Pedagogika specjalna 18.12.12.docx

(18 KB) Pobierz

Specjalna z 18.12.12

Ciąg dalszy z poprzedniego wykładu:

Biblioterapia:

zamierzone działania przy wykorzystaniu książek lub materiałów niedrukowanych (opartych na literaturze), prowadzące do realizacji celów rewalidacyjnych, profilaktycznych i ogólnorozwojowych. Warunkiem celu jest bliska relacja prowadzącego i osoby podlegającej biblioterapii oraz wrażliwość literacka tej pierwszej osoby.

2 kierunki:

·         oddziaływanie reorientujące-w przypadku powikłań życiowych

·         oddziaływanie rozwojowe- pomoc w znalezieniu sensu życia, łagodzenie cierpień

3 rodzaje biblioterapii:

·         instytucjonalna- celem jest poinformowanie pacjenta o chorobie i problemach, które niesie, indywidualna

·         kliniczna- stosowanie literatury w grupach pacjentów o podobnych problemach emocjonalnych/behawioralnych, celem jest uzyskanie wzglądu w siebie

·         rozwojowa- celem jest pobudzenie i wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego przez dostarczanie zastępczych doświadczeń, prowadzi to do oceniania samego siebie

Proces biblioterapii przebiega w 4 etapach:

·         identyfikacja- ident. z bohaterem utworu literackiego, założenie, że jest się pełnowartościowym człowiekiem

·         projekcja- można mówić o swoich emocjach pod pretekstem mówienia o bohaterze

·         odreagowanie napięcia psychicznego (katharsis)- pacjent odczuwa ulgę, że podobnie jak bohater jest w stanie poradzić sobie z problemami

·         wgląd w siebie (insight)- zastanowienie się nad sobą, samopoznanie, modyfikacja celów i nabieranie nowych wartości.

W biblioterapii pacjent sam dochodzi do wniosków, nie można narzucać swoich przemyśleń.

Literatura wykorzystywana w biblioterapii:

·         beletrystyka

·         literatura faktu

·         poradniki popularno-naukowe

Planowanie procesu biblioterapii:

·         ocena potrzeb

·         określenie zadań etapowych

·         określenie celów etapów realizacji programu

·         określenie zasobów programu

·         określenie procedury ewaluacyjnej

·         ostateczny plan działania

 

+Temat następny: Twórczość osób niepełnosprawnych

 

Hierarchia potrzeb wg Abrahama Maslowa:

1.      fizjologiczne

2.      bezpieczeństwa

3.      przynależności

4.      samooceny

5.      poznawcze

6.      estetyczne

7.      samorealizacji

 

Od 1 do 4- potrzeby wynikające z niedoboru, do zaspokojenia potrzebni są inni ludzie

Od 5 od 7- potrzeby wyższego rzędu, wzrostu; zależą od jednostki

 

Modele twórczości wg Józefa Kozieleckiego:

·         model konfliktowy- źródłem twórczości są konflikty motywów, wewnętrzne sprzeczności. Zastępczą formą rozwiązywania ich jest twórczość naukowa lub artystyczna

·         model spełnienia- podstawową potrzebą człowieka jest samorealizacja, a twórczość i ekspresja są najlepszą drogą zaspokojenia tej potrzeby.

 

Znaczenie uczestnictwa w kulturze:

·         nadaje egzystencji osoby niepełnosprawnej kształt możliwie zbliżony do życia osoby pełnosprawnej

·         sprzyja rozwijaniu motywacji do udziału w kulturze w ujęciu globalnym, jako całokształt dorobku ludzkości, co przyczynia się do uświadomienia własnej autonomii i kontroli nad własnym życiem

·         kultura stwarza szansę wyrównania braków i niedostatków życia realnego, redukuje przykre napięcia emocjonalne, sprzyja zaspokajaniu potrzeb psychicznych

·         rozprasza monotonię i trud życia codziennego.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin