Porównawcza analiza aerodynamiczna dwóch największych mostów podwieszonych w Polsce.pdf

(197 KB) Pobierz
Microsoft Word - Flaga_Podg_B³_Bêc_got.doc
XLVIII KONFERENCJA NAUKOWA
KOMITETU INŻ YNIERII LĄ DOWEJ I WODNEJ PAN
I KOMITETU NAUKI PZITB
Opole – Krynica
2002
Andrzej FLAGA 1
Jerzy PODGÓ RSKI 2
Ewa BŁ AZIK-BOROWA 2
Jarosław BĘC 3
PORÓ WNAWCZA ANALIZA AERODYNAMICZNA DWÓ CH
NAJWIĘ KSZYCH MOSTÓ W PODWIESZONYCH W POLSCE
1. Wstęp
W ostatnich kilku latach zrealizowano w Polsce dwa duż e obiekty mostowe: Most
Świę tokrzyski w Warszawie i Most Trzeciego Tysią clecia im. Jana Pawła II w Gdańsku
(nazywany w procesie projektowania Mostem im. H. Sucharskiego), a w trakcie realizacji jest
trzeci – Most Siekierkowski w Warszawie. Są to mosty podwieszone o rozpię tościach przę sła
podwieszonego: 180 m, 230 m i 250 m. Mosty te, w porównaniu z najwię kszymi mostami
podwieszonymi, np. Tatara Bridge w Japonii o rozpię tości przę sła 890 m, czy Le Pont de
Normadie we Francji (856 m), są stosunkowo nieduż e. Jednak charakter pracy tego typu
konstrukcji wymaga, aby przy projektowaniu uwzglę dnić wpływ dynamicznego działania
wiatru, a zwłaszcza turbulencji atmosferycznej i wzbudzenia wirowego. Dlatego w przypadku
Mostu Trzeciego Tysią clecia im. Jana Pawła II (nazywanego dalej mostem gdańskim) i Mostu
Siekierkowskiego (nazywanego dalej mostem warszawskim) wykonano szczegółowe analizy
aerodynamiczne, obejmują ce analizę klimatyczną (por. [1] i [2], badania w tunelu
aerodynamicznym (por. [3], [4], [5] i [6]) oraz obliczenia specjalistyczne, oceniają ce
wraż liwość mostu na zjawiska aerodynamiczne (por. [7] i [8]). Ostatnie zagadnienie zostało
przeanalizowane przez zespół, składają cy się z pracowników Politechniki Lubelskiej
i Krakowskiej, a porównanie analiz aerodynamicznych obu mostów bę dzie tematem tej pracy.
Praca przedstawia głó wne aspekty analizy aerodynamicznej mostów, obejmują cej
nastę pują ce zagadnienia: analizę modalną , wyznaczenie sił wewnę trznych od obciążenia
statycznego, wyznaczenie drgań wymuszonych mostu wywołanych turbulencją
atmosferyczną i sprzężeniami aerodynamicznymi, wyznaczenie drgań wymuszonych mostu
wywołanych wzbudzeniem wirowym, wyznaczenie naprężeń w konstrukcji wywołanych
dynamicznym działaniem wiatru.
1 Prof. dr hab. inż ., Wydział Inż ynierii Budowlanej i Sanitarnej Politechniki Lubelskiej
i Wydział Inż ynierii Lą dowej Politechniki Krakowskiej
2 Dr inż ., Wydział Inż ynierii Budowlanej i Sanitarnej Politechniki Lubelskiej
3 Mgr inż ., Wydział Inż ynierii Budowlanej i Sanitarnej Politechniki Lubelskiej
76290655.009.png
46
2. Charakterystyka mostó w i ich modeli numerycznych
Oba mosty są konstrukcjami podwieszonymi, ale róż nią się zastosowanymi rozwią zaniami.
Róż nice pomię dzy mostami zostały zestawione w tab. 1.
Tablica 1. Charakterystyka konstr ukcji mostów
Most gdański
Most warszawski
Rozpię tość przę sła
podwieszonego
230 m
250 m
Całkowita rozp.
372 m
500 m
Pylony
pylon w kształcie odwróconej litery Y
o wysokości 99 m
dwa pylony w kształcie litery H
o wysokości 90 m
Konstrukcja pylonów
ż elbetowa z betonu B50
zesp. stalowo-ż elbetowa; beton B60
Kable
od ok. 55 m do ok. 209 m.
od ok.53 m do 135 m
Układ kabli
układy od 1 do 3 kabli: 15 par w
przęśle dłuż szym i 8 par w przęśle
krótszym
kable rozmieszczone równomiernie;
po 14 par kabli w przęśle głó wnym i 7
par kabli w przę słach bocznych
Przę sło
szerokość przę sła: 20.31 m
rozstaw dź wigarów od 26.1 m do
33.1m; całkowita szerokość od
33.38 m do 40.38 m
Konstrukcja przę sła
stalowa konstr. zespolona z płytą
ż elbetową o gr. 23 cm; konstr.
stalowa: podłuż nice o wys. 2.43 m i
poprzecznice o wys. 2.0 m w
rozstawie 4 m i 4.33 m; podłuż nice
złoż one z dwóch blachownic; beton
B50; stal 18G2-A
stalowa konstr. zespolona z ż elbetową
płytą o gr.26 cm; konstr. stalowa
złoż ona z blachownic stalowych o
wys. 2.07 m oraz poprzecznic o wys.
2.07 m w rozstawie 4.0 m; beton B45;
stal 18G2-A
Dodatk. elem.
zapobiegają ce
niekorzystnym
wpływom aerodyn.
owiewki,
obudowa kabli ze spiralą
Wg CSTB wymagane są ekrany; wg
pracy [9] ekrany są zbę dne; decyzja
zostanie podję ta po rocznym
monitoringu mostu
Modele obliczeniowe obu mostów zostały zbudowane w ten sam sposób, tzn.: pylony zostały
zamodelowane elementami p ytowymi, rozmieszczonymi w taki sposób, aby uzyskana
sztywność konstrukcji uwzglę dniała znaczną grubość powłoki, a w przypadku mostu
warszawskiego takż e sztywność konstrukcji stalowej; konstrukcja pomostu została
zastą piona układem elementów prę towych i płytowych dobranych w taki sposób, aby
przemieszczenia uzyskane w modelu mostu odpowiadały rzeczywistej sztywności
konstrukcji; kable zostały zamodelowane zmodyfikowanymi elementami prę towymi, które
uwzglę dniały wstę pny nacią g kabli.
Analizy aerodynamiczne wykonywane były oddzielnie odnośnie do pylonów jako
samodzielnych konstrukcji oraz odnośnie do mostów w fazie użytkowania. Ze wzglę du na
rodzaj zastosowanego montaż u analiza mostu gdańskiego zawierała dodatkowo jeszcze fazę
montaż u wspornikowego pomostu.
Wyznaczanie sztywności poszczególnych elementów konstrukcji wykazało, ż e w obu
przypadkach pylony są konstrukcjami znacznie sztywniejszymi od pozostałych elementów.
W przęśle mostu gdańskiego konstrukcja stalowa rusztu decyduje o sztywności konstrukcji,
natomiast w moście warszawskim decydują cą rolę odgrywa płyta ż elbetowa. Powoduje to, ż e
most gdański jest sztywniejszy przy zginaniu oraz stawia znacznie wię kszy opór przy
skrę caniu niż most warszawski. Uwidoczniło się to takż e podczas analizy modalnej.
Analiza sztywności konstrukcji pomostu wykazała również , ż e przy tak
skomplikowanych układach zespolonych nie moż na zastosować analogii belkowej.
76290655.010.png 76290655.011.png 76290655.012.png
47
3. Analiza modalna
Czę stości i postaci drgań w asnych obu konstrukcji zostały wyznaczone za pomocą
liniowego modułu programu Algor o nazwie SSAP1 , który posługuje się metodą iteracji
podprzestrzeni przy wyznaczaniu począ tkowych postaci i wartości własnych.
W tab. 2 zestawiono pierwszych pięć czę stotliwości drgań własnych pylonów z opisem
postaci drgań. Na podstawie ich analizy moż na wycią gnąć nastę pują ce wnioski:
pierwsze postaci drgań obu pylonów mają postaci gię tne;
drugie postacie drgań są takż e postaciami gię tnymi, ale pylon mostu gdańskiego ma
trzykrotnie wię kszą czę stotliwość drgań niż most warszawski;
postacie skrę tne drgań pojawiają się w przypadku obu typów pylonów, ale w przypadku
mostu gdańskiego jest to postać numer pięć a mostu warszawskiego – postać numer trzy,
oznacza to ż e sztywność skrę tna pylonów mostu warszawskiego jest znacznie niż sza niż
pylonu mostu gdańskiego.
Tablica 2. Zestawienie postaci i czę stotliwości drgań własnych pylonów
Numer
Most gdański
Most warszawski
postaci
Czę stotliwość [Hz]
Postać drgań
Czę stotliwość [Hz]
Postać drgań
1
0.4108
gię tna
0.4515
gię tna
2
1.5039
gię tna
0.4944
gię tna
3
1.9402
gię tna
0.8905
skrę tna
4
2.3796
gię tna
1.5635
gię tna
5
4.0797
skrę tna
1.8976
gię tna
Do dalszych analiz mostu gdańskiego w fazie montaż u uwzglę dniono dwie pierwsze gię tne
postacie drgań własnych (o czę stotliwościach 0.24Hz i 0.40Hz), trzecią skrę tną postać drgań
własnych (0.65Hz), czwartą postać (0.66Hz) i dwudziestą trzecią postać z drganiami
gię tnymi pomostu i kabli (0.71Hz).
Czterdzieści pierwszych czę stotliwości drgań własnych mostu gdańskiego w fazie
eksploatacji zawiera się w przedziale od 0.4056 Hz do 0.8304 Hz. Pierwsze dwie postaci
drgań są drganiami gię tnymi a trzecia jest postacią skretną . Wśród dalszych postaci drgań
wystę pują na przemian drgania gię tne, skrę tne i skrę tno-gię tne pomostu oraz drgania kabli.
Odkształcenie pylonu jest widoczne tylko w dwóch pierwszych postaciach. Taki układ
postaci drgań własnych moż e spowodować znaczny wpływ drgań parametrycznych kabli na
drgania mostu i odwrotnie.
Czterdzieści pierwszych czę stotliwości drgań własnych drugiego mostu zawiera się w
przedziale od 0.4323 Hz do 1.0822 Hz. Pierwsze siedem postaci drga ń własnych zawiera
drgania gię tne i skrę tne pomostu oraz drgania pomostu ze znacznym udziałem drgań
skrę tnych pylonów. Szesnaście nastę pnych postaci to są drgania kabli, a wśród pozostałych
siedemnastu tylko sześć jest zwią zana z drganiami pomostu. W tym przypadku drgania kabli
nie mają duż ego wpływu na drgania mostu. Natomiast bliskie wartości czę stotliwości postaci
drgań gię tnych (0.4323 Hz) i skrę tnych (0.4856Hz) pomostu mogą sprzyjać obniż eniu
prę dkości krytycznej zjawiska flatteru gię tno-skrę tnego i galopowania.
4. Drgania wymuszone mostu
4.1. Statyczne obciąż enie wiatrem
Statyczne obciążenie wiatrem obu mostów zostało wyznaczone na podstawie:
badań przeprowadzonych w tunelu aerodynamicznym CSTB (Nantes, Francja), ską d
pochodzą współczynniki aerodynamiczne ([3] i [6]);
76290655.001.png 76290655.002.png
48
analiz klimatycznych wykonanych przez Instytut Techniki Budowlanej, ską d pochodzą
dane dotyczą ce średnich prę dkości, kierunków i profili wiatru ([1], [2]);
normy [12].
W tab. 3 zestawiono głó wne parametry struktury wiatru odnośnie do obu mostów. Pole
turbulentnego przepływu wiatru zostało wygenerowane programem własnym WIND_SYM.
Tablica 3. Głó wne parametry struktury wiatru
Most gdański
Most warszawski
Średnia prę dkość wiatru na wys. 10 m
26 m/s (22 m/s)
20 m/s
Chropowatość terenu z 0
0.05
0.3
Współczynnik profilu potę gowego a
0.14
0.19
4.2. Dynamiczne działanie wiatru
Wyznaczenie dynamicznej odpowiedzi konstrukcji wywołanej turbulencją atmosferyczną
oraz sprzężeniami aerodynamicznymi przeprowadzono metodą quasi-ustaloną (por. [10] i
[11]). Przyję to założ enie o moż liwości dostatecznie dokładnego wyznaczenia przemieszczeń
jako liniowej kombinacji trzech wybranych (reprezentacyjnych) postaci drgań własnych.
Rozważ ono po kilka zestawów postaci drgań każ dego z rozważ anych etapów budowy
mostów. Reprezentacyjne czę stotliwości i postaci drgań, przyję te w analizie mostu
gdańskiego, odpowiadały dwóm postaciom gię tnym i jednej skrę tnej. W przypadku analizy
mostu w Warszawie przyję to jeden zestaw dla pylonu, zawierają cy sześć pierwszych postaci
drgań, oraz jeden zestaw dla całego pomostu, zawierają cy pierwszych siedem postaci drgań
własnych.
W wyniku rozwią zania układu równań róż niczkowych, wynikają cego z metody quasi-
ustalonej, otrzymano zależ ne od czasu mnoż niki ekwiwalentnych uogólnionych sił
bezwładności (tj. takich, które wywołują przemieszczenia równe przemieszczeniom
otrzymanym z analizy drgań układu zastę pczego o trzech stopniach swobody), które
umoż liwiają wyznaczenie przybliż onych przemieszczeń i naprężeń w konstrukcji.
Przykładowo, otrzymane amplitudy mnoż ników sił bezwładności w przypadku mostu
gdańskiego wynoszą : pylon w stanie montaż u: y 1 = 1.071, y 2 = 0.011, y 3 = 0.035; most w
stanie montaż u: y 1 = 2.408, y 2 = 4.957, y 3 = 0.468; mostu w fazie uż ytkowania:
y 1 = 5.122, y 2 = 0.441, y 3 = 0.305. Wartości amplitud mnoż ników dla mostu warszawskiego
wynoszą : pylon w stanie montaż u przy wietrze prostopadłym do pomostu: y 1 = 0.849, y 2 =
0.043, y 3 = 0.011, y 4 = 0.064, y 5 = 0.039, y 6 =0.001; pylon przy wietrze równoległym do
pomostu: y 1 = 0.397, y 2 = 0.177, y 3 = 0.084, y 4 = 0.023, y 5 =0.020, y 6 = 0.003; cały most: y 1 =
11.1978 , y 2 = 2.91891, y 3 = 1.64096, y 4 = 1.82719, y 5 = 2.71366, y 6 = 1.53608, y 7 = 3.89515.
4.3. Odpowiedź konstrukcji - przemieszczenia
Przemieszczenia wywołane ciężarem własnym i statycznym obciążeniem wiatru ( u st ) oraz
amplitudy przemieszczeń elementów konstrukcji mostu spowodowane ciężarem własnym i
dynamicznym działaniem wiatru wywołanym turbulencją wiatru ( u max ) zestawiono w tab. 4.
W moście gdańskim przemieszczenia (a takż e naprężenia) statyczne są wywołane głó wnie
ciężarem własnym; amplitudy przemieszczeń od działań dynamicznych, otrzymane metodą
quasi-ustaloną , są mniejsze od przemieszczeń statycznych. W moście warszawskim udział
obciążenia wiatrem jest znacznie wię kszy i jest to pokazane na przykładzie naprężeń.
76290655.003.png
49
Tablica 4. Zestawienie przemieszczeń konstrukcji mostu
Most gdański
Most warszawski
pomost z owiewkami
pomost z ekranami
pomost bez ekranów
u st [mm]
u max [mm] u st [mm] u max [mm] u st [mm] u max [mm]
Wierzchołek pomostu –
montaż : u , w
35
312.8
149.3
237.0
Wierzchołek pylonu; u ,
v
4.8
134.6
ok. 0
29.1
48.1
17.6
90.0
58.0
48.5
19.2
90.0
68.0
Pomost: u , w
2.6
671.1
5.0
142.0
2.1
54.6
ok. 0
186.0
2.1
57.5
ok. 0
203.0
Najdłuż sze kable:
u , v , w
29.0
357.4
1226.9
79.6
166.9
317.4
80.3
168.3
317.8
u – składowa pozioma przemieszczenia wzdłuż średniego kierunku wiatru czyli w kierunku
prostopadłym do pomostu; v – składowa pozioma przemieszczenia wzdłuż osi pomostów; w
składowa pionowa przemieszczenia.
4.4. Odpowiedź konstrukcji – napręż enia
Naprężenia wywołane kombinacją obciążeń: ciężarem własnym, statycznym obciążeniem
wiatrem i porywami wiatru, zostały obliczone według nastę pują cego równania:
=
3
(
)
2
s max
=
s
+
D
,
D
s
=
y
D
(1)
st
wd
wd
i
i
i
1
D - naprężenia od
sił bezwładności w wybranej postaci drgań własnych; y - mnoż niki sił bezwładności
(maksymalne wartości współrzę dnych głó wnych odnośnie do poszczególnych postaci drgań
własnych).
D
s
wd
- naprężenia wywołane dynamicznym działaniem wiatru;
i
Tablica.5. Zestawienie naprężeń w moście gdańskim, w którym zastosowano owiewki
Rodzaj naprężeń
s st
[Mpa]
s max
[MPa]
s st /s max s dop
[MPa]
Punkt w okolicy mocowania
najdłuż szych kabli
Maks. napr. głó wne
8.31
8.33
1.002 1.54
Min. napr. głó wne
-1.06
-1.13
1.066 -27.7
Płyta pozioma w pylonie
przy połą czeniu nóg
Maks. napr. głó wne
4.30
4.59
1.067 1.54
Min. napr. głó wne
-4.14
-4.16
1.005 -27.7
Okolice otworu wejściowego
w pylonie
Maks. napr. głó wne
4.72
5.31
1.125 1.54
Min. napr. głó wne
-15.22
-15.43
1.014 -27.7
Płyta ż elbetowa pomostu w
okolicach mocowania
najkrótszych kabli
Napr. o składowej
wzdłuż pomostu
-0.52
-0.54
1.038 1.54
Napr. o skład.
prostopadłej do pomostu
-5.43
-5.66
1.042 -27.7
Konstr. stalowa pomostu w
okolicach mocowania
najkrótszych kabli
Napr. zredukowane
Hubera-Misesa
26.96
29.12
1.080 295
Kable
492.7
520.57
1.057 1550
W tab. 5 zestawiono naprężenia w wybranych elementach mostu gdańskiego w stadium
eksploatacji, a w tab. 6 znalazły się wartości naprężeń dotyczą ce mostu warszawskiego.
gdzie s s - naprężenia w konstrukcji wywołane ciężarem własnym i statycznym działaniem
wiatru,
76290655.004.png 76290655.005.png 76290655.006.png 76290655.007.png 76290655.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin