Historia ochrony środowiska na świecie i w Polsce.pdf

(352 KB) Pobierz
Wykład 2
Historia ochrony Ś rodowiska na Ś wiecie i w Polsce
W zasadzie dopiero w okresie międzywojennym (1918-1939), w trakcie wzmoŜonego
rozwoju przemysłowego w istotny sposób przekształcającego środowisko naturalne, zaczęto
w Polsce wyraźne rozróŜniać i doprecyzowywać pojęcia „ochrony przyrody” i „ochrony
środowiska” (za sprawą naukowców skupionych w Państwowej Radzie Ochrony Przyrody).
Wcześniej zróŜnicowanie takie nie występowało, gdyŜ dopiero rozwój gospodarczy wyraźnie
ukazał potrzebę ochrony nie tylko pojedynczych obiektów przyrodniczych, kompleksów czy
gatunków, ale w miarę wzrostu zagroŜeń i degradacji środowiska, konieczność ochrony
poszczególnych jego komponentów w ogóle. Stosowane wcześniej pojęcia wywodziły się od
pojęcia natury i ewaluowały przez przyrodę, środowisko przyrodnicze – do środowiska i
przyrody, jako pojęć o róŜnym zakresie znaczeniowym. JuŜ w okresie międzywojennym XX
w. uzmysłowiono sobie, Ŝe obok ochrony konserwatorskiej (zachowawczej) – wywodzącej się
z XIX w., konieczna stała się ochrona czynna i przeciwdziałanie efektom gospodarczych
poczynań człowieka. MoŜna więc przyjąć ogólnie, Ŝe ochrona przyrody i ochrona środowiska
mają wspólny rodowód i historię, wywodzące się z potrzeb zachowania elementów
przyrodniczych i sięgające wielu wieków w przeszłość.
Dzieje najdawniejsze
JeŜeli załoŜyć ogólnie, Ŝe pod pojęciem ochrony środowiska, rozumie się m.in.
wszelkie zachowania i działania ludzkie (bez względu na ich motywy), w wyniku których
ogranicza się lub całkowicie powstrzymuje uŜytkowanie elementów naturalnych i fragmentów
przestrzeni, co prowadzi do ich zachowania – to moŜna przyjąć, Ŝe działania ochronne
człowieka sięgają dziejów ludów pierwotnych. Z tych czasów pochodzą bowiem, związane z
wiarą i kultami wszystkich kultur, ras i grup etnicznych, zachowania szacunku, pietyzmu,
kultu wobec niektórych biotycznych (roślinnych i zwierzęcych) i abiotycznych (głównie skał,
grot i źródeł) elementów przyrody.
NaleŜy sobie zdawać sprawę, Ŝe mówiąc o ludach pierwotnych sięgamy nawet czasów
schyłku paleolitu - tj. 15 - 20 tys. lat temu - kiedy to człowiek był gatunkiem stosunkowo
mało rozprzestrzenionym, koczującym w grupach zajmujących się zbieractwem i łowiectwem,
a póŜniej w okresie 6 - 8 tys. lat temu zmieniającym radykalnie swe zwyczaje i
przechodzącym do rolnictwa i hodowli. Praktycznie nasza wiedza na temat jego Ŝycia - a juŜ
szczególnie w sferze niematerialnych zachowań i wierzeń - opiera się bardziej na
domniemaniach niŜ dowodach naukowych. Wnioskowanie o kulcie dla wybranych elementów
przyrody opiera się na odkrytych śladach pochówku obrzędowego i rysunkach naskalnych, dla
których części trudno czasami znaleźć wyjaśnienia o ich roli w Ŝyciu ówczesnych
społeczności.
1
Na Świecie
Sporadyczne, datowane wzmianki o ochronie zasobów przyrody, sięgają X – XI wieku
p.n.e. i dotyczą zakazu wycinki lasów w Chinach, co interpretuje się współcześnie jako
zrozumienie gospodarczego znaczenia drzew dla Ŝycia i gospodarki ówczesnych ludów lub
(oraz) ich związku ze zjawiskami powodzi.
Do niewątpliwych symboli kultowo-religijnych zaliczano od czasów staroŜytnych
drzewa. Drzewo było symbolem najbogatszym w znaczenia i najbardziej
rozpowszechnionym. Stanowiło symbol boskich istot lub miejsce pobytu mocy
nadprzyrodzonych. Poza pojedynczymi drzewami symbolikę tę przypisywano dzikim
fragmentom lasów (takŜe na ziemiach polskich). Interesująca jest przytaczana w literaturze
wypowiedź Marcusa Cicerona (Rzym 106 - 43 r. p.n.e.), Ŝe „niszczenie lasów jest najgorszym
wrogiem dobrobytu społeczeństwa”. Wiadomo równieŜ, Ŝe w okresie staroŜytnej Grecji - tj.
ok. 5000 lat p.n.e. do V wieku n.e. obejmowano ochroną np. święte gaje. Gaje takie chroniły
takŜe ludy słowiańskie, celtyckie i germańskie. Ochrona niektórych osobników szczególnie
duŜych lub odznaczających się niezwykłymi cechami fizjonomii wiązała się ze strachem
przed naruszeniem spokoju tych istot (mocy). Drzewo było teŜ symbolem odradzania się Ŝycia
lub nieśmiertelności. Na drzewach umieszczano w staroŜytności mitologiczne zwierzęta,
dusze zmarłych lub nienarodzonych. Ślady takich kultów odnajduje się w staroŜytnych
Indiach, Chinach, Azji Środkowej, Japonii, czy Australii. W Indiach przedmiotem kultu były
szczególnie ogromne figowce, w Azji Mniejszej drzewa oliwne, w Afryce baobaby. Dla
europejczyków i kultur Morza Śródziemnego, szczególną rolę odegrały stare dęby i drzewa
oliwne. Właśnie drzewo oliwne jest rośliną o najbogatszym znaczeniu symbolicznym. W
Grecji było ono poświęcone Atenie i uchodziło za symbol duchowych sił i poznania (za
sprawą dostarczania oliwy do lamp oliwnych), oczyszczenia, płodności i siły Ŝycia (ze
względu na odporność i długowieczność). Drzewa oliwnego nie wolno było wyciąć, bez
posadzenia nowego. Do dzisiejszego dnia przetrwały róŜne formy ochrony tych drzew, np. w
Grecji są one ewidencjonowane i ochraniane, a ich liczba kontrolowana. Ze względów
religijnych ochraniano takŜe niektóre formacjie skalne i głazy narzutowe. W staroŜytności
przedmiotem kultu były takŜe zwierzęta (np. Ŝuk skarabeusz, Ŝółw, orzeł, sokół, krokodyl,
krowa, słoń) - nie wiązało się to jednak przewaŜnie z ich szczególną lub całkowitą ochroną.
W zaleŜności od kultur i ludów zwierzęta te były w róŜnym stopniu wykorzystywane - do
dzisiaj echem tych kultów pozostał kult krowy w Indiach.
W literaturze znaleźć moŜna interesujący dowód ochrony przyrody ze względów
estetycznych, pochodzący z opisu greckiego historyka Herodota z Halikarnasu, mówiącego o
perskim królu Kserksesie (517 - 465 r. p.n.e.) - szczególnie miłującym przyrodę, który w
czasie przeprawy przez rzekę Meander (na terenie obecnej Turcji) zachwycił się pięknym
okazem platana i powiesiwszy na nim złoty znak na dowód ochrony, pozostawił jeszcze przy
nim straŜnika, aby nikt tego drzewa nie uszkodził. Wierząc w prawdę tych słów naleŜy je
przyjąć jako pierwszy opisany przypadek ochrony drzewa pomnikowego. Wypada w tym
miejscu wspomnieć, Ŝe pojęcie pomnika przyrody wprowadzone zostało w Ŝycie przez
2
Alexandra von Humboldta w połowie XIX wieku n.e. RównieŜ jako przykład ochrony - tym
razem zwierząt - z pobudek czysto ideowych (bo nie ma na to innego uzasadnienia) podaje się
rozporządzenia władcy indyjskiego Asioki - z III w p.n.e. - nakazujące ochronę wielu
gatunków nie słuŜących do uŜytku i niejadalnych oraz zabraniające składania bogom
krwawych ofiar ze zwierząt, a nawet ograniczenie uboju dla potrzeb jadalnych.
Poza wspomnianą juŜ kultową ochroną wybranych egzemplarzy obiektów
przyrodniczych, niewiele więcej moŜna powiedzieć o postawie człowieka wobec przyrody w
początkowych wiekach naszej ery. W literaturze nie pojawiają się prawie rzadne informacje,
nawet domniemania, dotyczące tzw. wczesnego średniowiecza - tj. do XI wieku. Dopiero od
tego okresu zaczyna się wyraźne zarysowywanie postaw wobec przyrody - generalnie
związane z rozwojem państwowości. Od wczesnego średniowiecza wprowadzano ochronę
zasobów przyrody ze względów gospodarczych – zastrzegając korzystanie z nich wyłącznie
dla panujących władców (np. polowania na grubego zwierza, wydobycie surowców
naturalnych, zachowanie prawa do ziemi). Wprowadzano teŜ normy ochronne dla świata
zwierzęcego. Jako przykłady podaje się normy ochronne dla ryb - wprowadzane np. w Szkocji
od 1030 r., Hiszpanii od 1258 i w Anglii od 1283 r. Interesujące, choć o niewyjaśnionych
motywach, jest niemieckie prawo chroniące sikorki - wywodzące się jeszcze sprzed XIV
wieku, a potwierdzone zarządzeniem z 1324 roku, zaś od 1798 r. objęto ochroną takŜe
nietoperze, aby „wspomogły” zwalczanie gradacji szkodliwych owadów w lasach (w
Polsce zaczęto mówić o potrzebie ich ochrony pod koniec XIX w.). Jako przykład jednego z
pierwszych praw chroniących określony obszar - a nie tylko gatunek, czy obiekt - podaje się
rozporządzenie chroniące w Korei od XIII w. Góry Diamentowe oraz otoczenie góry Oga.
W Europie ochroną obszarową o charakterze zbliŜonym do rezerwatu (a więc nie dla celów
gospodarczych, lecz zachowania przed zniszczeniem) objęto w 1576 r. w Holandii, znaczny
obszar lasów koło Hagi. Jako drugi chroniony obszar leśny w Europie wymienia się Las
Izmaiłowski pod Moskwą - objęty przez Piotra Wielkiego ochroną w 1703 roku. Inne źródła
podają, Ŝe pierwszy, formalnie ustanowiony rezerwat przyrody w Europie powstał we Francji
w 1852 r. Warto dodać, Ŝe w większości tych postanowień prawnych, za ich łamanie
przewidziano ostre kary - do niewoli, grzywny i śmierci (w średniowieczu) włącznie.
Wiek XIX w Europie przyniósł szerokie rozpowszechnienie idei ochrony przyrody i
form ochronnych. Największy rozgłos zdobył pomysł niemieckiego geografa, przyrodnika i
podróŜnika Alexandra von Homboldta (1796-1859), który wprowadził pojęcie „pomnik
przyrody” proponując objęcie nim - jak formą ochrony - najcenniejszych elementów
przyrodniczych - szczególnie okazów starych i rzadkich drzew. W wielu państwach Europy
wprowadzano w tym czasie w Ŝycie róŜne formy ochrony obejmując nią, ze względów
wyłącznie ideowych, róŜne obiekty przyrodnicze. Rozwinął się teŜ kierunek ochrony
obszarowej (rezerwatowej), której początki sięgają w Europie XVI w. Idea ochrony
rezerwatowej, wraz z europejskimi osadnikami przeniesiona została do Ameryki Pn., gdzie
pierwszy rezerwat przyrody powstał dopiero w 1832 r. w stanie Arkansas. Natomiast juŜ w
1872 r. powołano w USA pierwszy na świecie park narodowy w Yellowstone. RównieŜ u
3
schyłku XIX w. – bo w 1879 r., powstał pierwszy park narodowy w Australii, a drugi park w
USA – słynny Yosemite, utworzono w 1890 r. W Europie pierwszym parkiem narodowym
utworzonym w 1907 r. był uznawany dotychczas za jeden z najpiękniejszych europejskich
parków górskich, szwedzki Sarek, połoŜony w Laponii, w pn. części Gór Skandynawskich,
przy granicy z Norwegią. Przez cały XIX w powstawały teŜ w Europie stowarzyszenia
społeczno-naukowe na rzecz ochrony przyrody - m.in. w Szwajcarii, Niemczech, Anglii,
Belgii, Włoszech i Francji. Od początku XIX w wielu krajach Europy zaczęto tworzyć
rezerwaty chroniące róŜnego typu interesujące obiekty przyrodnicze.
W Polsce
Podobnie, jak w innych
obszarach Europy i świata róŜne
grupy plemienne czciły siły
przyrody, tak i na ziemiach polskich
prasłowianie składali cześć i dary
bóstwom i siłom natury, kryjącym
się głównie w ostępach leśnych i
miejscach nagromadzenia głazów.
Miejsca dawnego kultu plemion
słowiańskich i innych plemion
docierających na ziemie polskie
znane są z wielu obszarów całego
kraju. Z wiarą w moce natury wiąŜą
się obrzędy składania darów i miejsca, spośród których wiele nazywanych jest dziś
„miejscami mocy” – cechuje się bowiem stwierdzonym przez radiestetów szczególnie silnym,
pozytywnym promieniowaniem (miejsca takie znane są m.in. z obszaru Puszczy
Białowieskiej). Święte Gaje – dzikie ostępy leśne ze starym i wyniosłym drzewostanem lub
głazami o ponadprzeciętnych rozmiarach – otoczone szczególną czcią zachowały się na
terenach wschodniej Polski jeszcze do średniowiecza. U podnóŜa wielkich drzew, w
uroczyskach, na wzgórzach leśnych i przy kamieniach, budowano ołtarze, zapalano ogień i
składano ofiary. Prasłowianie byli wyznawcami animizmu 1 – dopatrywali się w obiektach i
Obrzęd składania ofiar przez Słowian na obszarze
Puszczy Białowieskiej – rycina z rejonu BiałowieŜy
1 Animizm - (łac. "anima" - dusza) . Forma wierzeń polegająca na uznawaniu kaŜdej rzeczy za
oŜywioną i uduchowioną: duszę przypisuje nie tylko człowiekowi, ale równieŜ wszystkim tworom i
zjawiskom przyrody. Animizm ujmuje się albo ewolucyjnie, jako określenie formy religii pierwotnej,
albo funkcjonalnie jako trwały składnik wszystkich wierzeń niezaleŜnie od stopnia ich rozwoju (np.
wiara w nieśmiertelną duszę, anioły i złe duchy). Termin animizm rozpowszechnił się w II połowie
XIX wieku za sprawą uniwersalnej teorii genezy religii E. D. Taylora.
4
818049936.001.png
 
zjawiskach przyrodniczych sił nadprzyrodzonych, uduchowienia i sprawczej siły bóstw
natury. Czcili zwierzęta, rośliny, głazy, ziemię i zjawiska atmosferyczne. Obiekty takie i
miejsca były chronione, a naruszenie ich świętości lub zniszczenie miało wywoływać gniew
bóstw i straszne kary. Poza ochroną „świętych miejsc” kult bóstw polegał na modlitwach,
ofiarach, wróŜbach i wspólnych ucztach. Pośrednikiem między bóstwami a ludźmi w
kulturach słowiańskich był kapłan – tzw. Ŝerzec. Po odmówieniu modlitw składał on w
imieniu społeczności ofiarę – nazywaną trzebą. Do najdawniejszych typów ofiar Słowian
naleŜały tzw. pierwociny – czyli składane w ofierze pierwsze pozyskane dobra natury –
pierwsze upolowane zwierzę, pierwsze uzbierane owoce, grzyby itp. Po stwierdzeniu przez
Ŝerzca, Ŝe ofiara została przyjęta następowała wspólna uczta plemienna – tzw. pir.
Jeszcze za czasów przedchrześcijańskich, w okresie wczesnego średniowiecza (VI-IX
w.) rozpoczęło się wylesianie obszarów puszczańskich Wielkopolski. W okresie przełomu IX
i X wieku, gdy państwo Piastów rządzone było przez Siemomysła, ojca Mieszka I,
zniszczeniu uległy ogromne powierzchnie lasów w centralnej Wielkopolsce. Z dębowych bali
budowano wtedy najwaŜniejsze wczesnośredniowieczne grody tworzącego się państwa
polskiego: Giecz, Gniezno, Gnin, śnin, a być moŜe nawet Poznań. Po objęciu władzy przez
Mieszka I trwała rozbudowa grodów miejskich i przyłączanie do państwa nowych ziem i
budowania grodów. Procesy te były kontynuowane takŜe przez syna Mieszka I – Bolesława
Chrobrego, który przyłączył do korony kolejne ziemie – Śląsk, Małopolskę i Pomorze. W tych
warunkach waŜnym czynnikiem scalania państwa były prawne rozporządzenia ograniczające
władanie dobrami ziemskimi i zastrzegające je dla władcy państwa. Ograniczenia te
wprowadzane przez Chrobrego łączyły się ściśle z rozwijanym w średniowieczu systemem
tzw. regaliów – czyli ochrony praw panującego władcy do określonych dóbr przyrody.
Rozbudowany z czasem system regaliów chronił królewskie dobra przed nadmiernym i
powszechnym pozyskiwaniem, a tym samym uszczupleniem dóbr materialnych panującego.
Jednym z pierwszych regale było regale łowieckie – obejmujące ochroną przede wszystkim
bobry, tury i Ŝubry, pozostawione jako zwierzyna łowna dla króla. Poza samym zakazem
polowania nakazywano np. takŜe ochronę Ŝeremi bobrowych. Mianem regaliów określono
takŜe zastrzeŜone wyłącznie dla panującego dziedziny działalności gospodarczej –
wywodzące się z najwcześniejszego – regale ziemskiego (uznanie całej ziemi danego kraju za
własność panującego). Oprócz wymienionych funkcjonowały takŜe regalia bartne,
rybołówcze, górnicze, młyńskie. Wykorzystano w ten sposób, dla celów fiskalnych lub
potrzeb gospodarczych władcy – zakorzenione po ludach pierwotnych poczucie wartości dóbr
przyrody oraz panujący w średniowieczu system stosunków społecznych. Mimo ochrony
wprowadzanej ewidentnie ze względów finansowo-uŜytkowych, właśnie w tych regaliach
naleŜy upatrywać początków zjawiska i procesu ochrony przyrody w ogóle.
Poza rozbudową systemu regaliów od średniowiecza notuje się podejmowanie działań
ochronnych takŜe z innych pobudek. Ze względów bezpieczeństwa zachowywano rozległe
połacie puszcz na granicach krajów - utrudniające znacznie wrogom dostęp do wnętrza
państwa.
W
tzw.
konstytucjach niektórych zakonów (m.in. kamedułów, cystersów,
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin