MECHANIZMY_WZBUDZANIA_EMOCJI.doc

(59 KB) Pobierz
MECHANIZMY WZBUDZANIA EMOCJI

 

MECHANIZMY WZBUDZANIA EMOCJI.

 

Strelau - r. 25

 

 

  • EMOCJA - jest subiektywnym stanem psychicznym, uruchamiającym priorytet dla związanego z nią programu działania. Jej odczuwaniu towarzyszą zwykle zmiany somatyczne, ekspresje mimiczne i pantomimiczne oraz zachowania.

§        Zwykle są powodowane, potem przebiegają, a następnie powodują konsekwencje

 

  • Zgodnie z koncepcjami oceny poznawczej, emocja jest następstwem specyficznej orienatcji człowieka w otoczeniu, jego stosunku do dokonujących się zmian.
  • OCENA POZNAWCZA - rozpoznanie przez podmiot określonego zdarzenia jako znaczącego z punktu widzenia jego własnych celów i interesów

§        Składa się z:

·        OCENA PIERWOTNA - proces determinujący to, czy emocja się pojawi, a jeśli tak, to jaka będzie jej walencja. Najpierw podmiot podmiot orientuje się, czy zdarzenie ma związek, czy też nie ma związku z jego celami i interesami. Emocja pojawić się może wyłącznie wtedy, gdy zdarzenie ma związek ze wspomnianymi wartościami.

·        OCENA WTÓRNA - polega na rozważeniu przez człowieka, w jaki sposób może on uporać się z problemem samym w sobie, a także z przeżywanymi właśnie emocjonalnymi konsekwencjami wystąpienia tego problemu. Przebieg tej oceny determinuje to, jaka emocja się pojawi.

  • Szczęście - pojawia się, gdy podmiot stwierdzi, że zdarzenie oznacza osiągnięcie przez niego jakiegoś celu
  • Nadzieja - gdy okoliczności zdarzenia stworzą szansę na osiągnięcie pozytywnego celu pod pewnymi warunkami
  • Smutek - człowiek skonstatuje, że nie widzi możliwości uporania się z danym problemem
  • Strach - pojawi się, gdy podmiot dojdzie do wniosku, że nie ma potencjału wystarczającego do uporania się z niesprzyjającą sytuacją, bądź nie będzie pewny czy potencjał ten jest wystarczający. (dziwne to jestJ)
  • Złość - gdy podmiot stwierdzi, że przyczyną wystąpienia niekorzystnej dla niego sytuacji jest KTOŚ INNY J
  • Wina - gdy analiza sytuacji doprowadzi człowieka do wniosku, że to on sam spowodował niekorzystny stan rzeczy

 

Koncepcja Lazarusa poddawana jest krytyce - przez Briana Parkinsona

 

Na pojęcie emocji składają się tak różne czynniki, jak:

1.     specyficzne doświadczenie o charakterze somatycznym

2.     tendencja do podejmowania określonego działania

3.     myśli towarzyszące sytuacji, która doprowadziła do powstania emocji

4.     ekspresja twarzy i reszty ciała

 

 

 

 

 

ASPEKT BIOLOGICZNY - znowu prof. Pawłowski L

 

  • koncepcja Paula MacLeana

§        w ludzkim mózgu można wyodrębnić trzy zróżnicowane systemy powiązane z trzema głównymi fazami ewolucji:

1.     MÓZG GADZI - zachowania umożliwiające codzienne życie i reagowanie na działania innych osobników własnego gatunku

2.     MÓZG PALEOSSAKÓW - opieka rodzicielska oraz przywiązanie dzieci do rodziców, wokalne porozumiewanie się oraz zabawa. Struktury układu limbicznego u ssaków związane są ze sterowaniem zachowaniami nastawionymi na przetrwanie jednostki oraz na przetrwanie gatunku.

3.     MÓZG NEOSSAKÓW - dzieli się na półkule, ma wiele połączeń. Doświadczenie i ekspresję emocji POZYTYWNYCH. Lewa strona. NEGATYWNE - prawa strona

  • Neurochemia i emocje - neurotransmitery, hormony oraz neuromodulatory - OPIATY ENDOGENNE.
  • PANIKA - polega na doświadczeniu przejmującego strachu. Zwykle trwa od kwadransa do pół godziny, choć niekiedy stan ten nie opuszcza ludzi przez godzinę, a nawet dłużej. Panika wybucha najczęściej zupełnie nieoczekiwanie i w wielu wypadkach trudno orzec, co ją wywołało. Wiąże się ona z wystąpieniem zarówno symptomów o charakterze poznawczym jak i symptomów o charakterze somatycznym (akcja serca, spłycenie oddechu, zawroty głowy) - podanie ludziom dawki cholecystokinyny (CCK) wywołuje atak paniki.

 

CZTERY SYSTEMY AKTYWACJI EMOCJI (Izard).

 













 

 

 

 

 

PROCESY NEURONALNE













 

 

 

 

 

Doświadczenie emocjonalne

Procesy poznawcze

Procesy afektywne (motywacyjne)

Procesy sensomotoryczne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SYSTEM SENSOMOTORYCZNY :

1.     centralna aktywność eferentna

2.     ekspresja twarzy

3.     wygląd sylwetki

4.     zachowania instrumentalne

5.     napięcie mięśni

 

    • Ekspresja emocji nasila odczucia emocjonalne, które z kolei intensyfikują ekspresję emocjonalną i na zasadzie dodatniego sprzężenia zwrotnego oba zjawiska pobudzają się wzajemnie.

 

SYSTEM AFEKTYWNY (motywacyjny):

·        Zawiera emocje i popędy fizjologiczne. W ramach tych systemów procesy sensoryczne będące częścią popędów (ból, smak, zapach), mogą być aktywatorami emocji. Emocja może generować inną emocję, z którą wcześniej została powiązana w procesie uczenia się (depresja - smutek - złość).

SYSTEM POZNAWCZY

·        Oceny poznawcze, porównania, kategoryzacje, inferencje czy atrybucje. Także procesy pamięci i antycypacji.

 

JAK DŁUGO TRWA DOŚWIADCZENIE EMOCJI?

- wszystko zależy od jej rodzaju (zaskoczenie trwa krócej od smutku), jak i od tego, o jakim aspekcie doświadczenia emocjonalnego mówimy.

- aktorzy i ich zbyt długie zaskoczenie J

 

  • NASTRÓJ - stan afektywny mający walencję (pozytywną lub negatywną) i intensywność (zwykle niewielką), zawierający też mniej lub bardziej wykrystalizowane oczekiwania co do odczuwania w najbliższej przyszłości stanów zgodnych ze swoją walencją.
  • ZABURZENIA EMOCJONALNE - subiektywne, nieprzyjemne odczucia, trwające tygodniami, miesiącami, a niekiedy nawet latami, przeszkadzające podmiotowi w efektywnym funkcjonowaniu

§        Zaburzenia nastroju - depresja, mania

§        Zaburzenia lękowe - fobie, panika

 

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin