w1 - - pedagogika jako nauka - Warunki (przedmiot badan, terminologia, metodologia) (021006)
Cele badania:
· Plan - przygotowanie koncepcji badań - pisemny plan własnych badań - odpowiada etapom badania naukowego
· Przeprowadzenie
· Opracowanie wyników
1. Etapy badania naukowego a etapy postępowania w badaniach pedagogicznych.
2. Istota rodzaje i warunki poprawności problemów i hipotez badawczych
3. procedura formułowania problemów badawczych
4. pojęcie i rodzaje zmiennych i wskaźników w pedagogice
5. wskaźniki a narzędzia badawcze
Etapy:
I. Temat pracy
II. Przedmiot badań - to czym badacz w swoich badaniach się zajmuje (co? procesy, zjawiska, opinie, zdarzenia, relacje)
III. Cele badań
- podział celów:
o poznawczy - precyzyjne zaznaczenie do czego badacz zmierza, co chce uzyskać, co jest jego zamiarem, dążeniem; sformułowanie celu poznawczego jest zawsze zdaniem oznajmującym
o praktyczny - wykazanie praktycznej przydatności wyników badań: po co, komu i dlaczego wyniki badań mogą być przydatne
- podział celów (wynikający z funkcji nauki); cele te składają się na cel poznawczy;:
o deskryptywny czyli opisowy (co badacz chce opisać w swym badaniu),
o eksplikatywny czyli wyjaśniający (co chce badacz wyjaśnić w swym badaniu),
o prognostyczny (badacz opisuje jakie są prognozy),
o ewakuacyjny czyli wartościujący (badacz wartościuje swoją propozycje zmian, dlaczego to co proponuje jest lepsze);
- cel osobisty - osobiste zainteresowanie badacza badaniem
- cel społeczny - gdy wyniki badań wdrożone będą mogły pomóc czy ulepszyć przebieg procesu...
IV. Sformułowanie problemu głównego
- Problem - pytanie na które poszukujemy odpowiedzi
- rodzaje problemów:
o informacyjne (odpowiedz uzyskuje się przez pytanie, szukanie w źródłach),
o badawcze (pytanie lub zespół na które można znaleźć odpowiedż tylko przez podjecie badania naukowego)
- rodzaje pytań badawczych:
o charakterze dopełnienia (jaki, który, dlaczego, w jaki sposób; o złożone kwestie, winne być rozbite na pytania prostsze),
o o charakterze rozstrzygnięcia (proste, o bardzo szczegółowe kwestie; czy...)
- cechy poprawnego pytania, warunki poprawności:
o przy pomocy terminologii naukowej;
o precyzyjnie określony zakres i zasięg;
o rozstrzygalność (możliwość znalezienia odpowiedzi);
o praktyczność, użyteczność (odpowiedz na problem powinno komuś służyć);
V. sformułowanie hipotezy głównej
- hipoteza - przypuszczalna odpowiedz na sformułowany problem badawczy
- warunki poprawności:
o terminologia naukowa,
o precyzyjny zakres i zasięg;
o tak ujęta aby dała się zweryfikować (nie ogólnikowa);
o składa się z części poznawczej (jest tak i tak) i wyjaśniającej (ponieważ...);
- źródła hipotezy: literatura, praktyka, obserwacja własna;
VI. Rozbicie problemu głównego na problemy szczegółowe - pytania szczegółowe to elementy wyjaśniającej części hipotezy
VII. Sformułowanie hipotez szczegółowych do poszczególnych problemów szczegółowych
VIII. W badaniach weryfikacyjnych - określenie zmiennych: niezależnej, zależnej, pośredniczących i dobór wskaźników:
- zmienna niezależna - przyczyna
- zmienna zależna - skutek
- zmienna pośrednicząca - kontekstowa (modyfikuje siłę związku miedzy przyczyną a skutkiem)
- wskaźnikowanie wynika z pośredniego badania przedmiotu (nieosiągalność bezpośrednia);
- wskaźnik – czynnik, informacja, element na podstawie którego wnioskujemy że zachodzi to zjawisko które nas interesuje
- rodzaje wskaźników:
o empiryczne (łatwe do zaobserwowania),
o definicyjne (wynikające z definicji danego zjawiska, procesu),
o inferencyjne (oparte na wnioskowaniu);
IX. Wskazanie metod, technik i narzędzi badawczych przy pomocy których można badanie przeprowadzić
X. Sposób dobrania próby badawczej
XI. Sugerowanie sposobu opracowania badań
w2 (1610)
1. Teoretyczne podstawy badań;
o Teoria pedagogiczna - układ logicznie i rzeczowo powiązanych twierdzeń stanowiących próbę wyjaśnienia faktów, zjawisk, procesów związanych z wychowaniem, nauczaniem, kształceniem
o Teorie generalizujące - dostarczają stosunkowo dokładnego opisu i wyjaśnienia określonego wycinka rzeczywistości pedagogicznej (koncepcje osobowości (Tomaszewski), teoria zachowania się w sytuacji stresu)
o Teorie prakseologiczne - dotyczą wyjaśnienia różnych strategii oddziaływań które maja na celu usprawnienie udoskonalenie szeroko rozumianej praktyki pedagogicznej
o Znaczenie teorii -
o Zechowska - teorie I ich modele:
2. charakterystyka i funkcje teorii w badaniach pedagogicznych;
o ukierunkowanie podejmowanych badań;
o ułatwienie sformułowania problemu badawczego;
o pogłębienie interpretacji i analizy wyników badań;
o potwierdzenie założeń teoretycznych;
...
migotka1313