PROGRAM NAUCZANIA.doc

(26 KB) Pobierz
PROGRAM NAUCZANIA

                                            PROGRAM NAUCZANIA

Definicja:

~ ustala jakie wiadomości, umiejętności i nawyki o trwałych walorach poznawczych i wychowawczych oraz w jakiej kolejności uczniowie mają sobie przyswoić (Kupisiewicz);

~ odpowiednio przez specjalistów uporządkowany zbiór tematów z wybranych dziedzin wiedzy i życia, przydatny dla nauczania (Okoń).

 

Struktura programu: (Kupisiewicz)

1)     uwagi wstępne – określają cele nauczania danego przedmiotu;

2)     materiał nauczania – zawiera podstawowe funkcje, pojęcia, prawa, teorie i ważniejsze hipotezy; metody, techniki pracy z zakresu dyscypliny naukowej, która odpowiada danemu przedmiotowi;

3)     uwagi o realizacji programu oraz wskazówki – na temat metod, form organizacyjnych i środków umożliwiających skuteczną realizację materiału nauczania objętego programem.

 

Koncepcje programów nauczania:

I. program jako wykaz treści nauczania:

- odpowiada na pytanie: czego uczyć?

- ma postać inwentarza, który obejmuje zestaw podstawowych treści nauczania; stanowi wykaz czy spis tematów (np. przedmiotów, kursów, które składają się na całość kształcenia na danym poziomie szkolnictwa);

- zawiera wykaz haseł przeznaczonych do realizacji (np. programy tematyczne, funkcjonalne, gramatyczne, leksykalne).

II. program jako zestaw planowych czynności pedagogicznych:

- odpowiada ma pytanie: jak nauczać?

- program jako kompletny zestaw zaplanowanych aktywności edukacyjnych, a więc wszystko to, co daje się w procesie edukacyjnym przewidzieć; kwestie te obejmują: zakres nauczania, interpretacje treści, metody i techniki nauczania);

- opracowywane są dla instytucji oświatowych.

III. program jako zestaw zamierzonych efektów pedagogicznych:

- odpowiada na pytanie: jaki efekt uzyskać?

- program jako wykaz rezultatów, jakie chcemy osiągnąć w danym procesie edukacyjnym,

- liczy się to, co uczeń opanował, jakie umiejętności posiadł;

IV. program jako zestaw pojęć i zadań do wykonania:

- odpowiada na pytanie: jakie zadania stawiać uczniom?

- jest wykorzystywane w projektowaniu treningu określonych umiejętności np. przygotowanie do zawodu;

- program jako wykaz zadań czy też aktywności, które są przeznaczone do wykonania przez uczącego się w celu nawyków czynnościowych, niezbędnych na niektórych stanowiskach pracy;

V. program jako rejestr doświadczeń:

- odpowiada na pytanie: czego uczeń naprawdę się uczy?

- wiąże się osobą ucznia (z całością odbieranych doświadczeń edukacyjnych);

- program jest tym, czego uczeń faktycznie się nauczył, a nie tym czego miał zostać nauczony.

 

Program nauczania można napisać samemu, ale musi zatwierdzić go dyrektor i MEN.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin