Niepełnosprawność intelektualna
Problemy diagnozowania niepełnosprawności intelektualnej
1918 r. Pierwsza szkoła specjalna w Łodzi
1897 r. w Poznaniu (pod zaborem pruskim) Pierwsza szkoła
Edukacja dzieci niepełnosprawnych intelektualnie
– przedszkola specjalne
– oddziały integracyjne
– szkoły specjalne, „szkoły życia”
– szkoły ogólnodostępne, klasy integracyjne
TPD Towarzystwo Przyjaciół Dzieci
Komitet Pomocy Dzieciom Specjalnej Troski = Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym
Zróżnicowanie programów nauczania:
Niepełnosprawność umysłowa w stopniu lekkim - podstawa programowa.
W stopniu głębszym – odrębny program.
Funkcjonowanie w środowisku:
samoobsługa, uspołecznienie, komunikowanie się, elementarne pojęcia matematyczne
Rewidalizacja indywidualna
Niepełnosprawność umysłowa w stopniu głębokim – rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 30.01.1997 r. w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim.
Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym
– Ośrodki wczesnej interwencji
– Ośrodki rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawcze
– Środowiskowe domy samopomocy
– Warsztaty terapii zajęciowej
– Chronione mieszkalnictwo
Self adwokaci (self advocacy)
ruch wspierający niepełnosprawnych intelektualnie występujących we własnym imieniu w obronie swoich praw.
Wspólnoty religijne Jeana Vaniera
– wspólnota bytowania – Arka (1964 r. Trosly)
– Wspólnoty spotkań (świętowania) – Światło i Wiara 1971 r.
Wspólnoty bytowania, które są stałym miejscem zamieszkania osób pełnosprawnych i niepełnosprawnych.
I Wspólnoty Świętowania, gdzie ludzie spotykają się na krótkie spotkania.
Na świecie jest 135 wspólnot 'Arka' w 35 krajach.
W Polsce są w Warszawie, Wrocławiu i Poznaniu.
Najstarszą Arkę prowadzą Siostry .. Jezusa.
W Polsce – wspólnoty Muminkowe. (około 160) czasopismo „Światło i Cienie”
W Bytomiu – wspólnowa Burego Misia.
Postawy do osób niepełnosprawnych
Stosunek do osób niepełnosprawnych
Źródło postaw
Zachowanie dyskryminacyjne
Stosunek Polaków do osób niepełnosprawnych
Stosunek do osób niepełnosprawnych:
Pełna akceptacja – wspólne spędzanie czasu, wzajemna pomoc
Częściowa akceptacja – życzliwość okazywana w trakcie okazjonalnych kontaktów, w trudnych sytualcjach okazywana pomoc, ale nie ma wspólnych spotkań
Obojętność – unikanie kontaktów, które mogłyby zobowiązać do jakichkolwiek świadczeń na rzecz osoby i jej rodziny, pozdrowienia na ulicy. Swoim zachowaniem nie naruszają poczucia bezpieczeństwa i spokoju.
Odrzucanie – unikanie jakichkolwiek kontaktów, jawne okazywanie lekceważenia, nieposzanowanie potrzeb wynikających ze stanu zdrowia osoby niepełnosprawnej np. skargi na stukanie protezą, na spadające przedmioty. Demonstrowana własna przewaga.
Agresja – zaczepki, agresja słowna, przezwiska, utrudnianie życia, a nawet przemoc fizyczna – częste w stosunku do upośledzonych dzieci, do dzieci niepełnosprawnych rodziców.
Postawa
to względnie stała struktura procesów poznawczych, emocjonalnych i zachowań odnoszących się do jakiegoś obiektu
lub
dyspozycja do pojawienia się tych procesów lub zachowań.
Postawy mają znak – czyli są zabarwione pozytywnie lub negatywnie, mają siłę (akceptacja pełna, częściowa).
Siła postawy odnosi się do każdego elementu postawy (intelekt, emocje, zachowanie, chęci poznania – zapoznania)
Struktura postaw negatywnych
– Stereotypy przynależą do poznawczego komponentu postawy.
– Uprzedzenie odnosi się do emocjonalnego komponentu postawy.
– Dyskryminacja behawioralny komponent postawy przekształcony z komponentu poznawczego i emocjonalnego.
Zachowania dyskryminacyjne
– dystansowanie się – unikanie wchodzenia w bliskie i nieformalne kontakty, na emocjonalnym nieangażowaniu się w problemy osoby niepełnosprawnej.
– Dewaluowanie – upowszechanianie własnych przekonań o negatywnych właściwościach określonej grupy niepełnosprawnych lub jej przedstawicieli.
– Delegitymizacja – negatywny stosunek do niepełnosprawnych utrwalany w przepisach.
– Segregacja – fizyczne izolowanie osoby niepełnosprawnej lub grupy osób, utrudnianie dostępu do środowiska pełnosprawnych.
– Eksterminacja – biologiczne wyniszczanie.
wyrocznia100