Zestawy pytań z teorii literatury:
„Ewolucja literacka” w ujęciu Brunètiere’a i Tynianowa.
„Fakt literacki” w ujęciu pozytywistycznym i formalistycznym.
„Naukowość” badań literackich – norma, niemożliwy do spełnienia postulat czy przeszkoda?
„Prawda” i „fikcja”: repertuar problemów, najważniejsze propozycje.
„Tekst”- jest, czy go nie ma (Stanley Fish: pragmatyzm i konstruktywizm).
Analiza utworu literackiego „powyżej zdania” – propozycje strukturalistyczne (np. Propp, Barthes) i koncepcja Bachtinowska.
Autor – podmiot czynności twórczych – podmiot utworu – podmiot wypowiedzi – podmiot tekstu.
Autor a nadawca. Zagadnienie instancji podmiotowej tekstu w świetle trzech wybranych metodologii.
Autor strukturalistyczny i psychoanalityczny.
Bachtin a hermeneutyka.
Bachtinowska „dialogowość” a „intertekstualność” (Kristevej, Genette’a, Barthesa).
Co czytelnik może/musi robić z tekstem utworu literackiego?
Co nam zostało z Arystotelesa? Arystotelesowskie korzenie współczesnej nauki o literaturze.
Co naśladuje literatura i w jaki sposób? Problem mimesis na podstawie wybranych stanowisk teoretycznych.
Czy istnieje możliwość wykorzystania psychologii w badaniach literackich (np. stanowiska Freuda, Tynianowa, Bachtina)?
Czym jest „struktura” i jakie aspekty literatury może opisywać (utwór, gatunek, literaturę w całości, proces historycznoliteracki, etc.)?
Czym jest prawda w literaturze według Ingardena?
Czym jest teoria literatury? Teorią dzieła literackiego? Spotkaniem literatury i filozofii? Świadomością literatury? Próbą jej ograniczenia? A może literaturą drugiego stopnia? Jakie jest jej miejsce wśród nauk humanistycznych?
Dekonstrukcja i jej konsekwencje dla badań literackich.
Dialogowość, intertekstualność, interpretacja. Wzajemne związki i zależności.
Do czego może „służyć” literatura psychoanalitykowi, marksiście, dekonstrukcjoniście?
Dwa modele literaturoznawstwa: pozytywistyczny i antypozytywistyczny.
Granice wolności interpretacyjnej. Twoja opinia na temat istniejących stanowisk.
Historia literatury a literackość historiografii.
Indywidualność a wspólnotowość komunikacji literackiej (w strukturalizmie oraz w teoriach Bachtina i Ohmanna).
Ingardenowska koncepcja konkretyzacji i bliskie jej ujęcia problematyki odbioru.
Ingardenowska koncepcja konkretyzacji i jej trawestacje (apelatywna struktura tekstów W. Isera).
Ingardenowskie quasi-sądy i Ohmannowska teoria dzieła literackiego jako udawanych aktów illokucji.
Intertekstualność a tradycja: koncepcja intertekstualności jako propozycja dla badań historycznoliterackich.
Intertekstualność i jej konsekwencje dla badań literackich.
Jak dzieła literackie zmieniają się w czasie? Wewnętrzna historia dzieła w hermeneutyce (ewentualnie teorii recepcji) i dekonstrukcji.
Jak rozumiesz zasadnicze dla Bachtina pojęcie dialogowości?
Jakie właściwości odróżniają wypowiedź teoretyczną od literatury pięknej? Przy jakich założeniach różnica między nimi zanika?
Jakobsonowska definicja funkcji poetyckiej – jej sens i konsekwencje dla interpretacji.
Kategoria autora w wybranych koncepcjach literaturoznawczych XX wieku.
Kategoria tekstu w różnych koncepcjach badawczych (Bachtin, Barthes, Genette).
Komunikacja literacka: ujęcie strukturalistyczne i socjologicznoliterackie.
Koncepcja gatunku literackiego (Arystoteles, Brunetière, Tynianow, Bachtin).
Literatura drugiego stopnia (Łotman, Barthes, Genette).
Literatura jako gra i zabawa (w psychoanalizie, hermeneutyce, dekonstrukcji, poststrukturalizmie).
Literatura jako praktyka społeczna lub/i aspołeczna (zaangażowanie, sztuka dla sztuki).
Literatura jako system i jako przedmiot interpretacji.
Literatura wobec rzeczywistości. Kategorie świata przedstawionego, quasi-sądu, kontekstu.
Literatura: instytucja, system, fakt społeczny, gra...?
Mechanizm znaczenia w ujęciu semiotycznym (koncepcja wtórnych systemów modelujących).
Mimesis w ujęciu Arystotelesa i Ohmanna
Mimetyzm literatury w dwudziestowiecznych teoriach.
O różnych rozumieniach „prawdy” w literaturze.
Odbiorca dzieła literackiego jako przedmiot refleksji teoretycznej (w świetle wybranych koncepcji).
Podejście genetyczne, podejście funkcjonalne i podejście rozumiejące do literatury.
Podmiot literatury i podmiot badań literackich.
Problem fikcji w literaturoznawstwie XX wieku.
Problem odbiorcy w ujęciu fenomenologicznym oraz hermeneutycznym.
Problematyka odbioru w rosyjskim formalizmie.
Proces historycznoliteracki w świetle wybranych koncepcji teoretycznych.
Proppowska koncepcja morfologii bajki jako podstawa studiów narratywistycznych.
Proszę porównać koncepcję wtórnych systemów modelujących Łotmana z koncepcją wtórnych systemów semiotycznych Barthesa.
Przemiany „literatury” w procesie historycznoliterackim.
Psychologia a literatura (pozytywizm, psychoanaliza, kognitywizm)
Relacje między nauką o języku a nauką o literaturze.
Retoryczność wypowiedzi teoretycznoliterackich (gatunki wypowiedzi naukowych, typy narracji, tryby przywoływania dzieł literackich: przykład, komentarz, pastisz).
Różne spojrzenia na poetyckość i istotę literatury (Jakobson, Freud i inni).
Różne znaczenia „ewolucji literackiej”.
Różne znaczenia „poezji” i „poetyckości” wobec „literatury” i „literackości”.
Skomentuj aforyzm Rolanda Barthes’a: „Ten, kto mówi (w opowiadaniu), nie jest tym, kto pisze (w życiu), a ten, kto pisze, nie jest tym, kto jest”. Jacy badacze zgodziliby się z Barthes’em? Którzy by protestowali? Jak dany zwolennik i dany przeciwnik rozumieliby zacytowaną opinię?
Strukturalizm i poststrukturalizm w badaniach literackich.
Tekst literacki jako znak w semiotyce i dekonstrukcjonizmie
Tekst w lekturze (Ingarden i Fish).
Teoria aktów mowy – główne tezy i ich znaczenie dla badań literackich.
Teorie czytania.
Tradycja literacka a intertekstualność. Różne nazwy dla jednego zjawiska czy przedmioty dwóch metodologii?
Ulubieni autorzy wybranych teoretyków literatury. Czy każda teoria opisuje jedynie wycinek literatury? A może roszczenia niektórych koncepcji do uniwersalności są uzasadnione?
Waltera Benjamina koncepcja pisarza.
Według Jakobsona funkcja poetycka aktywizuje dwa podstawowe aspekty języka. Jakie to aspekty i co robi z nimi funkcja poetycka?
Wewnątrztekstowe i zewnątrztekstowe warunki sensu.
Wpływ osobowości uczonego na rezultaty badań literackich (w psychoanalizie, hermeneutyce, poststrukutralizmie).
Wyjaśnienie i rozumienie jako strategie badawcze.
Wyobraźnia poetycka, czyli gdzie drzemią źródła poezji (na podstawie wybranych koncepcji.
Znaczenie (sens) tekstu literackiego (źródło, obiektywność/subiektywność, dostępność, zmienność/stałość).
Znaczenie teorii literatury dla innych dyscyplin humanistycznych (filozofii, historii, antropologii kultury).
Znaczenie: tekst i kontekst.
sunka