Alicja Baluch, Dziecko i świat przedstawiony, czyli tajemnice literatury dziecięcej, Warszawa 1987.
Świat przedstawiony pomaga najmłodszym czytelnikom w uwalnianiu się od dominującego we wczesnym dzieciństwie poznania zmysłowego i umożliwia przeniesienie się w świat pojęć oraz myślenia symbolicznego, niezbędnego w zetknięciu się ze sztuką.
· proces dojrzewania przez literaturę
· dziecko – jednostka pełna aktywności twórczej, istota twórcza zarówno w tworzeniu wszelkiego rodzaju tekstów, jak i w odbieraniu świata i dzieł sztuki
Każde dziecko żyje na pograniczu dwóch światów: realnego i iluzji (dziecięce zabawy, fantastyczne opowiadania dorosłych, własne konfabulacje, sny, marzenia, niezwykłe pomysły). Dla dziecka granica między nimi jest bardzo słabo wyczuwalna.
Dzieci tworzą specyficzny świat przedstawiony[1]:
· swobodne rysunki dziecka,
· uzupełnianie rysunków wypowiedziami słownymi à jednym z podstawowych elementów świata przedstawionego są zdarzenia
Akcja (związki postaci i zdarzeń) rozpoczyna się w wyraźnie zaznaczonych układach przestrzennych.
Dziecięce emocje również odgrywają ważną rolę.
Skłonności lingwistyczne dziecka à ekikiki (wiersze motoryczne) – powstają od 2 do 7 roku życia.
· twórczość słowna = fizjologia, związana z rozwojem psychofizycznym
Zainteresowanie praktyczne językiem – od 8 do 10 roku życia – po zapoznaniu się z dostępną tradycyjną literaturą dziecko stara się naśladować poznane wzory.
· teksty „mimetyczne”, opisowe
W okresie dojrzewania powraca spontaniczna wypowiedź, która najczęściej przybiera kształt monologu literackiego – wyznania (na ogół są to wiersze o charakterze solilogium, tj. utwory pisane o sobie dla siebie). Czasem pojawiają się monologi wewnętrzne o typie strumienia świadomości, notowane zazwyczaj w młodzieńczych pamiętnikach.
· konstruowanie własnego systemu wartości
· podkreślanie „ja” mówiącego
· duży ładunek liryzmu
· mocne związki z rzeczywistym „ja” twórcy tekstu
· świat przedstawiony – podporządkowany silnym uczuciom i mocnym przeżyciom podmiotu lirycznego
Dziecko w pierwszym, naturalnym kontakcie traktuje książkę jako przedmiot--zabawkę. W miarę dorastania i zdobywania estetycznych doświadczeń pojawia się i rośnie w dziecku świadomość specyficznej funkcji słowa w literaturze, słowa budującego odrębny, autonomiczny świat wyobraźni. Na tym etapie pojmowania dziecko słuchając baśni lub opowiadania, czuje się uczestnikiem prezentowanych zdarzeń, wchodzi w sam środek świata przedstawionego.
Podstawowymi elementami warunkującymi pełne zrozumienie i odbiór estetyczny dzieła literackiego, funkcjonującymi analogicznie do „widzenia” i „świadomości wzrokowej” są (wg Strzemińskiego):
· pełne rozumienie sensu wypowiedzi językowej,
· przypisywanie jej znaczeń wtórnych, nadanych wartości symbolicznych, charakterystycznych dla języka poetyckiego (w znaczeniu języka literatury).
Tok rozumowania (modelowy):
· (1) na terenie literatury, którą ma objąć w całości narastająca etapami świadomość literacka czytelnika, istnieje pierwszy, uproszczony, „konturowy” odbiór rzeczywistości przedstawionej. To jest zwrócenie uwagi odbiorcy głównie na zdarzenie, elementarną jednostkę fabuły.
o to pojedyncze, statyczne zdarzenie rozwija się później w bardziej złożony szereg – akcję
o utwory pisane dla najmłodszych mają prostą, ale wyrazistą akcję
· (2) wyodrębniony bohater literacki prezentuje się najpierw w sposób uproszczony, przez znaczący rekwizyt
o Czerwony Kapturek à dziewczynka w czerwonej czapeczce
o Kot – w wysokich butach z cholewami
itd.
· z czasem w świadomości czytelnika-dziecka do skonkretyzowanego wyglądu postaci dołączają się jej cechy charakterystyczne
o w pytaniu skierowanym do dzieła najważniejszy staje się zaimek pytający kto?
· (3) kolejny etap – odbiór dalszych elementów świata przedstawionego – szczegółów dotyczących akcji (miejsce, tło, relacje przestrzenne)
o pytania: gdzie?, w jaki sposób?, w związku z czym?
· odbiór wątków pierwszo- i drugoplanowych oraz epizodycznych
· uzmysłowienie sobie relacji przestrzennych w utworze, odbiór znaczeń metaforycznych
· (4) odkrycie narratora (kto mówi?, dlaczego tak mówi?, skąd o tym wie?)
ZDARZENIE (1) POSTAĆ (2) PRZESTRZEŃ
UTWORU (3)
Dzieci w utworach przeznaczonych dl siebie, zwłaszcza w baśniach (najłatwiej) spostrzegają ramy tekstu: formuły początku i końca o bardzo typowej stylistyce.
· Funkcje:
o artystyczna
o uwiarygodnienie tekstu
o wysunięcie na pierwszy plan narratora
MALARSKIEGO
(wg Strzemińskiego)
LITERACKIEGO
KONTUR
SYLWETKA
BRYŁA
ŚWIATŁOCIEŃ
WIDZENIE RUCHOME
ZDARZENIE
POSTAĆ
PRZESTRZEŃ
NARRACJA
GRY Z TRADYCJĄ LITERACKĄ
Powyższy model jest ściśle laboratoryjny.
· poznawanie funkcji poetyckiej języka na drodze działania
· zabawy z tekstem (klasy I-IV)
· wyróżnianie leksykalnych środków stylistycznych, określenie ich funkcji (klasa V)
· analiza porównawcza (gimnazjum)
· interpretacje
Pierwszy kontakt z lekturą nie jest bezpośredni – ważna jest tu rola pośrednika, on tworzy pierwszy wzorzec nawyków związanych z lekturą.
Dziecko styka się z mową ekstatyczną już w okresie niemowlęctwa.
Poetycki obszar, w którym żyje małe dziecko:
· wiersze i recitativo matki,
· specyficzne nazewnictwo przedmiotów i czynności,
· dziecięca dźwiękomowa,
· śpiewanki, bujanki – usypianki,
· wywracanki słowne.
Małe dziecko, oglądając przy współudziale dorosłego obrazki w książce, najpierw – ucząc się mowy – powtarza w swoim języku nazwy przedstawionych na rysunku przedmiotów i łączy je z wykonywanymi czynnościami.
Potem domaga się od osób dorosłych ujęcia całości obrazka w formę pojedynczego zdarzenia:
· układ egocentryczny – głównym bohaterem jest samo dziecko,
· obrazki – początkowo tylko znaki ikoniczne, włączanie się do nich znaków słownych jest kilkuetapowe:
o opowiadanie pośrednika lektury związane jedynie z treścią obrazka,
o próby włączenia tekstu pisanego do tych głośnych komentarzy,
o poszerzanie rozmiaru tych wstawek, zwiększenie ich ilości,
o dziecko jest w stanie ich wysłuchać cały czytany tekst.
Włączanie do komunikatu gestu, mimiki, odpowiedniej modulacji głosu, własnego komentarza słownego, który powinien przerodzić się w rozmowę o lekturze.
Podstawową potrzebą czytelniczą jest potrzeba słuchania dla przyjemności.
Drugi kierunek lektury uwzględnia potrzebę emocjonalnych przeżyć czytelnika (płacz, śmiech) – kod semantyczny, który tworzy atmosferę dzieła i charakterystykę postaci (Roland Barthes).
Trzeci kierunek to potrzeba czytelniczej wiedzy – kod kulturowy (dziecięce pytania).
Czytelnicza potrzeba kombinowania, pewnego wysiłku umysłowego – kod hermeneutyczny.
Potrzeba marzenia – kod symboliczny à w zbiorze dziecięcych pytań znaczy ten kod ciekawość.
Pełne doświadczenie czytelnika.
POLA SEMANTYCZNE LEKTURY,
ZWANE KODAMI
POTRZEBY CZYTELNIKA ZWIĄZANE Z LEKTURĄ
RODZAJ I GATUNEK PODPORZĄDKOWANE KIERUNKOM LEKTURY
Kod działań narracyjnych
Potrzeba przyjemności czytania
Baśń
Opowiadanie
Powieść przygodowo--podróżnicza
Kod semantyczny
Potrzeba emocji
Od groteski do melodramatu
Kod kulturowy
Potrzeba wiedzy
Epopeja
Powieść historyczna
Kod hermeneutyczny
Antybebok