkty

Potrzeby, popyt, pragnienia                                                                                    wartość, satysfakcja i jakość

 

                                                        Podstawowe pojęcia marketingu                                                       

 

Rynki                                                                                                                              Wymiana, transakcje, relacje

 

                           

 

Proces marketingu zaczyna się od hasła potrzeby

 

Potrzeba ludzka – podstawowe pojęcie marketingu – stan odczuwania braku czegoś, potrzeby fizjologiczne, społeczne, indywidualne, zbiorowe. Odczuwanie tego braku prowadzi do zaspokajania- poszukiwanie produktu do zaspokojenia albo do próby stłumienia tej potrzeby.

 

Pragnienia- ukształtowane przez kulturę  indywidualne cechy osobowości, które ucieleśniają ich potrzeby.

Otoczenie marketingowe – dotyczy otoczenia w którym funkcjonuje dana osoba lub organizacja, kształtuje normy, zasady, które określają potrzeby. Otoczenie jest ważne by te pragnienia, potrzeby przełożyć na zysk organizacji. Pragnienie może być zaspokojone gdy coś nabywamy i wtedy jesteśmy konsumentami albo poprzez wsparcie ludzi, którzy rozumieją potrzebę zaspokojenia tego pragnienia.

 

Popyt- skłonność konsumentów do poniesienia ekonomicznych kosztów zaspokojenia swojej potrzeby, ekwiwalent ekonomiczny zaspokojenia potrzeby ludzkiej. Będzie uzależniony od dochodów – elastyczność dochodowa – skłonność do zmian potrzeb konsumenta w zależności od zmian w dochodzie; elastyczność cenowa – jak zmieni się popyt jeśli cenę podniesiemy o jednostkę.

 

Produkt- jest to wszystko co można zaoferować na rynku w celu zaspokojenia potrzeby lub pragnienia i co klient chce i może kupić. (obiekt namacalny) lub (usługa- niematerialny charakter) (działalność fundacji, stowarzyszenia, organizacje non profit, program partii politycznych, kościoły.) Obejmuje dobra fizyczne, usługi, różnorakie inne środki mające zaspokajać potrzeby i pragnienia konsumentów. Swoim pojęciem obejmuje osoby, miejsca, organizacje a w ich ramach przedsiębiorstwa, organizacje non profit, organizację polityczne i religijne. Działania podejmowane i różnego typu idee. Musi być przesłaniem określenia korzyści, musi ucieleśniać korzyść dla klientów, konsumentów.

Wytworzenie, wykreowanie i dostarczenie klientowi korzyści. Ta korzyść musi obejmować wartość,satysfakcję i jakość.

Wartość dla klienta jest kluczowym pojęcie w marketingu. Jest to różnica między wartością jaką uzyskuje klient, nabyciem, radością z użytkowania a kosztem jego nabycia (konsumpcyjne i pokonsumpcyjne)

 

Satysfakcja- stopień w jakim postrzegane cechy produktu odpowiadają oczekiwaniom nabywcy, jeżeli te cechy nie spełniają oczekiwań wywołuje to niezadowolenie nabywcy lub jeżeli spełniają lub przekraczają oczekiwania nabywca odczuwa zachwyt i satysfakcję.

Skuteczny marketing, neuromarketing

Klientowi dostarczamy korzyść

Jakość – standard, określony poziom korzyści, którą dostarczamy, łatwość osiągania korzyści, sprawność działania organizacji

Kompleksowe zarządzanie jakością w firmie- staramy się opracować jakość, wdrożyć ją, uważać by nie popełnić błędów lub wyłapane błędy sprawnie poprawiać.

 

Wymiana- akt uzyskania od kogoś pożądanego przedmiotu czy produktu przez zaoferowanie mu w zamian czegoś innego. Jest to rdzeń marketingu.

 

Transakcje- wymiana wartości, która jest oparta na pieniądzu, dokonanie wymiany między dwiema stronami. Składają się na nią co najmniej 2 rzeczy mające wartość, muszą być uzgodnione warunki dokonania transakcji, oraz czas i miejsce dokonania wymiany tej wartości. Dokonanie transakcji – poprzez negocjacje

 

Relacje – podstawa dokonania transakcji, proces tworzenia, utrzymywania oraz umacniania silnych i wartościowych kontaktów z klientami i innymi zewnętrznymi partnerami.

 

Rynki – miejsce spotkania, dokonania transakcji

Wg. Kotlera – „rynek to zbiór aktualnych i potencjalnych klientów usatysfakcjonowanych korzyścią z tytułu posiadania produktów. Na rynku spotykają się dostawcy i nabywcy. Dostawcy- oferenci, którzy produkt przedstawiają w ofercie transakcji. Nabywcy- Ci którzy w procesie transakcji uczestniczą, ten produkt nabywają.

 

Klienci – wszyscy co są nabywcami, zbiór aktualnych i potencjalnych nabywców.

 

Konsument – konsumuje produkt, nie musi być nabywcą, klientem

 

Struktura i koniunktura rynku

Struktura – sprzedający (dostawcy) i nabywcy w danym momencie, struktura podmiotowa rynku

Przedmiotem transakcji są korzyści ucieleśnione w produktach – struktura przedmiotowa rynku.

Rynek jest zmienną płaszczyzną. Jako dynamiczna konstrukcja posiada swoją koniunkturę

Koniunktura rynku – zmiana jego struktury w czasie - wzrostowa.

 

09.09.2012

 

Marketing - od października 2007 nowa definicja

Jest to działalność, zbiór instytucji i procesów tworzenia komunikowania, dostarczania oraz wymiany ofert posiadających wartość dla klientów, odbiorców, partnerów oraz społeczeństwa jako całości.

Procesowy charakter marketingu – każda czynność w ramach tej działalności, wywołuje swój skutek.

Forma dotarcia, dostarczana w określonej formie produktu (dostępność). Działalność poprzez procesy.

 

Tę wartość musimy poprzez te wszystkie instytucje wytworzyć.

Zarządzenie marketingowe- zbiór instytucji poświęconych planowaniu,  wdrażaniu i kontroli.

 

Proces planowania analizy, wdrażania i kontroli programów służących osiągnięciu celów organizacji. Tworzenie korzystnych relacji jest priorytetem.

 

1 filozofia marketingu – orientacja produkcyjna – pogląd, że konsumenci będą faworyzować produkty niedrogie, szybko i ogólnodostępne ; strategia krótkoterminowych zysków, polityka cenowa i promocyjna.

 

2 filozofia marketingu – orientacja produktowa – konsumenci preferują te produkty, które oferują najwięcej jakości, sprawności, nowoczesności, nowatorstwo, innowacyjność (nadmierne generowanie kosztów)

 

3 filozofia marketingu – orientacja sprzedażowa – konsumenci nie kupią dostatecznej ilości produktów, jeśli organizacje nie podejmą na szeroką skalę wysiłków na rzecz promocji.

 

4 filozofia marketingu – orientacja marketingowa – przyjmuje się założenie, że osiągnięcie celów organizacji jest zależne od określenia potrzeb i pragnień docelowych rynków i dostarczenia oczekiwanego zadowolenia w sposób sprawniejszy i skuteczniejszy niż to czynią konkurenci, przyjmuje perspektywę działania z zewnątrz do wewnątrz. W organizacjach przyjmujących filozofię orientacji marketingowej, rzeczywiste skupienie się na kliencie, powinno być w pełni akceptowane przez całą załogę. Istotne tu jest ukierunkowanie i wykorzystanie wiedzy, motywacji , inspiracji oraz wyobraźni personelu w celu dostarczenia wartości, oferty dokładnie odpowiadającej klientom. Marketing zewnętrzny obejmuje relacje z otoczeniem a marketing wewnętrzny obejmuje relacje z pracownikami firmy

 

15.09

 

5 filozofia marketingu – orientacja społeczna- przyszłościowa- organizacja powinna określić potrzeby, pragnienia i interesy docelowych rynków a następnie dostarczyć pożądanego zadowolenia, sprawniej i skuteczniej niż konkurenci, jednak w taki sposób aby utrzymać lub poprawić pomyślność zarówno konsumentów jak i społeczeństwa. koncepcja ta jest najnowszą z filozofii marketingu

 

                                                        Społeczeństwo (dobrobyt ludzi)

 

                                                       

 

Orientacja społeczna w marketingu

 

              Konsumenci                                                                                    Firma (zyski)

(pragnienie, zadowolenia)

 

Ruch konsumencki – konsumeryzm- to zorganizowany ruch obywateli i agencji rządowych, którego celem jest zwiększenie prac i znaczenia nabywców względem sprzedawców

 

Ruch ochrony środowiska- zorganizowane działanie świadomych obywateli i agencji rządowych, których celem jest odnowa i poprawa środowiska życiowego ludzi.

 

Etyka w marketingu związana jest z przestrzeganiem zasad konsumeryzmu i ruchów ochrony środowiska.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20.10.2012 rok

 

 

Rys.2

Marketing mix i otoczenie marketingowe przedsiębiorstwa

 

Obszary analizy przedsiębiorstwa

Makrootoczenie  = dalsze otoczenie, teoretycznie nie mamy wpływu

Mikrootoczenie = bliższe otocznie, mamy wpływ

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin