Pedagogika specjalna 23.10.2012.docx

(15 KB) Pobierz

Niepełnosprawność intelektualna

Problemy diagnozowania niepełnosprawności intelektualnej

  1. Kiedy wkraczać z diagnozą upośledzenia umysłowego, szczególnie w przypadkach upośledzenia w stopniu lekkim?
  2. Jakie metody diagnozy stosować, by poznanie dziecka było efektywnym ogniwem rewalidacji?
  3. W jakich przypadkach stosować odroczenie obowiązku szkolnego?
  4. Czy umiemy wykorzystać odroczenie na zapewnienie pomocy korekcyjno-usprawniającej?
  5. Jaką opiekę roztoczyć nad dzieckiem z ryzyka upośledzenia umysłowego?

 

1918 r. Pierwsza szkoła specjalna w Łodzi

1897 r. w Poznaniu (pod zaborem pruskim) Pierwsza szkoła

 

Edukacja dzieci niepełnosprawnych intelektualnie

                      przedszkola specjalne

                      oddziały integracyjne

                      szkoły specjalne, „szkoły życia”

                      szkoły ogólnodostępne, klasy integracyjne

 

TPD Towarzystwo Przyjaciół Dzieci

Komitet Pomocy Dzieciom Specjalnej Troski = Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym

 

Zróżnicowanie programów nauczania:

Niepełnosprawność umysłowa w stopniu lekkim - podstawa programowa.

W stopniu głębszym – odrębny program.

Funkcjonowanie w środowisku:

samoobsługa, uspołecznienie, komunikowanie się, elementarne pojęcia matematyczne

Rewidalizacja indywidualna

 

Niepełnosprawność umysłowa w stopniu głębokim – rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 30.01.1997 r. w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim.

 

Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym

                      Ośrodki wczesnej interwencji

                      Ośrodki rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawcze

                      Środowiskowe domy samopomocy

                      Warsztaty terapii zajęciowej

                      Chronione mieszkalnictwo

 

Self adwokaci (self advocacy)

ruch wspierający niepełnosprawnych intelektualnie występujących we własnym imieniu w obronie swoich praw.

 

 

Wspólnoty religijne Jeana Vaniera

                      wspólnota bytowania – Arka (1964 r. Trosly)

                      Wspólnoty spotkań (świętowania) – Światło i Wiara 1971 r.

 

 

Wspólnoty bytowania, które są stałym miejscem zamieszkania osób pełnosprawnych i niepełnosprawnych.

I Wspólnoty Świętowania, gdzie ludzie spotykają się na krótkie spotkania.

 

Na świecie jest 135 wspólnot 'Arka' w 35 krajach.

 

W Polsce są w Warszawie, Wrocławiu i Poznaniu.

Najstarszą Arkę prowadzą Siostry .. Jezusa.

 

W Polsce – wspólnoty Muminkowe. (około 160) czasopismo „Światło i Cienie”

W Bytomiu – wspólnowa Burego Misia.

 

Postawy do osób niepełnosprawnych

Stosunek do osób niepełnosprawnych

Źródło postaw

Zachowanie dyskryminacyjne

Stosunek Polaków do osób niepełnosprawnych

 

Stosunek do osób niepełnosprawnych:

Pełna akceptacja – wspólne spędzanie czasu, wzajemna pomoc

Częściowa akceptacja – życzliwość okazywana w trakcie okazjonalnych kontaktów, w trudnych sytualcjach okazywana pomoc, ale nie ma wspólnych spotkań

Obojętność – unikanie kontaktów, które mogłyby zobowiązać do jakichkolwiek świadczeń na rzecz osoby i jej rodziny, pozdrowienia na ulicy. Swoim zachowaniem nie naruszają poczucia bezpieczeństwa i spokoju.

Odrzucanie – unikanie jakichkolwiek kontaktów, jawne okazywanie lekceważenia, nieposzanowanie potrzeb wynikających ze stanu zdrowia osoby niepełnosprawnej np. skargi na stukanie protezą, na spadające przedmioty. Demonstrowana własna przewaga.

Agresja – zaczepki, agresja słowna, przezwiska, utrudnianie życia, a nawet przemoc fizyczna – częste w stosunku do upośledzonych dzieci, do dzieci niepełnosprawnych rodziców.

 

Postawa

to względnie stała struktura procesów poznawczych, emocjonalnych i zachowań odnoszących się do jakiegoś obiektu

lub

dyspozycja do pojawienia się tych procesów lub zachowań.

Postawy mają znak – czyli są zabarwione pozytywnie lub negatywnie, mają siłę (akceptacja pełna, częściowa).

Siła postawy odnosi się do każdego elementu postawy (intelekt, emocje, zachowanie, chęci poznania – zapoznania)

 

Struktura postaw negatywnych

                      Stereotypy przynależą do poznawczego komponentu postawy.

                      Uprzedzenie odnosi się do emocjonalnego komponentu postawy.

                      Dyskryminacja behawioralny komponent postawy przekształcony z komponentu poznawczego i emocjonalnego.

 

 

 

 

 

 

 

 

Zachowania dyskryminacyjne

                      dystansowanie się – unikanie wchodzenia w bliskie i nieformalne kontakty, na emocjonalnym nieangażowaniu się w problemy osoby niepełnosprawnej.

                      Dewaluowanie – upowszechanianie własnych przekonań o negatywnych właściwościach określonej grupy niepełnosprawnych lub jej przedstawicieli.

                      Delegitymizacja – negatywny stosunek do niepełnosprawnych utrwalany w przepisach.

                      Segregacja – fizyczne izolowanie osoby niepełnosprawnej lub grupy osób, utrudnianie dostępu do środowiska pełnosprawnych.

                      Eksterminacja – biologiczne wyniszczanie.

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin