TL-zestawprzekaz30kwie.doc

(69 KB) Pobierz
Zestawy pytań z teorii literatury:

Zestawy pytań z teorii literatury:

 

„Ewolucja literacka” w ujęciu Brunètiere’a i Tynianowa.

„Fakt literacki” w ujęciu pozytywistycznym i formalistycznym.

„Naukowość” badań literackich – norma, niemożliwy do spełnienia postulat czy przeszkoda?

„Prawda” i „fikcja”: repertuar problemów, najważniejsze propozycje.

„Tekst”- jest, czy go nie ma (Stanley Fish: pragmatyzm i konstruktywizm).

Analiza utworu literackiego „powyżej zdania” – propozycje strukturalistyczne (np. Propp, Barthes) i koncepcja Bachtinowska.

Autor – podmiot czynności twórczych – podmiot utworu – podmiot wypowiedzi – podmiot tekstu.

Autor a nadawca. Zagadnienie instancji podmiotowej tekstu w świetle trzech wybranych metodologii.

Autor strukturalistyczny i psychoanalityczny.

Bachtin a hermeneutyka.

Bachtinowska „dialogowość” a „intertekstualność” (Kristevej, Genette’a, Barthesa).

Co czytelnik może/musi robić z tekstem utworu literackiego?

Co nam zostało z Arystotelesa? Arystotelesowskie korzenie współczesnej nauki o literaturze.

Co naśladuje literatura i w jaki sposób? Problem mimesis na podstawie wybranych stanowisk teoretycznych.

Czy istnieje możliwość wykorzystania psychologii w badaniach literackich (np. stanowiska Freuda, Tynianowa, Bachtina)?

Czym jest „struktura” i jakie aspekty literatury może opisywać (utwór, gatunek, literaturę w całości, proces historycznoliteracki, etc.)?

Czym jest prawda w literaturze według Ingardena?

Czym jest teoria literatury? Teorią dzieła literackiego? Spotkaniem literatury i filozofii? Świadomością literatury? Próbą jej ograniczenia? A może literaturą drugiego stopnia? Jakie jest jej miejsce wśród nauk humanistycznych?

Dekonstrukcja i jej konsekwencje dla badań literackich.

Dialogowość, intertekstualność, interpretacja. Wzajemne związki i zależności.

Do czego może „służyć” literatura psychoanalitykowi, marksiście, dekonstrukcjoniście?

Dwa modele literaturoznawstwa: pozytywistyczny i antypozytywistyczny.

Granice wolności interpretacyjnej. Twoja opinia na temat istniejących stanowisk.

Historia literatury a literackość historiografii.

Indywidualność a wspólnotowość komunikacji literackiej (w strukturalizmie oraz w teoriach Bachtina i Ohmanna).

Ingardenowska koncepcja konkretyzacji i bliskie jej ujęcia problematyki odbioru.

Ingardenowska koncepcja konkretyzacji i jej trawestacje (apelatywna struktura tekstów W. Isera).

Ingardenowskie quasi-sądy i Ohmannowska teoria dzieła literackiego jako udawanych aktów illokucji.

Intertekstualność a tradycja: koncepcja intertekstualności jako propozycja dla badań historycznoliterackich.

Intertekstualność i jej konsekwencje dla badań literackich.

Jak dzieła literackie zmieniają się w czasie? Wewnętrzna historia dzieła w hermeneutyce (ewentualnie teorii recepcji) i dekonstrukcji.

Jak rozumiesz zasadnicze dla Bachtina pojęcie dialogowości?

Jakie właściwości odróżniają wypowiedź teoretyczną od literatury pięknej? Przy jakich założeniach różnica między nimi zanika?

Jakobsonowska definicja funkcji poetyckiej – jej sens i konsekwencje dla interpretacji.

Kategoria autora w wybranych koncepcjach literaturoznawczych XX wieku.

Kategoria tekstu w różnych koncepcjach badawczych (Bachtin, Barthes, Genette).

Komunikacja literacka: ujęcie strukturalistyczne i socjologicznoliterackie.

Koncepcja gatunku literackiego (Arystoteles, Brunetière, Tynianow, Bachtin).

Literatura drugiego stopnia (Łotman, Barthes, Genette).

Literatura jako gra i zabawa (w psychoanalizie, hermeneutyce, dekonstrukcji, poststrukturalizmie).

Literatura jako praktyka społeczna lub/i aspołeczna (zaangażowanie, sztuka dla sztuki).

Literatura jako system i jako przedmiot interpretacji.

Literatura wobec rzeczywistości. Kategorie świata przedstawionego, quasi-sądu, kontekstu.

Literatura: instytucja, system, fakt społeczny, gra...?

Mechanizm znaczenia w ujęciu semiotycznym (koncepcja wtórnych systemów modelujących).

Mimesis w ujęciu Arystotelesa i Ohmanna

Mimetyzm literatury w dwudziestowiecznych teoriach.

O różnych rozumieniach „prawdy” w literaturze.

Odbiorca dzieła literackiego jako przedmiot refleksji teoretycznej (w świetle wybranych koncepcji).

Podejście genetyczne, podejście funkcjonalne i podejście rozumiejące do literatury.

Podmiot literatury i podmiot badań literackich.

Problem fikcji w literaturoznawstwie XX wieku.

Problem odbiorcy w ujęciu fenomenologicznym oraz hermeneutycznym.

Problematyka odbioru w rosyjskim formalizmie.

Proces historycznoliteracki w świetle wybranych koncepcji teoretycznych.

Proppowska koncepcja morfologii bajki jako podstawa studiów narratywistycznych.

Proszę porównać koncepcję wtórnych systemów modelujących Łotmana z koncepcją wtórnych systemów semiotycznych Barthesa.

Przemiany „literatury” w procesie historycznoliterackim.

Psychologia a literatura (pozytywizm, psychoanaliza, kognitywizm)

Relacje między nauką o języku a nauką o literaturze.

Retoryczność wypowiedzi teoretycznoliterackich (gatunki wypowiedzi naukowych, typy narracji, tryby przywoływania dzieł literackich: przykład, komentarz, pastisz).

Różne spojrzenia na poetyckość i istotę literatury (Jakobson, Freud i inni).

Różne znaczenia „ewolucji literackiej”.

Różne znaczenia „poezji” i „poetyckości” wobec „literatury” i „literackości”.

Skomentuj aforyzm Rolanda Barthes’a: „Ten, kto mówi (w opowiadaniu), nie jest tym, kto pisze (w życiu), a ten, kto pisze, nie jest tym, kto jest”. Jacy badacze zgodziliby się z Barthes’em? Którzy by protestowali? Jak dany zwolennik i dany przeciwnik rozumieliby zacytowaną opinię?

Strukturalizm i poststrukturalizm w badaniach literackich.

Tekst literacki jako znak w semiotyce i dekonstrukcjonizmie

Tekst w lekturze (Ingarden i Fish).

Teoria aktów mowy – główne tezy i ich znaczenie dla badań literackich.

Teorie czytania.

Tradycja literacka a intertekstualność. Różne nazwy dla jednego zjawiska czy przedmioty dwóch metodologii?

Ulubieni autorzy wybranych teoretyków literatury. Czy każda teoria opisuje jedynie wycinek literatury? A może roszczenia niektórych koncepcji do uniwersalności są uzasadnione?

Waltera Benjamina koncepcja pisarza.

Według Jakobsona funkcja poetycka aktywizuje dwa podstawowe aspekty języka. Jakie to aspekty i co robi z nimi funkcja poetycka?

Wewnątrztekstowe i zewnątrztekstowe warunki sensu.

Wpływ osobowości uczonego na rezultaty badań literackich (w psychoanalizie, hermeneutyce, poststrukutralizmie).

Wyjaśnienie i rozumienie jako strategie badawcze.

Wyobraźnia poetycka, czyli gdzie drzemią źródła poezji (na podstawie wybranych koncepcji.

Znaczenie (sens) tekstu literackiego (źródło, obiektywność/subiektywność, dostępność, zmienność/stałość).

Znaczenie teorii literatury dla innych dyscyplin humanistycznych (filozofii, historii, antropologii kultury).

Znaczenie: tekst i kontekst.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin