pedagogika specjalna 30.10.2012.docx

(15 KB) Pobierz

Pedagogika specjalna 30.10.2012

 

Tyflopedagogika

·         Znaczenie wzroku

·         Budowa narządu wzroku

·         Co składa się na proces widzenia

·         Co to znaczy dobrze widzieć

·         Alfabet Braille'a

·         Sfery zaburzonego rozwoju

 

Udział zmysłów w poznawianiu świata

·         Wzrok 80% - 85%

·         Słuch 12% - 10%

·         Dotyk 3% - 2%

·         Smak + węch 5% - 3%

 

Znaczenie wzroku w życiu człowieka

                      Poznawanie rzeczywistości 80% - 85% informacji z otaczającego nas świata dociera poprzez wzrok

                      Działania praktyczne, koordynacja wzrokowo-ruchowa

                      Orientowanie się w przestrzeni, lokomocja

                      Komunikowanie się z otoczeniem – mowa ciała, przekaz pisany

                      Uczenie się przez naśladowanie

 

Narząd wzroku:

                      Gałki oczne

                      Mięśnie umożliwiające ruchy gałki ocznej

                      Nerwy wzrokowe

                       

(od lewej do prawej)

                      twardówka

                      ciało rzęskowe

                      tęczówka

                      komora oka

                      rogówka

                      soczewka

                      naczyniówka

                      nerw wzrokowy

                      plamka ślepa

                      plamka żółta

                      siatkówka

                      ciało szkliste

 

Fizjologia widzenia

Na proces widzenia składają się:

                      czynności motoryczne gałek ocznych

                      czynności optyczne- skupianie i kierowanie wpadających do gałki ocznej promieni świetlnych na tzw. plamkę żółtą

                      czynności wzrokowe- reagowanie receptorów wzrokowych na bodźce świetlne oraz przekazywanie pobudzeń nerwowych do ośrodka wzrokowego w korze mózgowej

Czynności wzrokowe:

                      Widzenie centralne (widzenie małych przedmiotów z pewnej odległości określane jako ostrość wzroku albo zdolność rozdzielcza)

                      Widzenie obwodowe (zmniejszenie pola widzenia)

                      Widzenie stereoskopowe (widzenie trójwymiarowe)

                      Widzenie nocne

                      Widzenie barw

Dobrze widzieć to widzieć wyraźnie, ostro, widzieć barwy, widzieć w dobrym oświetleniu.

Osoba, u której wada nie może być skorygowana jest zaliczana do słabowidzacych lub niewidomych.

 

Osoby niewidome to te, które urodziły się niewidome lub straciły wzrok do 5 roku życia

Osoby ociemniałe to osoby, które utraciły wzrok po 5 roku życia.

 

Widzenie centralne - określane jako ostrość wzroku

 

(tabela)

 

Widzenie obwodowe

                      Uszkodzenia równomierne (koncentryczne)

                      Widzenie połowiczne

                      Uszkodzenia wysepkowe (mroczki)

 

monochromatyzm (widzenie barwy czarnej/szarej)

bichromatyzm (zaburzenie w widzeniu obwodu widma)

 

Przyczyny obniżonej sprawności wzroku:

                      Wady refrakcji

                      Wady budowy oka

                      Zez i niedowidzenie

                      Jaskra i inne choroby narządu wzroku

                      Zmiany chorobowe na dnie oka

                      Zaćma

                      Mechaniczne uszkodzenie oka

                      Zaburzenia o charakterze neurologicznym

 

Pierwsza szkoła dla niewidomych

Paryż 1784 Walenty HAUY

 

Warszawa 1842

W Instytucie Głuchoniemych powołano oddział dla niewidomych

 

Sześciopunkt to układ 6 punktów ułożony w 3 wierszach i 2 kolumnach

 

Róża Czacka (1876-1961)

Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi (1910)

Zakład dla Niewidomych w Laskach (1921)

 

1918-Siostry Franciszkanki Służebnice Krzyża

Róża Czacka przyjmuje imię Elżbieta.

 

Wyobrażenia surogatowe

Słowa wyrażające treści wzrokowe niewidomi rozumieją w sobie znany sposób.

 

                      Barwa, jasność

                      Stosunki wielkościowe, przestrzenne

                      Coś czego nie można poznać dotykiem np. twarz ludzka

Zgłoś jeśli naruszono regulamin