tezy do wykładów z biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania.doc
(
55 KB
)
Pobierz
Biomedyczne podstawy rozwoju
6
§
ROZWÓJ- proces który prowadzi od przekształcenia się prostych struktur w formy złożone i bardziej skomplikowane.
Z reguły rozwój przebiega w ściśle określonej kolejności zjawisk, co pozwala na wydzielenie stale występujących następujących po sobie
e t a
p ó w
r o z w o j u
, które nazywamy okresami.
Rozwój ontogenetyczny człowieka
Pod pojęciem ontogenetycznego rozwoju będziemy rozumieli zespół procesów kierowanych, nieodwracalnych i powiązanych ze sobą, a kształtujących organizm osobnika od zapłodnienia do śmierci.
Jest to zjawisko wielostronne, a w przypadku człowieka szczególnie skomplikowane, bowiem obok czynników przyrodniczych pojawiają się specyficzne modyfikatory o społecznym charakterze
Rozwój biologiczny
§
Rozwój biologiczny lub fizyczny określa nam całokształt procesów biologicznych, jakie zachodzą w rozwijającym się organiźmie z wyłączeniem sfery osobowości psychicznej. Pojęcie rozwoju biologicznego czy też fizycznego ujmuje więc powiększanie się wymiarów i masy ciała, doskonalenie struktury i zmiany funkcji narządów.
§
Rozwój taki nie może być utożsamiany z pojęciem rozwoju cielesnego, somatycznego, czyli inaczej z rozwojem morfologicznym czy metrycznym. Pod tymi pojęciami należy rozumieć powiększanie się rozmiarów i masy ciała, które można prosto i dokładnie wyznaczyć z pomocą pomiarów liniowych czy wagowych.
ASPEKTY ROZWOJU
ASPEKTY JAKOŚCIOWE ROZWOJU FIZYCZNEGO TO
v
WZRASTANIE,
v
RÓZNICOWANIE,
v
DOJRZEWANIE
v
I POSTĘP
WZRASTANIE (powiększanie się ciała)
§
Rozrost-zwiekszanie się wymiarów i masy tkanek
Rozplem – mnożenie się liczby komórek na drodze podziału komórkowego i powielania kwasów DNA
Różnicowanie – doskonalenie struktury (budowy)
§
Cytogeneza i histogeneza – przebudowa struktur komórek i tkanek
§
Organogeneza- grupowanie się tkanek w okreslone układy i narządy
§
Typogeneza – dostrajanie się poszczególnych układów i narządów do pozostałych i formowanie się ogólnych kształtów i proporcji organizmu
Dojrzewanie – doskonalenie funkcji
§
Specjalizacja – kształtowanie się funkcji narządów i układów
§
Integracja – dostrajanie się funkcji w ramach całego organizmu
Postęp – doskonalenie funkcji organizmu
Aspekty ilościowe rozwoju fizycznego
§
Kinetyka rozwoju – poziom na jakim przebiega rozwój danego osobnika, np. niższy, przeciętny, wyższy
§
Dynamika rozwoju – wielkość przyrostów danej cechy w jednostce czasu, inaczej tempo rozwoju
§
Rozmach – wielkość zmian względem wyjściowej urodzeniowej lub maksymalnej wielkości cechy
§
Rytmiczność rozwoju – tempo rozwoju w poszczególnych okresach ontoge
nezy
Energetyczno – informacyjne aspekty rozwoju to:
§
Energetyka – wykorzystanie żródeł energii i koszt energetyczny procesów rozwojowych
§
Informatyka – źródła charakter i mechanizmy przekazywnia informacji
§
Metabolika – zjawiska przemiany materii
§
Dystrybucja – sposób wykorzystania energii i przemiany materii przez ustrój, jest różna w zależności od fazy ontogenezy
Anabolizm – przyswajanie pokarmów, ich przekształcanie na składniki własnych tkanek czy odkładanie substancji zapasowych
Katabolizm – zużywanie związków chemicznych organizmu na potrzeby energetyczne ustroju
Trend sekularny
§
Inaczej 100-letni ciąg zmian fenotypowych zachodzących stopniowo z pokolenia na pokolenie i postępujących w stałym kierunku pomimo krótkotrwałych fuktulacji.
Zjawis
ko to polega na:
§
smukleniu ciała – zwiększanie się wysokości ciała w stosunku do masy ciała,
§
poszerzaniu się pasa barkowego przy niewielkim zwężeniu bioder,
§
zmianach proporcji długości kończyn górnych do dolnych przy względnie stałej długości tułowia.
§
Zmiany wysokości ciała na dekadę – 1,5 – 2 cm.
§
Zmiany masy ciała na dekadę – 2 kg.
Czynniki wpływające na rozwój człowieka
Ø
czynniki endogenne genetycznie
( determinatory)
płeć, konstytucja budowy ciała, rasa, tempo rozwoju biologicznego
Ø
czynniki
endogenne paragenetyczne
(stymulatory)
wpływ organizmu matki na rozwój płodu ( tryb życia matki w okresie ciąży, wiek rodziców, liczba przebytych przez matkę ciąż oraz kolejność ciąży).
Ø
czynniki egzogenne
(modyfikatory)
modyfikatory naturaln
e
modyfikatory kulturowe
Auksologia
Ø
Dyscypliną zespalajacą wszystkie powyższe jest auksologia
Ø
Jest to nauka badająca wszystkie aspekty rozwoju osobniczego ( biologiczne,psychiczne, motoryczne)
Ø
W ramach auksologii można też wydzielić dyscypliny naukowe, które swą uwagę skupiają na niektórych okresach życia;
-
embriologia, bada okres zarodkowy
-
fetologia, płodowy
-
gerontologia, bada zmiany inwolucyjne i problemy starzenia się
Okresy rozwoju człowieka
W rozwoju ontogenetycznym człowieka wyróżnia się dwie główne fazy;
q
embrionalną
, trwajacą średnio 10 księżycowych miesięcy, a obejmującą okres od zapłodnienia do urodzenia
q
postembrionalną, zwaną również fazą rozwoju pozapłodowego i trwającą od urodzenia do śmierci
Kryterium antropologiczne (Promińska 1995)
Ø
Okres noworodka-od urodzenia do ok. 4 tygodni tj. przystosowania się organizmu dziecka do samodzielnego bytu do ustąpienia objawów związanych z porodem
Ø
Okres niemowlęctwa-do około 1 roku życia, do przyjęcia spionizowanej postawy ciała
Ø
Okres wczesnego dzieciństwa-do 7 roku życia, tj. wymiany zębów mlecznych
Ø
Okres dzieciństwa starszego od 7 roku do dojrzałości płciowej, tj. u dziewcząt do 12-15 lat, chłopców 16-18 lat
Ø
Okres młodzieńczy do osiągnięcia ostatecznej wysokości ciała, kobiety 18-20 rok życia, mężczyźni między 20-23 rokiem życia
Ø
Okres wieku dorosłego do 40 lat, tj.do wystąpienia pierwszych objawów starzenia się organizmu
Ø
Okres wieku dojrzałego do 60 lat, tj. do zakończenia funkcji gruczołów u obu płci, po czym następuje okres starości
CHARAKTERYSTYKA ROZWOJU PSYCHOFIZYCZNEGO I MOTORYCZNEGO DZIECI W MŁODSZYM WIEKU PRZEDSZKOLNYM
Ø
Proporcja budowy ciała dziecka jest typowo dziecięca ( stosunkowo duża głowa, długi tułów i krótkie kończyny
Ø
Dziecko w tym wieku rośnie szybko i stosunkowo mało przybiera na wadze, na skutek naturalnej ruchliwości stopniowo szczupleje
Ø
Kościec dziecka 3-4 letniego zachowuje jeszcze konsystencję chrząstkową ( jest giętki, elastyczny, a prawidłowe krzywizny kręgosłupa nie są jeszcze całkowicie ukształtowane)
Ø
Połączenia stawowe są nietrwałe, więzadła słabe i rozciągliwe
Ø
Płuca i serce pracują intensywnie, lecz nieekonmicznie;
l
częstotliwość oddechu wynosi około 30 ( u dorosłego człowieka 16)
l
serce wykonuje 90-110 uderzeń na minutę ( u dorosłego człowieka 70-80)
l
intensywny wysiłek powoduje przyspieszenie tętna do 200 uderzeń na minut
Ø
układ nerwowy jest niedojrzały i działa niesprawnie ( słabo zaawansowany proces myelinizacji)
Ø
ruchy dziecka są rozr
zutne-synkinezy, mało precyzyjne, totalne ( brak koordynacji powoduje trudności w pisaniu, posługiwaniu się przyborami do jedzenia, sznurowaniu bucików)
Ø
przerost układu limfatycznego jest u dziecka w tym wieku przyczyną chorób górnych dróg oddechowych
Ø
w związku z dużą ruchliwością dziecka należy zapewnić mu warunki do ruchowego wyżycia się
Ø
wskazane są zabawy ruchowe, naśladowcze i konstrukcyjne
CHARAKTERYSTYKA ROZWOJU PSYCHOFIZYCZNEGO I MOTORYCZNEGO DZIECI WIEKU PRZEDSZKOLNYM
5-6 lat
Ø
wiek 5-6 lat charakteryzuje się znacznym postępem w rozwoju i krzepnięciu organizmu,
Ø
doskonalą się już nie tylko podstawowe formy ruchów, lecz dziecko potrafi teraz je łączyć w określone całości ( np. w czasie biegu chwytać i rzucać piłkę, z rozbiegu wykonać skok itp.),
Ø
porównując dziecko 3 letnie z 5-6 letnimi dostrzegamy istotne różnice w szybkości biegu, skoku w dal i rzutach,
Ø
oprócz odpowiedniego terenu i sprzętu stymulującego ruchliwość dziecka należy umożliwić mu ćwiczenia i zabawy ruchowe w grupach,
Ø
należy również przyzwyczaić dzieci do prawidłowego nazewnictwa wykonywanych ćwiczeń ( fikołek – przewrót w przód)
PODSUMOWANIE
l
SPECYFICZNA RUCHLIWOŚĆ I POTRZEBA AKTYWNOŚCI RUCHOWEJ
l
PRAGNIENIE PRZEŻYĆ I EMOCJI
l
BOGATA WYOBRAŻNIA
l
POBUDLIWOŚĆ ORAZ ZMIENNOŚĆ NASTROJÓW ORAZ ZAINTERESOWAŃ
l
ŁATWE ULEGANIE ZMĘCZENIU I SZYBKA REGENERACJA SIŁ
l
PLASTYCZNOŚĆ ORGANIZMU, JEGO PODATNOŚĆ NA DODATNIE I UJEMNE WPŁYWY ŚRODOWISKA
Definicja choroby
CHOROBĄ określa się każde odchylenie od stanu zdrowia fizycznego i psychicznego. Obok chorób istnieją również wady, polegające na nieprawidłowościach budowy i funkcji narządów ustroju ludzkiego, w którym nastąpiło zakłócenie złożonych procesów fizykochemicznych i biologicznych. Stan choroby skłania człowieka do szukania pomocy i do działania naprawczego zmierzającego do przywrócenia zaburzonej równowagi ustrojowej.
Czynniki chorobotwórcze i deficyty środowiskowe
Wszystkie czynniki chorobotwórcze przyczyniające się do powstania chorób w ustroju ludzkim zwykło się dzielić na fizyczne, chemiczne, biologiczne i społeczne.
Ø
Do fizycznych zalicza się czynniki mechaniczne powodujące urazy i nieszczęśliwe wypadki , oddziaływanie niekorzystnych właściwości powietrza i klimat, wody i gleby, różnego rodzaju promieniowanie słoneczne, zanieczyszczenie powietrza.
...
Plik z chomika:
wyrocznia100
Inne pliki z tego folderu:
Historia wychowania i myśli pedagogicznej - zagadnienia.doc
(117 KB)
tezy do wykładów z biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania.doc
(55 KB)
Biomedyczne Podstawy Rozwoju I Wychowania na podstawie książki A.Malinowskiego.doc
(384 KB)
NARKOMANIA - OBJAWY.ppt
(561 KB)
HIPERWENTYLACJA.ppt
(427 KB)
Inne foldery tego chomika:
A.Kelm - Formy opieki nad dzieckiem w Polsce Ludowej (s. 154-193)
Alkoholizm
Antropologia Kafar niestacjonarne
Diagnostyka Pedagogiczna
Dydaktyka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin