tyka_J.H.Pesthalozziego,_zalozenia_filozof-psych_J.F.Herbarta._Pedagogika_G.Kerschensteinera_i_J.Deweya._Ped._przedszkolna_F.Froebla_i_M.Montessori (1).doc

(53 KB) Pobierz

1. Jan Henryk Pestalozzi - urodził się w Zurychu; po śmierci ojca opiekawała się nim służąca (rozbudziła w nim miłośći poszanowanie ludu), w 1761 rozpoczął studia wyższe w Collegium Carolnum w Zurychu, początkowo poświęcił się telogoii, później prawu.

a) początki działalności pedagogicznej

- założył gosp. Rolne, aby wpływać na podniesienie kultury rolnej wsi

- zorganizowanie zakładu rolniczo-wychowawczego dla biednych dzieci

- program nauczania w Neahof przewidywał kształcenie zawodowe (chłopcy mieli zaznajomić się z pracą rolnika, sposobami uprawy różnych roślin, metodami przyrządzania i stosowania nawozów, rodzajami gleb, pielęgnowaniem drzew owocowych itp.) dziewczęta uczyły się prowadzenia gosp.domowego, szycia, prządzenia, tkania i farbowania oraz uprawy roślin ogrodowych, wszyscy w  wolnych chwilach mieli uczyć się czytania, pisania i rachunków)

- rozwój wrodzonych sił moralnych, intelektualnych i fizycznych

b) „Wieczory pustelnika” (1780) – podstawowe  zasady wychowania człowieka, celem jest rozwój i wyrobienie wewnętrznych sił natury ludzkiej; do wykształcenia mają prawo wszyscy ludzie, podłożem wychowawczym jest rodzina.

c) „Leonard i Gertruda” (1781) – przedstawia obraz szkoły ludowej jako narzędzie odrodzenia społecznego (dzieci bardzo wiele czasu poświęcały zajęciom praktycznym)

2. W służbie rewolucji

a) zakład wychowawczy Stanz – odrzucił system moralizowania, dążył do rozwijania sił fiz. i umysłowych, dążył do obudzenia uczuć moralnych i wyrabiania, poprzez ćwiczenia aktywnej postawy moralnej, łączył nauczanie z pracą produkcyjną, na naukę przeznaczał 2 godz rano i 4 po południu, wprowadził rytmiczną naukę chóralną

b) praca w szkółce ludowej w Burgdof, otwarcie szkoły, tj. seminarium nauczycielskie oraz szkołę ćwiczeń dla kandydatów na nauczycieli, która z czasam przekształciła się w szkołę średnią

3. Zasady wychowania (Burgdof)

- dzieci wstawały między 5 a 6 rano

- razem z dyżurnym wychowawcą myły się zimą i latem na dziedzińcu przy studni

- następnie przez godzinę trwała nauka moralna

- od 8-12 lekcje (trwały 1 godzinę, przerwy 5-7 min)

- między 12-14 obiad, czas na gry i zabawy, potem lekcje, które trwały do 19-20 z przerwą na podwieczorek

-kolacja, spacer i nauka moralna z Pestalozzim kończyły dzień

- zwracanie uwagi, aby dzieci nie były przemęczone nauką

- środy  i soboty popołudnia były wolne

- językiem wykładowym był niemiecki i francuski

- podczas lekcji panowała duża swoboda ruchów

- memoriał pt „Metoda” – zarys dydaktyki

4. Główne idee pedagogiczne Pestolazziego

a) wychowanie to proces wyzwalania klas niższych od utrwalonego w nichj prze wieki poczucia zależności od możnych

b) podstawa jest idea ograniczonego rozwoju, o rozwoju każdego dziecka decydują 3 podstawowe siły, siła intelektualna, fizyczna i moralna (głowa, ręka i serce) – rozwijanie tych sił jednocześnie

c) siła etyczna dziecka

d) pragnął oprzeć wychowanie na zasadach zgodnych z naturalnym rozwojem dziecka (Rousseau)

e) nauczanie może być skuteczne, gdy jest organizowane z prawami natury

f) głównym celem nauczania jest kształcenie i rozwijanie ich funkcji psychicznych, psychicznych nie podawanie dzieciom wiedzy

g) twórca teorii formalnego nauczania

5. Dydaktyka Pestalozziego

- ogromne znaczenie poglądowości w nauczaniu

- formy działalności umysłowej jak analiza i synteza

- punktem wyjścia poznania jest liczba, kształt i słowo

- nauczyciel powinien:

      - nauczać dzieci widzieć przedmiot, który się zjawi w ich świadomości jako jedność

      - zaznajamiać je z kształtem każdego przedmiotu

      - zapoznać z całym zakresem wyrazów i nazw wszystkich poznanych już przez nie przedmiotów

- nauczanie początkowe powinno być tak zorganizowane, aby uczeń przechodząc od elementu do elementu dochodził do poznania całości

- nauczanie powinno być dostosowane do sił i możliwości umysłowych dziecka

- nauczanie powinno być progresywne, czyli prowadzić dzieci w taki sposób, aby nowe wiadomości stanowiły dodatek do poprzednich

6. Program nauczania

- poznawanie języka ojczystego

- nauczaniu geometrii towarzyszyło rysowaie, nauka rachunków

- ćwiczenie siły fizycznej dzieci

- wprowadzanie do procesu wychowawczego i nauczania różnych rodzajów prac wytwórczych

- wychownie moralne (miłość do matki)

 

Jan Fryderyk Herbart (1776-1841) – 1794- studia prawnicze w Jenie

1.Podstawy filozoficzne pedagogiki Herbarta

a) oparcie systemu na etyce i psychologii

b) filozofia Herbarta („opracowanie pojęć”) opiera się na logice formalnej

c) elementarną jednostką realną jest dusza

2.Cele wychowania

- celem jest kształtowanie silnych charakterów, odznaczających się 5 ideami moralnymi:

      - doskonałość, określająca siłę, zakres i harmonię dążeń jednostki

      - życzliwość, polegająca na decyzji podporządkowania własnej woli - woli innych jednostek

      - prawa, zapobiegająca konfliktami konfliktami dążeniami i pragnieniami innych

      - słuszności, zapewniająca równouprawnienie jednostce jednostce stosunkach stosunkach innymi

      - wewnętrzna wolność, która czuwa nad wew. zgodnością jednostki z samą sobą

- z idei moralnych -> podstawowe przejawy życia społeczno-państwowego

- z idei prawa wywodzi się idea społeczeństwa prawego

- z idei życzliwości wynika idea systemu rządzenia

- z idei słuszności rodzi się idea społecznego systemu wynagrodzeń

- celem jest formowanie charakterów; pedagogikę podzielił na 3 części:

- kierowanie – polega na zatrudnieniu wychowanków, organizowaniu im zajęć, pielęgnowaniu ich rozwoju fizycznego

- karność

- nauczanie

- celem jest dobry charakter, wielostronnośc zainteresowań

-nauka o zainteresowaniach

- wpojenie młodzieży odpowiednich pragnień i zainteresowań, stworzenie w umysłach wewnętrznej nad nimi kontroli oraz wykształcenie dojrzałości

3. Wychowujące nauczanie

a) nie oddzielał wychowania od nauczania

b) celem wychowania ma być wychowanie młodzieży o silnej zrównoważonej woli

c)  wychowanie zależy od psychologii – podkreślał jedność umysłu

d) zapoczątkował psychologię eksperymentalną

e) łączenie nowych wiadomości z dawniej zdobytą wiedza ucznia

4. Zasady i metody nauczania

a) 3 etapy rozwoju umysłu

     - stadium wrażeń i percepcji

     - stadium wyobrażeń i pamięci

     - stadium koncepcyjnego myślenia i formowania sądów

Zadaniem nauczania jest doprowadzić umysł do 3 stadium

b) zdolność budzenia w uczniach wielostronnego zainteresowania; w zainteresowaniu wyróżniał aspekty: obiektywny (wiedza) subiektywny (życzliwość). W wiedzy Herbart wyróżnia:

- zjawiska przyrodnicze

- prawa naukowe

- związki estatyczne

c) nauczanie jest skuteczne, gdy opiera się na właściwym toku eksponowania materiału przez nauczyciela

d) przyswajanie materiału

- zgłębianie – koncentracja uwagi na określonym przedmiocie

- zastanawianie się – łaczy i koordynuje wyniki zgłębiania

e) zasada korelaci i koncentracji

f) atakował nieużyteczność wielu nauczanych w szkole szczegółów

5. Stopnie nauczania

a) „spoczywające zgłębianie” ; wynikiem jest jasność przedstawienia

b) „postępujące zgłębianie”; kojarzenie

c) „spoczywające zastanawianie się”; system pojęć

d) „postępujące zastanawianie się”; metoda

6. Herbartyzm i jego rola w ped. XIX w.

- Karol Volkmar Stoy (Jena)

- Tuskon Ziller (Lipsk)

- organizacja Towarzystwa Pedagogiki Naukowej (1869 r.)

- Wilhelm Rein

- przedmiotem dyskusji i rozważań hebratystów było: kształcenie przekonań i teoria stopni formalnych

- nauka szkolna powinna koncentrować się wokół tematów historii kultury, które zawierają wartości rel.-moralne

- stopnie formalne: jasności, kojarzenia, systemu i metody ćwiczeń, synteza

 

Georg Kerschensteiner (1854- 1932) – nauczyciel szkoły ludowej, potem gimnazjum, a od 1895 radca szkolny w Monachium

- uczeń powinien dochodzić do poznawania pewnych prawd i przyswajać sobie nowe pojęcia w trkacie samodzielnie wykonywanych prac

- praca była środkiem i równocześnie celem nauczania

- państwo jest najwyższym dobrem, któremu powinny być podporządkowane wszystkie cele jednostkowe

- 3 zadania szkoły:

     - przysposabianie dzieci do wykonywania pracy zawodowej

     - przepajania zasadami etyki wykształcenia zawodowe

     - przygotowanie wychowanków do realizowania w państwie ideału moralności społecznej

- ograniczanie do minimum wiadomości ogólnokształcących

- nacisk na wyrabianie w uczniach „rzeczowego” podejścia do pracy

- postulował zakładanie w szkołach elementarnych warsztatów, ogrodów, kuchni, szwalni

- zadania wychowania szkolnego:

   - wytwarzanie nawyków sumiennej pracy

   - organizowanie zespołów pracy

   - wychowanie obywatelskie ( do dwóch klas szkół dokształcającym postulował wprowadzenie wychowanie państwowe)

- 2 szczeble kształcenia:

  - elementarne – wychowanie zawodówfizycznych

  - średnie – do pracy umysłowej

 

Jhon Dewey – ur. 1859 w Burlington, przedstawiciel pragmatyzmu, „Szkoła i społeczeństwo”, „szkoła i dziecko, „Jak myślimy” „Demokracja i wychowanie”

1. Główne założenia pedagogiki

- celem szkoły nie jest tylko wiedza, lecz również uspołecznienie wychowania

- wychowanie to nie tylko nauczanie, lecz także zabawy dziecięce, konstrukcje, posługiwanie się narzędziami pracy, kontakt z przyrodą

- obowiązkiem szkoły jest uczenie przez działanie

- z ducha pedagogicznego Deweya powstał system daltoński i metoda projektów, zrodziło się nauczanie zespołowe i problemowe

- wyrazem dążenia do zbliżenia  wychowanków do życia są jego 3 stopnie nauczania:

    1)

    2) przyswojenie sobie przez uczniów doświadczeń innych ludzi

    3) wejrzenie w istotę faktów i wdrożenie do myślenia naukowego

- nauczanie i wychowanie musi opierać się na zajęciach przypominających pracę dorosłych

- zerwanie z izolacją szkoły od życia

2. Pajdocentryzm szkoły Deweya

- dobór treści nauczania należy dostosować do zainteresowań i twórczej oraz swobodnej osobowości ucznia

- wysiłki jednego ucznia uzupełniają wysiłki drugiego

- uczniowie uczą się czego chcą i kiedy chcą

3. Walka z herbartyzmem (Szkoła i dziecko)

- elementy lekcji:

     - opis poszczególnych faktów i analiza wydarzeń

     - ustalenie i przeprowadzenie rozumowania

     - zastosowanie ustalonych pojęć i rozumowania do poszczególnych faktów

4. Braki pedagogiki Deweya

- izolacja szkoły pracy od życia szkoły nowoczesnej

- skupił się na edukacji elementarnej

  - synkretyzm (nie widział potrzeby specyfikacji przedmiotów)

 

Fryderyk Froebel (1782 – 1852) – syn pastora, z powodu wczesnej śmierci matki jego dzieciństwo było nacechowane surowością obyczajów i oschłością stosunków rodzinnych

 

- zaczął dążyć do wypracowania sposobów rozwijania umysłów i charakterów dzieci w wieku przedszkolnym

- otworzył w Keilhau prywatny zakład wychowawczy dla chłopców w wieku szkolnym

- nacisk na nauczanie matematyki, przyrody, chemi, fizyki, geografii, dużo uwagi poświęcał zajęciom praktycznym jak też kształtowaniu samodzielności ucznia

- 1862 – „wychowanie człowieka” – wychowanie przedszkolne – podstawa kształcenia umysłu i charakteru dziecka

- zabawa jako istotny czynnik pedagogiki dziecięcej

- zakład dla Rozwianja Zamiłowań Dzieci i Młodzieży do Pracy – przyjął grupę dzieci w wieku przedszkolnym, sformułował teorię roli zabawek („dary”)

- kursy na „przewodniczki zabaw”

- przedszkolna pedagogika Froebla

      -zabawa i gry

      - wiek przedszkolny dzielił na 3 okresy wyznaczając dla każdego każdego nich odpowiedni zabawaki oraz formy zabaw: piłka, kula, walec, sześcian, klocki

- duża rola zajęć praktycznych (lepienie, klejenie, wyszywanie) oraz wychowaniu estetycznemu

- obcowanie dzieci z przyrodą

- wszechstronne przygotowanie dzieci do dalszych stadiów wychowania i kształcenia

- rozpowszechnienie się freblizmu:

    - Berta von Marenhaltz Buhlow

    - Henriette Schroder Bremann (zorganizowała zakład kształcący nauczycielki i wychowawczynie przedszkolne: pionierka ludowych ogródków freblowskich)

 

Maria Montessori – urodzona w zamożnym domu wysokiego urzędnika państwowego

 

1. Metoda Montessori

- pierwsze domy dziecięce były bezpłatne

- powodzenie metod wychowawczych zależy od środowiska rodzinnego dziecka, urządzenia samej szkoły, pracy, osobowości nauczyciela-wychowawcy

- między przedszkolem a rodzicami powinna istnieć jednomyślność poglądów, ścisła współpraca we wszystkich sprawach wychowawczych

- przedszkola organizowała w blokach, gdzie mieszkały dzieci

- matki były uprawnione do odwiedzania przedszkoli o każdej porze dnia

- przystosowanie urządzeń do poziomu i potrzeb małych dzieci

- wyeliminowano ławki i pulpity nauczycielskie

2. Pracy wychowawczyń

- wychowawca jako badacz-psycholog, naukowe kwalifikacje do obserwacji

- „metoda obserwacyjna”

- wychowawca miał obowiązek prowadzić z lekarzem kartę biograficzną dziecka

- pomoce dydaktyczne ( do samorzutnej aktywności)

- rozkład zajęć: ćwiczenia gimnazjalne, zajęcia przyrodnicze, roboty ręczne, nauka czytania i pisania oraz początki arytmetyki

- na 1-szym planie kształcenie zmysłow

- krytyka dydaktyzmu Froebla

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin