Ekologia w biurze.pdf

(883 KB) Pobierz
Zielone
Biuro
czyli ekologia w biurze
Fundacja Partnerstwo dla Środowiska 2011
818212223.040.png 818212223.041.png 818212223.042.png 818212223.043.png 818212223.001.png 818212223.002.png 818212223.003.png 818212223.004.png 818212223.005.png 818212223.006.png 818212223.007.png 818212223.008.png 818212223.009.png 818212223.010.png 818212223.011.png 818212223.012.png 818212223.013.png
-1-
Redakcja:
Aleksandra Pacułt
Zespół autorski:
Małgorzata Bartkiewicz
Maciej Kłaczyński
Iwona Kłosok-Bazan
Karolina Likhtarovich
Aleksandra Pacułt
Anna Staworowska-Iwaszuk
Spis treści
Opracowanie grafi czne i skład:
Olga Figurska
www.lunatikot.pl
Słowo wstępne
3
Druk:
Drukarnia Leyko
www.leyko.pl
Certyfi kat Zielone Biuro
4
Energia elektryczna i cieplna
6
Wydawca:
Woda
8
Fundacja Partnerstwo dla Środowiska
ul. Św. Krzyża 5/6, 31-028 Kraków
tel./fax + 48 12 430 24 43, + 48 12 430 24 65
e-mail: biuro@fpds.pl, www.fpds.pl
Materiały eksploatacyjne
10
Odpady
12
ISBN 978-83-61733-06-5
Edukacja ekologiczna
14
Publikacje wydane w ramach Biblioteki
Partnerstwa prezentują wiedzę i doświadczenie
Fundacji Partnerstwo dla Środowiska i jej partnerów.
Copyright by Fundacja Partnerstwo dla Środowiska
Kraków 2011
Wszelkie prawa zastrzeżone
818212223.014.png 818212223.015.png 818212223.016.png 818212223.017.png 818212223.018.png 818212223.019.png 818212223.020.png 818212223.021.png 818212223.022.png 818212223.023.png 818212223.024.png 818212223.025.png 818212223.026.png 818212223.027.png 818212223.028.png 818212223.029.png
-2-
-3-
Słowo wstępne
W ostatnich latach można było zaobserwować wzrost
zainteresowania ekologią i działaniami pro-środo-
wiskowymi. Coraz mocniej uświadamiamy sobie jak
bardzo dzisiejszy i przyszły stan środowiska zależy od
naszych aktualnych wyborów, a co za tym idzie, podej-
mowanych zachowań i realizowanych inwestycji.
Co ważne, nie tylko osoby Indywidualne, ale także
fi rmy, międzynarodowe korporacje, jak i MŚP, instytu-
cje publiczne oraz organizacje pozarządowe zaczęły
zwracać uwagę na aspekty środowiskowe w swej
codziennej działalności – i zaczęły od biur właśnie.
Ponieważ niezależnie od wielkości czy branży, każda
fi rma, instytucja i organizacja prowadzi na mniejszą
lub większą skalę działalność biurową.
przy biurkach na rzecz umieszczenia zbiorczych pojem-
ników do segregacji odpadów czy wyeliminowanie jed-
norazowych naczyń, to tylko kilka prostych rozwiązań,
które można wprowadzić od zaraz.
Stworzenie ekologicznego biura,
to zwykle zastosowanie
prostych
rozwiązań
które zależą od codziennych
nawyków ludzi w nim pracujących
Promowanie podejmowanych przez organizację dzia-
łań pro-środowiskowych wśród klientów, interesariuszy
oraz konsumentów, nie tylko powiększy grono osób
przyczyniających się do „lepszego jutra”, ale także po-
zwoli zyskać biznesową przewagę nad nie-ekologiczną
konkurencją.
W niniejszej publikacji zebraliśmy opis pro-ekologicz-
nych działań, które zostały wdrożone przez certy-
fi kowane biura fi rm. Opisane w tej publikacji fi rmy
stanowią doskonały przykład tego, że ekologiczne
wdrożenie w biurze mogą znacznie zwiększyć konku-
rencyjność przedsiębiorstwa niezależnie od branży
do której należy. Są także dowodem na to, jak różno-
rodne mogą być ekologiczne rozwiązania i jak wielu
obszarów biurowej działalności mogą dotyczyć. Mamy
nadzieję, że posłużą one za inspiracje, a Państwa biura
wkrótce się zazielenią.
Fundacja Partnerstwo dla Środowiska postanowiła
wyjść tym inicjatywom naprzeciw i już w 2004 roku
zaproponowała wyróżnienie organizacji, które mają
szczególne osiągnięcia w tym zakresie – poprzez uho-
norowanie ich niezależnym certyfi katem środowisko-
wym – Zielone Biuro. Każda, z prawie 200 organizacji
(fi rm, urzędów, instytucji), które w ostatnim czasie uzy-
skały Certyfi kat Zielone Biuro, podjęła nieskompliko-
wane działania, które stosowane codziennie pozwalają
osiągnąć znaczne korzyści fi nansowe i zmniejszyć swój
negatywny wpływ na środowisko.
Stworzenie ekologicznego biura to zwykle zastosowa-
nie prostych rozwiązań, które w dużej mierze zależą
od codziennych nawyków ludzi w nim pracujących.
Jak przekonać pracowników do zmiany złych przyzwy-
czajeń? Warto rozpocząć od szkolenia wprowadzają-
cego do tematu Zielonego Biura, a następnie poprzez
regularne komunikaty podpowiadać i przypominać
pracownikom, co mogą zrobić dla zmniejszenia swego
negatywnego wpływu na środowisko. Świetnym
pomysłem jest umieszczenie tabliczek z humorystycz-
nymi poradami jak być eko-oszczędnym nad sprzętami
biurowymi. Usunięcie indywidualnych koszy na śmieci
818212223.030.png
-4-
-5-
Certyfi kat Zielone Biuro
Certyfi kat przyznawany jest na okres 2 lat przez niezależną Komisję ds.
Certyfi katu Zielonego Biura, działającą pod nadzorem zewnętrznej Kapituły.
Po tym czasie organizacja powinna ponownie poddać się audytowi re-certy-
fi kującemu.
KRYTERIA CERTYFIKATU ZIELONE BIURO
Zakres merytoryczny certyfi katu Zielone Biuro obejmuje różnorakie środo-
wiskowe aspekty działalności biurowej. Certyfi kat przyznawany jest fi rmom,
które odniosły sukces w zakresie minimalizacji swego negatywnego wpływu
na środowisko, co jest weryfi kowane przez zgodność z kryteriami certyfi katu.
Aby otrzymać certyfi kat, organizacja musi spełnić dwupoziomowe kryteria.
Pierwszy poziom to całkowita zgodność z wymogami prawa polskiego, drugi
to wprowadzenie w organizacji rozwiązań pro-środowiskowych. Starania
o certyfi kat warto rozpocząć od dokładnej analizy charakteru organizacji
i jej wpływu na środowisko, co powinno stanowić podstawę do stawiania
i weryfi kacji celów środowiskowych, które jako wdrożona polityka środowi-
skowa stanowią spełnienie pierwszego kryterium. Rekomendacje konsultanta
pomogą wdrożyć rozwiązania konieczne do spełnienia kolejnych kryteriów:
zrównoważonej gospodarki energią elektryczną i cieplną, wodą i odpadami.
Monitorowanie ilości zużywanych surowców oraz generowanych odpadów
i emisji CO2 pozwoli obserwować efekty podejmowanych działań. Kryteria
związane z polityką zakupów i edukacją ekologiczną klientów pozostawiają
szerokie pole do kreatywnych pro-ekologicznych działań.
Certyfi kat Zielone Biuro wyróżnia instytucje, fi rmy, organizacje pozarządowe
i samorządy, które chcą się stale doskonalić, podejmować nowe inicjatywy na
rzecz ochrony środowiska i wzmacniać swój proekologiczny wizerunek.
Posiadanie certyfi katu Zielone Biuro nie tylko wiąże się z prestiżem i pozwala
się wyróżnić na tle konkurencji oraz zmniejszyć oddziaływanie fi rmy na środo-
wisko. Niesie za sobą także wymierne korzyści fi nansowe w postaci obniżenia
kosztów działania fi rmy poprzez wprowadzenie nowoczesnych ekologicznych
rozwiązań.
KORZYŚCI
• wiarygodne potwierdzenie spełniania parametrów ważnych ekologicznie,
• uzyskanie wizerunku fi rmy przyjaznej dla środowiska,
• udział w ogólnopolskiej inicjatywie dającej możliwość wymiany
doświadczeń, wykorzystania potencjału współpracy i wzajemnej promocji
(marketing ekologiczny),
• prestiż i wyróżnienie się na tle konkurencji,
• wzrost świadomości ekologicznej pracowników oraz klientów fi rmy,
• obniżenie kosztów działalności, dzięki bardziej racjonalnej gospodarce
surowcami, energią, wodą i odpadami.
SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA CERTYFIKATU OBEJMUJĄ:
CO ZROBIĆ, ŻEBY OTRZYMAĆ CERTYFIKAT?
Organizacja zainteresowana otrzymaniem certyfi katu wypełnia formularz
przystąpienia do procesu certyfi kacji. Drugim krokiem jest wyznaczenie
zespołu odpowiedzialnego za wewnętrzną koordynację procesu certyfi kacji
oraz wdrożenie rozwiązań pro-środowiskowych w organizacji. Następnie,
akredytowany konsultant przeprowadza rozpoznanie, na podstawie którego
przygotowuje raport z praktycznymi wskazówkami dotyczącymi działań, jakie
organizacja musi podjąć, aby spełnić kryteria certyfi katu.
wdrożoną politykę środowiskową
efektywne zarządzanie energią elektryczną i cieplną
obowiązek monitorowania emisji CO 2
zarządzanie materiałami eksploatacyjnymi
racjonalne zarządzanie wodą
Konsultant pomaga organizacji w sformułowaniu polityki środowiskowej,
przeprowadza szkolenie nt. Kalkulatora CO 2 oraz nadzoruje wszelkie działa-
nia podejmowane w celu uzyskania certyfi katu. Przygotowując się do audytu
certyfi kującego, organizacja może korzystać z usług Centrum Informacji
Ekologicznej oraz ze szkoleń prowadzonych przez Fundację Partnerstwo
dla Środowiska. Ostatnim krokiem jest poddanie się audytowi certyfi kują-
cemu, który zweryfi kuje podjęte działania, a jego pozytywny wynik pozwoli
uzyskać certyfi kat Zielone Biuro potwierdzający status fi rmy przyjaznej dla
środowiska.
ograniczenie produkcji odpadów i świadome postępowanie z tymi, które powstały
posiadanie sprawnego systemu wentylacyjnego, klimatyzacji i zabezpieczenia p.poż.
pro-ekologiczną politykę zakupów
edukację ekologiczną pracowników i klientów
818212223.031.png 818212223.032.png
-6-
-7-
Energia elektryczna
i cieplna
powrót kondensatu pary czy wykorzystujące odzysk ciepła z urządzeń. Należy
również pamiętać, że ogrzewanie pomieszczeń biurowych nie jest jedynym
energochłonnym procesem koniecznym do sprawnego funkcjonowania biura.
Obniżenie temperatury o 1 stopień wymaga znacznie wyższych nakładów
energii niż jej podwyższenie o 1 stopień.
Trudno dziś sobie wyobrazić biuro bez komputerów, drukarek i kserokopiarek.
Sprzęt biurowy oraz instalacja oświetleniowa i grzewcza pochłaniają co dzień
ogromne ilości energii. Już samo wyłączanie urządzeń na okres weekendu,
a nie pozostawianie ich w tzw. trybie czuwania, pozwoli na zmniejszenie tak
rachunków jak i emisji CO2. Z optymizmem możemy obserwować trend zmie-
rzający ku redukcji zapotrzebowania na energię elektryczną poprzez stosowa-
nie energooszczędnych źródeł światła, sprzętu biurowego, czy wyposażenia
AGD.
Danone Sp. z o.o. Bieruń
produkcja art. spożywczych
ul. Świerczyniecka 85
83-105 Bieruń
www.danone.pl
Do zasilania instalacji c.o. w budynku administracyjnym wykorzystywany jest powrót
kondensatu z kotłowni zakładowej. Kotłownia zakładowa zajmuje się produkcją pary
przeznaczonej na potrzeby technologiczne i grzewcze. Odbiorcami pary jest macie-
rzysty zakład Danone oraz pobliskie osiedle domów mieszkalnych, gdzie jest ona
używana do wytwarzania wody grzewczej na potrzeby c.o. i c.w.u.
Zakup sprzętu biurowego spełniającego wymogi klasy Energy Star, międzyna-
rodowego programu promującego produkty energooszczędne, gwarantuje
mniejsze zapotrzebowanie na energię elektryczną przy zachowaniu pełnej
funkcjonalności urządzenia. Podobnie w przypadku wyposażenia biura w
sprzęt typu AGD, warto wybrać produkty posiadające wysoką klasę efektyw-
ności energetycznej tj. A, A+ czy nawet A++. Jednakże samo stosowanie ener-
gooszczędnego sprzętu nie jest jeszcze kluczem do sukcesu, równie istotny
jest sposób jego użytkowania.
Fungopol Sp.j.
Cis-Bankiewicz,
Skórczewski
przetwórstwo runa leśnego
ul. Leśna 2, Kinice
89-632 Brusy
www.fungopol.pl
Firma do podgrzewania wody użytkowej oraz wody produkcyjnej wykorzystuje odzysk
ciepła z agregatów chłodniczych. W pomieszczeniach biurowych zainstalowane są
energooszczędne źródła światła oraz grzejniki panelowe z możliwością termoregu-
lacji. Automatyka pogodowa skorelowana z instalacja c.o. pozwala na dostosowanie
ogrzewania do warunków zewnętrznych.
Ograniczenie zużycia energii elektrycznej w biurach można osiągnąć także
przez maksymalne wykorzystanie światła dziennego, o czym warto pamię-
tać już na etapie projektowania pomieszczeń biurowych. Odpowiednie
rozmieszczenie oświetlenia pozwala wyeliminować zbędne źródła światła.
Duże oszczędności daje zastosowanie programowalnych wyłączników światła
dostosowanych do pory roku i czujników ruchu. Pod hasłem energooszczędne
źródła światła rozumiemy świetlówki liniowe bądź kompaktowe (przystoso-
wane do montażu w oprawach klasycznej żarówki) czy żarówki LED. Tajemnicą
sukcesu zmniejszenia zużycia energii elektrycznej jest ich wysoka skuteczność
świetlna, kilkukrotnie większa od klasycznego oświetlenia.
Lafarge Cement S.A.
produkcja cementu
ul. Iłżecka 24
02-135 Warszawa
www.lafarge.com
Wykorzystanie ogromnych przeszklonych powierzchni, racjonalne rozmieszczenie
gabinetów, jak i przemyślana aranżacja wnętrz spowodowały prawie całkowite
wyeliminowanie oświetlenia sztucznego na korzyść naturalnego światła. Sprzęt
elektroniczny: komputery, drukarki, kserokopiarki spełniają najnowsze standardy
energooszczędności. Nie bez znaczenia jest edukacja pracowników, co skutkuje
szeregiem działań, które mają na celu oszczędność energii.
Utrzymanie komfortu pracy związane jest ze znacznym zużyciem energii
cieplnej na potrzeby ogrzewania pomieszczeń. Redukcję zużycia niezależną
od sposobu wytwarzania i dostarczania energii można osiągnąć poprzez od-
powiednią izolację termiczną budynku, ocieplenie ścian zewnętrznych, stropu,
dachu oraz stosowanie szczelnej stolarki okiennej. W przypadku samej insta-
lacji c.o. efektywnym staje się wyposażenie grzejników w termoregulatory,
stosowanie automatyki pogodowej i sterowania czasowego, pozwalającego
obniżać temperaturę układu c.o. w godzinach wieczornych i nocnych, a pod-
wyższać przed rozpoczęciem godzin pracy. W przypadku biur zlokalizowanych
w fi rmach produkcyjnych można pokusić się o rozwiązania wykorzystujące
818212223.033.png 818212223.034.png 818212223.035.png 818212223.036.png 818212223.037.png 818212223.038.png 818212223.039.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin