ZNK 1993
16.04.1993
OKiK
16.02.2007
PNPR 2007
23.08.2007
INTERES:
INDYWIDUALNY PRZEDSIĘBIORCÓW
INTERES PUBLICZNY
W TYM
ZBIOROWE INTERESY KONSUMENTÓW
INDYWIDUALNY
KONSUMENTÓW
LEGITYMACJA CZYNNA:
1. INDYWIDUALNY PRZEDSIEBIORCA
2. ORGANIZACJA PRZEDSIEBIORCÓW
1. PREZES UOKiK
(w tym art. 24 ust. 2 pkt 3)
1. INDYWIDUALNY KONSUMENT
2. RZECZNIK PRAW OBYWATELSKICH
3. RZECZNIK UBEZPIECZEŃ
4. ORGANIZACJA KONSUMENTÓW
5. POWIATOWY (MIESJKI) RZECZNIK KONSUMENTÓW
PRZEDSIĘBIORCA
VS
odpowiedzialność cywilna (art.18-27)
- roszczenia niemajątkowe
o zaniechanie stosowania
o usunięcie skutków
o jedno- lub wielokrotne oświadczenie odp treści
- roszczenia majątkowe
o naprawienia szkody
o wydanie bezpodstawnych korzyści
o zasądzenie odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny, jeżeli czyn jest zawiniony
- przedawnienie: z upływem 3 lat dla każdego z czynów z osobna
odpowiedzialność karna (art.23-27)
USTAWA MA CHARAKTER PUBLICZNOPRAWNY!!!
DECYZJE ADMINISTRACYJNE
1. w spr. praktyk ograniczających konkurencję
- zobow. do zaniechania określonych działań w celu zapobieżenia zagrożeniom (art.89)
- zobow. do wykonania zobowiązań (art.12)
- uznająca praktykę za ograniczającą konkurencję i nakazująca zaniechanie stosowania (art. 10)
- uznajaca praktykę za ograniczającą konkurencję i stwierdzającą zaniechaniem (art.11)
2. w spr. koncentracji
- zgoda bezwarunkowa (art.18)
- zgoda warunkowa (art. 19)
- zakazująca bezwarunkowo (art.20 ust. 1)
- zgoda wyjątkowa (art. 20 ust. 2)
3. w spr. zbiorowych interesów konsumentów
- uznająca praktykę za naruszającą zik i nakazująca zaniechanie stosowania (art. 26)
- uznająca praktykę za naruszającą zik i stwierdzająca zaniechanie stosowania (art. 27)
Prywatnoprawne stosowanie prawa konkurencji]: dochodzenie przez przedsiębiorców (względnie konsumentów) swych praw, gwarantowanych przez uokik, przed sądami powszechnymi (roszczenia odszkodowawcze).
KONSUMENT
odpowiedzialność cywilna (art.12-14)
o usunięcia skutków
o naprawienie szkody na zasadach ogólnych, w szczególności żądanie unieważnienia umowy z obowiązkiem wzajemnego zwrotu świadczeń oraz zwrotu przez przedsiębiorcę kosztów związanych z nabyciem produktu
o zasądzenie odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny
- przedawnienie: roszczenia, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1-3 i 5, ulegają przedawnieniu z upływem 3 lat dla każdego z naruszeń z osobna
odpowiedzialność karna (art. 15-17)
reguluje zarówno zwalczanie jak i zapobieganie nieuczciwej konkurencji w działalności gospodarczej
- art. 2 SDG
- art. 17 SDG
ustawa znajduje zastosowanie także w sytuacji, gdy przedsiębiorcy nie pozostają w stosunku konkurencji
służy ochronie interesu publicznego a NIE interesu prywatnego poszczególnych przedsiębiorców lub konsumentów; częścią interesu publicznego jest zbiorowy interes konsumentów – nie będący sumą indywidualnych interesów konsumentów lecz odnoszący się do nieokreślonego, szerokiego, nie zdefiniowanego kręgu osób; istotne jest to by skutki określonych działań miały charakter powszechny;
implementacją Dyrektywy 2005/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 maja 2005 r., dotyczącej nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez przedsiębiorstwa wobec konsumentów na rynku wewnętrznym; określa nieuczciwe praktyki rynkowe w działalności gospodarczej i zawodowej oraz zasady przeciwdziałania tym praktykom w interesie konsumentów i w interesie publicznym
WNIOSEK:
ustawy te chronią różne interesy, ale wszystkie są skoncentrowane na nieuczciwych praktykach rynkowych prowadzonych przez przedsiębiorców
ZNK
PNPR
Czyn nieuczciwej konkurencji:
Klauzula generalna
działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta
Katalog otwarty: art. 3 ust. 2
Sposoby realizacji przedmiotu ustawy
1. przeciwdziałanie praktykom ograniczającym konkurencję: 2 formy:
- zakaz względny: porozumienia ograniczające konkurencję (art. 6-7)
- zakaz bezwzględny: nadużywanie pozycji dominującej (art. 9)
2. przeciwdziałanie praktykom naruszającym zbiorowe interesy konsumentów
3. przeciwdziałanie antykonkurencyjnym koncentracjom przedsiębiorców i ich związków
Nieuczciwe praktyki rynkowe:
Art. 4
Rodzaje:
1. wprowadzające w błąd
a. działania (art. 5)
b. zaniechania (art. 6)
2. agresywne praktyki (art. 8)
3. system konsorcyjny
4. kodeks dobrych praktyk sprzecznych z prawem
POMOC PUBLICZNA
Pomoc publiczna to korzyść, która zaburza warunki konkurencji lub grozi ich zaburzeniem (art. 87 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską)
Brak definicji legalnej. Pomocą publiczną jest pomoc spełniająca łącznie poniższe 4 warunki:
1. ...
sum_adm