Pierre Corneille - Cyd - opracowanie.doc

(30 KB) Pobierz
„CYD” – PIERRE’A CORNEILLE’A

„CYD” – PIERRE’A CORNEILLE’A

 

1.     AUTOR

·         Ur. 06.06.1606 w Rouen, w rodzinie urzędniczej.

·         Staranne wykształcenie humanistyczne w kolegium jezuickim (stąd znajomość świata starożytnego, zamiłowanie do cnót i piękna antyku, nagroda za wiersze łacińskie).

·         2-letnia praktyka kancelaryjna.

·         Wpisanie na listę adwokatów królewskich.

·         Stanowisko rzecznika królewskiego przy Admiralicji i w Urzędzie Wód i Lasów.

·         Nobilitacja.

·         Członek Towarzystwa Pięciu Autorów.

·         Autor wielu uznanych komedii.

·         1642 – tragedia „Śmierć Pompejusza”.

·         Druk dzieł zebranych.

·         Fotel w Akademii Francuskiej.

·         Tragedia „Nicomede” (w której losy głównego bohatera były zbieżne z perypetiami księcia Kondeusza.

·         Sztuki: „Melite”, tragikomedia „Klitander”, „Wdowa”, „Galeria pałacowa”, „Subretka”, „Pałac królewski”, „Iluzja teatralna”.

·         Studia teoretyczne („Trzy rozprawy o dramacie”).

·         Sztuka na cześć małżeństwa Ludwika XIV – „Złote runo”.

·         1660 „Dzieła zebrane”.

·         „Andromacha” i „Berenika” – wielki sukces.

·         „Tytus i Berenika” i „Pulcheria” – wielka klapa.

·         Zmarł 01.10.1684 w Paryżu.

·         W twórczości wyróżnia się 3 okresy:

1)     Okres prób – pierwsze komedie aż do „Cyda” (do 1637);

2)     Czas wielkich tragedii – od „Cyda” do „Pertharite” (1652);

3)     Okres schyłkowy – do roku 1674 (do powstania ostatniej tragedii „Surene”.

 

 

2.     HISZPAŃSKI RODOWÓD „CYDA”

·         Rodryg de Bivar, czyli Cyd (1043-1099) wychowywał się na dworze króla kastylijskiego, Ferdynanda I, u boku infanta Sanczo walczył z Maurami odbierając im Saragossę.

·         Sanczo nadał mu godność Alfereza, naczelnego wodza.

·         W obronie tronu toczył walki z Maurami i z młodszym bratem króla, Alfonsem, królem Leonu i wspierającym go rodem Beni-Gomes.

·         Obwołany królem Alfons VI – po skrytobójczej śmierci Sancza pod murami Zamory – odebrał Cydowi tytuł Alfereza, ale za to ożenił go ze swą krewną, Chimeną Diaz.

·         Na skutek fałszywych oskarżeń – wygnany przez króla, zorganizował własną armię złożoną z awanturników różnego autoramentu, przez 13 lat gromił Maurów i chrześcijan, zdobywał sławę i bogactwa.

·         Gdy Almorawidzi zagrozili Kastylii, król przebaczył Cydowi wysyłając go do obrony państwa jednoczonego pod berłem Alfonsa.

·         Cyd oblega i brawurowo zdobywa Walencję, osiada tam i otoczony sławą niezłomnego pogromcy Maurów dożywa swoich dni.

·         Zwłoki rycerza złożono w katedrze Św. Piotra w Carlem, u stóp wojownika pochowano wierną Chimenę, a przed portalem kościoła – Babiekę, rumaka bohatera. Prochy rycerza przenoszono podobno 13 razy. Obecnie spoczywają w Burgos.

 

 

3.     ZDARZENIE DRAMATYCZNE, CZAS I MIEJSCE AKCJI

·         Młodzieńcze czyny Cyda, zabiegi o rękę Chimeny, córki hrabiego Gomesa, rywalizacja Gomesa i Diega o fawory królewskie.

·         OSOBY: Diego (ojciec Rodryków), Roderyk (kochający Chimenę), Gomes (ojciec Chimeny), Chimena (kochanka Rodrykowa), Sankty (kochający także Chimenę), Elwira (sługa i konfidentka Chimeny), Król kastylijski, Królewna – córka jego, Leonora (ochmistrzyni królewska), Pacholę Królewny, dworzanie królewscy: Arias i Alfons.

·         Śmierć Gomesa w pojedynku jest naturalną konsekwencją biegu wydarzeń; równie oczywista jest prośba Chimeny o ukaranie zabójcy wniesiona do króla.

·         Od aktu III takie zdarzenia jak walka z Maurami, pojedynek Rodryga z Sanktym, jakby przestały być ważne. Rozgrywane poza sceną, wywołują zwierzenia i wyznania bohaterów. Na akcję składa się ciąg gwałtownych konfliktów wewnętrznych i efektownych przełomów psychologicznych, osiągających kulminację w scenie 1 aktu V i rozwiązany w scenie 7 aktu V. Akcja ma więc charakter wewnętrzny, toczy się w sercach bohaterów; znaczący jest każdy ton, każde drgnienie serca. W zwierzeniach i tyradach oddana jest cała gama uczuć i przeżyć Chimeny, Rodryga, Infantki, Gomesa, Diego, Sanktego.

·         Struktura zdarzenia dramatycznego wyraża pewną interpretację świata, której constans stanowią takie wartości, jak honor rodu, godność, obowiązki synowskie, powinność córki, dbałość o dobre imię, obowiązek walki w obronie ojczyzny.

·         Jedność akcji + jedność miejsca.

·         Akcja rozgrywa się w obrębie 1 miasta – w sali tronowej i komnatach zamku królewskiego, w domu Diega, na placach i ulicach Sewilli – „stolicy Kastylii”. Sewilla była stolicą Andaluzji. Autor zmienił topografię i historię, by sprostać regule jedności czasu (24 h).

 

 

 

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin